اصول نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

0

نور بدون شک یکی از عوامل بسیار مهم در تغییر نمای هر ساختمان است. فرقی نمی کند ساختمانی که درباره آن صحبت می کنیم یک ساختمان تجاری باشد، یک منزل مسکونی، یک بنای تاریخی یا یک سوله صنعتی؛ نور پردازی همیشه می تواند تغییرات شگرفی در نمای این ساختمان ایجاد کند. با استادکار همراه باشید .

اهمیت نورپردازی نمای بیرونی ساختمان
نور بدون شک یکی از عوامل بسیار مهم در تغییر نمای هر ساختمان است

اهمیت نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نمای ساختمان ها و بناهای شهری و روستایی آنقدر مهم هستند که در قانون مدنی، بندها و تبصره هایی هم درباره آنها وجود دارد. بندها و تبصره هایی که شهروندان را موظف می کند قوانینی را درباره نمای ساختمان خود اجرا کنند که به رفع آلودگی های بصری و زیبا شدن محیط زندگی دیگران کمک کند. نمای هر ساختمانی باید طوری طراحی و اجرا شود که باعث زیباتر شدن محیط شود؛ تفاوتی ندارد این ساختمان یک سوله صنعتی در یک شهرک صنعتی خارج از محدوده مسکونی شهرهاست یا یک آپارتمان تجاری وسط شهر. حتی ساختمان های صنعتی و تجاری هم باید جوری ساخته شوند که نمای آنها به محلی که در آن قرار دارند کمک کند.

بیشتر بدانید آموزش نقاشی ساختمان با غلطک

سازندگان ساختمان ها، همواره تلاش می کنند از نمای بیرون محصولاتشان برای القای حس آرامش و همچنین ارسال این پیام استفاده کنند که این ساختمان برای چه منظوری اینجا ساخته شده است. ناگفته پیداست که نمای یک پاساژ تجاری که مرکز فروش لوازم کامپیوتری است، با نمای یک آپارتمان مسکونی تفاوت های چشمگیر و بنیادینی دارد.

نورپردازی نمای خارجی ساختمان
نمای هر ساختمانی باید طوری طراحی و اجرا شود که باعث زیباتر شدن محیط شود

نورپردازی نمای خارجی ساختمان

در همین راستا نورپردازی یکی از راه های بسیار فراگیر و البته موثر برای زیباسازی و شناساندن یک ساختمان دارد. با پیشرفت روز افزون صنعت برق و تولید محصولات دکوراتیو بسیار متنوع در این صنعت، دکوراتورهای ساختمان ها کمترین دغدغه ای برای دکوراسیون بیرون ساختمان ندارند.

باتوجه به اهمیت بسیار زیاد نورپردازی نمای بیرون ساختمان، در این مطلب شما را با اصول نورپردازی نمای ساختمان آشنا می کنم. اگر می خواهید تغییری اساسی در محل سکونتتان یا محل کارتان ایجاد کنید، نورپردازی نمای بیرون یکی از راه های بسیار کاربردی است.

اصول نورپردازی ساختمان های مسکونی
نورپردازی یکی از راه های بسیار فراگیر و البته موثر برای زیباسازی و شناساندن یک ساختمان دارد

اصول نورپردازی ساختمان های مسکونی

همانطور که بالاتر گفته شد، نورپردازی هر ساختمان با هر کاربرد که در هر مکان جغرافیایی واقع شده باید متفاوت باشد. شما هرگز نمی توانید یک خانه مسکونی در یزد را مثل یک آپارتمان مسکونی در مشهد نورپردازی کنید. البته با وجود این تفاوت های اساسی، اصول اولیه نورپردازی همه ساختمان های مسکونی تقریبا یکسان هستند.

  • اولین نکته ای که در نورپردازی هر ساختمانی باید به آن توجه شود، مخفی بودن منبع نور است. دیدن چند پرژکتور بزرگ روی نمای هر ساختمانی حتی سوله های صنعتی به هیچ وجه خوشایند نیست.
  • نکته مهم دیگر این است که نورهای به کار رفته در ساختمان های مسکونی باید ملایم باشند.
  • البته در عین حال تفاوت درخشندگی نورها باعث ایجاد حجم در بخش های مختلف می شود. این شیوه در بعضی ساختمان ها باتوجه به نقشه بنا می تواند به زیبایی ساختمان کمک کند.
  • هرچه نور به نمای ساختمان نزدیک تر باشد، به دلیل وجود کنتراست بیشتر و تاکید بر بافت مصالح و جزئیات ساختمان ظاهر بنا بهتر می شود.
  • توصیه می شود در ساختمان های مسکونی از نورهای رنگی استفاده نکنید؛ مگر در موارد خاص که می خواهید بخش هایی از ساختمان بیشتر به چشم بیایند.
اصول نورپردازی ساختمان های تجاری
نورهای به کار رفته در ساختمان های مسکونی باید ملایم باشند

اصول نورپردازی ساختمان های تجاری

  • تابلوها در این ساختمان ها نقش ویترین مغازه را دارند. بیشتر نور باید روی آنها متمرکز باشد.
  • از نورهای جیغ استفاده نکنید. ممکن است نور قرمز جیغ در ابتدا نظرها را جلب کند اما بعد از چند ثانیه نتیجه برعکس خواهد بود. همچنین نورهای جیغ باعث حواس پرتی رانندگان می شود.
  • به کاربری ساختمان توجه کنید. ساختمان پزشکان باید نور ملایمی داشته باشد اما یک مرکز تجاری که مرکز فروش بازی های کامپیوتری به شمار می رود باید نور بیشتری داشته باشد.
  • در نورپردازی ساختمان های تجاری زیاده روی نکنید. نور زیاد آلودگی بصری ایجاد می کند.

بیشتر بدانید اصول نورپردازی حیاط و ویلا که بهتر است بدانید

اصول نورپردازی ساختمان های صنعتی
ساختمان پزشکان باید نور ملایمی داشته باشد اما یک مرکز تجاری که مرکز فروش بازی های کامپیوتری به شمار می رود باید نور بیشتری داشته باشد

اصول نورپردازی ساختمان های صنعتی

  • ساختمان های صنعتی از نور برای راهنمایی استفاده می کنند. مکان های پر تردد را روشن کنید.
  • حجم ساختمان در این ساختمان ها بسیار مهم است. با نورپردازی چند سطح مانند اسم برند و … که درخشندگی متفاوتی دارند، این کار به راحتی قابل انجام است.
  • ساختمان های صنعتی نیاز به زیبایی آنچنانی ندارند. از نورهای ملایم استفاده کنید
نورپردازی مخفی نمای ساختمان
برای این ساختمان ها از نورهای ملایم استفاده کنید

نورپردازی مخفی نمای ساختمان

در ابتدای مطلب اشاره شد که منبع نور نمای ساختمان نباید دیده شود. منابع نور این روزها بسیار کوچک شده اند اما حتی یک پرژکتور کوچک هم می تواند تمام نمای ساختمان شما را بهم بریزد. مخفی بودن منبع نور نمای ساختمان در برخی موارد به لحاظ ایمنی هم دارای اهمیت است. ممکن است این منبع نور در دسترس باشد و اگر به راحتی قابل مشاهده باشد، یک قربانی خوب برای سرقت است.

مخفی بودن منبع نورپردازی نمای ساختمان از لحاظ امنیت  شهروندان هم دارای اهمیت زیاد است. اگر شما یک پرژکتور را بدون محافظ و پوشش روی نمای ساختمان سوار کنید هر لحظه ممکن است این وسیله از نمای ساختمان جدا شود و خطرات جبران ناپذیری برای دیگران ایجاد کند.

بیشتر بدانید طرز تهیه و ساخت بتونه دیوار با پودر مل

هزینه نورپردازی نمای ساختمان
منبع نور نمای ساختمان نباید دیده شود

هزینه نورپردازی نمای ساختمان

ناگفته پیداست که براورد هزینه انجام پروژه نورپردازی یک ساختمان بدون مشاهده میدانی و بررسی شرایط عملا ناممکن است. کارشناسان دکوراسیون خارجی ساختمان حتما باید ساختمان را از نزدیک بررسی کنند، با کارفرما مشورت کنند و بعد از آن با بررسی همه جوانب براورد هزینه پروژه را ارائه کنند. در برخی موارد به دلیل اینکه نصاب تجهیزات باید در ارتفاع بالایی کار کند، هزینه ها از حالت معمول فراتر می رود و هزینه بیمه افراد و همچنین تجهیزات خاص مورد نیاز برای کار کردن در ارتفاع به هزینه پروژه اضافه می شود.

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی هزینه نورپردازی نمای ساختمان
در برخی موارد به دلیل اینکه نصاب تجهیزات باید در ارتفاع بالایی کار کند و به دلیل بیمه، هزینه ها از حالت معمول فراتر می رود

جمع بندی

نورپردازی نمای ساختمان در زیبایی شناسی ساختمان بسیار مهم است و باید به این مقوله هنگام ساخت و تزیین خانه توجه ویژه ای داشت.

سیم کشی و برق کاری

سیم‌کشی و برق‌کاری

  • سیم‌کشی رو‌کار و تو‌کار
  • سیم کشی برق سه فاز و تک فاز
  • خدمات برقکاری و سیم کشی برق خانگی و صنعتی
  • تعویض و نصب کلید و پریز برق
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =