شستشوی نمای ساختمان قبل از رنگ آمیزی

0

شستشوی دیوارهای نمای ساختمان از بایدهاییست که قبل از رنگ زدن نمای ساختمان انجام می­گیرد. برخلاف دیوارهای داخلی که فقط به یک تمیز کردن ساده نیاز دارند، دیوارهای بیرونی باید پیش از شروع رنگ آمیزی کاملا دقیق شسته شوند. اما چرا این شستشو مهم است و چطور می­‌توان این کار را انجام داد؟

چرا شستشوی نمای ساختمان قبل از رنگ آمیزی اهمیت دارد؟

شستشوی نمای ساختمان، مرحله اول آماده سازی دیوارها برای رنگ آمیزی نمای ساختمان است. چه بخواهید چه نخواهید دیوارهای خارجی خانه شما در معرض آلودگی های متعدد قرار گرفته اند و حتی ممکن است آسیب هایی نیز دیده باشند. بنابراین اگر این مشکلات حل نشود، رنگی یکدست و زیبا نخواهید داشت. همچنین آلوده بودن دیوارها موجب می‌­شود رنگ به خوبی روی دیوار ننشیند و خیلی زود از بین برود. مشکلی که وجود دارد اینست که این مساله خودش را همان لحظه که شما دیوار را رنگ می‌­زنید نشان نم‌ی­دهد، بلکه زمانیکه رنگ خشک می­‌شود بعد از مدت بسیار کوتاهی رنگ از دیوار می‌­ریزد و شما مجبور خواهید شد دوباره دیوار را رنگ بزنید. هیچکس نمی­خواهد زحمات چند روزه­اش انقدر سریع از بین برود. اینجا شستشوی دقیق و کامل دیوارها خودش را نشان می­‌دهد.

شستشوی نمای ساختمان
شستشوی نمای ساختمان پیش از رنگ آمیزی بسیار اهمیت دارد، رنگ کردن نمای آلوده موجب می‌شود رنگ خیلی زود بریزد و نمای ساختمان از چیزی که بود زشت‌تر جلوه کند.

چطور نمای ساختمان را بشوییم و تمیز کنیم؟

با دانستن اینکه شستشوی دیوارها چه اهمیتی دارد، حالا باید بدانیم چطور می­توانیم این کار پر اهمیت و مهم را انجام دهیم. شستشوی نمای ساختمان به دو شکل امکان پذیر است. به صورت دستی، که زمانبر است اما می­تواند کار دقیق­تری باشد، با کمک دستگاه فشار آب که سرعت بیشتری به کار شما خواهد بخشید اما معمولا نسبت به حالت دستی دقت بالایی ندارد. نگاهی به این دو روش و مزایا و معایبشان می­اندازیم.

شستشوی ساختمان به صورت دستی

ابزار مورد نیاز برای شستشوی نمای ساختمان به صورت دستی

  • برای شستشوی ساختمان به صورت دستی به یک سطل، چند عدد قلم، کاردک (برای صافکاری و یکدست کردن سطوحی که آسیب دیدگی دارند) و TSP نیاز است.

مزایای نماشویی ساختمان به صورت دستی

  • دقت انجام کار هنگامی که شستشو به صورت دستی صورت می­گیرد بالاتر است.
  • هنگام انجام شستشوی دستی می­توانید ایرادهای دیگری که روی دیوار وجود دارد را نیز دیده و برطرف کنید.
  • اغلب معتقدند شستشوی دستی نسبت به شستشو با فشار آب، بیشتر دیوارها را تمیز می­کند.
  • شستشوی نمای ساختمان به صورت دستی ارزان‌تر است.

معایب نماشویی ساختمان به صورت دستی

  • شستن دیوارهای خارجی خانه به صورت دستی کار ساده ای نیست. بلکه هم زمان بر است هم ممکن است خطرناک باشد. بخصوص اگر دائم مجبور باشید از نردبان بالا و پایین بروید.

نحوه شستشوی نمای ساختمان به صورت دستی

  • شما طبیعتا نمی­‌توانید کل دیوارهای خارجی خانه را در یک روز بشویید. بنابراین بهتر است هر روز یک دیوار را بعنوان هدف خود در نظر بگیرید تا دائما ذهنتان درگیر تمام شدن کار نباشد.
  • هرگونه آلودگی که به دیوارها چسبیده است، یا ناهمواری هایی که روی دیوار ایجاد شده را باید پیش از هر چیزی از بین ببرید و دیوار را یکدست و صاف کنید.
  • پس از اینکه این آلودگی‌­ها را از بین برده و آسیب‌­ها را ترمیم کردید، با یک شلنگ آب­پاش که اغلب برای آبیاری باغچه‌­ها از آن استفاده می‌­شود به روی دیوار از بالا به پایین آب بپاشید.
  • اگر می­‌توانید از محلول آب و TSP (ترای سدیم فسفات) برای شستن دیوار استفاده کنید تا تمیزتر شود. بعد از این مرحله یکبار آب ریختن روی دیوار برای از بین رفتن مواد شیمیایی موجود در محلول کافیست.
  • بعد از شستشوی دیوار باید بگذارید حداقل ۲۴ الی ۴۸ ساعت بگذرد بعد شروع به رنگ آمیزی نمای خانه کنید.
شستشوی نمای ساختمان به صورت دستی
اگر یک شلنگ برای آبیاری باغچه در حیاط دارید می‌توانید از آن برای شستشوی نمای ساختمان به صورت دستی کمک بگیرید.

شستشوی نمای ساختمان با دستگاه فشار آب

ابزار مورد نیاز برای شستشوی نمای ساختمان با دستگاه فشار آب

  • باید دستگاه مخصوص این کار را کرایه کرده یا بخرید، دستگاهی که آب را با فشار به بیرون اسپری می‌­کند. علاوه بر این‌ها به اسفنج، مواد شوینده، یک سطل آب و یک نردبان نیز ممکن است نیاز پیدا کنید.

مزایای نماشویی ساختمان با دستگاه فشار آب

  • به نسبت شستشو به صورت دستی کار آسان‌تری است.
  • در زمان کم می­‌توانید محدوده­ وسیعی از دیوار را بشویید. بنابراین سرعت آن نسبت به شستشوی دستی بسیار بالاتر است و امنیت بیشتری دارد.
شستشوی نمای ساختمان
یک مزیت نماشویی با فشار آب این است که شما به راحتی می‌توانید دور بایستید و نقاطی که دستتان به راحتی به آن نمی‌رسد را بشویید.

معایب نماشویی ساختمان با دستگاه فشار آب

  • فشار آب می­تواند نقاط آسیب دیده را خراب‌­تر کند.
  • چون دقت بالایی وجود ندارد ممکن است آلودگی­‌هایی که در درزها یا به صورت عمیق‌­تر روی دیوارها قرار گرفته‌­اند از بین نروند.

به طور کلی، اغلب افراد شستشوی دستی را پیشنهاد می­‌کنند چرا که ارزان­‌تر و دقیق‌­تر از شستشو با دستگاه فشار است. استفاده از دستگاه فشار مراحل خاصی ندارد، شما فقط باید دستگاه فشار آب را تهیه کرده و دیوارها را با آن بشویید.

نحوه شستشوی نمای ساختمان با دستگاه فشار آب

همانطور که گفته شد برای نماشویی ساختمان با دستگاه فشار آب، باید ابتدا این دستگاه را تهیه کنید. بنابراین لازم است انواع دستگاه فشار آب را بشناسید:

دستگاه‌های فشار آب به دو صورت برقی و گازی موجود هستند. از آنجایی که می‌خواهید نمای ساختمان را بشویید نیاز به یک دستگاه با فشار بسیار بالا نخواهید داشت. اغلب دستگاه‌هایی با فشار ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ (که با PSI شناخته می‌شوند)، برای انجام این کار مناسب هستند. اگر یک ساختمان دوطبقه یا بزرگتر را می‌‌خواهید بشویید، معمولا دستگاه‌های گازی که لوله‌های مخصوصی در دهانه آن‌ها وجود دارد برای شستشو مناسب خواهند بود.

دقت داشته باشید که برای شستشوی نما با دستگاه فشار آب حتما از شوینده‌های مخصوص این کار استفاده کنید. مواد شوینده‌ای که حاوی وایتکس یا مواد شیمیایی قوی هستند ممکن است به دستگاه و حتی دیوارها آسیب بزنند.

شستشوی نمای ساختمان
ممکن است گاهی نیاز به یک نردبان داشته باشید تا طبقات بالاتر یا سقف‌ها را به خوبی بشویید.

مراحل شستشو:

  • ابتدا باید محیط کارتان را آماده کنید. اگر حیاطی دارید که پر از درختان بلند است، برای جلوگیری از آسیب به آن‌ها بهتر است زمانیکه می‌خواهید نماشویی را انجام دهید، درختان را با یک پارچه یا پلاستیک بپوشانید تا شاخ و برگشان در اثر فشار خراب نشود.

همچنین بسیار مهم است که برای آسیب نرسیدن به گیاهان اطراف خانه، از مواد شیمیایی برای نماشویی استفاده نکنید.

  • در مرحله اول باید به روی نقاطی از نما که آلودگی نمایان یا آسیب‌های جزیی دارند تمرکز کنید. با فشار کم دستگاه، سعی کنید قسمت‌هایی از دیوار که خراب است یا آسیب دیده است را یکدست کنید. باقیمانده خرابه‌ها باید بریزند تا شما بتوانید ابتدا نقاط آسیب دیده را ترمیم کنید و به کارتان ادامه دهید.
  • کپک‌های روی دیوار یا دورنگی‌های ایجاد شده را با استفاده از یک اسفنج و محلول آب و وایتکس برطرف کنید.
  • با دستگاه فشار و مود شوینده مخصوص، شروع به شستشوی نمای ساختمان کنید. برای انجام این کار حتما به دستورالعمل و تنظیمات دستگاهی که تهیه کرده‌اید دقت داشته باشید.
  • باید بگذارید مواد شوینده به مدت ۱۰ دقیقه روی دیوارها باقی بماند. سپس با استفاده از دستگاه فشار آب، از آب خالی برای شستن نهایی نما استفاده کنید. شستشوی نهایی را از بالا به پایین انجام دهید تا آب آلوده‌ای که به پایین سرازیر می‌شود نما را خراب نکند.
  • اگر چند هفته طول کشید تا دیوار را رنگ آمیزی کنید، بهتر است یکبار دیگر با فشار آب دیوارها را بشویید و بعد از چند ساعت شروع به رنگ آمیزی کنید.

سخن پایانی

رنگ آمیزی نمای ساختمان خیلی ساده نیست و مراحل آماده سازی خاصی دارد که  مهم‌­ترین آن شستشوی دیوارها است. با توجه به زمانی که دارید و هزینه‌­ای که می­‌خواهید بابت این کار صرف کنید می­‌توانید یکی از روش­‌های شستشوی دستی و شستشو با دستگاه فشار آب را انتخاب کنید. این را نیز در نظر داشته باشید باید توان و زمان شستشوی دیوارها به صورت دستی و سپس رنگ آمیزی آن­ها را داشته باشید چرا که این مراحل پروسه طولانی است و مقدار زیادی از زمان و انرژی شما را خواهد گرفت. بنابراین پیش از اینکه بخواهید خودتان شروع به کار کنید شاید بهتر باشد با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

منابع: thespruce

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =