علت برفک زدن یخچال چیست؟ راههای ازبین بردن برفک یخچال

2

برفک زدن فریزر به مقدار کم اتفاقی عادی است اما با گذشت زمان و زیادتر شدن برفک، این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود. برفک بیش‌ ازاندازه باعث اختلال در کارکرد فریزر و وارد شدن صدمه به غذاهای فریز شده می‌شود. به همین دلیل لازم است هرچند وقت یک‌بار نسبت به برطرف کردن برفک فریزر اقدام کنید و پس‌ از آن اقداماتی جهت جلوگیری از برفک زدن مجدد فریزر انجام دهید. در این مقاله با علت برفک زدن یخچال معمولی و سپس بهترین راهکار برفک نزدن یخچال و فریزر و جلوگیری از ایجاد برفک آشنا خواهید شد و از این پس یاد خواهید گرفت که با برفک یخچال چکار کنید. با استاد کار همراه باشید تا شما را با راههای ازبین بردن برفک یخچال آشنا کنیم و همچنین در مورد علت برفک زدن یخچال بدون برفک در برخی مدل ها مانندعلت برفک زدن یخچال بدون برفک امرسان بیشتر بدانیم.

نکات پیش از برطرف کردن برفک فریزر

  • هنگامی‌که ضخامت برفک به حداقل ۶ میلی‌متر رسید نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید.
  • حداقل یک‌بار در سال برفک فریزر را برطرف کرده و فریزر را به‌طور کامل تمیز کنید.
  • در مناطق با آب‌وهوای مرطوب برفک بیشتری ایجاد می‌شود. پس اگر در چنین مناطقی زندگی می‌کنید لازم است برطرف کردن برفک را با فواصل کوتاه‌تری انجام دهید.
  • چند ساعت پیش از شروع کار تنظیم دمای فریزر را به پایین‌ترین حد برسانید تا غذاهای فریز شده پیش از خارج کردن آن‌ها از فریزر در پایین‌ترین دمای خود باشند.

بیشتر بخوانید عیب یابی یخچال و فریزر

روش‌های برطرف کردن برفک فریزر

۱- تراشیدن یخ با کفگیر پلاستیکی یا چوبی

اگر زمان زیادی از آخرین باری که فریزر خود را تمیز کرده‌اید می‌گذرد و ضخامت برفک زیاد شده است، می‌توانید با کمک کفگیر پلاستیکی یا چوبی یخ اضافی را بتراشید. این روشی سریع برای برطرف کردن برفک فریزر است فقط فراموش نکنید که از وسایل نوک‌تیز و فلزی برای این کار استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به فریزر می‌شوند. با ملایمت یخ اضافی را تراشیده و در یک سطل جمع‌آوری کنید. پس‌ازآن که مقداری از ضخامت برفک کم شد از روش از برق کشیدن فریزر برای تکمیل کار استفاده کنید.

برفک فریزر
می توانید با کمک یک کفگیر پلاستیکی مقداری از برفک را بتراشید تا ذوب شدن یخ با سرعت بیشتری انجام شود.

۲- از برق کشیدن فریزر

ایمن‌ترین و بهترین روش برای برطرف کردن برفک این است که اجازه دهید برفک خودبه‌خود آب شود. برای این کار:

  • فریزر را خاموش کنید و از برق بکشید.
  • اطراف فریزر را برای آب شدن برفک آماده کنید. روزنامه‌های قدیمی را کف زمین پهن کنید و حوله‌هایی را کف طبقات فریزر قرار دهید تا آب حاصل از ذوب شدن یخ را به خود جذب کرده و مانع خیس شدن کف آشپزخانه شوند. هرچند وقت یک‌بار آب حوله‌ها را بگیرید یا آن‌ها را با حوله‌های جدید و خشک تعویض نمایید.
  • تمام غذاهای یخ‌زده را از فریزر خارج کنید. برای آن‌که روند ذوب شدنشان کندتر شود، آن‌ها را در یک یخدان جاسازی کنید و یخدان را در خنک‌ترین قسمت خانه و دور از تابش آفتاب قرار دهید.
  • اجزای داخلی فریزر مثل کشوها و طبقات را خارج کنید و آن‌ها را به‌صورت جداگانه تمیز کنید. اگر به علت یخ‌ زدگی به‌آسانی خارج نمی‌شوند، اجازه دهید یخ آب شود سپس آن‌ها را خارج کنید.
  • اگر فریزر شما یک سینی مخصوص جمع‌آوری آب در زیر آن دارد، مطمئن شوید که پیش از سرریز شدن آب آن را تخلیه کنید.
  • صبر کنید تا برفک ذوب شود. احتمالاً در مورد روش‌هایی برای سرعت بخشیدن به ذوب شدن برفک شنیده‌اید. مثل استفاده از سشوار، نمک، بخارشوی و حتی تراشیدن یخ با چاقوی تیز. اما بهتر است این روش‌ها را امتحان نکنید زیرا ایمن نیستند و ممکن است باعث آسیب دیدن فریزر شوند یا سلامتی شما را به خطر بی اندازند.
  • پس از آب شدن برفک داخل فریزر را با محلول آب گرم و جوش‌شیرین بشویید سپس با یک حوله تمیز کاملاً خشک کنید. این کار مانع تشکیل مجدد برفک می‌شود.
  • فریزر را روشن کنید و پیش از برگرداندن غذاها به داخل آن، اجازه دهید برای مدتی کار کند و داخل آن خنک شود.
برفک فریزر
داخل فریزر را با محلول آب گرم و جوش‌شیرین یا شوینده های ملایم بشویید سپس با یک حوله تمیز داخل بدنه را کاملاً خشک کنید.

برطرف کردن برفک قسمت فریزر یخچال

در بعضی مدل‌ها فریزر قسمتی از یخچال را تشکیل می‌دهد و از آنجا که تنظیمات جداگانه‌ای از یخچال ندارد، لازم است جهت برطرف کردن برفک فریزر غذاها را از یخچال هم خارج کنید. سپس مراحل ارائه‌شده در بالا را انجام دهید. دقت کنید درصورتی‌ که ذوب شدن برفک‌ها مدت زیادی طول کشید و مواد غذایی یخ‌ زده شروع به آب شدن کردند، نباید آن‌ها را مجدداً به فریزر برگردانید. زیرا این کار احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می‌برد. توصیه می‌شود در این حالت مواد غذایی را همان روز مصرف کنید. می توانید مقاله افزایش طول عمر یخچال و فریزر را مطالعه کنید.

سیستم ضد برفک در فریزرهای امروزی

در این مقاله درباره نحوه برطرف کردن برفک فریزر توضیح دادیم. اما امروزه فریزرهایی تولید می‌شوند که مجهز به سیستم ضد برفک هستند و با خرید یکی از این نوع فریزرها می‌توانید زحمت برفک‌زدایی فریزر را از دوش خود بردارید. فریزرهای ضد برفک بسیار رایج هستند و می‌توانید با قیمت مناسب آن را خریداری کنید تا دیگر هرگز مجبور نباشید نسبت به برطرف کردن برفک اقدام کنید. با وجود سیستم دیفراست در این یخچال‌ها باز هم شاهد وجود برفک هستیم که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

چرا یخچال برفک می‌زند؟

در بیشتر موارد علت تشکیل برفک خرابی لاستیک‌های دور یخچال و فریزر است که اجازه می‌دهد هوای گرم وارد محیط سرد داخل یخچال شده و موجب ایجاد برفک شود. اما در یخچال‌های ساید بای ساید به علت حجیم بودن بدنه یخچال گاهی این مسئله می‌تواند به دلیل فاصله کم یخچال تا دیوار ایجاد شود. حداقل ۲۰ سانتی متر فاصله بین دیوار و یخچال در نظر بگیرید و درب یخچال را نیز بیش از حد باز و بسته نکنید. خرابی در قسمت فن خنک کننده کمپرسور نیز می تواند علت دیگر تشکیل برفک در این یخچال‌ها باشد.

برفک فریزر
در صورتی که به موقع برای برطرف کردن برفک اقدام نکنید، ضخامت برفک به مرور زیادتر شده و فضای داخلی فریزر اشغال می شود.

راهکار برفک نزدن یخچال هایی که نباید برفک بزنند

برفک یخچال یکی از موارد ناخواسته‌ای است که ممکن است برای هر یخچالی پیش آید، اما بسیاری از یخچال‌ها ادعا می‌کنند که یخچال بدون برفک هستند. بنابراین برفک زدن یخچال بدون برفک امری طبیعی نیست و علت برفک زدن یخچال های بدون برفک باید شناسایی شود. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چرا یخچال برفک می‌زند ادامه مطلب را بخوانید.

علت برفک زدن یخچال ساید

علت برفک زدن یخچال بدون برفک امرسان تقریبا مشابه با علت برفک زدن یخچال بدون برفک هیمالیا است. در واقع ممکن است که درب یخچال باز مانده باشد و با ورود هوای گرم به داخل یخچال موجب برفک زدن شده باشد. چنانچه برفک در اطراف درب فریزر باشد، نشانه باز ماندن درب یخچال امرسان یا هیمالیای شماست، بهتر است مواد غذایی را جابجا کنید تا درب یخچال درست بسته شود. همچنین اگر لاستیک کنار درب فریزر خراب شده است، بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علت برفک زدن یخچال اسنوا

گاهی ممکن است به دلیل دمای پایین درجه فریزر، یخچال برف بزند. بنابراین در فصولی مانند تابستان و زمستان  تغییر دمای یخچال را اولویت قرار دهید تا شاهد برفک زدن یخچال اسنوا نباشید. گاهی نیز اختلال در عملکرد هیتر (المنت) می تواند باعث تشکیل برفک شود. هیتر یخ روی محفظه سرد کننده را به بخار آب تبدیل می کند و اگر اختلالی در عملکردش به وجود آید، نمی‌تواند داخل یخچال را برفک زدایی کند. حتما عملکرد این قطعه را بررسی و در صورت خرابی نمایندگی خود زنگ بزنید.

علت برفک زدن یخچال هاسنس

علت برفک زدن یخچال هاسنس نیز می‌تواند یکی از موارد بالا باشد، پس حتما تمام دلایل را برای اجرای راهکار برفک نزدن یخچال با دقت بخوانید. در ثانی بهتر است که حتما یخچال ساید هایسنس خود را در کنار منبع گرما نگذارید و آن را از نور مستقیم خورشید، بخاری، اجاق گاز، شوفاژ و دیگر منابع گرمایی دور نگهدارید. این موارد گرمای زیادی تولید می‌کنند و با هر بار باز و بسته کردن درب، گرما وارد یخچال شما شده و موجب برفک زدن یخچال می‌شود.

علت برفک زدن یخچال ویترینی

علت برفک زدن یخچال ویترینی نیز می‌تواند مانند علت برفک زدن یخچال معمولی باشد. حتما دیده اید که مغازه‌دار ها از مشتری می‌خواهند که زیاد درب یخچال ویترینی را باز نگذارند و زودتر مواد غذایی مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این موارد نیز ورود هوای گرم و از کار افتادن قطعاتی مانند هیتر(المنت)، تایمر، کندانسور و… می‌تواند موجب برفک زدن یخچال ویترینی شود. راهکار برفک نزدن یخچال ویترینی این است که حتما قطعاتی که در بالا شرح داده شد، به همراه فن خنک کننده کمپرسور را با کمک یک فنی کار بررسی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله را علت برفک زدن یخچال معمولی و ساید آشنا شدیم و راهکار برفک نزدن یخچال را نیز با هم بررسی کردیم. شما نیز بهتر است علت برفک زدن یخچال خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.
منابع: wikihow | which | producthelp.whirlpool

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

 

2 نظرات
  1. سیروس محمودیان می گوید

    سلام آیا میشود سیستم بدون برفک را جای گزین سیستم برفک دار یخچال فریزر اسنوا کرد

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز. متوجه منظور شما نشدم. منظورتان جابجایی موتور و بخش فنی سیستم بدون برفک با یخچال برفک‌دار است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + سه =