چرا به جای گل شاخه‌ای، گلدان هدیه دهیم؟

0

دریافت یک دسته گل تازه، اغلب لذت‌بخش و شیرین است. اما این لذت، با ریزش گلبرگ‌ها و خشک شدن ساقه‌ها، به ناراحتی تبدیل می‌شود. به‌طور معمول گل شاخه‌ای، بیش از یک هفته عمر نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است برای تبریک گفتن مناسبت‌ها، به فکر هدیه کردن یک گلدان حاوی گیاه خانگی باشید.

گیاهان آپارتمانی، ماندگاری بیشتری دارند و برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها زنده می‌مانند. بنابراین گیرنده گلدان برای مدت طولانی‌تری با دیدن آن به یاد شما خواهد افتاد. علاوه بر این، گیاه خانگی به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. حتی بعضی از آن‌ها مانند کاکتوس، به آبیاری زیادی هم نیاز ندارند. به همین علت هر فردی می‌تواند به راحتی از یکی از آن‌ها مراقبت کند.

این مقاله با اشاره به ۱۰ دلیل، شما را متقاعد می‌کند که از این به بعد به کسی گل شاخه‌ای هدیه ندهید. حتی دسته گل هم برای کسی نگیرید. بلکه به جای این موارد، گلدان یا گیاهان آپارتمانی را برای کادو دادن به دیگران انتخاب کنید.

۱- خرید گیاه خانگی مقرون به صرفه است

خرید گیاهان آپارتمانی اغلب ارزان‌تر تمام می‌شود. به‌عنوان مثال، قیمت یک دسته گل رز ۵ شاخه، چند برابر یک گلدان قاشقی است. بنابراین بهتر است به جای یک دسته گل یا چند گل شاخه‌ای، به دوست یا همکار خود یک گلدان زیبا تقدیم کنید. حتی اگر شما این گیاهان را در منزل داشته باشید، به راحتی می‌توانید از آن قلمه بگیرید. بنابراین تنها با خرید یک گلدان زیبا و کاشت قلمه در گلدان، کادوی شما آماده می‌شود.

خواندن این مطلب نیز مفید است: ۲۵ تا از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار که خوب است داشته باشید

یک گلدان گیاه خانگی برای هدیه دادن که به دور آن کنف پیچیده شده
خرید یک دسته گل فقط یک بار دوست شما را خوشحال می‌کند. اما با تهیه چند گلدان در چند مناسبت و با همان بودجه، شما می‌توانید دوست خود را چند بار شگفت‌زده کنید.

۲- گیاهان آپارتمانی به دکور شما جلوه می‌دهند

گیاهان آپارتمانی مظهر زیبایی و شادابی هستند. بنابراین با گذاشتن گلدان‌های حاوی گل خانگی روی شلف‌ها، کتابخانه‌ها، میزها یا هر جای دیگر دکور خانه را جذاب‌تر خواهید کرد. گیاه خانگی علاوه بر اینکه محیط شما را زیباتر می‌کند، راهی آسان برای مدرن و شیک‌تر کردن فضای زندگی شماست. در فروشگاه‌های گل و گیاه، گلدان‌های متنوع در جنس‌هایی مثل سرامیک، سفال و فلز وجود دارد که دکوراسیون خانه را زیباتر جلوه می‌دهد. بنابراین از تهیه آن‌ها برای دوستان و آشنایانتان غافل نشوید.

در این رابطه بیشتر بخوانید: ترند گیاهان 2022، چگونه بهترین گیاهان را انتخاب کنیم؟

دو گلدان سرامیکی گیاهان آپارتمانی روی میز
گل شاخه‌ای تنها برای مدت کوتاهی به دکور جلوه می‌بخشد. اما گیاه خانگی، دکور خانه را برای سال‌ها منحصربه‌فرد خواهد نمود.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

۳- گیاه خانگی می‌تواند هوای محیط را تصفیه کند

حتما شما هم به این موضوع آگاه هستید که گیاهان زنده در طول روز اکسیژن تولید می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که این گیاهان می‌توانند به جذب سموم رایج و آلاینده‌های هوای داخل خانه نیز کمک کنند. بنابراین با هدیه دادن یک گلدان به جای گل شاخه‌ای، تنها زیبایی را به فرد مقابل تقدیم نمی‎‌کنید. بلکه باعث بهبود هوای محیط او و سلامتی‌اش هم خواهید شد. این انتخاب در شهرهای شلوغ با هوای آلوده، انتخاب هوشمندانه‌تری نسبت به گل شاخه‌ای یا دسته گل به شمار می‌رود.

دو گلدان سرامیکی گیاهان آپارتمانی روی پایه چوبی برای تصفیه هوای خانه
با خرید گیاه خانگی به جای گل شاخه‌ای، شما به بهبود شرایط محیطی برای تنفس دیگران کمک خواهید کرد.

۴- گیاهان آپارتمانی به کاهش استرس هم کمک می‌کنند

قرار دادن چند گلدان با گیاهان آپارتمانی در خانه، می‌تواند استرس و اضطراب را به شدت از افراد دور کند. مطالعات نشان می‌دهند قرار دادن یک گیاه مانند بونسای یا کاکتوس روی میز کارتان، می‌تواند به کاهش ضربان قلب و فشار خون شما کمک کند. پس چه بهتر که از این به بعد، به همکاران یا مدیر خود هم به جای دسته گل، گلدان هدیه دهید.

همچنین ثابت شده مراقبت از گیاهان هم باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود. در واقع وقتی در محیط زندگی خود چند گلدان می‌گذارید، یک پناهگاه طبیعی و زنده برای خود فراهم می‌نمایید. این پناهگاه می‌تواند احساس گرما و عشق بدهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نوبت بعد که گیاهان خود را آبیاری می‌کنید، سرعت آبیاری را کم کنید. چند دقیقه کنار گلدان‌های خود بایستید و نفس‌های عمیق بکشید تا از استرس‌های روزانه خلاص شوید.

بیشتر بدانید: مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟

چند گلدان گیاه خانگی کاکتوس و ساکولنت روی شلف چوبی دکور خانه
این روزها که اکثر افراد از استرس رنج می‌برند، انتخاب یک گلدان به عنوان هدیه، می‌تواند یک انتخاب آگاهانه باشد. چراکه گیاهان، باعث روحیه دادن به افراد و کاهش اضطراب‌شان می‌گردند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۵- بر خلاف گل شاخه‌ای، می‌توان گیاه خانگی را تکثیر کرد و به دیگران هدیه داد

گیاهان آپارتمانی مانند شمعدانی، پوتوس، سانسوریا و قاشقی را می‌توان به راحتی تکثیر کرد و با آن‌ها، گلدان‌های جدیدی ساخت. سپس آن‌ها را به دوستان، آشنایان یا اعضای فامیل هدیه داد. قلمه زدن این گیاهان بسیار راحت است و برخلاف گل شاخه‌ای می‌توانید با کمترین هزینه، یک گلدان جدید داشته باشید. کافیست ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر از سر ساقه گیاه را ببرید. سپس آن را در آب بگذارید تا ریشه دهد و در آخر هم آن را در خاک مناسب بکارید.

بیشتر بخوانید: چطور با قلمه زدن گیاهان را تکثیر کنیم؟

دو قلمه گیاهان آپارتمانی در آب گلدان شیشه‌ای برای هدیه دادن به جای گل شاخه‌ای
گل شاخه‌ای قابل تکثیر نیست. اما از یک گیاه خانگی به راحتی می‌توان قلمه تهیه کرد و یک گلدان را به چند گلدان زیبا تبدیل نمود.

۶- گلدان‌ها با سبک‌های متفاوت جور در می‌آیند

با افزایش محبوبیت گیاهان آپارتمانی، اکثر مراکز تجاری، ادارات، مهدکودک‌ها و … راهروهای خود را با این گیاهان تزیین می‌کنند. امروزه حتی لابی آپارتمان‌ها و هتل‌ها هم پر از گلدان‌های زیبا و چشم‌نواز شده است. گلدان‌های حاوی گیاه طبیعی، با هر سبک و استایلی هماهنگی دارند. بنابراین به راحتی می‌توان برای هدیه دادن، آن‌ها را جایگزین دسته گل یا گل شاخه‌ای کرد.

چند گلدان گیاهان آپارتمانی روی میز هماهنگ با مبلمان و سبک دکوراسیون خانه
برای هدیه دادن گیاهان آپارتمانی، تنها کافیست استایل دکوراسیون منزل دوست خود را بدانید. به این ترتیب می‌توانید برای او یک گلدان شیک تهیه کنید.

۷- برخی از گلدان‌ها با گیاه خانگی، در آشپزخانه هم کاربرد دارند

یک گلدان با گیاه خوراکی مانند رزماری، جعفری یا مریم گلی، می‌تواند هنگام آشپزی برای کدبانوی خانه مفید باشد. یک گلدان حاوی نعنا، یک هدیه ایده‌آل برای عاشقان دمنوش خواهد بود. همچنین خوردن نعنا به عنوان سبزی در کنار غذا، برای دستگاه گوارش عالی عمل می‌کند. پس این بار اگر خواستید به جای گل شاخه‌ای یک گلدان تهیه کنید، به این دست از گلدان‌ها هم فکر کنید.

دانستن این مطلب بسیار جالب است: آموزش کاشت سبزی در گلدان کنار پنجره

دو گلدان رزماری برای هدیه دادن به جای خرید دسته گل یا گل شاخه‌ای
رزماری تازه عطر غذاها را فوق‌العاده می‌کند. پس اگر به فکر تهیه کادو برای یک خانم خانه‌دار هستید، می‌توانید برایش یک گلدان رزماری بخرید.

۸- برخی از گیاهان آپارتمانی، بوی مطبوعی در خانه پخش می‌کنند

گل‌های شمعدانی معطر، اسطوخودوس و نعنا فلفلی عطر دلپذیری در خانه پخش می‌کنند. البته درست است که برخی از گل‌های شاخه‌ای مثل گل نرگس، فریزیا و گل مریم هم عطر مسحور کننده‌ای دارند، اما همان‌گونه که اشاره کردیم عمرشان بسیار کوتاه است. پس به جای خرید دسته گل یا گل شاخه‌ای معطر، بهتر است گلدان با گل‌های خانگی معطر خریداری کنید.

این مطلب نیز جالب است: گل‌های آپارتمانی خوشبو را به خانه بیاورید

یک گلدان ارکیده سفید روی شلف حمام در کنار کابین دوش
گل شاخه‌ای برای برخی محیط‌هایی مثل حمام مناسب نیست. اما شما می‌توانید از گیاه خانگی معطر، برای خوشبو کردن محیط حمام هم بهره بگیرید.

۹- مراقبت از گیاه خانگی برای افراد غیرحرفه‌ای آسان‌تر است

برای نگهداری و مراقبت از یک گیاه خانگی، لازم نیست حرفه‌ای باشید. بسیاری از گیاهان آپارتمانی مانند ارکیده، زنبق و کاکتوس به مراقبت کمی نیاز دارند. به همین دلیل لازم نیست اطلاعات خاصی داشته باشید تا از آن‌ها مراقبت کنید. حتی اگر مشغله کاری‌تان زیاد باشد و وقت رسیدگی به این گیاهان را نداشته باشید، برای آن‌ها مشکلی پیش نمی‌آید.

در این زمینه بیشنر بخوانید: گیاهان کم آب آپارتمانی برای تنبل ها!

چند گلدان گیاه خانگی کاکتوس و ساکولنت روی پیشخوان کابینت آشپزخانه
اکثر گیاهان با اندکی مراقبت، به راحتی رشد می‌کنند. پس بهتر است به جای دسته گل، گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به مراقبت را به دوستان خود هدیه بدهید.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

۱۰- خرید گیاهان آپارتمانی، از مشاغل محلی حمایت می‌کند

بسیاری از گل‌های تک‌شاخه از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. اما گیاهان آپارتمانی در داخل کشور تهیه و تکثیر می‌شوند. پس شما می‌توانید به جای دسته گل، از گل‌فروشی‌ها گلدان بخرید و به نوبه خود از کسب و کار محلی حمایت کنید.

یک گلفروش محلی در حال فروش تراریوم شیشه‌ای و گیاهان آپارتمانی
با توجه به اینکه خرید گیاه خانگی باعث حمایت از باغبانان محلی می‌شود، انتخاب عاقلانه‌تری نسبت به گل شاخه‌ای به حساب می‌آید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد، با دیدن گل شاخه‌ای یا دسته گل، وسوسه می‌شوند که آن‌ها را برای همسر، دوست یا مادر خود بخرند. اما دانستن مزایای گیاه خانگی نسبت به گل شاخه‌ای، شما را تشویق خواهد کرد که به خرید گلدان روی بیاورید.

این گیاهان علاوه بر داشتن عمر بیشتر، آرامش به ارمغان خواهند آورد و استرس را دور می‌نمایند. علاوه بر این، هوای محیط را هم تلطیف می‌کنند و آلودگی‌های محیطی را می‌گیرند. تنوع گیاهان آپارتمانی بیشتر از گل شاخه‌ای است و می‌توانید برای هر سلیقه‌ای، یک گیاه خانگی منحصربه‌فرد پیدا کنید. همچنین خرید گیاه خانگی به جای گل شاخه‌ای، به صرفه‌تر است و ارزان‌تر در می‌آید. همچنین باعث ایجاد اشتغال برای باغبانان ایرانی خواهد شد. پس در مناسبت‌های بعدی، گیاهان آپارتمانی هدیه بدهید تا این کار بین دوستان و آشنایان شما هم به یک عادت تبدیل شود.

منبع: Mydomaine

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 9 =