سیستم گرمایش تابشی کف: گرمای سبز خانه

0

داشتن یک خانه گرم در روزهای سرد زمستان آرزووی هر فردی است از این جهت بسیاری از افراد به دنبال به کاربردن انواع سیستم‌های گرمایشی در خانه خود هستند. سیستم گرمایش تابشی کف یک تکنولوژی جدید برای گرم کردن فضاهای داخلی است. به طور کلی سیستم گرمایش تابشی کف به دو دسته الکتریکی و هیدرونیک تقسیم می‌شود که امروزه در بسیاری از خانه‌ها به کار می‌رود. پس اگر به دنبال طراحی سیستم گرمایشی کف در منزل خود هستید با استادکار همراه شوید تا درباره این تکنولوژی که به گرمای سبز خانه معروف است اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

سیستم گرمایش تابشی کف چیست؟

در همین ابتدا می‌خواهیم به توضیح درباره رایج‌ترین سوالااتی که مربوط به سیستم گرمایشی کف است، بپردازیم. به راستی منظور از سیستم گرمایش تابشی کف چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ و آیا در هر نوع خانه‌ای قابل اجرا است؟

حقیقت امر این است که سیستم گرمایش از کف، قرن‌ها است که کشف شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها چیزی که در طی سال‌ها تعییر کرده است مدرن شدن این سیستم و تغییر پنل‌های گرمایشی بوده است. نخستین بار استفاده از سیستم گرمایشی کف در یونان باستان به مرحله اجرا درآورده شد که برای اجرا کردن آن در خانه‌های مسکونی و قصر پادشاهان در زیر کفپوش‌های سنگی لوله‌هایی را کار می‌گذاشتند که گرمای ناشی از سوختنن چوب از طریق این لوله‌ها وارد فضای داخل خانه می‌شد.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زیر کفپوش‌های ساختمان‌ها کابل‌هایی الکتریکی به کار می‌برند که شکل منحنی و مارپیچی دارند، و از طریق آن گرما را وارد فضای ساختمان می‌کنند. برای تعادل جریان الکتریکی در این کابل‌ها نیز از ترموستات‌های مخصوص استفاده می‌کنند تا گرمایی متعادل با جریان الکتریکی بین ۱۵ تا ۲۰ آمپر جریان داشته باشد.

سیستم گرمایش تابشی کف
امروزه سیستم گرمایش تابشی کف با روش‌های نوین به شکل‌های مختلفی در زیر کفسازی منازل صورت می‌گیرد

سیستم گرمایش تابشی کف جز سیستم‌های گرمایشی است که در هر نوع خانه‌ای می‌توان اجرا کرد و امروزه قبل از ساخت بسیاری از خانه‌ها این سیستم را نیز جز طراحی خود قرار می‌دهند.

در هر خانه‌ای با هر نوع کفپوش انتخابی شما می‌توانید به راحتی از سیستم گرمایش تابشی کف استفاده کنید

مزایای استفاده از سیستم گرمایش تابشی کف چیست؟

تکنولوژی سیستم گرمایش تابشی کف برگرفته از دل طبیعت است و به همین خاطر است که به عنوان گرمای سبز خانه نام برده می‌شود. عملکرد سیستم گرمایش کف از عملکرد خورشید الگوبرداری شده است. همانطور که پرتوهای نوری خورشید پس از طی مسافتی طولانی به زمین برخورد می‌کنند و علاوه بر روشنایی، گرمایی متعادل برای زمین ایجاد می‌کند در سیستم گرمایش تابشی کف نیز گرما مانند نور خورشید از پنل‌های گرمایشی تابیده می‌شود. در واقع در این سیستم به کمک یک رفلکتور( بازتاب دهنده) پرتوهای گرما به سمت مکان مورد نظر به صورت نقطه‌ای گسیل می‌شوند تا بعد از جذب دوباره تبدیل به ذرات گرما شوند و سطح مورد نظر را گرم کنند. امروزه بر روی این نوع سیستم گرمایشی از کف سرمایه‌گذاری‌های بسیاری صورت می‌گیرد زیرا در مصرف انرژی بسیار صرف جویی می‌شود و کمکی به حفظ محیط زیست نیز می‌باشد و از طرفی در کاهش هزینه‌های جانبی تاثیر بسیار مثبتی دارد.

اگر می‌خواهید با سیر تا پیاز مزایا و معایب سیستم گرمایش کف آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌دهید حتما با خواندن مطلب معرفی مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف آگاهی خود را درباره این تکنولوژی افزایش دهید.

سیستم گرمایش تابشی کف
با استفاده از سیستم گرمایش تابشی کف دیگر نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی پر مصرف مانند بخاری یا رادیاتورهای متععد نخواهید داشت

معرفی انواع سیستم گرمایش تابشی کف

سیستم گرمایش تابشی کف به طور کلی به دو دسته هیدرونیک و الکتریکی تقسیم می‌شود که امروزه بیشتر از نوع الکتریک آن در ساختمان‌ها استفاده می‌شود:

سیستم گرمایش تابشی کف هیدرونیک

یکی از قدیمی‌ترین و البته رایج‌ترین سیستم‌های گرمایشی کف، سیستم گرمایش تابشی کف هیدرونیک است. در این روش تمام گرمای بازتاب شده از سطح کف خانه از لوله‌های آب گرم که در زیر کف سازی خانه به کار رفته است، گرفته می‌شود. معمولا مسیر تمام لوله‌های آب داغ از زیر کف اصلی خانه عبور می‌کند در نتیجه شما می‌توانید با بالا بردن دمای آب گرمای بیشتری را در فضای خانه ایجاد کنید از این رو به این لوله‌ها، لوله‌های گرمایشی گفته می‌شود.

برای به کارگیری و اجرا سیستم گرمایش تابشی کف، سعی می‌شود لوله‌های گرمایشی را بر روی یک لایه بتنی نصب کنند و یا به کمک پره‌های آلومینیومی لوله‌ها را روی پنل‌های شیارداری که امکان تابش گرما را دارند نصب کرده تا توان با هدایت گرما به سمت بالا سیستم گرمایش تابشی کف را اجرا کنند. استفاده از پنل‌ها به عنوان عایق گرما بسیار مناسب است و از طرفی بتن نیز قابلیت حفظ گرما را در خود نیز دارد از این رو سیستم گرمایش تابشی کف هیدرونیک می‌تواند یک انتخاب بسیار عالی برای گرم کردن فضای خانه باشد.

مزایا سیستم گرمایش تابشی کف هیدرونیک

یکی از مزیت‌های عمده این سیستم گرمایش که سبب شده مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد صرفه اقتصادی آن است. قطعا استفاده از ابزارها و لوله‌ها به نوبه خود نسبت به تامین برق مورد نیاز جهت گرم کردن خانه ارزان‌تر است از این رو بسیاری از افراد هنگام بازسازی خانه خود از سیستم گرمایش تابشی کف استفاده می‌کنند.

معایب سیستم گرمایش تابشی کف هیدرونیک

درست است که این نوع سیستم گرمایش از قدیم تا کنون در بازسازی بسیاری از خانه‌ها استفاده شده است اما یکی از معایب اصلی این سیستم سختی اجرای آن است. از طرفی امکان خرابی لوله‌ها ممکن است در عملکرد این سیستم تداخل ایجاد کند و یکی دیگر از معایب آن این است که به محض پایین رفتن دمای آب جریان یافته درون لوله میزان گرما کاهش پیدا می‌کند زیرا این سیستم امکان حفظ گرما را درون خود را به میزان بالا ندارد.

سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک

در این سیستم گرمایش از کف همه چیز به صورت کاملا الکتریکی و اتوماتیک صورت گرفته است و جز یکی از شیوه‌های نوین سیستم گرمایش تابشی کف به شمار می‌رود. به طور کلی عملکرد سیستم گرمایش الکتریک از هیدرونیک آسان‌تر است زیرا از مدارهای الکتریکی که قابلیت تابش گرما را دارند به جای لوله استفاده می‌شود. البته بسیاری از افراد این سیستم گرمایشی را بسیار پر هزینه تلقی می‌کنند و می‌گویند استفاده از سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک به صرفه نمی‌باشد اما قدرت گرم کردن این سیستم بسیار بالا است.

سیستم گرمایش تابشی کف تشکیل شده از مجموعه‌ای از سیم‌های الکتریکی به شکل موج‌دار است که به وسیله یک ولتاژ خطی به یک مدار الکتریکی متصل شده است و به صورت یک پنل در قسمت زیرین کف پوش نصب می‌شود و معمولا با یک لایه ملات بسیار نازک پوشانده می‌شود.

مزایا سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک:

  • یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک حفظ گرما برای مدت طولانی است. در واقع با قطع شدن جریان الکتریکی بنا به هر علتی نیازی به نگرانی نیست چون برای مدتی طولانی مدارهای این سیستم گرما را در خود نگاه می‌دارند و به سمت بالا هدایت می‌کنند.
  • شاید در نگاه اول نصب و اجرا سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک پر هزینه به نظر برسد اما یکی از مزایای این سیستم گرمایشی این است که هزینه‌های گرمایشی را به شدت کاهش می‌دهد زیرا دیگر نیازی به روشن کردن وسایل گرمایشی بسیار زیاد برای گرم کردن خانه ندارید.
در میان سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک و کفپوش مورد نظر شما لایه نازکی از ملات قرار می‌گیرد تا کفسازی بدون هیچ ایرادی قابل اجرا باشد

معایب سیستم گرمایش تابشی کف الکتریک

  • برای نصب پنل‌های سیستم گرمایشی الکتریک نیاز به تخریب کامل کفپوش است از این رو بایستی هنگام بازسازی و یا پیش از ساخت خانه به فکر تعبیه این سیستم در ساختمان باشید.
  • تعمیرات مربوط به مدارها و سیم‌های الکتریک کار بسیار دشواری است. با وجود آنکه در این سیستم از مدارها و سیم‌های بسیار با کیفیت استفاده شده است در صورت هرگونه قطعی یا اتصالی مدارها ممکن است تعمیرات سختی در پیش رو باشد.

انتخاب یک سیستم گرمایش بسیار عالی برای خانه نیاز تحقیق و بررسی بسیار زیادی دارد برای همین پیشنهاد می‌دهیم مطلب راهنمای انتخاب سیستم گرمایش خانه را مطالعه کنید تا یک بررسی همه جانبه برای انتخاب سیستم گرمایش خود داشته باشید.

سخن آخر

قطعا هیچ چیز به اندازه داشتن یک خانه گرم و دلپذیر در روزهای سرد زمستان به دل نمی‌شیند. قطعا همه ما از تماس پاهایمان با کفپوش‌های سرد در فصل زمستان بسیار ناراضی هستیم در نتیجه بهتر است قبل از آنکه دیر شود فکری به حال خانه خود برداریم. با بازسازی خانه و اجرای استانداردها و تکنولوژی‌های به روز در محیط خانه می‌توانید فضای خانه خود را تبدیل به مکانی امن، دلپذیر و زیبا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =