راهنمای کامل تعمیر ماشین ظرفشویی در منزل

0

ماشین ظرفشویی در دنیای امروز برای بسیاری از خانواده‌ها به یکی از لوازم ضروری منزل تبدیل شده و در صورتی که با خرابی مواجه شود تبعات منفی خاص خود را در پی خواهد داشت. به همین دلیل هیچ خانواده‌ای نیست که از خراب شدن ماشین ظرفشویی مورد استفاده‌اش ناراحت نشود. اما موضوعی که در این بین وجود دارد این است که در صورت بروز مشکل در ماشین ظرفشویی اگر قرار بر آن باشد که ماشین ظرفشویی به شکلی اصولی و تخصصی تعمیر شود باید با نمایندگی تعمیرات یا تعمیرگاه‌های مجاز ظرفشویی تماس گرفته شود. استادکار آماده‌ی دریافت تماس‌های شما جهت تعمیر ماشین ظرفشویی در منزل است. نکته‌ی دیگر آن که در برخی شرایط می‌توانید خودتان ماشین ظرفشویی را در منزل تعمیر کنید، هر چند که باز هم پیشنهاد ما به شما این است که تعمیر را به یک متخصص بسپارید. در کل ما در این نوشتار در راستای تعمیر ماشین ظرفشویی در منزل توسط خودتان به آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی در محل می‌پردازیم.

در ادامه رایج‌ترین مشکلاتی که در ماشین‌های ظرفشویی به وجود می‌آیند را ذکر کرده و پس از آن روش‌های رفع این مشکلات را برای‌تان توضیح خواهیم داد. تا انتهای این نوشتار با ما در وبلاگ استادکار همراه باشید.

آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

۱- آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود:

نخستین مشکلی که در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی به آن می‌پردازیم مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی است. این مشکل به عنوان یکی از رایج‌ترین و البته آزاردهنده‌ترین مشکلات مرتبط با ماشین ظرفشویی ممکن است ناشی از علل مختلفی باشد. بنابراین ما نیز در ادامه عوامل و عللی که می‌توانند در روشن نشدن ماشین ظرفشویی نقش داشته باشند را برای‌تان ذکر کرده و به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

نخستین موردی که در ارتباط با روشن نشدن ماشین ظرفشویی باید بررسی شود چفت در است. چفت در مانع از نشت آب به بیرون می‌شود و هم‌چنین با اعلام بسته شدن درب موجب رسیدن برق به کنترل‌های ظرفشویی می‌گردد. بنابراین اگر چفت در خراب باشد به کنترل‌های ماشین ظرفشویی برق نرسیده و نتیجتاً ماشین ظرشویی روشن نمی‌شود.

چفت در، در واقع یک مجموعه است که عمدتاً در قسمت فوقانی در قرار دارد. برای آن که به آن دسترسی داشته باشید باید پیچ‌های پنل داخلی در را باز کرده و پس از آن اقدام به جدا کردن درب داخلی و بیرونی نمایید. برای بررسی آن ابتدا برق دستگاه را قطع کرده و سپس با باز  کردن پیچ‌ها به چفت در دسترسی پیدا کنید. چفت در معمولاً دارای دو کلید است. این دو کلید را از لحاظ پیوستگی چک کنید. همچنین به صورت دستی نیز آن‌ها را بررسی نمایید. اگر مشکل از چفت در بود باید اقدام به تعویض آن کنید و در صورتی که این قطعه از ماشین ظرفشویی مشکلی نداشت به سراغ مورد بعدی بروید.

به جز چفت در مورد دیگری که می‌تواند در روشن نشدن ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد کلید انتخاب‌گر است. این کلید در برخی از ماشین‌های ظرفشویی جهت انتخاب وضعیت‌های مختلف شستشو به کار می‌رود و در صورتی که دچار آسیب شده باشد احتمالاً ماشین ظرفشویی روشن نخواهد شد.

پیش از آن که به بررسی وضعیت کلید انتخاب گر در درون ظرفشویی کنید، ابتدا مطمئن شوید که این کلید به درستی فشرده می‌شود و چیزی مانع آن نیست. در صورتی که به درستی فشرده می‌شد، پنل کنترل را از داخل باز کرده و با استفاده از مولتی متر اتصال کلید انتخاب گر را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که برای بررسی هر یک از قطعات ماشین ظرفشویی، باید حتماً پیش از این کار برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید. این نکته را جدی بگیرید.

مورد دیگری که می‌تواند در روشن نشدن ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد تایمر و کنترل الکترونیکی دستگاه است. توضیح بیش‌تر آن که زمانی که ماشین ظرفشویی روشن می‌شود اولین کاری که صورت می‌گیرد این است که آبی که از قبل، یعنی از شستشوی قبلی، در آن مانده را خالی می‌کند. حال اگر تایمر خراب باشد برق به موتور پمپ تخلیه نرسیده و این فرآیند انجام نمی‌شود و در نتیجه ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. بنابراین بهتر است در این مرحله تایمر را از لحاظ اتصال با استفاده از یک مولتی متر بررسی کنید.

البته در ظرفشویی‌هایی که به جای تایمر از کنترل الکترونیکی برخوردار اند نیز همین کار را باید انجام دهید. برای این کار خروجی رله‌ها را مورد بررسی قرار دهید. البته بهتر است که این کار توسط متخصص انجام شود، چرا که برد الکترونیکی دستگاه مهم‌ترین عضو دستگاه است و حساسیت زیادی دارد.

در آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی مورد دیگری که به آن به عنوان یکی از عوامل احتمالی روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌پردازیم، رله استارت است. در موتور پمپ برخی از ماشین‌های ظرفشویی از رله استارت جهت تأمین برق سیم پیچ استارت موتور استفاده می‌شود. اگر این قطعه خراب باشد نیز ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. رله استارت به طور معمول در نزدیکی موتور قرار گرفته، بنابراین برای بررسی آن به آن قسمت رفته و با استفاده از مولتی متر اتصال‌اش را چک کنید.

فیوز حرارتی، دیگر قطعه‌ای است که ممکن است در روشن نشدن ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد. در صورتی که این فیوز دچار مشکل شده باشد برق به برد کنترل نمی‌رسد و نتیجه این می‌شود که ماشین ظرفشویی قادر به روشن شدن نیست. بنابراین بایستی این قطعه را نیز مورد بررسی قرار دهید.

برای دسترسی به فیوز حراتی در داخلی را برداشته و به کنترل پنل برسید. دو سیم فیوز را به کنترل پنل متصل کرده‌اند. با جدا این دو سیم، فیوز حرارتی را جدا کنید و سپس به واسطه‌ی یک مولتی متر اتصال آن را مورد بررسی قرار دهید.

در آخر آن که بهتر است در همان ابتدا وضعیت پریز برق، سیم ماشین ظرفشویی و دوشاخه‌ی آن را بررسی کنید، ممکن است مشکل جدی نباشد و از همین موارد باشد.

آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

۲- آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی هنگامی که ماشین ظرفشویی ظروف را خوب نمی‌شوید:

مشکل دیگری که در این مطلب در ارتباط با آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی به آن می‌پردازیم، و البته مشکل رایجی هم هست، این است که ماشین ظرفشویی قادر به شستن ظروف به خوبی نیست. این مشکل نیز یک علت خاص و مشخص ندارد و در واقع ممکن است چند علت موجب آن شده باشند. از جمله مواردی که می‌توانند در خوب شسته نشدن ظروف توسط ماشین ظرفشویی مؤثر باشند می‌توان به واشر محفظه تخلیه، بازوی اسپری کننده، شیر ورودی آب، لوله آب رسان و ایمپلرهای پمپ اشاره داشت. البته موردی که در این بین وجود دارد این است که انتخاب نا مناسب برنامه‌ی شستشو و همچنین کم یا زیاد بودن ماده‌ی جلا دهنده نیز می‌توانند موجب خوب شسته نشدن ماشین ظرفشویی شوند.

اما واشر محفظه تخلیه در صورت خرابی موجب می‌شود که فشار در بازوهای اسپری کننده کم باشد و نتیجتاً ظروف به خوبی شسته نشوند. ممکن است واشر شل شده باشد  یا آن که به هر دلیلی به درستی عمل نکند. در این صورت باید حتماً اقدام به تعویض آن کنید.

گاه مستقیماً مشکل از خودِ بازوی اسپری کننده است. بازوی اسپری کننده باید آب و مواد شوینده را روی ظروف اسپری کند، اما اگر خراب باشد این کار را به خوبی انجام نخواهد داد و ظروف نیز به خوبی شسته نخواهند شد. بنابراین باید وضعیت بازوی اسپری کننده را نیز بررسی کنید.

شیر ورودی آب مورد دیگری است که ممکن است در خوب شسته نشدن ظروف نقش داشته باشد. در صورت خراب شدن شیر ورودی آب، آب به سطح مناسب نمی‌رسد و در نتیجه شاهد خوب شسته نشدن ظروف هستیم. بررسی کنید و ببینید آیا اصلا برق به شیر ورودی آب می رسد یا نه. همچنین گاه ممکن است شیر ورودی آب مسدود شده باشد. این مورد نیز شیر آب بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است که المنت نیز در صورت خرابی ممکن است موجب شود که ظروف به خوبی شسته نشوند. توضیح آن که ماشین‌های ظرفشویی برای شستشوی ظروف بایستی از آب داغ برخوردار باشند. گرم کردن آب ماشین ظرفشویی وظیفه‌ی المنت است. در صورتی که المنت کار نکند آب نیز داغ نخواهد شد و ظروف به خوبی شسته نمی‌شوند. بنابراین المنت نیز باید حتماً با مولتی متر بررسی شود. در صورت خرابی آن، بایستی اقدام به تعویض المنت نمایید.

ضمناً ایمپلر شستشو را نیز بررسی کنید. ایمپلر شستشو وظیفه‌ی تأمین نیروی بازوی اسپری کننده را بر عهده دارد. در صورت بروز مشکل در این قطعه، ممکن است ظروف به خوبی شسته نشوند.

سوای این موارد، حتماً به میزان آب ظرفشویی، میزان مایع شوینده، نوع مایع شوینده، نوع قرص و موارد این قبیل نیز دقت کنید تا شستشویی بهتر را تجربه نمایید.

۳- آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی زمانی که صدای ماشین ظرفشویی زیاد است:

در صورتی که صدای ماشین ظرفشویی زیاد است، موردی که در ابتدا بایستی مورد بررسی قرار گیرد پمپ است. پمپ عموماً برای به وجود آمدن نیرو روی بازی اسپری کننده و همچنین در تخلیه آب کاربرد دارد. پمپ از دو قسمت تشکیل شده: یکی گردش و دیگری تخلیه. در داخل پمپ یک پروانه وجود دارد که البته این پروانه برای قسمت تخلیه شامل پروانه تخلیه و تیغه خردکن است. در صورتی که تکه‌ای غذا میان پروانه گیر کرده باشد صدای زیادی تولید می‌شود. یا اگر پروانه با مشکل مواجه شده باشد و نتواند به خوبی بچرخد در ماشین ظرفشویی شاهد بروز صدا خواهید بود. بنابراین سعی کنید پمپ و پروانه‌اش را مورد بررسی قرار دهید.

مورد دیگری که می‌تواند در صدای زیاد ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد، بازوی اسپری کننده است. در صورتی که بازوی اسپری کننده خوب نچرخد و یا آن که لق باشد احتمال شنیدن صدا از سوی آن وجود دارد. بنابراین برای رفع مشکل صدای زیاد ماشین ظرفشویی، سعی کنید بازوی اسپری کننده را نیز چک کنید.

آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

۴- آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی زمانی که دستگاه قادر به آبگیری نیست:

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی نیز یکی دیگر از مشکلات رایج آن است که در این نوشتار در ارتباط با آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی به آن می‌پردازیم. این مشکل هم مانند سه مشکل بالا ممکن است ناشی از عوامل و علل مختلفی باشد. در ادامه هر یک از این علل را معرفی کرده و روش رفع آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

نخستین مورد شیر ورودی آب است. در صورتی که ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند ابتدا بررسی کنید و ببینید آیا در شیر ورودی آب، آب با فشار کافی وجود دارد یا خیر. افزون بر این بررسی کنید و ببینید آیا شیر ورودی آب، برق دریافت می‌کند یا خیر.

گفتنی است که شیر ورودی آب در قسمت پشتی پنل پایینی قرار دارد.

عدم آبگیری توسط ماشین ظرفشویی در برخی موارد ناشی از خرابی شناور است. وظیفه‌ی شناور این است که از بیش از اندازه پر شدن ماشین ظرفشویی از آب ممانعت به عمل آورد. به این ترتیب که هر زمان که سطح آب در ماشین ظرفشویی به سطح مناسب برسد دسته‌ی شناور روی کلید شناور فشار وارد آورده و کلید شناور نیز موجب بسته شدن شیر آب ورودی می‌شود. بنابراین در صورت خرابی شناور ممکن است کلید شناور کاملاً روی شیر آب قرار گرفته باشد و مانع از آن شده باشد که آبی وارد ماشین ظرفشویی شود. بنابراین حتماً شناور را نیز از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار دهید.

آخرین مورد آن که در صورت خرابی کلید در، ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند. در واقع کلید در اگر خراب باشد ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود و آبگیری هم صورت نمی‌گیرد. بنابراین کلید در را نیز بررسی کنید.

۵- آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی زمانی که دستگاه آب را تخلیه نمی‌کند:

مشکل رایج دیگری که در ماشین‌های ظرفشویی به وجود می‌آید و ما در این نوشتار در راستای آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی به نحوه‌ی رفع آن می‌پردازیم، عدم تخلیه آب است. این مشکل نیز ممکن است ناشی از علل مختلفی باشد و در واقع پیش از بررسی دستگاه نمی‌توان علتی شاخص و قطعی را برای آن معرفی کرد.

نخستین موردی که باید مورد بررسی قرار گیرد پمپ تخلیه است. در اکثر ماشین‌های ظرفشویی از یک پمپ تخلیه به همراه موتور جهت تخلیه‌ی آب استفاده شده است. این پمپ تخلیه از دو قسمت برخوردار بوده که یک قسمت آن مختص گردش آب و قسمت دیگرش مختص تخلیه‌ی آب است. البته برخی ماشین‌های ظرفشویی هستند که کلاً از یک پمپ تخلیه به صورت جداگانه برخوردار اند. در این دستگاه‌ها، برای بررسی پمپ تخلیه، باید ببینید که آیا ورودی و همچنین خروجی این پمپ مسدود شده اند یا نه. البته مورد دیگری که باید بررسی شود این است که باید ببینید آیا برقی به پمپ می‌رسد که بتواند فعالیت اصلی خود را انجام دهد؟

در مدل‌های دیگر نیز برای بررسی پمپ باید همان کارها را انجام دهید. یعنی ابتدا مطمئن شوید که مسدودیتی در پمپ وجود ندارد و سپس آن که از لحاظ برق رسانی نیز پمپ را چک کنید. اگر هیچ یک از این موارد مشکلی نداشته باشند احتمال آن که پمپ سوخته باشد زیاد است.

به خاطر داشته باشید که علاوه بر پمپ، ممکن است در شیلنگ تخلیه نیز انسدادی به وجود آمده باشد. در صورتی که شیلنگ مسدود شده باشد نیز عمل تخلیه توسط ماشین ظرفشویی صورت نمی‌گیرد یا اگر هم صورت گیرد به طور مناسب صورت نمی‌گیرد. پس حتماً شیلنگ تخلیه را نیز بررسی کنید.

در آخر آن که در صورت خرابی تسمه‌ی به کار رفته در ماشین ظرفشویی نیز ممکن است پمپ به خوبی کار نکند و لذا شاهد عدم تخلیه آب توسط ماشین ظرفشویی باشید. پس حتماً در صورتی که ماشین ظرفشویی‌تان از تسمه برخوردار است تسمه را نیز بررسی کنید. تسمه باید سالم و فابریک بوده و فاقد هر گونه پارگی و فرسودگی باشد.

سخن آخر

سعی شد در این نوشتار به ۵ مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات ماشین‌های ظرفشویی پرداخته شود و با زبانی ساده علل آن مشکلات و البته نحوه‌ی از بین بردن آن مشکلات نیز توضیح داده شود. البته که ممکن است در هر ماشین ظرفشویی مشکلاتی دیگر غیر از این ۵ مشکل به وجود آیند، اما آن مشکلات نسبت به این مشکلات از رواج کمتری برخوردار اند که البته امید است که در نوشتاری دیگر به آن مشکلات نیز بپردازیم.

گفتنی است که در صورتی که با توجه به راهنمایی‌های موجود در این متن باز هم نتوانستید مشکل ظرفشویی را از بین ببرید، می‌توانید با استادکار تماس بگیرید تا متخصص تعمیر ماشین ظرفشویی با حضور در محل‌تان اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی نماید.

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =