راهنمای خرید بخاری گازی

0

در چند مطلب اخیری که درباره وسایل گرمایشی در استادکار منتشر شد، گفتیم که بخاری گازی به دلایل زیادی در حال منقرض شدن است. البته اگر طرفدار این وسیله هستید یا راهی به جز خرید آن ندارید نگران نباشید یک بخاری گازی با برچسب انرژی A هنوز هم یک انتخاب هوشمندانه است. در این مطلب مختصات یک بخاری گازی خوب را باهم بررسی می‌کنیم تا بهتر در مورد راهنمای خرید بخاری گازی تصمیم گیری کنید. همچنین نکاتی را در مورد ابعاد بخاری گازی و گرمایش بخاری گازی با هم مرور می کنیم تا از میان بهترین بخاری گازی ایرانی یا خارجی، تصمیم نهایی خود را برای خرید بگیرید. با استادکار همراه باشید .

بخاری گازی دست کم به یک دلیل هنوز هم یکی از وسایل گرمایش بسیار پرمصرف در ایران است: استفاده از گاز شهری
بخاری گازی دست کم به یک دلیل هنوز هم یکی از وسایل گرمایش بسیار پرمصرف در ایران است: استفاده از گاز شهری

مزایای استفاده از بخاری گازی

بخاری گازی دست کم به یک دلیل هنوز هم یکی از وسایل گرمایش بسیار پرمصرف در ایران است: استفاده از گاز شهری. خوشبختانه شبکه گاز شهری امروزه به نقاط زیادی از ایران رسیده و این گسترش همچنان هم ادامه دارد. آلودگی زیست محیطی بسیار کمتر نسبت به سوخت‌های فسیلی دیگر و مقرون به‌صرفه بودن، باعث شده بخاری های گازی همچنان در اولویت بسیاری از افراد باشند.

بخاری گازی به خصوص در مناطق غیرشهری به دلیل اینکه امکان استفاده از وسایل گرمایشی دیگر کمتر است، طرفداران زیادی دارد.

گازی دارای گرمایش بسیار مطبوع و مناسب است و در صورتی که سرویس و نگهداری آن درست انجام شود
گازی دارای گرمایش بسیار مطبوع و مناسب است و در صورتی که سرویس و نگهداری آن درست انجام شود، می تواند بسیار کم خطر هم باشد

بخاری گازی کم مصرف می‎تواند یک وسیله ایده آل برای کاربران خانگی باشد. بخاری گازی دارای گرمایش بسیار مطبوع و مناسب است و در صورتی که سرویس و نگهداری آن درست انجام شود، می‌تواند بسیار کم خطر هم باشد. در این راهنمای خرید بخاری گازی ، مختصات یک بخاری گازی خوب، ابعاد بخاری گازی و سایر پارامترهایی که نیاز داریم قبل از خرید بخاری گازی جدید به آنها توجه داشته باشیم را بررسی می‌کنیم.

انواع بخاری گازی

بخاری گازی در سه مدل کلی تولید می‌شود:

  • بخاری‌های بدون دود کش
  • بخاری‌های با دود کش
  • بخاری‌های طرح شومینه

بخاری‌های بدون دودکش هرچند دی اکسید کربن مضر تولید نمی‌کنند اما به هیچ وجه برای منزل به خصوص منازلی که کودک یا افراد بیمار و سالخورده در آنها زندگی می‌کنند توصیه نمی شود. این بخاری‌ها اغلب برای محل‌های تجاری مثل مغازه‌ها که گردش هوا در آنها جریان دارد توصیه می‌شود. حتی بخاری‌های مجهز به سامانه ODS به رغم ایمن‌تر بودن، هنوز وسیله گازسوزی هستند که در کنار گرما، منوکسید کربن هم تولید می‌کنند و پتانسیل مرگ آفرینی دارند. بخاری‌های با دودکش و طرح شومینه نیز همان چیزی است که اغلب ما آن را در خانه‌هایمان مورد استفاده قرار داده ایم.

بخاری بدون دودکش به هیچ وجه برای منزل به خصوص منازلی که کودک یا افراد بیمار و سالخورده در آنها زندگی می کنند توصیه نمی شود
بخاری بدون دودکش به هیچ وجه برای منزل به خصوص منازلی که کودک یا افراد بیمار و سالخورده در آنها زندگی می کنند توصیه نمی شود

ابعاد بخاری گازی مناسب

مهمترین معیاری که در خرید بخاری گازی باید در نظر داشته باشید ابعاد این بخاری است. همانطور که در مطالبی درباره رادیاتورها گفتیم، وسایل گرمایشی اگر توان حرارتی بالاتر از حجم مورد نیاز محل داشته باشند، باعث افزایش بیش از حد دما و کاهش سطح اکسیژن محیط می‌شوند.

این مسئله درباره بخاری های گازی اهمیت بیشتری هم دارد چون شعله این بخاری ها اکسیژن بیشتری مصرف می‌کند. برای محاسبه توان حرارتی مناسب منزل خود، متراژ محیط را در عدد سه ضرب کنید. توان حرارتی بخاری را هم بر ۲۴ تقسیم کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اندازه یک واحد بخاری گازی ممکن است معرفی کننده توان حرارتی آن نباشد. ممکن است یک بخاری کوچک توان حرارتی بالاتری نسبت به یک بخاری بزرگ داشته باشد. این مسئله به دلایل مختلف مثل جنس و نوع طراحی بدنه و فضاهای خالی طراحی شده در آن مربوط می‌شود. بنابراین دقت کنید در خرید بخاری گازی ، فریب اندازه آن را نخورید و توان حرارتی آن را محاسبه کنید.

وسایل گرمایشی اگر توان حرارتی بالاتر از حجم مورد نیاز محل داشته باشند، باعث افزایش بیش از حد دما و کاهش سطح اکسیژن محیط می شوند
وسایل گرمایشی اگر توان حرارتی بالاتر از حجم مورد نیاز محل داشته باشند، باعث افزایش بیش از حد دما و کاهش سطح اکسیژن محیط می شوند

برچسب انرژی و استاندارد بخاری گازی

بخاری گازی با برچسب انرژی a به دلایل مهم مناسب ترین بخاری گازی برای شما خواهد بود. سازمان استاندارد ایران به صورت مداوم خط تولید شرکت های تولید کننده را بررسی می کند. این برچسب های انرژی در واقع به شما می گویند که به ازای سوختن هر لیتر گاز مایع در وسیله ای که می خواهید بخرید، چقدر انرژی از بین می رود و چقدر انرژی صرف گرم شدن منزل شما می شود.

مشخص است که شما هم می خواهید بخاری ای بخرید که بالاترین بازدهی سوخت را داشته باشد پس بخاری گازی با برچسب انرژی a انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اگر بخاری برچسب انرژی نداشت به معنی استاندارد نبودن آن بخاری است. خیلی سریع از چنین بخاری های عبور کنید چون ممکن است برای شما دردسرهای عجیبی درست کنند.

خریدن بخاری که برچسب استاندارد یا برچسب مصرف انرژی ندارد آخرین اشتباهی است که می توانید انجام دهید.
خریدن بخاری که برچسب استاندارد یا برچسب مصرف انرژی ندارد آخرین اشتباهی است که می توانید انجام دهید.

خریدن بخاری که برچسب استاندارد یا برچسب مصرف انرژی ندارد آخرین اشتباهی است که می توانید انجام دهید. بخاری گازسوز غیراستاندارد مثل یک بمب ساعتی عمل می کند و هرلحظه ممکن است آسیب های جدی به خانواده شما بزند. هرگز نمی خواهید یک بمب ساعتی به خانه ببرید.

ترموکوپل یک بخش مهم در بخاری گازی

یکی از قطعات ایمنی که هنگام خرید بخاری گازی باید به آن توجه کنید ترموکوپل بخاری است. اهمیت این قطعه تا آنجاست که تاثیر عمده ای در کاهش خطرات ناشی از گاز دارد. به طوری که به محض خراب شدن این قطعه باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. فلزهایی که در ترموکوپل به کار می روند، اهمیتی مشابه ODS در بخاری های بدون دودکش دارند و نسبت به کمبود اکسیژن حساس اند.  اهمیت ترموکوپل زمانی مشخص می‌شود که شعله بطور سهوی در اثر وزش باد یا کمبود اکسیژن و یا سرریز شدن غذا خاموش شود، سنسور ترموکوپل، سرد شده و جریان گاز قطع می گردد تا از پخش شدن گاز در محیط و در پی آن از آتش سوزی و انفجار جلوگیری به عمل آید. بنابراین در هنگام خرید بخاری گازی حتما به این نکته و بی عیب و نقص بودن این قطعه توجه کنید.

بهترین بخاری گازی ایرانی

در بازار ایران بخاری گازی خارجی زیادی دیده نمی شود. اساسا شرکت های خارجی توانایی رقابت با رقبای ایرانی را در این بازار ندارند چون شرکت های داخلی به خوبی خواسته مشتری را می دانند و محصولات بسیار باکیفیت تولید می کنند. برندهای نیک کالا، آبسال، پلار، مروارید سوز و جهان افروز مشهورترین و معتبرترین کارخانه های تولید بخاری گازسوز در ایران هستند. بیشتر محصولات این شرکت ها با بالاترین بازدهی و برچسب انرژی a وارد بازار می شوند و تنوع طرح، رنگ و اندازه بسیار خوبی هم دارند.

برندهای نیک کالا، آبسال، پلار، مروارید سوز و جهان افروز مشهورترین و معتبرترین کارخانه های تولید بخاری گازسوز در ایران هستند
برندهای نیک کالا، آبسال، پلار، مروارید سوز و جهان افروز مشهورترین و معتبرترین کارخانه های تولید بخاری گازسوز در ایران هستند

جمع بندی راهنمای خرید بخاری گازی

البته در بازار ایران بخاری های گازی بسیار متنوعی وجود دارد که اغلب آنها هم استاندارد هستند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. تنها تفاوت بسیاری از این بخاری‌ها با هم، قیمت آنهاست. افراد باتجربه معمولا قبل از خرید هر وسیله ای از جمله بخاری، بازار را بررسی می‌کنند و قیمت ها را نیز در کنار فاکتورهای دیگری مانند ابعاد و سطح گرمایش و … می سنجند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + هفت =