راهنمای نقاشی آرک و گچبری ها

0

رنگ آمیزی خانه می‌تواند کار لذت بخشی باشد اما به شرطی که تمامی فوت و فن‌ها و راهکارهای این کار را بدانیم. یکی از مشکلات رنگ آمیزی خانه توسط فرد می‌تواند نقاشی آرک و گچبری باشد. چرا که این دو نیاز به ریزه کاری و گاهی سلیقه بیشتری دارند. دانستن اینکه چه رنگی انتخاب کنید، با چه وسیله‌ای رنگ آمیزی کنید یا از چه نوع رنگی برای نقاشی آرک و گچبری استفاده کنید می‌تواند به شما کمک کند با اعتماد به نفس بیشتری این کار را انجام دهید. پس با استادکار همراه باشید تا برخی نکات کلیدی برای رنگ آمیزی آرک و گچبری که در نقاشی ساختمان برایتان مفید است را بیاموزید.

آرک چیست و چه کاربردی دارد؟

آرک به معنای قوس است و اغلب در چهارچوب راهروی بین دو اتاق یا سقف اوپن آشپزخانه استفاده می‌شود. هرچند آرک‌ها برای در و پنجره هم کاربرد دارند و فقط نمی‌توان آن را مختص سقف دانست. آرک‌ در معماری سنتی ایرانی نیز به کرات به چشم می‌خورد. حتما درب‌ها و پنجره‌های ساختمان‌های تاریخی و قدیمی را دیده‌اید که در بالاترین قسمت آن‌ها قوس یا یک نیم دایره به چشم می‌خورد.

آرک به ساختار خانه آرامش بیشتری می‌بخشد چرا که زوایای موجود را از بین می‌برد. آرک می‌تواند انواع و اقسام مختلفی داشته باشد و در جاهای مختلفی به کار برود. علاوه بر آرک ساده که همان قوس همیشگی در سقف یا چهارچوب در و پنجره است، آرک می‌تواند کمی هنرمندانه‌تر طراحی شده و قوس آن کمی گچبری شود. همین مساله می‌تواند رنگ آمیزی آرک را کمی دشوارتر و شامل ریزه کاری‌های بیشتر کند.

بیشتر بدانید شاپان چیست؟

نقاشی آرک و گچبری ، آرک چیست
آرک‌ها ظاهری شیک‌تر و لوکس‌تر به فضای خانه می‌بخشند.

از چه رنگی برای نقاشی آرک و گچبری استفاده کنیم؟

پیش از هر چیزی شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا بهتر است رنگی متفاوت برای آرک و گچبری استفاده کنیم یا از رنگی که برای دیوارها یا سقف استفاده می‌کنیم برای رنگ آمیزی آرک هم استفاده کنیم. برای این کار گزینه‌های متعددی دارید و این به شما بستگی دارد که می‌خواهید کدام اتاق شما درخشش بیشتری داشته باشد یا اصلا برایتان این قوس یا مسیر بین دو اتاق معنای خاصی دارد یا آن را به چشم سایر نقاط اتاق می‌بینید. در هر صورت می‌توانید از یکی از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • از یک رنگ برای نقاشی آرک و رنگ آمیزی اتاق استفاده کنید

آرک معمولا مسیری بین دو اتاق ایجاد کرده است. اغلب مواقع ساده‌ترین کار این است که از یک رنگ برای رنگ آمیزی هر دو اتاق و آرک که مسیر بینشان است استفاده کنید. با انتخاب یک رنگ برای هر دو اتاق و آرک شما دو اتاق را با هم یکی کرده و ظاهری یکدست برای آن‌ها ایجاد می‌کنید. این کار معمولا برای فضاهایی که با هم استفاده می‌شوند بسیار کاربرد دارد. مثلا فشای آشپزخانه و اتاق غذاخوری، یا آشپزخانه و اتاق نشیمن.

همچنین انتخاب رنگ‌های روشن در چنین مواقعی بهتر است. رنگ‌هایی نظیر سفید، کرم، بژ و حتی خاکستری می‌توانند انتخاب خوبی باشند و فضای هر دو اتاق را بزرگ‌تر و بازتر نشان دهند.

نقاشی آرک و گچبری، دکوراسیون خانه با طراحی آرک
دیوارهای آشپزخانه و ناهارخوری و آرک بین آنها هم رنگ هستند و به نظر می‌رسد این دو فضا یکی باشند.
  • از دو رنگ برای نقاشی آرک و اتاق استفاده کنید

اگر نمی‌خواهید هر دو فضا به یک شکل دیده شوند و دوست دارید یکی از اتاق‌ها بر دیگری غالب باشد از دو رنگ استفاده کنید. مثلا اگر فضای اتاق نشیمن و آشپزخانه توسط یک آرک از هم جدا می‌شوند و شما ترجیح می‌دهید اتاق نشیمن شکل رسمی‌تری داشته باشد و بیشتر به چشم بیاید، رنگ اتاق نشیمن را ابتدا انتخاب کنید و از رنگی مکمل آن برای آشپزخانه استفاده کنید.

حالا مسیر بین این دو فضا یا همان مسیر با سقف قوسی را به رنگ اتاق نشیمن رنگ آمیزی کنید. با این کار موجب می‌شوید رنگ اتاق نشیمن از آشپزخانه مشخص باشد و به این ترتیب اتاق نشیمن بر آشپزخانه غالب باشد.

نقاشی آرک و گچبری، دکوراسیون خانه با طراحی آرک
رنگ کرم برای دیوارهای آشپزخانه و آرک، رنگ آبی پاستلی (گچی) برای دیوارهای ناهارخوری استفاده شده که موجب شده است این دو فضا از هم جدا به نظر برسند.
  • از سه رنگ برای نقاشی آرک و اتاق‌ها استفاده کنید

شاید انتخاب سه رنگ برای رنگ آمیزی دو اتاق کار سختی به نظر برسد اما این کار می‌تواند موجب شود طیف رنگی زیباتری بین اتاق‌ها ایجاد شود. در صورتی که نه بخواهید هر دو اتاق یک رنگ داشته باشند نه یکی از دو اتاق بر دیگری غالب باشد از سه رنگی استفاده کنید که تفاوت چندانی با هم ندارند. به این رنگ‌ها در چرخه رنگ، رنگ‌های آنالوگ گفته می‌شود. رنگ‌هایی که به صورت متوالی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

هم می‌توانید هر سه رنگ را آنالوگ انتخاب کنید هم دو رنگ را از چرخه رنگ آنالوگ انتخاب کنید و رنگ سوم را که برای آرک انتخاب می‌کنید از بین رنگ‌های خنثی انتخاب کنید. یعنی رنگ‌هایی نظیر سفید، عاجی، کرم یا بژ که معمولا با هر رنگ دیگری همخوانی دارند. با این کار هر دو اتاق را از هم به خوبی جدا می‌کنید اما هیچیک از دو اتاق بر دیگری غالب نخواهد بود.

نقاشی آرک و گچبری، دکوراسیون خانه با طراحی آرک
قهوه ای، بژ، شیری برای دیوارهای نشیمن و ناهارخوری و آرک استفاده شده که یک هارمونی بین این دو اتاق ایجاد کرده است.
  • از رنگی متفاوت برای دیوار آرک استفاده کنید

اگر می‌خواهید تاکیدتان به آرک یا قوس دیوار راهرو باشد می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای دیوار اتاق‌ها استفاده کنید و فقط دیواری که راهرو با سقف آرک دارد را با رنگی متفاوت رنگ آمیزی کنید. این رنگ آمیزی شامل خود آرک نیز می‌شود اما این رنگ متفاوت با سایر دیوارها می‌تواند توجه بیشتری را به این مسیر و چهره قوسی شکل آن ایجاد کند.

دیوار آرک پشت تخت رنگی متمایز از سایر دیوارهای اتاق دارد. این تفاوت رنگ موجب می‌شود دیوار آرک به یک نقطه کانونی در اتاق تبدیل شود.

از چه وسیله‌ای برای نقاشی آرک و گچبری استفاده کنیم؟

نقاشی آرک به پهنای آن نیز بستگی دارد. اگر آرک پهنای باریکی داشته باشد شاید بهتر باشد از قلم برای رنگ آمیزی آن استفاده کنید تا کاری دقیق‌تر و تمیزتر ارائه دهید. اگر پهنای آرک به قدری است که غلطک به روی آن بچرخد، رنگ آمیزی با غلطک می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اما اگر آرک با گچبری و اشکال مختلفی همراه باشد، شاید بهتر باشد باز به رنگ آمیزی با قلم روی بیاورید تا بتوانید این ریزه کاری‌ها را با دقت بیشتری رنگ آمیزی کنید.

سخن پایانی

آرک زیبایی خاصی به فضای خانه می‌بخشد. همچنین این مسیر قوسی شکل بین دو اتاق می‌تواند تعریفی برای هر دو اتاق باشد. با رنگ آمیزی درست و صحیح اتاق‌ها و آرک، که شامل انتخاب رنگ و وسیله برای رنگ آمیزی می‌شود، می‌توانید کاری کنید فضای اتاق شما به زیبایی بدرخشد و آرامش بیشتری در آن ایجاد شود. اما اگر برای انتخاب رنگ و نوع رنگ آمیزی مردد هستید، بد نیست از متخصصان این کار مشورت بگیرید تا خانه‌ای زیباتر داشته باشید.

منبع :homeguides

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 18 =