انواع دستگیره کابینت آشپزخانه با طرح‌ها و ویژگی‌های آن‌ها

0

همیشه هنگام ساخت و طراحی کابینت آشپزخانه ممکن است با این سوال مواجه شوید که کدام مدل دستگیره را برای کابینت انتخاب کنم؟! البته شاید برخی دیگر با خود فکر کنند که مگر انتخاب دستگیره مهم است؟! در پاسخ به تمام سوالاتی که ممکن است درباره اکسسوری‌های مربوط به کابینت از جمله مهم‌ترین آن یعنی مدل و نوع دستگیره قرار است در این مقاله با یکدیگر اطلاعات خود را تقسیم کنیم پس با استادکار همراه شوید.

اهمیت اکسسوری‌های مربوط به وسایل آشپزخانه معمولا در اکثر اوقات از قلم می‌افتد از این رو ما می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که انتخاب اکسسوری‌های مربطو به وسایل آشپزخانه چه بزرگ و چه کوچک مانند دستگیره کابینت اهمیت دارد. به طور مثال انتخاب یک دستگیره مناسب با جنس و فرم خوب می‌تواند از دو جنبه زیبایی و کاربری اهمیت پیدا کند در نتیجه بهتر است نکات لازم درباره آن را بدانیم. پیشنهاد می کنیم مقاله کابینت وکیوم چیست را نیز بخوانید .

شاید در نگاه اول این موضوع بسیار سطحی به نظر برسد اما کافی است به یاد آورید در طول روز چندین بار در کابینت‌های آشپزخانه را باز و بسته می‌کنید پس فرم دستگریه متناسب با نوع کاربری آن اهمیت دارد و از طرفی اگر کابینت‌های شما از نظر ظاهری بسیار شیک و زیبا باشد اما دستگیره زیبایی بر روی آن قرار نگیرد قطعا از جلوه و زیبایی آن کاسته می‌شود. حال ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود آید که با وجود این همه تنوع در فرم، جنس و رنگ کدام دستگیره مناسب کابینت خانه من است؟! که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دستگیره کابینت

دستگیره کابینت چه مدلی بخریم؟

دستگیره‌ها به عنوان یکی از ضروری‌ترین اکسسوری‌های کابینت هستند که معمولا تنوع بسیاری در آن دیده می‌شود و شما بایستی بسته به نوع کابینت و جنس آن دستگیره مناسب را انتخاب کنید: البته فراموش نکنید در قدم اول نوع سبک به کار رفته در دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینت‌های شما در انتخاب نوع دستگیره مهم است. به طور مثال برای آشپزخانه‌ای که در آن کابینت چوبی و یا کابینت ممبران استفاده شده باید به دنبال دستگیره کابینت کلاسیک بود و برای کابینت‌های مدرن مانند های گلاس یا ام دی اف باید به دنبال سبک به روز و جدیدی در انتخاب کابینت بود.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

دستگیره کابینت مدرن

معمولا وقتی سخن از سبک مدرن و به روز می‌شود همه به دنبال طراحی‌های منحصر به فرد و پیشرفته با تکنولوژی خاص هستند و دکوراسیون داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما می‌توانید در خانه‌هایی که به سبک مدرن طراحی می‌شوند، تکنولوژی را مشاهده کنید. به طور مثال برای آشپزخانه‌ای که طراحی کابینت‌های آن به صورت مدرن و به روز انجام شده است، اکسسوری‌هایی مانند درب و نوع دستگیره انتخاب می‌ود که از یراق آلات هوشمند با تکنولوژی نوین استفاده شود. در این رابطه می توانید کابینت هایگلاس چیست را نیز مطالعه فرمایید .

نمونه بارز این طراحی را می‌توانید در کابینت‌های های گلاس مشاهده کنید که در ظاهر هیچ دستگیره مشاهده نمی‌شود و همه چی اصطلاحا تو کار یا مخفی طراحی شده است اما یراق آلاتی بر روی درب این کابینت‌ها به کار رفته است که شما به کمک یک دستگیره بسیار باریک و یا به صورت فشاری می‌توانید درب کابینت را باز و بسته کنید.

دستگیره کابینت
استفاده از انواع اکسسوری مدرن بخصوص دستگیره کابینت مدرن در آشپزخانه علاوه بر حفظ ظاهر زیبا و ساده نوع کاربری را برای افراد خانواده نیز آسان می‌سازد.

دستگیره کابینت کلاسیک

از تکنولوژی و بحث مدرن بودن که بگذریم با سلیقه بعضی از افراد مواجه می‌شویم که علاقه بسیار زیادی به سبک‌های کلاسیک، سنتی و نئو کلاسیک دارند. معمولا لاکچری بودن و لوکس گرایی را می‌توان در خانه‌های کلاسیک به خوبی مشاهده کرد. حال در آشپزخانه‌هایی که به سبک کلاسیک دیزاین می‌شوند معمولا از انواع کابینت چوبی با طرح برجسته و یا کابینت ممبران استفاده می‌شود که زیبایی منجصر به فرد و باشکوهی دارند. در این مدل کابینت‌های کلاسیک بر خلاف مدرن شما دستگیره‌های طرح‌دار با مدل‌های مختلف مانند دستگیره حصیری، دستگیره گوشواره‌ای و انواع دیگری را مشاهده خواهید کرد که در رنگ و طرح متفاوت بر روی درب کابینت قرار گرفته است.

دستگیره کابینت
برخلاف کابینت‌های مدرن، در نوع کلاسیک به دنبال مخفی کردن دستگیره کابینت نیستیم بلکه سعی داریم از باشکوه‌ترین و زیباترین انواع دستگیره به صورت روکار برای کابینت استفاده کنیم.

معرفی انواع مدل دستگیره کابینت

مدل دستگیره کابینت دکمه‌ای

همانطور که از نام این مدل دستگیره پیدا است شکل آن درست شبیه به دکمه، گرد است و اغلب در کابینت‌های قدیمی‌تر به چشم می‌خورد. دستگیره کابینت دکمه‌ای را معمولا در مجموعه دستگیره‌های کلاسیک قرار می‌دهند و شما نمونه‌هایی از آن را می‌توانید بر روی کابینت‌ها و کشوهای چوبی یا ممبران مشاهده کنید. کابینت سوپر مارکت دار را نیز مطالعه فرمایید .

مدل دستگیره کابینت خطی

این مدل دستگیره نیز شبیه به یک خط است که یا به صورت افقی و گاها به شکل عمودی بر روی کابینت اجرا می‌شود. البته برخی افراد به این مدل دستگیره کابینت، دستگیره دو پیچ نیز می‌گویند زیرا به کمک دو پیچ در ابتدا و انتهای آن بر روی بدنه کابینت سوار می‌شود. از مدل دستگیره کابینت خطی برای انواع ممدل کابینت‌های ام دی اف، کابینت ممبران، هایگلاس و یا کابینت فلز استفاده می‌شود.

دستگیره کابینت
طرح‌های متنوعی از دستگیره کابینت خطی وجود دارد. به طور مثال ممکن است طرح خط افقی یا عمودی آن به صورت پیچ خورده یا با تزیینات زیر شکیل شده باشد.

دستگیره کابینت مخفی

یکی از طراحی‌های نوین که امروزه در بسیاری از دیزاین‌های داخلی خانه‌های مدرن دیده می‌شود استفادده از تکنیک‌های مخفی سازی وسایل و یا جزئیات دیگر است. حال دستگیره کابینت نیز از جمله اکسسوری‌های آشپزخانه است که می‌توان به صورت مخفی آن را طراحی کرد. معمولا طراحی دستگیره کابین مخفی به این صورت است که یا از یک شیار بسیار بازیک برای باز و بست کردن در کابینت استفاده می‌کنند که در نمای کلی اصلا به چشم نمی‌آید و یا از یراق‌آلات فشاری برای کابینت استفاده می‌کنند که برای باز و بست کردن در کابینت نیاز به فشار دادن سطح آن است. علاوه بر این ممکن است یک فضای خالی در قسمتی از بالا یا گوشه کابینت طراحی کنند( فضای خالی به شکل حفره) که بتوان به راحتی در کابینت را باز کنید.

البته ناگفته نماند که بسیاری از افراد مدل دستگیره مخفی را با نام‌های دیگری مانند دستگیره کابینت آهنربایی و دستگیره کابینت کلیکی نیز می‌شناسند که به دلیل به کار رفتن یراق آلات آهنربایی امکان باز و بسته شدن آن حتی در حالت مخفی آسان است.

دستگیره کابینت
استفاده از انواع دستگیره مخفی کابینت برای آشپزخانه‌ای به سبک مدرن و یا مینیمال که همه چیز باید نهایت سادگی را داشته باشد، گزینه مناسبی است.

دستگیره کابینت گوشواره‌ای

همانطور که از نام این دستگیره پیدا است، ظاهر آن شبیه به گوشواره آویزان است. شاید بتوان نمونه دستگیره‌های قدیمی که بر روی درب‌های چوبی قرار می‌دادند را به این مدل دستگیره کابینت نسبت داد. اگر به ظاهر آراسته و ظریف این مدل دستگیره نگاه کنید متوجه خواهید شد که نوع کاربری آن بر کابینت‌های کلاسیک است و می‌توان از این نوع دستگیره برای کابینت‌های ظروف دکوری و یا حتی کشوها استفاده کرد.

دستگیره کابینت مستطیلی یا منحنی؛ کدام را انتخاب کنم؟!

تفاوت اصلی بین دو نوع دستگیره مستطیلی و منحنی در نوع کاربری آن است. حال برای پاسخ به این سوال که کدام مدل دستگیره کابینت برای شما مناسب است بهتر است ابتدا نگاهی به مدل کابینت‌های خود بی‌اندازید. اگر کابینت‌های شما سطح یا گوشه‌های تیز دارد، درب آن مسطح است و رویه آن ساده است یا به عبارت دیگر طرح پلان کابینت شما به صورت خطی است قطعا نوع دستگیره مستطیلی هم از لحاظ زیبایی و هم نوع کاربری، برای کابینت مناسب است. و اما اگر نوع کابینت شما استایل منحنی شکل دارد یا دارای تاج منحنی و کناره‌های ناصاف است، دستگیره منحنی انتخاب هوشمندانه‌ای برای مدل کابینت است.

یک نکته مهم را همیشه هنگام خرید دستگیره کابینت برای خود در نظر بگیرید و آن پارامتر راحتی دستگیره است. اینکه فرم دستگیره به گونه‌ای باشد که در اثر برخورد با آن فرد دچار آسیب نشود و یا هنگام باز و بسته کردن کابینت بد قلقی نکند قطعا باید جز مهم‌ترین فاکتورها قبل از انتخاب طرح و مدل مورد نظر باشد.

نتیجه گیری

جزئیات همیشه تاثیر بسزایی بر روی وسایل می‌گذارند. نمونه بارز آن هم دستگیره‌های کابینت به عنوان یکی از اکسسوری‌های بسیار جزئی برای کابینت است که قطعا بسیاری از افراد ممکن است به آن توجه زیادی نکنند اما همانطور که در این مقاله با انواع آن آشنا شدیم به این نتیجه دست پیدا کردیم که هنگام خرید و انتخاب هر وسیله‌ای باید درباره جزئیات آن نیز اطلاعات لازم را به دست آوریم. تنوع در مدل‌های دستگیره کابینت نیز بسیار زیاد است اما ما سعی کردیم شما را با رایج‌ترین انواع آن آشنا کنیم تا بتوانید انتخاب آسوده‌ای هنگام خرید داشته باشید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 11 =