۱۰ راهکار ساده برای فنگ شویی خانه به همراه اصول آن

0

به تدریج به آخر سال نزدیک می‌شویم و جنب و جوش خانه تکانی، خریدها و آمادگی‌های عید نوروز و سال نو را دور و برمان احساس می‌کنیم. از آنجایی که بهار و سال نو نزدیک است، پیشنهاد می‌کنیم شما هم فرصت را غنیمت بشمارید و علاوه بر خانه تکانی، با انجام فنگ شویی خانه و اصول آن، حس و حال و انرژی تازه‌ای به خانه‌تان بدهید. رعایت قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل می‌تواند راه را برای ورود انرژی‌های تازه و پربرکت به خانه شما در سال جدید باز کند.

در این مطلب ضمن معرفی مختصری از فنگ شویی، به توضیح اصول فنگ شویی خانه یعنی نقشه خانه در فنگ شویی و موقعیت فرمان فنگ شویی در خانه و همچنین ۱۰ راهکار ساده برای فنگ شویی خانه می‌پردازیم. با استادکار همراه باشید.

معرفی مختصری از فنگ شویی

اگر بخواهیم از تعابیر و تفاسیر طولانی و پیچیده دور بمانیم، باید بگوییم که فنگ شویی به بیان ساده یک نظریه سنتی از چین باستان است که از نیروهای انرژی برای هماهنگی افراد با محیط اطراف خود استفاده می‌کند. اصطلاح فنگ شویی (feng shui) به معنای واقعی کلمه به “باد-آب” ترجمه می‌شود. فنگ (باد) هوا و انرژی میدان است، در حالی که شویی (آب) به معنای جریان و تغییر است. در یک کلام، ایده اصلی فنگ شویی هماهنگی بین انسان و طبیعت است. اگر علاقه مندید در مورد فنگ شویی و قوانین آن بیشتر بدانید  مقاله استادکار را بخوانید.

در ادامه به توضیح اصول فنگ شویی خانه می‌پردازیم.

نقشه خانه در فنگ شویی

یکی از اصول فنگ شویی خانه، رعایت نقشه فنگ شویی خانه است که به آن باگوا هم می‌گویند. نقشه خانه در فنگ شویی درست مانند هر نقشه دیگری عمل می‌کند، این نقشه نشان می‌دهد که در حال حاضر کجا هستید و چگونه می‌توانید به جایی که می‌خواهید برسید. زیبایی فنگ شویی -اگر به درستی استفاده شود- در این است که به طور واضح به شما پیوند همه اشکال انرژی را در اطرافتان نشان می‌دهد.

برای دیدن نتایج ماندگار در کار با فنگ شویی خانه، همیشه توصیه می‌شود که اول نقشه فنگ شویی خانه خود را تعریف کنید. البته مطمئنا شما مجبور نیستید که بلافاصله این کار را انجام دهید، زیرا نکات عالی بسیاری در فنگ شویی وجود دارد که می‌توانید بدون ترسیم نقشه خانه در فنگ شویی هم آن‌ها را به کار ببرید. مثلا می‌توانید با مبانی فنگ شویی خانه برای اتاق خواب یا حمام کار کنید و شاهد پیشرفت چشمگیری در نوع انرژی خانه خود باشید. اما همانطور که هر نقشه‌ای به راحتیِ هر سفری کمک می‌کند، نقشه خانه در فنگ شویی هم می‌تواند در رسیدن سریع‌تر شما به اهداف‌تان سودمند باشد.

اما منظور از نقشه خانه در فنگ شویی چیست؟ نقشه انرژی خانه شما باگوا نامیده می‌شود. شما می‌توانید برای هر فضا و مکانی اعم از دفتر کار، یک باغ و حتی یک ماشین فنگ شویی باگوا تعریف کنید، اما در این مطلب فقط به نقشه باگوای خانه می‌پردازیم. باگوا در چینی به معنی هشت منطقه است. استادان باستانی فنگ شویی نه تنها هشت منطقه اصلی زندگی را که برای خوشبختی و بهزیستی شما مهم هستند تعریف کردند، بلکه نقشه‌ای از ارتباط بین این مناطق زندگی و انرژی خانه یا محل کار شما را هم ترسیم کردند.

بیشتر بدانید ۲۲ راهکار عالی برای فنگ شویی اتاق نشیمن

بر اساس اصول فنگ شویی، خانه شما دارای یک منطقه خاص است که به زندگی عاشقانه شما متصل شده است و یا منطقه‌ای دیگر که به سلامتی‌تان متصل است و در عین حال حوزه دیگری که مربوط به موفقیت شغلی شماست و… در ادامه قهرستی از این هشت منطقه اصلی زندگی که توسط استادان باستانی فنگ شویی تعریف شده، آورده‌ایم. هر یک از این مناطق زندگی به یک منطقه خاص از خانه شما متصل است.

  • بهداشت و خانواده
  • پول و فراوانی
  • شهرت و اعتبار
  • ازدواج عاشقانه
  • کودکان و خلاقیت
  • افراد مفید و برکات
  • حرفه و مسیر در زندگی
  • رشد معنوی و رشد شخصی

هر یک از این هشت منطقه نیاز به مراقبت و توجه خاصی در خانه شما دارند؛ به این معنی که دکوراسیون آن‌ها باید به بهترین شکل فنگ شویی مطابق با رنگ‌ها، شکل‌ها، تصاویر و … تعریف شود. زمانی که یک منطقه یا باگوای خانه شما به درستی مدیریت شود، بخشی از زندگی شما که به آن مرتبط است به شکل قابل توجهی بهبود می‌یابد.

نقشه خانه در فنگ شویی درست مانند هر نقشه دیگری عمل می‌کند؛ این نقشه نشان می‌دهد که در حال حاضر کجا هستید و چگونه می‌توانید به جایی که می‌خواهید برسید.
نقشه خانه در فنگ شویی درست مانند هر نقشه دیگری عمل می‌کند؛ این نقشه نشان می‌دهد که در حال حاضر کجا هستید و چگونه می‌توانید به جایی که می‌خواهید برسید.

موقعیت فرمان فنگ شویی در خانه شما

موقعیت فرمان” یکی از اصول فنگ شویی خانه و البته سایر مکان‌هاست. در فنگ شویی در خانه، موقعیت فرمان یک اتاق، شما را در بهترین مکان برای روبه رو شدن با هر آنچه که در زندگی پیش می‌آید، قرار می‌دهد. وقتی در موقعیت فرماندهی یک اتاق هستید، می‌توانید درب اتاق را ببینید. برای تنظیم موقعیت فرمان در هر اتاقی، مبلمان اصلی – یک نیمکت، میز یا تختخواب – را در جایی قرار دهید که بتوانید درب را بدون اینکه در یک خط مستقیم با آن قرار بگیرید، ببینید.

در فنگ شویی در خانه، موقعیت فرمان یک اتاق شما را در بهترین مکان برای روبه رو شدن با هر آنچه که در زندگی پیش می‌آید، قرار می‌دهد.
در فنگ شویی در خانه، موقعیت فرمان یک اتاق شما را در بهترین مکان برای روبه رو شدن با هر آنچه که در زندگی پیش می‌آید، قرار می‌دهد.

۱۰ راهکار ساده برای فنگ شویی خانه

در ادامه چند راهکار نسبتا ساده و ارزان برای فنگ شویی در خانه را گردآوری کرده‌ایم. این قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل می‌توانند در ابتدای کار، به شما برای ایجاد فضایی که انرژی خوبی به شما می‌دهد کمک کنند و در نهایت منجر به تغییر انرژی شخصی شما هم بشوند.

شلوغی اطراف خود را مرتب کنید

یکی از اصلی‌ترین قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل، مرتب بودن آن است. درهم ریختگی و آشفتگی محیط خانه باعث آشفتگی ذهن شما هم می‌شود و وقتی در محاصره به هم ریختگی قرار بگیرید، نمی‌توانید به راحتی ذهن‌تان را سازماندهی کنید و آرامش داشته باشید.

به احتمال زیاد چیزهایی در خانه شما هست که آن‌ها را دوست ندارید یا به آن‌ها احتیاجی ندارید، بنابراین سعی کنید از شرشان خلاص شوید. ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما مرتب کردن به هم ریختگی‌ها می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد و در نهایت فضای مرتب‌تری با وسایل مورد علاقه‌تان خواهید داشت. این کار برای ساختن خانه‌ای با انرژی مثبت و هماهنگی ضروری است.

بیشتر بدانید فنگ شویی اتاق خواب و تاثیر آن در خواب شب

یکی از اصلی‌ترین قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل، مرتب بودن آن است.
یکی از اصلی‌ترین قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل، مرتب بودن آن است.

از هوا و نور با کیفیت برخوردار شوید

دو مورد ضروری برای فنگ شویی خوب، هوا و نور هستند. وجود نور طبیعی زیاد در خانه در کنار هوای تازه، در رسیدن به انرژی خوب فنگ شویی به شما کمک می‌کنند. برای اطمینان از اینکه هوا و نور با کیفیتی در سرتاسر خانه شما جریان دارد، به موارد زیر توجه کنید.

در روزهایی که کیفیت هوا مناسب است، پنجره‌های خانه را تا حد ممکن باز کنید و تا آنجا که ممکن است نور طبیعی را به خانه خود راه دهید. همچنین گیاهانی برای فنگ شویی وجود دارند که خاصیت تصفیه کنندگی هوا هم دارند؛ مانند نخل ققنوس، سرخس برگ شمشیری، پوتوس، فیکوس بنجامین و سانسوریا.

دو مورد ضروری برای فنگ شویی خوب، هوا و نور هستند.
دو مورد ضروری برای فنگ شویی خوب، هوا و نور هستند.

اصول ۵ عنصر فنگ شویی را بیاموزید

برای اینکه بتوانید به طور واقعی فنگ شویی را در فضای خانه خود ایجاد کنید، یادگیری اصول اولیه ۵ عنصر فنگ شویی و چگونگی رسیدن به انرژی خوب بسیار مهم است.

این عناصر به صورت چوب، آتش، زمین، فلز و آب تعریف شده‌اند و هر یک از آن‌ها از انرژی منحصر به فردی برخوردار است. چیزهای زیادی برای آموختن در مورد چگونگی تأثیر این عناصر در خانه شما وجود دارد، بنابراین سعی کنید دانش خود را در این باره گسترش دهید و به روز بمانید.

نمونه‌ای از استفاده از این اصل فنگ شویی به این شکل خواهد بود: اگر می‌خواهید رونق بیشتری در زندگی داشته باشید، باید عناصر چوب و آب بیشتری را به مناطق جنوب شرقی خانه خود اضافه کنید.

اگر می‌خواهید رونق بیشتری در زندگی داشته باشید، باید عناصر چوب و آب بیشتری را به مناطق جنوب شرقی خانه خود اضافه کنید.
اگر می‌خواهید رونق بیشتری در زندگی داشته باشید، باید عناصر چوب و آب بیشتری را به مناطق جنوب شرقی خانه خود اضافه کنید.

همیشه به کیفیت انرژی در خانه خود توجه داشته باشید

وقتی صحبت از خانه و انرژیِ آن می‌شود، سعی کنید همیشه به آن توجه داشته باشید. به این نکته توجه کنید که خانه شما روی انرژی‌تان چه تاثیری دارد.

در فنگ شویی چیزی به نام “سه گانگی” وجود دارد که شامل اتاق خواب، حمام و آشپزخانه شماست. “سه گانگی” با سلامتی شما در ارتباط است، بنابراین هنگام مراجعه به این اتاق‌ها مراقب باشید و ببینید که چگونه ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهند. این اتاق‌ها مشخصا باید برای ایجاد یک ارتباط مثبت بهینه شوند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید نسبت به انرژی خود هشیارتر باشید، بررسی جریان انرژی در خانه است. برای انجام این کار باید از آنچه که می‌تواند انرژی بد ایجاد کند آگاه باشید. مثلا گفته می‌شود در قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل، خطوط مستقیم طولانی در خانه (مانند اشیای بزرگ در یک خط مستقیم) می‌توانند باعث شوند انرژی سریع‌تر و همچنین به زور جریان یابد که حالت خوبی نیست. بررسی این مورد و توجه به جریان انرژی می‌تواند واقعاً مفید باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید نسبت به انرژی خود هشیارتر باشید، بررسی جریان انرژی در خانه است.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید نسبت به انرژی خود هشیارتر باشید، بررسی جریان انرژی در خانه است.

به دنبال تعادل باشید

نکته دیگری که باید هنگام اجرای فنگ شویی در خانه خود به یاد داشته باشید، این است که سعی کنید همیشه به دنبال تعادل باشید. مثلا همیشه مطمئن شوید که در اطراف خانه خود چیزی دارید که نماد تمامی ‌پنج عنصر است و نه فقط یکی از آن‌ها.

طبق اصول فنگ شویی، اشیا باید در خانه شما متمرکز و متعادل باشند. به عنوان مثال، وجود شمع در خانه به داشتن عنصر آتش کمک می‌کند و حضور آن در کنار یک کاسه یا زیور آلات چوبی می‌تواند تعادل خوبی ایجاد کند.

همچنین می‌توانید از رنگ‌هایی در خانه خود استفاده کنید که نماد پنج عنصر هستند:

  • چوب – سبز
  • آب – سیاه
  • آتش – قرمز
  • فلز – سفید
  • زمین – زرد ، برنز و قهوه‌ای
وجود شمع در خانه به داشتن عنصر آتش کمک می‌کند و حضور آن در کنار یک کاسه یا زیور آلات چوبی می‌تواند تعادل خوبی ایجاد کند.
وجود شمع در خانه به داشتن عنصر آتش کمک می‌کند و حضور آن در کنار یک کاسه یا زیور آلات چوبی می‌تواند تعادل خوبی ایجاد کند.

فضای باز را به داخل بیاورید

تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد مشاهده طبیعت می‌تواند به کاهش اضطراب و عصبانیت کمک کند. طبیعت همچنین می‌تواند شما را آرام کند و احساس صلح درونی در شما ایجاد کند. اگر بتوانید طبیعت را در خانه خود بیاورید، این کار واقعاً می‌تواند یک انرژی عالی به وجود آورد.

برای این کار می‌توانید گیاهان را داخل خانه بیاورید، نور طبیعی زیادی در خانه داشته باشید و پرده‌ها را باز نگه دارید تا بتوانید طبیعت را ببینید. همچنین می‌توانید پنجره‌ها و درهای خانه را باز نگه دارید تا هوای تازه نیز جریان یابد. یا اگر هنر را دوست دارید، می‌توانید روی دیوارهای خود عکس‌هایی از طبیعت داشته باشید. همه این موارد در کنار هم واقعاً می‌توانند به ایجاد یک خانه با انرژی صلح آمیز کمک کنند.

مشاهده طبیعت می‌تواند به کاهش اضطراب و عصبانیت کمک کند.
مشاهده طبیعت می‌تواند به کاهش اضطراب و عصبانیت کمک کند.

در چیدمان آینه‌ها دقت کنید

هنگام چیدن آینه‌ها در خانه، به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها را کجا قرار می‌دهید. گفته می‌شود که آینه‌ها انرژی را منعکس می‌کنند، بنابراین آن‌ها را جایی که انرژی منفی در آن قرار دارد، استفاده نکنید.

آینه‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که مایلید جریان انرژی‌شان را افزایش دهید، مثلا حمام یا اتاق نشیمن. آینه‌ها به اتاق انرژی هم اضافه می‌کنند. بنابراین همیشه ایده خوبی نیست که از آینه در اتاق خواب خود استفاده کنید زیرا ممکن است خواب راحت شما را مختل کند.

آینه‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که مایلید جریان انرژی‌شان را افزایش دهید.
آینه‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که مایلید جریان انرژی‌شان را افزایش دهید.

درب جلوی خانه را به روی انرژی مثبت باز کنید

فنگ شویی در ورودی خانه اهمیت زیادی دارد. اگر ورودی خانه شما احساس مثبتی داشته باشد، یعنی در خانه فنگ شویی خوبی دارید.

ورودی خانه باید به افراد احساس آرامش دهد، به هم ریخته نباشد و وارد شدن به آن آسان باشد. بنابراین برای فنگ شویی در ورودی خانه بهتر است موانع موجود در ورودی خانه را دور بیندازید. همچنین از آنجا که ورودی اولین جایی است که در خانه می‌بینید، می‌تواند بر حسی که از بقیه خانه می‌گیرید هم تأثیر بگذارد. بنابراین از انرژی مثبت درب جلو و ورودی خانه‌تان مطمئن شوید.

نکته دیگری که برای فنگ شویی در ورودی خانه باید انجام شود این است که مطمئن شوید اشیائی در ورودی خانه دارید که حس خوبی به شما می‌دهند، مثل لوازم هنری و مبلمانی که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید.

فنگ شویی در ورودی خانه اهمیت زیادی دارد. اگر ورودی خانه شما احساس مثبتی داشته باشد، یعنی در خانه فنگ شویی خوبی دارید.
فنگ شویی در ورودی خانه اهمیت زیادی دارد. اگر ورودی خانه شما احساس مثبتی داشته باشد، یعنی در خانه فنگ شویی خوبی دارید.

از رنگ‌های ثروت فنگ شویی استفاده کنید

رنگ ثروت در فنگ شویی طلایی است، بنابراین اگر می‌توانید وسایل طلایی در خانه داشته باشید، این کار را امتحان کنید. این وسایل می‌توانند شامل یک نقاشی یا قاب، فرش یا بالش و … باشد. طلایی اولین رنگ ثروت فنگ شویی است و رنگ بعدی برای ثروت بنفش است. بنابراین اگر بتوانید وسایل طلایی و بنفش را در خانه خود قرار دهید، برای فنگ شویی عالی است. با این حال یک چیز را حتما به خاطر بسپارید. در نظر داشته باشید که آوردن وسایل به خانه نباید فقط مربوط به رنگ کالای مورد نظر باشد و باید به علاقه شخصی‌تان اهمیت دهید و آن وسیله را دوست داشته باشید. اگر آن را دوست نداشته باشید، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد انرژی بد شود، زیرا وسایل با انرژی شما هماهنگ نمی‌شوند.

رنگ ثروت در فنگ شویی طلایی است.
رنگ ثروت در فنگ شویی طلایی است.

جریان آب

آب نماد باستانی فنگ شویی برای ثروت و رفاه است. بهترین مناطق برای جریان آب در خانه شما منطقه شرقی، جنوب شرقی یا شمال هستند.

می‌توانید برای ایجاد جریان آب در خانه، از حوضچه‌های تزئینی استفاده کنید. تنها مکانی که برای حوضچه مناسب نیست، اتاق خواب یا منطقه‌ای است که عنصر دیگری برایش مناسب‌تر باشد. در این صورت این مکان‌ها می‌توانند انرژی منفی ایجاد کنند.

آب نماد باستانی فنگ شویی برای ثروت و رفاه است.
آب نماد باستانی فنگ شویی برای ثروت و رفاه است.

چند راهکار ساده برای فنگ شویی خانه های کوچک

از آنجایی که در زندگی شهری و فشرده امروز، بسیاری از افراد در خانه‌های نسبتا کوچک زندگی می‌کنند، در ادامه چند راهکار برای فنگ شویی خانه های کوچک نیز آورده‌ایم:

  • اطمینان حاصل کنید که اتاق‌های چند منظوره دارای تقسیمات واضح بین بخش‌ها هستند. به عنوان مثال، مواردی مثل قالیچه و پرده‌های ظریف، در عین باز نگهداشتن فضا، فضای اتاق خواب شما را از فضای مطالعه جدا می‌کنند.
  • ورودی را شفاف و باز بسازید. این کار صرف نظر از اینکه چقدر وسیله در خانه کوچک شما وجود داشته باشد، ورود انرژی مثبت Chi و فرصت‌های ارزشمند را آسان می‌کند.
  • برای فنگ شویی خانه های کوچک، محیط خود را با یک رنگ ثابت، یک شکل کنید و با استفاده از روشن و تیره کردن همان رنگ و بافت‌های مختلف، فضا را متفاوت کنید. در واقع، روش‌های به کار بردن نقشه خانه در فنگ شویی و ۵ عنصر فنگ شویی خانه را بیشتر از طریق به کارگیری رنگ‌ها، بافت و اشکال ایجاد کنید نه از طریق اجسام فیزیکی.
  • برای فنگ شویی خانه های کوچک، تعداد اشیای تزئینی را به حداقل برسانید تا آلودگی و اغتشاش بصری هم به حداقل برسد. در واقع، فقط چند وسیله خاص را برای تزئین در دیدرس بگذارید و هر از چند گاهی جایشان را با وسایل دیگر عوض کنید.
  • اگر نقشه فنگ شویی خانه یا نقشه انرژی و باگوای خانه خود را دنبال می‌کنید، جای تلویزیون در فنگ شویی در سمت شمال، یعنی منطقه شغلی و حرفه‌ای اتاق نشیمن، مثبت و خوش یمن است. گفته می‌شود این چیدمان باعث موفقیت و شانس در حرفه شخص می‌شود. از طرفی جای تلویزیون در فنگ شویی مستقر در جنوب اتاق نشیمن یعنی منطقه شهرت و اعتبار، فرصتی برای شهرت و احترام را فراهم می‌کند. در هر صورت تلویزیون‌ها به دلیل انرژی فعالی که دارند، فضای اتاقی را که در آن قرار می‌گیرند فعال می‌کنند.
برای فنگ شویی خانه های کوچک، تعداد اشیا تزئینی را به حداقل برسانید.
برای فنگ شویی خانه های کوچک، تعداد اشیا تزئینی را به حداقل برسانید.

سخن آخر

اصول فنگ شویی خانه و راهکارهای آن فراوان و بسیار پر تنوع هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال رعایت اصول فنگ شویی در خانه هستید، حتما مطالعات خود را گسترده کنید و با طراحان داخلی و مشاوران فنگ شویی خانه هم مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 5 =