11 مراقبت و تعمیر خانه که باید هر سال انجام شود

0

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: پیشگیری بهتر از درمان است. این ضرب‌المثل اغلب برای سلامتی استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را برای تعمیر خانه هم به کار برد. نگهداری منظم از نمای بیرونی، لوله‌کشی، سیم‌کشی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌تواند از بروز مشکلات حاد در ساختمان جلوگیری کند. البته ممکن است تعمیر خانه و نگهداری از آن، قدری هزینه‌بر باشد. اما این کار در دراز مدت، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.

به علاوه تعمیر و نگهداری سالانه، خانه شما را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد. در نتیجه به‌طور کلی آن را به فضای دلپذیرتری تبدیل می‌کند. اما چک‌لیست سالیانه تعمیر و نگهداری خانه دقیقاً شامل چه چیزی است؟ ما در این مقاله، به ۱۱ مورد از موارد مربوط به بازسازی خانه که باید هر سال انجام شود، اشاره خواهیم کرد. پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

  1. تعمیر سیستم تهویه

تعمیر و نگهداری سالانه سیستم تهویه، برای مهار هزینه قبض‌های برق لازم است. این کار شامل بازرسی سالانه و تنظیم آن توسط یک تکنسین می‌شود. به‌عنوان صاحب خانه، می‌توانید با تعویض فیلتر حداقل یک‌بار در سال، از سیستم تهویه خود نگهداری کنید. در عین حال، اگر سیستم تهویه شما دارای حسگر شعله و پیلوت ایستاده باشد، باید آن‌ها را هم تمیز کنید.

یک تعمیرکار در حال تعویض فیلتر سیستم تهویه مطبوع خانه
یکی از نکاتی که برای تعمیرخانه قدیمی باید در نظر گرفت، تعویض این‌گونه فیلترهاست. با تعویض فیلتر سیستم تهویه، این سیستم بسیار کارآمدتر کار می‌کند. در نتیجه هوای محیط اطراف شما همواره مطبوع خواهد ماند.
  1. تعمیر تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی هم نیاز به رسیدگی و تعمیرات سالیانه دارد. همچنین باید قبل از شروع هر زمستان، بخش بیرونی آن را ببندید. برای انجام این کار، محفظه دستگاه را با یک تکه تخته سه‌لا بپوشانید. سپس یک تخته سنگ یا آجر روی آن قرار دهید. این راهکار به جلوگیری از رشد کپک کمک می‌کند. همچنین سیستم تهویه مطبوع شما را برای فصل آینده، در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارد.

این مطلب هم آموزنده است: برای بهبود کیفیت هوای خانه این 12 راهکار را پیش بگیرید

یک تعمیرکار در حال تعمیر سیستم تهویه مطبوع مرکزی ساختمان
جهت تعبیر خواب تعمیر خانه، باید به فکر سیستم تهویه مطبوع هم باشید. اگر در زمستان این سیستم به درستی بسته نشود، آلودگی‌ها به داخل سیستم نفوذ می‌کنند و طی تابستان به داخل خانه می‌آیند.
اپلیکیشن کارهای ساختمانی

تعمیر چیلر و هواساز

  • نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع، چیلر و هواساز
  • تعمیر هواساز خانگی و آپارتمانی
  • نصب چیلر و هواساز خانگی، آپارتمانی، ساختمانی و ...
  • نصب و تعمیر چیلر تراکمی، جذبی و مینی چیلر
دریافت این خدمت از استادکار
  1. تمیز کردن پنجره‌ها

پنجره‌های خود را یک یا دوبار در سال تمیز کنید. این کار کثیفی‌ها را از بین می‌برد و همچنین فرصت می‌دهد تا آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کنید. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، بهتر است این کار توسط یک متخصص انجام گیرد.

یک نصاب در و پنجره در حال تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره
هزینه بازسازی خانه، همیشه زیاد نیست. گاهی با تعمیر چند لولای پنجره یا تبدیل شیشه پنجره به شیشه دوجداره، کار تعمیر خانه انجام خواهد شد.
  1. تعمیر درب پارکینگ

برای تعمیر خانه، لازم است لولاها و غلتک‌های فلزی درب پارکینگ را روغن‌کاری کنید. زمانی‌که درب پارکینگ باز و بسته می‌شود، وسایل فلزی (یعنی لولاها و غلتک‌ها) روی یکدیگر ساییده می‌شوند. فراموشی روغن‌کاری منظم این قطعات، صدایی آزاردهنده تولید می‌کند. برای اینکه درب پارکینگ خود را سالم نگه دارید، لولاها و غلتک‌ها را سالی یک‌بار روغن‌کاری کنید. شما می‌توانید با بهره‌گیری از گریس این کار را انجام دهید. به این ترتیب عمر این لولاها و غلتک‌ها افزایش خواهد یافت.

دانستن این مطلب نیز مفید است: انواع مدل درب پارکینگ

یک پارکینگ با دو درب برقی تاشو با ریموت کنترل هوشمند
سیستم درب برقی پارکینگ، پیچیده نیست. اما اگر به این سیستم به موقع رسیدگی نگردد، لولاها و غلتک‌های در می‌شکنند. در نتیجه هزینه بازسازی خانه بسیار بالا می‌رود.
  1. تمیز کردن گلخانه

اگر در خانه گلخانه دارید، حتما در چک‌لیست سالیانه تعمیر خانه، تمیز کردن آن را هم لحاظ کنید. این کار شامل تخلیه کامل گلخانه می‌شود و به شما امکان می‌دهد ساختار آن را به درستی بررسی کنید. همچنین این زمان، یک فرصت عالی برای بررسی تجهیزات گلخانه است. شما در حین تمیز کردن این مکان، باید به‌طور ویژه‌ای به دو مورد توجه کنید: سیستم‌های آبیاری و سیستم‌های تهویه گلخانه. با نظافت گلخانه، از شر هر آفتی که ممکن است در داخل آن پنهان شده باشد، خلاص می‌شوید. در نتیجه به نوعی سلامت گیاهان گلخانه هم تامین خواهد شد.

در این زمینه این مطلب نیز مفید است: چگونه در خانه یک گلخانه پلاستیکی بسازیم

فردی در حال تمیز کردن شیشه گلخانه به منظور تعمیر خانه قدیمی
جهت تعمیر خانه قدیمی، باید گلخانه را سالیانه یک بار مورد بازبینی قرار داد. در غیر این‌صورت فرایندهای آبیاری ممکن است به مشکلاتی بر بخورند که قبوض آب را سرسام‌آور خواهند کرد.
سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
  1. تیز کردن تیغه ماشین چمن‌زنی

طبیعی است که تیغه ماشین چمن‌زنی به مرور زمان کند شود. تیغه‌های کند ماشین چمن‌زنی، چمن‌ها را به‌طور ناهموار کوتاه می‌کنند. بنابراین لازم است تیغه‌ها حداقل یک‌بار در سال تیز شوند. برای تیز کردن تیغه‌ها، از یک سوهان فلزی بهره بگیرید. برای انجام حرفه‌ای این کار، آن‌ها را به افراد متخصص بسپارید. سایر تعمیرات سالانه دستگاه چمن‌زنی شامل بازرسی شمع، تمیز کردن فیلتر هوا و تعویض روغن آن می‌شود.

یک ماشین چمن‌زنی قرمز در باغچه خانه
همانطور که قبلا هم اشاره شد، هزینه بازسازی خانه همیشه زیاد نیست. گاهی برای تعمیر خانه، انجام یک کار جزیی مانند تیز کردن تیغه ماشین چمن‌زنی، کافیست.
  1. کشیدن علف‌های هرز در پاییز

همانطور که می‌دانید نگهداری از فضای سبز به بهار و تابستان محدود نمی‌شود. در مراحل نگهداری و تعمیر خانه، در طول پاییز هم باید زمانی را برای کشیدن علف‌های هرز صرف کنید. این کار به کاهش رشد علف‌های هرز در بهار کمک می‌کند.

فردی در حال باغبانی و کندن علف‌های هرز باغچه
بهترین زمان برای از بین بردن علف‌های هرز، زمانی است که خاک مرطوب باشد. پس در زمان برنامه‌ریزی تعمیر خانه، سعی کنید این کار را فردای یک روز بارانی انجام دهید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

  1. شستشوی نمای بیرونی

برای اینکه نمای خانه خود را تازه و تمیز نگه دارید، آن را یک یا دوبار در سال بشویید. به‌طور کلی باید این کار را در طول بهار یا پاییز انجام دهید. چون در این فصول، دمای هوا ملایم‌تر است.

در این مورد بیشتر بدانید: شستشوی نمای ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

شستشوی نمای ساختمان با دستگاه واترجت به منظور بازسازی خانه کلنگی
توصیه می‌کنیم برای شستشوی نمای بیرونی، یک روز آفتابی که دمای هوا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است را انتخاب نمایید.
  1. نظافت زباله‌ها از ناودان‌ها

بیشتر خانه‌های قدیمی دارای ناودان هستند. برای تعمیر خانه قدیمی، باید رسیدگی به ناودان‌ها را در اولویت قرار داد. قانون کلی این است که باید دوبار در سال تمیز شوند. با این حال، بهتر است آن‌ها را به‌طور منظم بررسی کنید تا اگر گرفتگی دارند، آن را رفع کنید.

برگ‌های خشک داخل ناودان سقف شیروانی خانه کلنگی
برای بازسازی خانه کلنگی، لازم است ناودان‌ها تعویض گردند. اگر امکان این کار را ندارید، حتما نظافت آن‌ها را مد نظر قرار دهید.
  1. تمیز کردن آبگرمکن

برای اینکه آبگرمکن شما به درستی کار کند، باید حداقل سالی یک‌بار اجزاء داخلی این دستگاه را تمیز کنید. اگر خانه بزرگتری دارید و مقدار آب زیادی از دستگاه عبور می‌کند، آبگرمکن باید سالی دو یا سه‌بار تمیز شود. این کار از کم شدن فشار آب، بالا رفتن مبلغ قبض‌های برق و تغییر رنگ آب جلوگیری می‌نماید.

در این زمینه بیشتر بدانید: آبگرمکن برقی چگونه کار می‌کند و چند مدل دارد؟

یک تعمیرکار در حال بررسی و تعمیر آبگرمکن ایستاده
در زمان تعمیر خانه قدیمی، تمیز کردن آبگرمکن لازم است. اما برای تمیز کردن این دستگاه، حتما باید از یک متخصص کمک گرفت.
خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار
  1. بررسی شومینه و دودکش

شاید همیشه به‌طور منظم شومینه و دودکش آن را تمیز می‌کنید، اما لازم است یک‌بار در سال یک متخصص، دودکش شومینه را بازرسی کند تا  اطمینان حاصل شود که شومینه شما به درستی کار می‌کند. همچنین خیالتان راحت می‌شود که دودکش شومینه، ایمنی لازم را دارد و دود و گازهای مضر، از دودکش خارج می‌شوند.

یک تعمیرکار در حال بازرسی و تعمیر دودکش به منظور تعمیر خانه قدیمی
در زمان بازسازی خانه، در صورت نیاز باید به فکر تعمیر شومینه و دودکش آن هم بود. وگرنه گرفتگی یا خرابی دودکش، باعث ایجاد مشکلات تنفسی خواهد شد.

سخن پایانی

اصولا برای تعمیر خانه باید یک برنامه منظم سالیانه داشت. هرچند کلیه امور، به‌طور همزمان قابل انجام نیستند، اما برنامه تعمیر خانه باید به تدریج، در طول سال انجام شود. از جمله موارد بازسازی خانه کلنگی می‌توان به رسیدگی به پنجره‌ها، درب پارکینگ، گلخانه، ناودانی و تعمیر آبگرمکن اشاره کرد. بسیاری از موارد، توسط صاحب خانه قابل انجام است. اما برای انجام برخی امور، حتما باید از یک متخصص کمک گرفت. در غیر این‌صورت، هزینه بازسازی خانه چند برابر می‌شود.

به علاوه، برخی از موارد تعمیر خانه خطرناک هستند و قبل از انجام آن‌ها، باید اصول ایمنی را رعایت کرد. پس بهتر است در زمان بازسازی خانه، مراقب سلامتی و ایمنی خود باشید.

منبع: Hunker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 4 =