چگونه خانه مینیمال داشته باشیم؟

2

تقریباً می‌توان گفت استفاده از سبک مینیمال در دکوراسیون منزل نه‌تنها خسته‌کننده نیست، بلکه یک خانه مینیمال در وهله اول دارای سادگی و در عین حال، ظرافتی است که می‌تواند با نظم و همین‌طور افزایش عملکرد فضا همراه باشد. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا با بررسی چند نکته مهم در طراحی خانه مینیمال ایرانی به شما کمک کنیم، پس با ما همراه باشید.

همه ما عادت داریم وسایل بسیاری را در فضاهای متفاوت و پراکنده‌ای از خانه‌مان قرار دهیم، وسایلی که شاید موجب بی‌نظمی خانه شده یا فضا را آشفته و نامرتب جلوه دهند. این در حالی است که یک خانه مینیمال در عین آن‌که بسیار منظم و کاربردی طراحی می‌شود، می‌تواند زیبایی بسیاری نیز به خانه ببخشد.

اصلی‌ترین مشخصه و ویژگی سبک مینیمالیسم این است که بتوانید در فضای خود، کمترین میزان از وسایل تزئینی و عناصر دکوراتیو را به کار بگیرید. این موضوع باعث می‌شود بتوانید برای طراحی دکوراسیون خانه خود به یک هدف مشخص برسید و در نهایت نیز فضای موجود را با نهایت هماهنگی، به شکل کاملاً منظمی طراحی نمایید. به همین دلیل هم خانه‌هایی که به این سبک طراحی می‌شوند، معمولاً هیچ‌گونه وسیله و مبلمان اضافی نخواهند داشت.

با تمامی این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که سبک مینیمالیستی بیش از هر چیز بر فضا و عناصر معماری تأکید دارد، نه المان‌های دکوراتیو!

بیشتر بدانید: مینیمالیسم در معماری داخلی، خصوصیات آن را بشناسید

8 راه برای ساده‌سازی فضا با سبک مینیمالیسم

  1. آنچه دارید، مرتب کنید

یادتان باشد که در طراحی خانه مینیمال، اصلی‌ترین هدف ما، حذف وسایل غیرضروری است. به همین دلیل هم بهتر است بنشینید و تمامی وسایل اطرافتان را با دقت و تک به تک مرور کنید. آیا وسیله‌ای هست که چندان به کارتان نمی‌آید و آن را صرفاً بر اساس عادت نگه داشته‌اید؟ سعی کنید از خودتان بپرسید که برای نگه داشتن یک وسیله، چه دلیل خاصی دارید؟ قطعاً پاسخ به این سؤال به طراحی خانه مینیمال شما کمک خواهد کرد.

نکات ساده و کاربردی برای چیدمان خانه به سبک مینیمالیسم و مدرن
سعی کنید تا جای ممکن در سبک مینیمال خود از هر گونه انباشتگی دوری کنید.
  1. وقتی یک چیز را وارد خانه می‌کنید، دیگری را خارج کنید

تنها راهی که می‌تواند سبک مینیمالیستی خانه شما را حفظ کند، این است که از انباشتگی دوری کنید و وسایل اضافی و غیرضروری را از خانه‌تان خارج کنید. برای جلوگیری از انباشتگی هم یک قانون ساده وجود دارد که می‌توانید از آن پیروی کنید، آن هم این است: هر بار که چیز جدیدی خریداری کرده و به خانه‌تان می‌آورید، باید از شر یک وسیله قدیمی خلاص شوید!

بنابراین، زمانی‌که وسیله جدیدی می‌خرید یا هدیه می‌گیرید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا این وسیله با سبک خانه مینیمال شما مطابقت دارد یا خیر؟ اگر این‌طور نیست، بهتر است آن را نخرید یا نگه ندارید! پس اول از هر چیز باید تکلیف خودتان را مشخص کنید.

بیشتر بدانید: ۳ مدل دستگیره مخفی کابینت آشپزخانه مینیمال

ترفندهای چیدمان خانه سبک مدرن با خرید وسایل مینیمال و پرهیز از انباشتگی لوازم
در صورت ورود وسیله‌ای جدید به خانه تا جای ممکن، وسیله قدیمی‌تر حذف شود!
  1. چیزی را روی میز قرار ندهید

راه دیگری که می‌تواند در حفظ سادگی و نظم خانه مینیمال شما مؤثر باشد، این است که تمامی سطوح همچون میز را خالی نگه دارید! قطعاً بسیاری از افراد عادت دارند روی میزهایی که در خانه‌شان دارند از گل، شمع یا یک وسیله تزئینی دیگر استفاده کنند. اما اگر شما تصمیم به پیاده‌سازی سبک مینیمال در خانه‌تان دارید، بهتر است دست از این عادت بردارید و سطوح موجود در خانه‌تان را تا جای ممکن خالی نگه دارید. با این کار در عین حال که سادگی فضا را حفظ می‌کنید، عملکرد و نظم آن را نیز افزایش خواهید داد.

چگونه دکوراسیون منزل خود را به سبک خانه مینیمال ایرانی نزدیک کنیم؟
در طراحی به سبک مینیمال باید تا جای ممکن روی سطوحی همچون میز جلو مبلی را خالی کنید تا از انباشتگی دوری کنید.
  1. از اشکال هندسی ساده برای بهره بردن از مینیمالیسم استفاده کنید

هنگام انتخاب مبلمان و سایر اشیاء تزئینی، بهتر است به سراغ اشکال ساده و خطوط مستقیم بروید. یعنی بهتر است از خرید مبلمانی با طراحی‌های پیچیده و زاویه‌های بسیار جلوگیری نمایید.

کاربرد مبلمان مدرن ساده در دکوراسیون خانه مینیمال ایرانی
تا جای ممکن به سراغ مبلمان و وسایلی بروید که کمترین پیچیدگی را داشته باشند.
  1. دیوارها را هم مینیمالیستی نگه دارید

اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر فکر می‌کنید که خانه مینیمال، فقط با کمک وسایل و مبلمان به این سبک در می‌آید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چراکه حتی طراحی دیوارها هم می‌تواند در افزایش و کاهش شدت وجود این سبک در خانه مؤثر باشد.

به همین دلیل هم لازم است از نصب وسایل دکوری همچون تابلو یا آثار هنری بیش از حد خودداری کرده و دیوار را نیز تا حد ممکن، ساده، خالی و خلوت حفظ کنید. پیشنهاد می‌کنیم در همین حین از داشتن آینه‌های دیواری نیز غافل نشوید. چراکه این المان، علاوه بر آنکه ظرافت و سادگی سبک مینیمال شما را حفظ می‌کند، می‌تواند فضای خانه‌تان را نیز بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دهد.

انتخاب بهترین مبلمان و ترکیب رنگ در طراحی دکوراسیون خانه مینیمال
سعی کنید در طراحی خانه مینیمال خود، سادگی فضا را دست کم نگیرید!
  1. از نورپردازی مناسب برای مینیمالیسم بهره ببرید

در این سبک از طراحی نیز همچون سایز سبک‌ها، نورپردازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون شناخته می‌شود. مینیمالیسم به دنبال اجتناب از سایه‌ها و فضاهای تاریک و ایجاد نور بیشتر است. به همین دلیل نیز سعی کنید از نورپردازی‌های کم و تاریک خودداری کنید!

در کنار آن نیز به هیچ عنوان به سراغ پرده‌های کلفت، سنگین و همین‌طور تیره نروید. بلکه به جای آن از پرده‌هایی استفاده کنید که از ورود نور به خانه جلوگیری نمی‌کنند و آن را در تمامی فضاهای خانه انتشار می‌دهند. یادتان باشد که سبک مینیمال، بیشتر به دنبال نور طبیعی در فضاست. به همین دلیل نیز سعی کنید استفاده از نورپردازی‌های مصنوعی را به حداقل برسانید و در ازای آن با استفاده از پرده‌های مناسب، ورود نور طبیعی به خانه را افزایش دهید.

بیشتر بدانید: اصول نورپردازی داخلی ساختمان به همراه تصاویر

استفاده بهینه از نور طبیعی در نورپردازی خانه به سبک مینیمالیستی
شما باید سعی کنید که تا جای ممکن، نور طبیعی را وارد خانه‌تان گردانید.
  1. مبلمان مینیمالیستی انتخاب کنید

در حالی‌که مینیمالیسم شامل مبلمان مشخص و البته سخت‌گیرانه‌ای می‌شود، اما این اصلاً بدان معنا نیست که باید به سراغ انتخاب‌هایی خسته و کسل‌کننده بروید! بلکه باید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که در عین طراحی ساده، ظرافت‌های جزئی نیز دارند و با کمک آن‌ها نیز زیبایی فضا را افزایش می‌دهند.

توصیه ما این است که با کمک مبلمان چندکاره، عملکرد وسایل خود را افزایش داده و در نتیجه تا جای ممکن از شلوغی بیش از حد خانه جلوگیری کنید. در نهایت هم یادتان نرود که ابعاد وسایل و مبلمان انتخابی خود را در تناسب با فضای موجود در خانه‌تان انتخاب نمایید.

انتخاب مبلمان ساده و مینیمال برای دکوراسیون خانه سبک مدرن
با انتخاب مبلمان ساده و مینیمال از شلوغی بیش از حد خانه‌تان جلوگیری نمایید.
  1. از رنگ‌های سفید و مشکی غافل نشوید

معمولاً در سبک خانه مینیمال از رنگ‌هایی همچون سفید و مشکی به وفور استفاده می‌شود. دلیل آن هم این است که رنگ سفید موجب بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دادن فضا می‌شود و تضاد آن با رنگ مشکی نیز جذابیت فضا را افزایش می‌دهد. با تمامی این توضیحات یادتان باشد که خانه شما هر چقدر هم که به سبک مینیمال طراحی شود، به غیر از مشکی و سفید به یک رنگ دیگر نیز احتیاج دارد تا جان بگیرد و جذابیت فضایی بیشتری پیدا کند.

انتخاب ترکیب رنگ سفید و مشکی برای دکوراسیون خانه مینیمال ایرانی
انتخاب ترکیب رنگی سفید و مشکی، انتخاب بسیار خوبی برای یک خانه مینیمال خواهد بود.

جمع‌بندی

با توجه به تمامی مواردی که تا به اینجا مطرح کردیم، باید بگوییم که در وهله اول، شناخت دقیق این سبک از طراحی دکوراسیون و بعد از آن، آشنایی با نیازهای کلی فضا می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی به تمامی جزئیات خانه‌تان نیز توجه کنید و در نهایت به یک خانه مینیمال جذاب دست یابید. فرقی هم نمی‌کند که بر کدام یک از فضاهای خانه تمرکز کردید، آشپزخانه مینیمال یا هر بخش دیگری، کافیست وسواس به مراتب بیشتری نسبت به قبل پیدا کنید.

منبع: steptohealth

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. sara_z می گوید

    دکوراسیون خونه من کلاسیکه! چجوری مینیمالش کنم؟!

    1. طلوع حقیقت می گوید

      دکوراسیون مینیمال، دکوراسیونی با حذف عناصر اضافی است، این یعنی همه چیز باید مختصر و مفید باشد. به همین دلیل نیز برای آنکه بتوانید سبک کلاسیک خود را به مینیمال تغییر دهید، لازم است که بیخیال خیلی از وسایلتان بشوید. سعی کنید طرح و نقش های ساده ای را جایگزین طرح های شلوغ و پرنقش کنید و وسایل اضافه و پرنقش و نگار را تا جای ممکن کاهش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =