این 10 تمیزکننده کفپوش را خودتان در خانه بسازید

0

پاک‌کننده‌های کفپوش تجاری همه یک ویژگی مشترک دارند، آن هم این است که در تمیز کردن کفپوش‌ها بسیار موثرند. اما قیمت اغلب آن‌ها گران بوده و اغلب مملو از مواد شیمیایی مضر هستند. موادی که ممکن است به سلامت پوست، ریه، چشم یا سایر اعضای شما آسیب برسانند. به علاوه شاید یادتان برود پس از تمام شدن تمیزکننده کفپوش، دوباره آن را بخرید و برای دوره نظافت بعدی، در قفسه بگذارید.

اینجاست که نیاز دارید روش ساخت یک تمیزکننده خانگی کفپوش را بدانید. چون به کمک آن، برق انداختن پارکت یا هر کفپوش دیگری راحت‌تر انجام می‌شود. احتمالاً شما هم مواد اولیه پاک‌کننده کفپوش را در آشپزخانه یا حمام خود دارید. این مواد می‌توانند به شما کمک کنند تا یک تمیزکننده خانگی غیرسمی تهیه کنید.

ما در این مقاله، روش ساخت ۱۰ تمیزکننده کفپوش را به شما آموزش خواهیم داد. بنابراین از این به بعد در زمان نظافت خانه، دچار آسیب شیمیایی نخواهید شد. پس در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید.

  1. ترکیب سرکه، آب و اسانس

سرکه سفید همیشه یک عنصر اصلی برای تهیه هر تمیزکننده خانگی محسوب می‌شود. قیمت این ماده ارزان است و می‌تواند خاک، دوده، لکه و سایر آلودگی‌ها را از بین ببرد. بنابراین برای تمیز کردن هر چیزی که در خانه شما یافت می‌شود، عالی خواهد بود. هرچند سرکه ضدعفونی‌کننده خیلی موثری نیست، اما این ماده می‌تواند برخی از میکروب‌های موجود روی کفپوش را از بین ببرد.

البته از آنجایی‌که سرکه یک مایع اسیدی است، تمیزکننده پارکت ایده‌آلی به حساب نمی‌آید. این تمیزکننده کفپوش برای نظافت هر نوع کفپوشی مناسب نیست. چون ممکن است به کفپوش واکس زده شده، صیقلی یا متخلخل آسیب برساند. تمیز کردن پارکت با سرکه به هیچ وجه درست نیست، چون بدون شک آن را خراب می‌کند.

برای تمیز کردن کاشی‌های وینیل یا چینی به نسبت مساوی سرکه و آب را با هم ترکیب کنید. اما جهت تمیز کردن پارکت چوبی، باید محلول رقیق‌تری آماده کنید تا به کفپوش شما آسیبی نرسد. برای این راهکار، یک فنجان سرکه را در چهار لیتر آب بریزید. در صورت تمایل، می‌توانید سرکه سیب را جایگزین سرکه سفید کنید. برای از بین بردن بوی نامطبوع سرکه، چند قطره اسانس هم به مخلوط آب و سرکه اضافه نمایید. به این ترتیب هنگام نظافت کفپوش، رایحه دلپذیری در خانه خواهد پیچید.

در این زمینه بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نظافت کفپوش موزاییکی

فردی در حال تميز كردن پاركت چوبي با زمین‌شوی و سطل
قبل از استفاده از واکس پارکت، حتما اقدام به تمیز کردن پارکت چوبی کنید. در غیر این‌صورت، لکه‌ها و کثیفی‌ها به خورد پارکت می‌روند. در نتیجه پاک کردن‌شان دشوار خواهد شد.
  1. محلول سفیدکننده و آب

تمیزکننده کفپوش تهیه شده از آب و سرکه، برای از بین بردن کثیفی از سطوح، عالی عمل می‌کند. اما در کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها چندان موثر نیست. وقتی یک فرد یا حیوان خانگی در خانه بیمار شده یا اگر به دنبال تمیز کردن واقعی هستید، لازم است زمین ضدعفونی شود. برای این منظور، از تمیزکننده خانگی که ترکیبی از محلول سفیدکننده و آب است، استفاده کنید. محلول سفیدکننده باید به مقدار بسیار کمی استفاده گردد. به قدری که فقط در ضدعفونی کردن موثر واقع شود نه اینکه لکه‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد.

سفیدکننده باید با احتیاط و فقط در اتاق‌هایی که تهویه مناسب دارند، به کار گرفته شود. به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از این تمیزکننده کفپوش، باید کودکان یا حیوانات خانگی از محل دور باشند. از این ترکیب فقط می‌توان برای سطوح سخت مانند وینیل و کفپوش‌های غیرمتخلخل بهره گرفت.

استفاده از سفیدکننده برای برق انداختن پارکت و کفپوش چوبی توصیه نمی‌شود. اما اگر اصرار دارید از این تمیزکننده کفپوش برای برق انداختن پارکت بهره بگیرید، ابتدا محلول را روی بخش کوچکی امتحان کنید. این بخش نباید در معرض دید باشد تا اگر آسیبی به آن وارد شد، مشکلی پیش نیاید. بعد از امتحان کردن محلول، مدتی زمان بدهید تا آن بخش خشک شود. سپس قبل از ادامه کار، میزان آسیب‌دیدگی را بررسی کنید. اگر مشکلی برای پارکت یا کفپوش چوبی ایجاد نشد، می‌توانید کار را با همین تمیزکننده پارکت ادامه دهید.

توصیه می‌کنیم کفپوش‌های چوبی را با محلولی حاوی یک‌سوم فنجان سفیدکننده در چهار لیتر آب تمیز کنید. این ترکیب به اندازه کافی رقیق است و به کفپوش‌های چوبی، آسیبی وارد نمی‌نماید.

هشدار: هنگام کار با سفیدکننده، همیشه دستکش به دست کنید و لباس‌های کهنه بپوشید. چون امکان پاشیدن یا ریختن این ماده روی دست یا لباس وجود دارد.

در این باره بیشتر بدانید: شستن لباس سفید بدون استفاده از سفیدکننده ممکن است؟

فردی در حال تی کشیدن کف خانه با پاک‌کننده کفپوش و تمیزکننده خانگی
قبل از استفاده از تمیزکننده کفپوش حاوی سفیدکننده، بیماران تنفسی را از محل دور کنید. چون ممکن است که این بیماران دچار سرفه شدید شوند.
خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
  1. ترکیب بوره و آب

این روزها کسی ماده شیمیایی بوره را دم دست نگه نمی‌دارد. اما اگر در حمام خود کمی از این ماده دارید، می‌توانید از آن برای تمیز کردن کفپوش خود استفاده کنید. بوره یک ماده معدنی پودری است که با نام علمی بورات سدیم نیز شناخته می‌شود. این ماده به یک پاک‌کننده همه‌منظوره مشهور است. در واقع ایمن‌ترین محل استفاده از آن، روی کاشی‌های بادوام یا کفپوش‌های وینیل است. دو قاشق غذاخوری بوره را در چهار لیتر آب گرم حل کنید. به همین راحتی یک تمیزکننده کفپوش خانگی آماده می‌شود.

دانستن این مطلب نیز مفید است: راهنمای کامل انتخاب کفپوش کاشی آشپزخانه

فردی در حال نظافت و تی کشیدن سرامیک کف سرویس بهداشتی
تمیزکننده خانگی حاوی بوره، برای همه کفپوش‌ها مناسب نیست. به طور مثال نیابد به عنوان تمیزکننده پارکت از آن بهره گرفت.
  1. تهیه تمیزکننده کفپوش با چای سیاه

حتی اگر زیاد چای نمی‌نوشید و اهل قهوه خوردن هستید، بهتر است همیشه چای سیاه در خانه داشته باشید. این ماده یک تمیزکننده خانگی موثر برای انواع پارکت است، اما روی کفپوش چوبی هم عالی عمل می‌کند تا حدی که ممکن است از عملکرد و میزان تمیزکنندگی چای سیاه روی کفپوش‌های چوبی، شگفت‌زده شوید. این پاک‌کننده  به‌طور کلی برای کفپوش چوبی بی‌خطر است. چای سیاه کفپوش چوبی را ضدعفونی نمی‌کند، اما می‌تواند به درخشندگی آن کمک کند و رنگ‌های طبیعی کفپوش چوبی را نمایان‌تر کند.

تنها لازم است یک قابلمه آب را بجوشانید، چند عدد چای کیسه‌ای سیاه به آن اضافه کنید و بگذارید چای دم بکشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید تا چای خنک شود. هرچه کف خانه شما روشن‌تر باشد، به چای کیسه‌ای کمتری نیاز دارید. اولین باری که این تمیزکننده کفپوش را امتحان می‌کنید، از تعداد کمی چای کیسه‌ای بهره بگیرید.

یک اسفنج یا دستمال پارچه‌ای تمیز را در چای خنک شده فرو ببرید. قبل از تمیز کردن زمین، آن را فشار دهید. تا حدی که فقط رطوبت ماده تمیزکننده کفپوش در دستمال یا اسفنج باقی بماند. ابتدا چای را در یک ناحیه‌ای که در معرض دید نیست، امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ چای برای کفپوش مناسب است. اگر دیدید محلول تیره است، آن را با مقداری آب جوش رقیق کنید. سپس اجازه دهید تا محلول خنک شود و دوباره آن را امتحان نمایید.

جالب است بدانید: راهنمای تمیز کردن کفپوش چوبی

فردی که یک پیاله چای سیاه در دست دارد
برای ساخت تمیزکننده پارکت حاوی چای، باید به تیرگی و روشنی پارکت دقت نمود. هرگز برای تمیز کردن پارکت چوبی روشن، از چای تیره استفاده ننمایید. چون رنگ پارکت را تیره و خراب می‌نماید.
  1. محلول آب و صابون گیاهی

در این بخش قصد داریم یک شوینده مخصوص پارکت لمینت را به شما معرفی نماییم. البته به‌طور کلی محلول آب و صابون گیاهی یک تمیزکننده خانگی برای انواع کفپوش‌های چوبی، سنگی و لمینت به شمار می‌رود. برای ساخت این تمیزکننده کفپوش، باید مقداری صابون مایع را به یک سطل آب داغ اضافه کنید. اگر فقط می‌خواهید لکه‌های کثیف روی کفپوش را تمیز کنید، از مقدار کمی صابون در آب داغ بهره بگیرید. بعد آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی کفپوش اسپری کنید. سپس آن را با یک تِی تمیز، پاک کنید.

توصیه می‌شود همیشه یک بطری اسپری کاملاً تمیز را به کار بگیرید، چراکه بطری‌های اسپری ممکن است هنوز آثاری از شوینده‌های قبلی در خود داشته باشند.

این مطلب را هم حتما مطالعه نمایید: برای تمیز کردن کفپوش لمینت چه کنیم؟

فرشی که گوشه آن برای برق انداختن پارکت با تی کنار زده شده
پس از بهره گرفتن از این پاک‌کننده کفپوش، آن را به سرعت پاک کنید تا صابون جذب کفپوش نشود. در غیر این‌صورت، لکه‌های سر سختی روی کفپوش به جا می‌ماند که به این راحتی پاک نمی‌شوند.
نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
  1. محلول الکل، سرکه و آب

الکل می‌تواند با کمک آب و سرکه، یک تمیزکننده کفپوش خوب بسازد، زیرا خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. این ماده شیمیایی، برای سطوح چوبی و متخلخل بیش از حد خشن بوده اما برای کفپوش‎‌های لمینت مناسب است. در واقع با کمک الکل، می‌توان یک شوینده مخصوص پارکت لمینت ساخت. کافیست به نسبت مساوی الکل، سرکه و آب را در یک بطری اسپری تمیز مخلوط کنید و روی کفپوش اسپری کنید. سپس با یک زمین‌شوی مرطوب، کفپوش را تمیز کنید تا ضدعفونی شود.

بیشتر بدانید: چک لیست ضدعفونی کردن خانه

یک زمین‌شوی در کنار یک سطل زرد حاوی شوینده مخصوص پارکت لمینت
برای درست کردن شوینده مخصوص پارکت لمینت، حتما الکل، سرکه و آب را به مقدار مساوی ترکیب کنید. اگر مقدار الکل یا سرکه در این تمیزکننده کفپوش بیش از آب باشد، استفاده از آن باعث کاهش عمر پارکت لمینت می‌گردد.
  1. ترکیب مایع ظرفشویی، آب و سرکه

مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه‌های چربی و کثیفی از روی ظروف، بی‌نظیر عمل می‌نماید. این ماده می‌تواند همین کار را برای کفپوش‌های غیرمتخلخل هم انجام دهد. مایع ظرفشویی به‌عنوان یک تمیزکننده کفپوش برای کفپوش وینیل و سرامیک انتخاب بسیار خوبی است.

برای ساخت این پاک‌کننده کفپوش، چند قطره مایع ظرفشویی را در یک سطل آب گرم حل کنید. سپس تمیزکننده کفپوش را با یک زمین‌شوی تمیز و مرطوب روی زمین بِکشید. همچنین می‌توانید محلول مایع ظرفشویی و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و روی کفپوش اسپری نمایید. بعد با یک زمین‌شوی مرطوب، آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن کفپوش وینیل و سرامیک با این تمیزکننده خانگی، با افزودن کمی سرکه می‌توانید قدرت پاک‌کنندگی محلول را افزایش دهید.

فردی در حال تميز كردن پاركت با اسپری سركه و مایع ظرفشویی
تمیزکننده کفپوش حاوی مایع ظرفشویی، برای از بین بردن لکه‌های چرب بسیار خوب است. اما افزودن سرکه، سرعت پاک شدن کثیفی‌ها را چند برابر می‌نماید و کار نظافت را راحت‌تر می‌کند.
  1. ترکیب آمونیاک و آب

در شرایط عادی نباید از آمونیاک برای تمیز کردن بیشتر انواع کفپوش‌ها استفاده کرد. اما ترکیب این ماده با آب، می‌تواند یک لکه‌بر خوب و یک تمیزکننده کفپوش برای انواع کفپوش با الیاف طبیعی باشد. این ترکیب به ‌ویژه برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده در اثر ریختن غذا یا نوشیدنی، موثر عمل می‌کند.

یک واحد آمونیاک را با هشت واحد آب رقیق کنید. سپس این محلول پاک‌کننده کفپوش را روی زمین اسپری کنید. در نهایت هم محل را با یک پارچه یا اسفنج خشک پاک کنید. در صورت لزوم این مراحل را دو یا سه بار تکرار کنید تا همه لکه‌ها کاملا پاک شوند.

این مطلب نیز مفید است: این چند کاربرد آمونیاک در خانه به دردتان می‌خورد!

فردی در حال تمیز کردن موکت با دستمال و اسپری پاک‌کننده کفپوش
تمیزکننده کفپوش حاوی آمونیاک برای تمیز کردن موکت‌های با رنگ روشن هم مناسب است. اما از این تمیزکننده خانگی نباید به طور مداوم بهره گرفت. چون باعث پوسیدگی الیاف موکت می‌شود.
  1. محلول جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

برای تمیز کردن سرامیک و کاشی‌های کثیف و لکه‌دار، جوش شیرین و پراکسید هیدروژن را با نسبت دو به یک ترکیب کنید. به این ترتیب خمیری به دست می‌آید که برای تمیز کردن کاشی و سرامیک، فوق‌العاده عمل می‌کند. این خمیر را روی کفپوش بمالید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی محل بماند. سپس آن را با آب بشویید. این تمیزکننده کفپوش، هم‌زمان هم کاشی و سرامیک و هم دوغاب را سفید می‌کند. به همین علت یک تمیزکننده خانگی مورد علاقه برای بسیاری از خانم‌های خانه‌دار است.

بیشتر بدانید: ترفند کاربردی برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین

فردی در حال تمیز کردن بندکشی سرامیک کف با تمیزکننده کفپوش
تمیزکننده کفپوش خمیری ذکر شده، برای شستن کف حمام و سرویس بهداشتی فوق‌العاده است. همچنین مواد اولیه موجود در این تمیزکننده کفپوش، زمین را ضدعفونی می‌نمایند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
  1. سفیدکننده حاوی اکسیژن و آب

حتما تا به حال از سفیدکننده حاوی اکسیژن برای سفید کردن لباس‌هایتان استفاده کرده‌اید. باید بگوییم این محلول می‌تواند به‌عنوان یک تمیزکننده موکت (اما به صورت نقطه‌ای) هم عمل کند. مقدار کمی سفیدکننده حاوی اکسیژن را در نیم لیتر آب حل کنید تا یک محلول پاک‌کننده کفپوش خانگی درست شود. مخلوط را روی موکت لکه‌دار اسپری کنید. سپس اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه موکت بماند. در نهایت هم محل را با یک پارچه خشک، تمیز کنید.

قبل از استفاده از سفیدکننده حاوی اکسیژن برای از بین بردن لکه‌ها، همیشه آن را روی یک نقطه دور از چشم آزمایش کنید. مطمئن شوید این محلول به کفپوش آسیبی نمی‌رساند و بعد از آن بهره بگیرید. از این شوینده نباید به‌طور مداوم استفاده کرد. چون الیاف موکت را فرسوده می‌نماید و به تدریج آن را از بین می‌برد.

یک لیوان شیشه‌ای و مقداری نوشیدنی که روی موکت ریخته
اگر روی موکت شربت یا نوشابه ریخت، نگران نشوید. این لکه‌ها با سفیدکننده حاوی اکسیژن به راحتی پاک می‌شوند. اما به یاد داشته باشید که انجام این کار به صورت مکرر، موکت را می‌پوساند.
خدمات کفسابی و سنگ‌سابی

کفسابی و سنگ‌سابی

  • خدمات سنگ سابی و کفسابی انواع سنگ های ساختمانی
  • کفسابی سرامیک، موزاییک، بتن با دستگاه سمباده
  • سنگ سابی گرانیت، مرمریت، دهبید، تراورتن و انواع سنگ
  • اسیدشویی و شستشوی کف با اسید و مواد شوینده و بتونه کاری کف و رزین کف
دریافت این خدمت از استادکار

سخن پایانی

حالا که با انواع تمیزکننده کفپوش در خانه آشنا شدید، چند توصیه داریم:

  1. در هنگام استفاده از پاک‌کننده کفپوش، حتما از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده نمایید. البته یک تمیزکننده خانگی، ضرر کمتری نسبت به مواد شوینده شیمیایی موجود در بازار دارد. اما این مواد هم کاملا بی‌ضرر نیستند.
  2. هنگام استفاده از پاک‌کننده کفپوش، حتما سالمندان، افراد دارای بیماری تنفسی و کودکان را از محیط دور کنید. اگر در خانه حیوانات خانگی نگه می‌دارید، این حیوانات هم نباید در زمان نظافت کفپوش، در اطراف شما باشند. چون تنفس شوینده‌ها برای آن‌ها خطرناک است.
  3. پس از شستشوی کفپوش، تا زمانی‌که کفپوش کاملا خشک نشده، روی آن تردد نکنید. چون سطح کفپوش لغزنده است و امکان دارد سُر بخورید.

منبع: EHOW

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 5 =