این اشتباهات استفاده از اجاق گاز را تکرار نکنید

0

وقتی صحبت از آشپزی می شود، ناخودآگاه ذهنمان به سمت اجاق گاز می‌رود، زیرا کاربردی‌ترین وسیله برای پخت‌وپز است. تقریبا برای بیشتر افراد پیش آمده که زمان استفاده از اجاق گاز، دچار سوختگی‌های سطحی یا آسیب‌های جدی شده باشند. اگر در مورد وسایل و کارهای مربوط به آشپزخانه با دقت عمل نکنید، ممکن است خود را در معرض خطرات جدی قرار دهید. یکی از خطرناک‌ترین آن‌‌ها، قرار دادن قسمت داخلی درب داغ ظرف، روی اجاق گاز شیشه‌ای است. در این مطلب از استادکار قصد داریم نکاتی در رابطه با استفاده از اجاق گاز در اختیارتان قرار دهیم تا با به‌کارگیری آنها آشپزخانه‌ای امن داشته باشید.

آشپزخانه شما چقدر ایمن است؟

نکات ایمنی در برابر آتش چیزی است که از دوران کودکی به ما آموزش داده می‌شود. جملاتی از قبیل به اجاق گاز دست نزن، مراقب باش داغ است و… برای همه ما آشناست. وقتی با سطح داغی مانند اجاق گاز، مایکروویو یا هر چیز دیگری در آشپزخانه کار می‌کنید، احتیاط کرده و همیشه دستکش فر بپوشید.

نحوه روشن كردن فر گاز و نکات مهم استفاده از اجاق گاز هنگام آشپزی
زمان استفاده از اجاق گاز، برای برداشتن قابلمه‌، ماهیتابه‌ و ظروف غذا از روی اجاق‌گاز یا داخل فر حتما از دستکش و دستگیره فر استفاده کنید.

بیشتر بدانید: ایرادات رایج فر : راهنمای کامل اجاق فر و گاز

اجاق گازهای شیشه‌ای چه خطراتی دارند؟

استفاده از اجاق گازهای شیشه‌ای در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اجاق گاز شیشه‌ای علاوه بر اینکه حجم کمتری نسبت به اجاق‌های سنتی دارد، از ظاهری براق و زیبا هم برخوردار است. این مدل اجاق گاز با دکوراسیون مدرن مطابقت بیشتری دارد و تمیز کردن آن‌ آسان‌تر است. با این حال اجاق‌های شیشه‌ای یک نقطه ضعف بزرگ دارند. اگر زمان استفاده از آنها مراقب نباشید، ممکن است ترک خورده و بشکنند.

تغییر ناگهانی دما می‌تواند اثرات مخربی ایجاد کند. به‌عنوان مثال قرار دادن ماهی‌تابه داغ زیر آب سرد، منجر به ایجاد بخار شده و تاب برداشتن تابه را به‌ دنبال دارد که این امر به دلیل افت ناگهانی دما رخ می‌دهد. هرچند تابه نمی‌شکند، اما به دلیل ناهموار شدن سطح، دیگر برای پخت‌و‌پز مناسب نیست. در همین راستا زمانی‌که یک اجاق گاز با تغییرات ناگهانی دما مواجه شود، آسیب جدی خواهد دید. به همین دلیل است که هرگز نباید درب داغ ظروف را از قسمت داخلی روی اجاق گاز شیشه‌ای قرار داد.

رایج‌ترین اشتباهات استفاده از اجاق گاز و نظافت گاز رومیزی شیشه‌ای
زمان نظافت اجاق گاز شیشه‌ای، دقت کنید که حتما خنک شده باشد.

خوب است بخوانید: راهنمای خرید اجاق گاز ایده‌آل و هر آنچه باید بدانید

چرا باید از گذاشتن هر چیز داغ روی اجاق گاز خودداری کرد؟

فراتر از تغییرات دما که البته می‌تواند باعث تخریب سطح شود، قرار دادن یک درب داغ روی اجاق گاز می‌تواند بین این دو سطح مکش ایجاد کند. هوای داغ به دام افتاده و یک اثر فشار و کش ایجاد می‌کند. این امر به سطح اجاق گاز آسیب رسانده و باعث شکستن آن تحت فشار اضافی می‌شود. اصول این خطر حول قدرت اثر خلاء می‌چرخد.

وقتی یک درب داغ را روی اجاق شیشه‌ای قرار می‌دهید، بسته به وزن درب، گرما و مدت زمانی که جسم روی سطح قرار دارد، هوای محبوس شده مکش ایجاد می‌کند و خطر واقعی ترک خوردگی یا حتی شکستگی اجاق شیشه‌ای را به دنبال دارد. این موضوع فقط با درب‌ها و سطوح داغ اتفاق نمی‌افتد. در واقع قرار دادن درب سرد روی اجاق گاز شیشه‌ای نیز می‌تواند باعث آسیب شود، همه این‌ها به تغییرات دمایی بین اشیا و سطوح بستگی دارد.

رعایت نکات ایمنی هنگام آشپزی و استفاده از اجاق گاز رومیزی شیشه‌ای
برای حفظ امنیت خود و خانواده‌تان‌، از قرار دادن هر جسم سرد یا گرم روی اجاق شیشه‌ای در حین آشپزی اجتناب کنید.

همین‌طور بخوانید: آموزش تمیز کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین و سرکه

نکات تکمیلی

  • نحوه روشن کردن فر گاز با توجه به نوع پیلوت آنها متفاوت است. به‌عنوان مثال در فر گازهای قدیمی، پیلوت به‌صورت دستی و با استفاده از فندک یا کبریت روشن می‌شود.
  • چنان‌چه تنظیم ترموکوپل فر گاز به هم ریخته یا دچار مشکل شد، بهتر است با فرد متخصص در این زمینه تماس بگیرید.
  • قبل از استفاده از اجاق گاز، مطمئن شوید که اجاق‌ گاز به درستی نصب شده و فاصله ایمن از هود و سیم‌کشی را داشته باشد.
  • برای افزایش عمر مفید اجاق گازهای شیشه‌ای، قابلمه‌های سنگین روی آن قرار ندهید. زیرا موجب ترک خوردن آن می‌شوند.
  • زمان خرید اجاق گاز دقت کنید که حتما برچسب کنترل کیفیت داشته باشد.
  • اجاق گاز خود را به‌طور متناوب چک کنید تا مطمئن شوید سالم است و هیچ مشکل الکتریکی وجود ندارد.

سخن پایانی

اجاق گاز وسیله‌ای کاربردی در آشپزخانه است که همه روزه از آن استفاده می‌کنیم. اگر زمان استفاه از اجاق گاز نکات ایمنی رعایت نشوند، ممکن است دچار حوادثی از قبیل آتش سوزی و گاز گرفتگی شویم. از این‌رو لازم است قبل و بعد از کار با اجاق گاز آن را چک کرده تا از سالم بودنش مطمئن شویم.

منبع: thespruce

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + شانزده =