کاربردهای ژل سیلیکا در خانه‌داری؛ این ژل‌های به ظاهر بی‌مصرف ولی پرکاربرد

0

برای خود من بارها پیش آمده که بعد از خرید لباس ، کیف، کفش و حتی داروها با بسته‌های کوچک ژل سیلیکا در جعبه‌ها مواجه شدم و هرگز نمی‌دانستم که چطور می‌توانم از آنها استفاده کنم؛ گاه گاهی این بسته‌ها را در گوشه و کنار کمدها پیدا می‌کردم و بارها آنها را دور ریخته‌ام. اما اگر برای شما هم مثل من، این سوال پیش آمده که آیا از این بسته‌های کوچک ژل سیلیکا که به ظاهر بی‌مصرف هستند می‌توان استفاده کرد یا نه، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در این گزارش به کاربردهای مختلف ژل سیلیکا در خانه و خانه داری اشاره کرده‌ایم و بدین ترتیب دیگر نه تنها این بسته‌های کوچولو را دور نمی‌ریزید، بلکه از آنها به خوبی مراقبت خواهید کرد تا در مواقع مختلف مورد استفاده‌شان قرار دهید. اول به این موضوع می‌پردازیم که کاربرد اصلی بسته‌های ژل سیلیکا چیست؟و سپس به کاربردهای مختلف آن در زندگی روزمره اشاره خواهیم کرد.

ژل سیلیکا چیست و به چه درد می‌خورد؟

در جعبه‌‌های لباس، کفش، کیف و حتی در داخل قوطی برخی داروها، بسته‌های کوچک سیلیکا ژل قرار داده می‌شوند. هدف از استفاده از این ژل، جذب رطوبت احتمالی و خشک نگه داشتن محتوای داخل این بسته‌هاست. بسیاری از کارخانه‌ها، برای تازه و سالم نگاه داشتن محصولات‌شان و همچنین جذب رطوبت‌های اضافی محیط، از ژل سیلیکا استفاده می‌کنند.

شما می توانید به بهترین نحو ممکن از بسته‌های کوچک ژل سیلیکا درخانه،برای جذب رطوبت اضافه استفاده کنید.

قبل از هرچیز مطمئن باشید که این بسته های کوچک سیلیکا ژل از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشد؛ این بسته ها نباید خورده شوند.

کاربردهای ژل سیلیکا در خانه داری

۱-نجات گوشی خیس شده

اگر گوشی موبایلتان خیس شده،  سریعا سیم کارت را خارج کرده و آن را داخل یک کیسه زیپ کیپ مملو از بسته‌های سیلیکا ژل بگذارید. چند روزی صبر کنید و هنگامی که گوشی‌تان را روشن کنید، می‌بینید که به احتمال زیاد مشکلی درکار نیست و گوشی شما مثل قبل کار می‌کند. معمولا این روش، از انداختن موبایل خیس شده در کیسه برنج بهتر جواب می‌دهد. البته چند روزی نباید این موبایل را روشن کنید.

با استفاده از سیلیکا ژل می توانید ناجی موبایل خیس شده تان شوید
با استفاده از سیلیکا ژل می توانید ناجی موبایل خیس شده تان شوید

۲-نگهداری از عکس‌ها

اگر عکس‌های قدیمی‌تان را در یک جعبه یا کمد نگهداری می‌کنید، بهترین راه برای نگهداری و محافظت از آنها، قراردادن بسته‌های ژل سیلیکا در لابه لای عکس‌هاست. چون قطعا برای هیچ کسی دلنشین نیست که عکس‌های قدیمی‌اش که یادآور خاطرات سالیان قبل است را مرطوب یا خراب شده ببیند. از بسته‌های ژل سیلیکا می‌توانید در لابه لای صفحات آلبوم‌ها هم استفاده کنید. البته بهتر است که این ژل‌ها دائما درتماس مستقیم با عکسها نباشند چرا که ممکن است بعد از مدتی روی کیفیت عکسها تاثیر بگذارد. ولی برای جذب رطوبت احتمالی عکس‌ها وآلبوم‌ها، این راهکاری خارق العاده است

۳- نگهداری از کلکسیون‌ها

اگر درمنزل‌تان کلکسیون کارت‌های پستال، سکه، تمبر یا چیزهای مختلفی دارید، بهترین کار برای محافظت از آنها، دورکردن هرگونه رطوبت از این کلکسیون‌هاست و چه چیزی بهتر از بسته‌های ژل سیلیکا می‌تواند به شما در حفظ طولانی مدت این کلکسیون‌های ارزشمند کمک کند؟

۴- محافظت از مدارک مهم

برای محافظت از مدارک مهمی مثل شناسنامه و مدارک مختلف تحصیلی در یک کیف، کمد یا جعبه،بهترین کار این است که لابه لای آنها بسته‌های کوچک ژل سیلیکا قرار دهید تا رطوبت اضافه را جذب کند.

۵- جذب رطوبت اضافه انباری

بسته های کوچک ژل سیلیکا را در جعبه ها و کشوهای انباری تان بگذارید تا با جذب رطوبت اضافه، مانع از کپک زدن و آسیب دیدن وسایل‌تان شوید. پس درهنگام مرتب سازی و سازماندهی مجدد انباری، این نکته را حتما مدنظر داشته باشید.

۷- نگهداری ایده آل از کتابها

برای از بین بردن بوی نا از کتاب‌های قدیمی، می‌توانید از بسته‌های جادویی سیلیکا ژل استفاده کنید. اگر برخی از کتاب‌هایتان بوی کهنگی گرفته‌اند، آنها را در یک کیسه پلاستیک بزرگ قرار داده و چند بسته ژل سیلکا داخل آن بگذارید تا بوی بد از بین برود

۸- جلوگیری از بوگرفتن لباسهای کثیف

شما می‌توانید چند بسته ژل سیلیکا را در کف سبد رخت‌های چرک بگذارید تا بوی بد لباسهای کثیف را به خود جذب کند.

بااستفاده از بسته های ژل سیلیکا در کف سبد رخت های چرک، دیگر نگران بو گرفتن لباسهای کثیف نباشید
بااستفاده از بسته های ژل سیلیکا در کف سبد رخت های چرک، دیگر نگران بو گرفتن لباسهای کثیف نباشید

۹- محافظت از موبایل

می‌توانید یک یا چند بسته ژل سیلیکا را بین موبایل و قاب موبایلتان بگذارید تا رطوبت‌های اضافه را جذب خود کند.

۱۰- حفاظت از دانه ها وبذرها

اگر بذرهایی دارید که قصد دارید در زمان مناسب آنها را بکارید، چند بسته ژل سیلیکا در کیسه یا ظرفی که این بذرها را نگهداری می‌کنید قرار دهید.

برای محافظت هرچه بیشتر از بذرها، آنها را داخل کیسه ای بگذارید که درداخلش چند بسته ژل سیلیکا قرار داده اید
برای محافظت هرچه بیشتر از بذرها، آنها را داخل کیسه ای بگذارید که درداخلش چند بسته ژل سیلیکا قرار داده اید

۱۱- خشک کردن گلها

اگر قصد دارید تا چند شاخه گل تازه را خشک کنید، بسته‌های سیلیکا ژل را در یک کاسه یا گلدان کوچک خالی کرده و این گلهای کوچک را در آنجا بگذارید تا رطوبت آنها کشیده شده و با حفظ رنگ و ظاهر زیبایشان خشک شوند.

یکی از کاربردی ترین روشها برای خشک کردن گلها، استفاده از ژل سیلیکا است
یکی از کاربردی ترین روشها برای خشک کردن گلها، استفاده از ژل سیلیکا است

۱۲- نگهداری از جواهرات

این ایده جذابی است که چند بسته ژل سیلیکا در محل نگهداری جواهراتتان بگذارید تا بدین ترتیب مانع از تغییر رنگ یا کدر شدن آنها به دلیل رطوبت شوید.

باقرار دادن چند بسته ژل سیلیکا در محل نگهداری جواهراتتان، دیگر نگران سیاه شدن یا کدر شدن جواهراتتان نباشید
باقرار دادن چند بسته ژل سیلیکا در محل نگهداری جواهراتتان، دیگر نگران سیاه شدن یا کدر شدن جواهراتتان نباشید

۱۳- نگهداری از دوربین عکاسی

با قراردادن چند بسته کوچک ژل سیلیکا در کیف نگهداری از دوربین عکاسی و لنزها، دیگر نگران دوربینتان نباشید.

۱۴-سالم ماندن عکسهای پولاروید

اگر دوربین پولاروید دارید و یا عکس‌هایی با این دوربین گرفته‌اید، با قراردادن چند بسته کوچک ژل سیلیکا لابه لای عکس‌ها، از آنها کاملا محافظت خواهید کرد تا خراب و رنگ پریده نشوند.

۱۵- حفاظت ایده آل از داروها

چند بسته ژل سیلیکا را در کابینت داروهایتان بگذارید؛ به ویژه اگر آنها را در حمام یا دستشویی نگهداری می‌کنید؛ بدین ترتیب این بسته ژل‌های جادویی رطوبت فضا را به خود جذب می‌کنند. البته بسیاری از داروها در درون خودشان، بسته های ژل سیلیکا دارند که می توانید بعد از اتمام آن دارو، از بسته ژل داخل آن استفاده کنید.

۱۶- وسایل آنتیک را سالم نگه دارید

برای حفاظت از وسایل آنتیک یا ظروف نقره و جلوگیری از کدر یا سیاه شدن آنها از بسته های ژل سیلیکا استفاده کنید.

۱۷-سوزن و ابزار خیاطی

اگر یک یا چند بسته ژل سیلیکا در جعبه خیاطی‌تان قرار دهید، دیگر لازم نیست که نگران زنگ زدن یا کند شدن سوزن و قیچی‌ها باشید.

۱۸- نگهداری از لباسهای فصلی

با اتمام فصل زمستان خیلی‌ها لباسهای زمستانی و پالتوهایشان را جمع می‌کنند. بهترین حالت این است که چند بسته ژل سیلیکا لابه لای لباس‌ها بگذارید تا رطوبت باعث آسیب دیدن یا بو گرفتن لباسهایتان نشود.با قراردادن چند بسته ژل سیلیکا داخل کمد لباس‌ها و یا چمدان‌ها، رطوبت اضافی این محیط‌ها را جذب خواهید کرد.

قراردادن بسته های ژل سیلیکا درلابه لای لباسها ایده خیلی خوبی است
قراردادن بسته های ژل سیلیکا درلابه لای لباسها ایده خیلی خوبی است

۱۹- جعبه ابزار پر از پیچ و مهره

قطعابارها شاهد زنگ زدن پیچ ومهره و وسایل جعبه ابزارتان بوده اید؛ ژل سیلیکا به شما کمک می‌کند تامانع از تکرار این اتفاق شوید.

استفاده از ژل سیلیکا مانع از زنگ زدن ابزار و وسایل شما می شود
استفاده از ژل سیلیکا مانع از زنگ زدن ابزار و وسایل شما می شود

۲۰- جلوگیری از مه آلود شدن پنجره ها و آئینه ها

اگر آئینه مه گرفته حمام شما را ناراحت می کند ویا مه گرفتن پنجره ها، حتی شیشه ماشین، برای شما دردسر درست می کند، مشکل را با استفاده از بسته های سیلیکا حل کنید. چند تا از بسته های ژل سیلیکا را مقابل آئینه حمام یا جلوی داشبورد خودرو و یا روی لبه پنجره بگذارید؛ اگرچه این بسته ها کاملا مانع از ایجاد مه نمی شوند ولی قطعا درکمتر تشکیل شدن مه روی پنجره ها کمک حال خواهند بود.

سخن آخر

در این مطلب شما با کاربردهای متفاوت ژل سیلیکا آشنا شدید. این بسته‌های به ظاهر بی مصرف در بسیاری مواقع می‌توانند کمک حال شما باشند.

البته این را مدنظر داشته باشید که از این بسته های ژل سیلیکا یک بار می توانید استفاده کنید و وقتی آنها رطوبت را جذب خود کردند، باید دور ریخته شوند. هرچند که می توان رطوبت آنها را از بین برد و دوباره از آنها استفاده کرد. برای این کار باید آنها را برای حدود ۲ ساعت در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرارداده وبعد آنها را دریک کیسه زیپی محافظت کرد. یا حتی می توانید آنها را درزیر نور آفتاب خشک کنید.

منبع: makelifelovely

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − هشت =