مگر انقضای شوینده هم مهم است؟!

0

انقضای شوینده و نحوه دور ریختن مواد شوینده تاریخ گذشته، اهمیت زیادی دارد. اگر به مواد شوینده خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که روی بسیاری از آنها تاریخ انقضا چاپ شده است. اما اگر بخواهیم صادق باشیم، درصد زیادی از افراد به این تاریخ‌های چاپ‌شده روی محصول دقت نمی‌کنند. نوبت بعد که مشغول تمیزکاری‌های گسترده خانه هستید، تاریخ انقضای شوینده یا تاریخ تولید روی بطری سفید‌کننده، اسپری تمیز‌کننده و مایع ظرفشویی را که مدت‌ها در کابینت نگه داشته‌اید، بررسی کنید. اگر متوجه شدید که از تاریخ تولیدشان مدت زیادی گذشته است، مراحل زیر را دنبال کنید تا با خیال راحت آنها را دور بریزید. با استادکار همراه باشید.

آیا محصولات شوینده منقضی می‌شوند؟

به‌طور خلاصه باید بگوییم بله، محصولات شوینده می‌توانند منقضی شوند. مانند بسیاری از محصولات خریداری‌شده در فروشگاه، محصولات شوینده نیز با گذشت زمان منقضی می‌شوند. حتی اگر حاوی مواد نگهدارنده باشند، به این معنا نیست که برای همیشه دوام می‌آورند. منقضی شدن محصول ممکن است بر نحوه عملکرد آنزیم‌ها یا تغییر pH تأثیر بگذارد، از این‌رو با انقضای شوینده، محصول عملکرد ضعیف‌تری پیدا می‌کند.

هنگامی‌که یک محصول شوینده منقضی می‌شود، برخی از عملکردهای آن مانند تاثیرش بر درصد میکروب‌های از بین‌رفته، ضعیف خواهد شد.

بیشتر بدانید: نکات مهم استفاده از مواد شوینده شیمیایی کدام است؟

نکات مهم تشخیص تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصولات بهداشتی خارجی
دقت داشته باشید که تاریخ انقضای محصولات بهداشتی خارجی به تاریخ میلادی روی محصولات درج می‌شود.

آیا استفاده از محصولات شوینده منقضی ایمن است؟

معمولا اسپری‌ پاک‌کننده سطوح و مایع ظرفشویی تاریخ گذشته به سطوحی که با استفاده از آنها تمیزشان می‌کنید، آسیبی نمی‌رسانند. اما به‌ راحتی و سرعت قبل هم تمیز نمی‌کنند. در این صورت ممکن است مجبور شوید مقدار بیشتری از محصول را استفاده کنید یا مدت طولانی‌تری برای تمیز کردن وقت بگذارید تا نتایج مشابه را بدست آورید.

وقتی صحبت از ضدعفونی‌کننده سطوج یا دست می‌شود، باید مدت زمان ماندگاری بیشتری داشته باشند تا تأثیر مطلوبی بر میکروب، ویروس و آلودگی‌ها بگذارند. این امر به ویژه در حال حاضر مهم است زیرا با ویروس کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. از تاریخ‌دار بودن مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده دست اطمینان حاصل کنید تا در صورت نیاز و منقضی شدن، تعویض شوند.

نکات مهم تشخیص انقضای مواد شوینده برای پیشگیری از عوارض مایع ظرفشویی تاریخ گذشته
بیماری‌های گوارشی و ریوی از جمله عوارض مایع ظرفشویی تاریخ گذشته هستند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ماندگاری محصولات شوینده معمولاً چقدر است؟

ساده‌ترین راه برای اطلاع از انقضای شوینده این است که تاریخ تولید یا انقضای چاپ‌شده روی بطری یا جعبه را بررسی کنید. اگر تاریخ انقضا درج نشده بود، معمولا تاریخ تولید روی محصول چاپ شده است، سپس از راهنمای کلی زیر برای تعیین اینکه آیا محصول منقضی شده یا نه استفاده کنید.

نکته مهم: دفعه بعد که یک محصول شوینده جدید را باز می‌کنید، از یک اتیکت برای یادداشت تاریخ استفاده کنید تا هرگز از مدت زمان باز شدن آن غافل نشوید. برای اطلاع از انقضای شوینده‌های مختلف موارد زیر را مرور کنید:

  • سفیدکننده: سفید‌کننده پس از باز شدن، ماندگاری شگفت‌آوری دارد. ولی پس از 6 ماه به مرور تاثیرگذاری آن کاهش می‌یابد.
  • اسپری‌ پاک‌کننده چندمنظوره: اکثر اسپری‌های پاک‌کننده معمولا 2 سال دوام خواهند داشت.
  • مواد شوینده ظروف: این مواد حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه ماندگاری دارند.
  • مواد شوینده لباسشویی: مواد شوینده لباسشویی مانند مایع لباسشویی و… ۶ الی ۱۲ ماه پس از باز کردن درب محصول ماندگاری دارند.
  • اسپری‌ ضدعفونی‌کننده: این اسپری‌ها تا دو سال بعد از تاریخ تولید ماندگاری دارند.
  • ضدعفونی‌کننده دست: تاریخ انقضای روی بطری را بررسی کنید، بیشترین مدت ماندگاری این مواد دو تا سه سال است.
درج مخفف تاریخ تولید و انقضا روی بسته‌بندی مواد بهداشتی و شوینده‌ها
بیشتر کارخانه‌ها برای طولانی نشدن نوشته‌های روی محصولات شوینده، مخفف تاریخ تولید و انقضا را روی محصولات‌شان چاپ می‌کنند.

چگونه به ماندگاری بیشتر مواد شوینده خود کمک کنیم؟

تاریخ انقضای شوینده به شما می‌گوید که مدت زمان ماندگاری در شرایط معمولی (در دمای اتاق، نگهداری زیر نور مستقیم خورشید و غیره) چقدر است. اگر ضدعفونی‌کننده دست خود را در اتومبیل و زیر نور مستقیم آفتاب نگهداری می‌کنید، ممکن است تاثیر خود را سریعتر از دست داده و قبل از اینکه به تاریخ انقضا برسد، بی‌اثر شود.

مواد ضدعفونی‌کننده حاوی مقدار کمتر از 60 درصد الکل (میزان مورد نیاز برای اثربخشی کافی) و همی‌نطور مواد شوینده خود را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

مکان‌های مناسب برای نگهداری شوینده‌ها در خانه کدامند؟
نگهداری مواد شوینده در مکان مناسب اهمیت زیادی دارد، حتما در منزلتان مکانی دور از دسترس کودکان برای نگهداری شوینده‌ها در نظر بگیرید.

نحوه دور ریختن محصولات تمیز کننده منقضی‌شده

اگر داخل کابینتی که مواد شوینده خود را در آن نگهداری می‌کنید، اسپری یا محلول پاک‌کننده‌ای پیدا کردید که تاریخ انقضای آن مدت‌هاست گذشته است، چگونه می‌توانید با خیال راحت آن را از بین ببرید؟ برای از بین بردن چنین شوینده‌هایی اگر مقدارشان کم باشد، می‌توان آن را در آب رقیق کرده و در سینک ظرفشویی ریخت.

اما برای مقادیر بیشتر، بررسی کنید که آیا دستورالعمل دفع روی ظرف چاپ شده است یا خیر. در غیر این‌صورت، برای از بین بردن آن با مرکز دفع زباله‌های خطرناک محلی تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی پاک‌کننده مثل سفیدکننده و آمونیاک، هرگز نباید با یکدیگر ترکیب شوند. این امر هنگام دفع آنها نیز صادق است. ریختن هم‌زمان این مواد شیمیایی در سینک ظرفشویی می تواند گاز سمی ایجاد کند که خطرات زیادی برای سلامتی ما به‌ همراه دارد.

خوب است بخوانید: مخلوط کردن مواد شوینده چه خطراتی دارد؟

تشخیص تاریخ انقضای شوینده برای جلوگیری از عوارض مایع لباسشویی تاریخ گذشته
انقضای شوینده اهمیت زیادی دارد و ما را در برابر خیلی بیماری‌ها ایمن می‌کند. ابتلا به حساسیت پوستی از عوارض مایع لباسشویی تاریخ گذشته است.

سخن آخر

شاید تا به‌حال از اهمیت انقضای شوینده و سایر کالاهای مصرفی بی‌اطلاع بوده‌اید، اما باید بدانید دقت به این موضوع کمترین کاری است که می‌توانید برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان انجام دهید. امیدواریم با مطالعه این مطلب آگاهی کافی در ارتباط با نحوه استفاده و از بین بردن شوینده‌های تاریخ گذشته را کسب کرده باشید.

چنانچه برای نظافت منزل نیاز به نیروی متخصص داشتید در لینک زیر به‌صورت رایگان ثبت سفارش کرده و از خدمات استادکار بهره‌مند شوید.

promotion id=3917

منبع: realsimple

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =