روش درست جمع کردن لباس‌ تابستانی را بیاموزید

2

وقتی زمان جمع کردن لباس تابستانی و بیرون آوردن لباس‌های پاییزی و زمستانی فرا می‌رسد، باید لباس‌های تابستانی را درست و به شکلی مناسب جمع کنید. روش صحیح نظافت و نگهداری از لباس‌های تابستانی و پارچه‌های تابستانی باعث صرفه‌جویی در هزینه، وقت و زمان می‌شود. چون برای تابستان آینده نیازی نیست به لباس‌های تابستانی بگردید و لباس‌ها پوسیده و غیرقابل پوشیدن نیستند.

لباس‌های تابستانی معمولاً از پارچه‌های سبک و ظریف ساخته شده و بسیاری از آن‌ها به‌راحتی چروک می‌شوند. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها لباس‌های تابستانی حتی انواع سفید را به‌درستی جمع کنید تا در موقع نیاز آماده پوشیدن باشند.

آموزش تا كردن لباس آستین کوتاه و جمع کردن لباس تابستانی

در زمان جمع کردن لباس با دسته‌بندی لباس‌های تابستانی و قرار دادن آن‌ها در دسته‌های جداگانه شروع کنید. گاهی اوقات دشوار است که تشخیص بدهید هرکدام جزو چه دسته‌ای هستند. اگر در تابستان گذشته به هر دلیلی لباسی را نمی‌پوشیدید، چرا برای استفاده در تابستان آینده می‌خواهید نگهش دارید؟ از خود بپرسید آیا حاضر هستید برای تعمیر لباس تابستانی که پاره شده و غیرقابل‌ استفاده است، هزینه کنید تا قابل‌ استفاده شود.

بیشتر بخوانید: نحوه مرتب کردن کمد لباس ؛ چگونه از شلختگی فرار کنیم.

نحوه تا كردن لباس در چمدان برای جمع‌آوری و نگهداری پوشاک تابستانی
نحوه تا كردن لباس در چمدان به این صورت است که باید آن‌ها را به شکل رول شده یا تاشده در چمدان قرار دهید تا از چروک شدن لباس‌ها جلوگیری کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

لباس تابستانی را تمیز کنید

پوشاکی که قصد دارید برای تابستان آینده نگهداری کنید را به‌دقت بررسی کرده تا مطمئن شوید تمیز و عاری از هرگونه لکه‌ مانند لکه غذا یا هر چیز دیگری باشند. در هنگام جمع کردن لباس، قبل از بسته‌بندی باید شسته و خشک شوند. چون ممکن است لکه‌های کوچکی وجود داشته باشد که قابل‌ مشاهده نیستند و پاک کردن آن‌ها در تابستان آینده دشوارتر می‌شود. همچنین ممکن است لکه‌ها حشرات را جذب کرده و لباس خراب شود. در اینجا روش‌های صحیح تمیز کردن پارچه‌های معمولی توضیح داده‌ شده است.

نکته: از مواد نشاسته‌ای در بسته‌بندی لباس‌ها استفاده نکنید، زیرا نشاسته می‌تواند حشرات را جذب کند و به لباس آسیب برساند.

لباس از جنس پنبه

پنبه نرم، نازک و قابل‌ تنفس است، به این معنی که گرما را به‌راحتی از بدن شما خارج می‌کند، بنابراین بدن شما خنک‌تر می‌شود. پنبه به‌راحتی چروک می‌شود، درحالی‌که ترکیب پنبه و پلی‌استر بسیار کمتر چین‌وچروک می‌گیرد. همچنین این جنس مستعد جذب لکه‌های عرق در زیر بغل و یقه به‌ویژه در رنگ‌های روشن است.

در ادامه به نکاتی که برای تمیز کردن و جمع کردن لباس پنبه‌ای تابستانی نیاز دارید، اشاره‌ شده است:

  • برای جلوگیری از چروک شدن از آب سرد استفاده کنید.
  • برای جمع کردن لباس سفید، همیشه برچسب داخل آن را بخوانید تا ببینید آیا می‌توانید از سفیدکننده برای سفید کردن استفاده کنید یا خیر.
  • برای شستن لباس از آب ولرم استفاده کنید و لباس‌های پنبه‌ای را با حرارت زیاد در خشک‌کن، خشک نکنید تا از چین‌وچروک افتادن جلوگیری شود.
  • برای کاهش چین‌وچروک در زمان جمع کردن لباس، لباس‌های پنبه‌ای را آویزان کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چربی و روغن از روی لباس، پارچه و فرش

پارچه کتان

کتان یک پارچه طبیعی است که در هوای گرم از آن استفاده می‌شود. این پارچه سبک و مستعد چروک افتادن است. شاید ظاهر چین‌دار لباس کتان را دوست داشته یا نداشته باشید. اگر ظاهر صاف و بدون چین‌وچروک را ترجیح می‌دهید، ممکن است بخواهید قبل از جمع کردن لباس آن را تمیز و اتو کنید.

در ادامه به نکاتی که برای تمیز کردن و جمع کردن لباس کتان نیاز دارید اشاره‌ شده است:

  • لباس‌های کتان آب زیادی در زمان شستشو جذب می‌کنند. آن‌ها را جداگانه خشک‌ کنید تا لباس‌های دیگر را خیس نکنند.
  • اگر تصمیم دارید لباس کتان خود را قبل از جمع کردن اتو کنید، لباس را برعکس کرده و بخار اتو را تنظیم کنید.
  • در هنگام جمع کردن لباس، لباس‌های کتان را در یک چمدان یا محفظه پلاستیکی قرار دهید تا از رطوبت نگیرد و آن‌ها را در جای خشک و خنک قرار دهید.

نکته: برای نونوار کردن پارچه یک لباس کتان، هنگام بیرون آوردن به آن کمی آب بپاشید و با دست لباس را صاف کنید و سپس بگذارید کاملاً در هوا خشک شود.

شستشو و خشک‌کردن لباس‌ها

آیا تابه‌حال در زمان بیرون آوردن لباس از انبار، متوجه شده‌اید که لباس کم‌رنگ یا پارچه پوسیده‌ شده است؟ این حالت به آن دلیل اتفاق می‌افتد که کلر آب، نور خورشید، عرق و لوسیون‌ها بافت پارچه را پوسیده، شکننده و خشک می‌کنند.

قبل از جمع کردن لباس، آن‌ها را به این روش بشویید و بسته‌بندی کنید تا بتوانید در فصل بعد از آن‌ها استفاده کنید:

  • لباس‌های زنانه و بچه‌گانه را با دست و مواد شوینده ملایم ظرفشویی (نه مواد شوینده لباسشویی) بشویید تا از تحریک بیش‌ از حد پارچه در زمان شستشو جلوگیری شود.
  • لباس‌ها را به‌گونه‌ای خشک‌ کنید که صاف باشند. قرار دادن آن‌ها در خشک‌کن باعث خشک شدن الیاف می‌شود.
  • لباس مردانه از مواد مختلفی ساخته‌ شده که می‌توان آن‌ها را با خیال راحت در ماشین لباسشویی شست. بااین‌حال پارچه‌های پلاستیکی ممکن است با گذشت زمان پوسیده شوند.
  • برای شستن کت‌ و شلوار اگر می‌خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، آن‌ها را در کیسه مشبک قرار دهید و از شوینده‌های ملایم و بدون سفیدکننده استفاده کنید.
  • قبل از بسته‌بندی و جمع کردن لباس، مطمئن شوید که خشک شده‌اند. چون هرگونه رطوبت می‌تواند باعث ایجاد کپک و پوسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای شستن لباس‌های جین

نکات مهم شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی پیش از جمع کردن لباس
قبل از جمع کردن لباس‌ها آن‌ها را بشویید و خوب خشک ‌کنید.

نکته: برای جمع کردن لباس از کیسه‌های وکیوم استفاده کنید. زیرا ایجاد خلأ در بسته‌بندی لباس می‌تواند هرگونه هوا یا رطوبت که می‌تواند موجب کپک بشود را حذف کند.

تجهیزات و مکان مناسب برای نگهداری لباس

اکنون که لباس‌های تابستانی را شسته و تمیز کرده‌اید، گام بعدی برای جمع کردن لباس این است که آن‌ها را به شکل صحیح در مکانی مناسب قرار دهید. به لوازمی مانند چوب‌لباسی، کیسه لباس و مکانی برای نگهداری آن‌ها نیاز دارید.

چوب‌لباسی

برای جمع کردن لباس و جا دادن آن‌ها در کمد، نوعی چوب‌لباسی را انتخاب کنید که رنگ پارچه‌ها را تغییر ندهد. این موضوع به معنی اجتناب از خرید چوب‌لباسی‌های نازک و سیمی است که توسط خشک‌شویی‌ها ارائه می‌شود.

در اینجا به نکاتی در مورد استفاده از بهترین چوب‌لباسی برای جمع کردن لباس‌های مختلف، در هنگام نگهداری از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • لباس‌هایی مانند کاپشن را روی مدلی از چوب‌لباسی آویزان کنید که قابلیت نگهداری از شانه‌های لباس را دارد.
  • برای جلوگیری از چین‌خوردگی، دامن و شلوار را از پل‌های کمربند آویزان کنید.
  • پارچه‌های ابریشمی را روی چوب‌لباسی‌های روکش‌دار آویزان کنید تا از لغزش آن‌ها در حین نگهداری جلوگیری شود.

قرار دادن لباس در کاور

برای جمع کردن لباس و قرار دادن آن‌ها در کمد، کیسه‌های آویز لباس مانند کاور کت‌ و شلوار، گزینه بهتری نسبت به کیسه‌های پلاستیکی هستند. زیرا هوا می‌تواند در آن‌ها گردش داشته باشد تا از تجمع رطوبت در لباس جلوگیری شود. اگر لباس‌ها را در کاور آویزان کرده‌اید، قبل از استفاده ابتدا آن‌ها را در ماشین لباسشویی بدون آب بچرخانید تا گردوغبار و کپک از بین بروند.

برای جمع کردن لباس تابستانی از یک پارچه صد درصد پنبه استفاده کنید. این کار از نشستن گردوغبار روی لباس‌های شما جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد هوا در زمان نگهداری از بین بافت پارچه عبور کند.

نکته: اگر برای شستن لباس آن‌ها را به خشک‌شویی می‌فرستید، بعد از تحویل از کیسه‌های پلاستیکی خارجشان کنید. این کیسه‌ها رطوبت را در خود نگه می‌دارند و همین تجمع رطوبت، می‌تواند منجر به ایجاد کپک و حتی تغییر در رنگ لباس شود.

بیشتر بخوانید: اصولی که باید حتما درباره خشکشویی لباس‌ها بدانید

جمع کردن لباس با بسته‌بندی مقوایی و پلاستیکی

در زمان جمع کردن لباس، بهتر است لباس‌های تابستانی رول شوند. چون این راهکار می‌تواند از ایجاد چین‌وچروک روی لباس جلوگیری کند. در هنگام جمع کردن لباس اگر لباس‌های تابستانی را رول کنید، بیشتر از آویزان شدن در کاور سالم می‌مانند.

استفاده از جعبه مقوایی یا پلاستیکی مناسب می‌تواند از به‌هم‌ریختگی کمد لباس جلوگیری کند. برای نگهداری از لباس‌های تابستانی، جعبه لباس باید فاقد اسید باشد. جعبه‌های مقوایی که از مغازه خواربارفروشی تهیه می‌شوند، برای نگهداری از لباس ایمن نیستند. این جعبه‌ها از خمیر چوب ساخته‌شده‌اند که می‌توانند اسیدهایی را به همراه داشته باشند و باعث زردی و لکه روی لباس شوند. چسب مورد استفاده در ساخت و بسته‌بندی این جعبه‌ها هم می‌تواند حشرات را جذب کند.

از ظروف پلاستیکی مناسب استفاده کنید و داخل سطل را با مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. داخل ظرف پلاستیکی را با پارچه صد درصد پنبه یا دستمال‌ کاغذی بدون اسید بپوشانید.

اصول جمع کردن لباس فصلی و نگهداری آنها در جعبه مقوایی یا پلاستیکی برای جلوگیری از از تغییر رنگ و پوسیدگی
برای در امان بودن لباس‌ها از تغییر رنگ و پوسیدگی در زمان نگهداری، آن‌ها را داخل جعبه‌های مقوایی یا پلاستیکی قرار دهید.

سخن آخر

لباس‌های تابستانی برای استفاده در فصل تابستان بعدی نیاز به نگهداری دارند و برای این‌که بتوانید به شکل صحیح از آن‌ها نگهداری کنید تا در طول زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید سالم بمانند و آسیبی به لباس و پارچه وارد نشود، نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را رعایت کنید.

منبع: thespruce

2 نظرات
  1. samane می گوید

    من هرسال لباسام به همین روش جمع میکنم ولی برای فصل بعد باز میکنم همشون یه بویی میدن

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      اگر قبل از جمع کردن لباس‌ها آن‌ها را بشوید و کامل خشک کنید این مشکل برظرف می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − دو =