همه مراحلی که برای تمیز کردن جاروبرقی باید انجام دهید

0

شاید برای عده‌ای تمیز کردن جارو برقی از خود فرآیند جارو برقی کشیدن خانه سخت‌تر باشد! با این حال تمیز کردن جاروبرقی کار بسیار مهم و ضروری‌ای است که باید حداقل هر چند ماه یک بار انجام شود. اگر شما تمایل دارید که جاروبرقی‌تان موثرتر عمل کند و حتی به گردو غبارهای آلرژی زا یا حشرات فرش رحم نکند و قدرت مکش آن در بهترین حالت خود باشد؛ پس حتما جاروبرقی‌تان را تمیز کنید. ما هم سعی کردیم با نوشتن این مطلب در آسان‌تر شدن این فرایند به شما کمک کنیم. در ادامه در مورد راهنمای گام به گام تمیز کردن جاروبرقی و مسائل و مشکلاتی مانند آب رفتن داخل جاروبرقی خواهیم پرداخت.

علاوه بر این که یک جاروبرقی کثیف از قدرت تمیز کردن کمتری برخوردار است، بوی بدی هم از آن ساطع می شود! پس تنبلی را کنار بگذارید و طبق دستورالعمل زیر که قدم به قدم تمیز کردن جاروبرقی را آموزش داده است، دست به کار شوید.

قبل از اینکه تمیز کردن جاروبرقی تان را شروع کنید چند نکته وجود دارد که بهتر است به خاطر بسپارید:

  • تمیز کردن جاروبرقی را به یک محیط باز که تهویه خوبی داشته باشد محول کنید؛ این یک کار پر گرد و خاک است.
  • مطمئن شوید که جاروبرقی به برق وصل نیست.
  • از دفترچه راهنما جاروبرقی کمک بگیرید (اگر مدت زیادی است که آن را دور انداخته اید نگران نباشید. امروزه دیگر می توان همه چیز را به طور آنلاین بازیافت).
  • تمام قسمت‌های جاروبرقی (مثل فیلتر و کیسه آشغال) را با دقت و احتیاط از داخل آن جدا کنید.
تمیزکردن جاروبرقی | اجزای جاروبرقی
برای جدا کردن اجزا حتما از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

آنچه برای تمیز کردن جاروبرقی نیاز دارید

  • آب
  • مایع ظرفشویی
  • مسواک
  • پارچه میکروفایبر
  • قیچی
  • کیسه زباله
  • یک جفت دستکش برای محافظت از دستان شما
  • یک ماسک برای در امان ماندن از بوی بد و گرد و غبار

* هوای فشرده شده می‌تواند مفید واقع شود اما ضروری نیست.

بیشتر بدانید: هرگز این وسایل را جاروبرقی نکشید!

با تمیزکردن جاروبرقی سرعت و قدرت جاروبرقی خود را بهبود ببخشید.
با تمیز کردن جاروبرقی سرعت و قدرت جاروبرقی خود را بهبود ببخشید.

مرحله اول: تمیز کردن فیلتر

فیلتر جاروبرقی معمولا یک عضو چندگانه است که اگر به دفترچه راهنما نگاه کنید محل دقیق آن را در جاروی خود خواهید دید. تمیز کردن فیلتر جاروبرقی در واقع مهم‌ترین قدم است، زیرا فیلتر خط دفاع اصلی شما در برابر تمام ذرات تند و زننده و مزاحم است.

اکثر فیلترها قابل شستشو هستند اما اگر فیلتر شما قابل شستشو نیست نیز می‌توانید به سادگی برای آن جایگزینی خریداری کنید. اگر کیسه قابل شستشو بود آشغال‌هایش را جدا کنید و با ضربه آن را بتکانید. سپس چند دقیقه در آب سرد بشویید و تا خشک شدن کامل آن صبر کنید و حداقل تا ۲۴ ساعت آن را در جای خود قرار ندهید.

بیشتر بدانید: نحوه تعویض سیم یا کابل جاروبرقی

با توجه به دفترچه راهنما می‌توانید از محل قرارگیری و نحوه جا انداختن فیلتر جاروبرقی خود آگاهی یابید.
با توجه به دفترچه راهنما می‌توانید از محل قرارگیری و نحوه جا انداختن فیلتر جاروبرقی خود آگاهی یابید.

مرحله دوم: تمیز کردن محفظه زباله دان

اگر محفظه زباله دان جاروبرقی شما پارچه ای است، این مرحله برایتان کاربردی ندارد. تنها لازم است برای یسه جاروبرقی را قبل از پر شدن زود به زود خالی کنید و سرجای خود برگردانید.

بیشتر بدانید: آموزش کامل نحوه تعویض کیسه جاروبرقی

اما اگر محفظه آن شیشه ای یا پلاستیکی است از دستور زیر پیروی کنید:

  1. ابتدا محفظه را از زباله ها خالی کنید.
  2. سپس با توجه به دستور دفترچه راهنما محفظه را از جاروبرقی جدا کنید.
  3. برای مدتی بگذارید در آب گرم خیس بخورد.
  4. سپس می توانید به کمک یک مسواک درونش را به خوبی تمیز کنید.
  5. در آخر ۲۴ ساعت به آن زمان دهید تا کاملا خشک شود. به یاد داشته باشید شما نمیخواهید هرگز هیچ رطوبتی درون آن باقی مانده باشد.
تمیز کردن کیسه جاروبرقی
کیسه پارچه‌ای جاروبرقی را قبل از پرشدن زود به زود خالی کنید و سرجای خود برگردانید.

مرحله سوم: تمیز کردن بدنه جاروبرقی

حالا که محفظه زباله دان را از آن جدا کرده اید، فرصت خوبی است تا به تمیز کردن خود بدنه بپردازید.

تمیز کردن این بخش باید بدون آب انجام شود. می توانید توسط هوای فشرده شده گرد و غبارها را برانید و اگر به آن دسترسی ندارید از یک مسواک خشک استفاده کنید. مسواک را به آرامی به جهت پایین حرکت دهید تا غبارهای باقی مانده در بدنه زدوده شوند. سپس توسط یک دستمال ماکروفایبر تمام بدنه را دستمال بکشید.

پاک کردن بدنه جاروبرقی با دستمال
رطوبت جزئی دستمال، آسیبی به دستگاه نمی‌رساند.

مرحله چهارم: تمیز کردن غلتک

موها معمولا به غلتک گیر می‌کنند و روی هم انباشته می‌شوند و مانع کارکرد صحیح جاروبرقی در تمیز کردن آشغال های کوچک و موها می شوند.

غلتک را خارج کنید و موهایی که به آن چسبیده را با قیچی ببرید و خرده موهای باقی مانده را با دست بکنید. مراقب باشید که پرزهای خود برس را نبرید. سپس با کشیدن مسواک آن را کاملا تمیز کرده و سرجایش قرار دهید.

تمیز کردن برس سر جاروبرقی هم دقیقا به همین شیوه میسر است.

هنگام تمیز کردن غلتک جاروبرقی حواستان به موهای اصلی خود غلتک باشد.
هنگام تمیز کردن غلتک جاروبرقی حواستان به موهای اصلی خود غلتک باشد.

مرحله پنجم: تمیز کردن پارویی

خب این مرحله از همه آسان تر است و نیاز به تلاش زیادی ندارد. تنها کافی است یک سطل را پر از آب گرم کنید و یک قاشق مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. سری‌های مختلف جاروبرقی را درون آن قرار دهید و بعد از مدتی آب‌کشی کنید. مثل همیشه ۲۴ ساعت به آن‌ها زمان دهید تا هیچ رطوبتی بر آن ها باقی نماند.

شاید تمیزکردن جاروبرقی و سری‌های آن قدری زمانبر باشد اما بعد از آن در هربار جارو کشیدن مقدار زیادی از زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.
شاید تمیز کردن جاروبرقی و سری‌های آن قدری زمانبر باشد اما بعد از آن در هر بار جارو کشیدن مقدار زیادی از زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

شستن موتور جارو برقی

موتور جاروبرقی یکی از حساس‌ترین بخش‌های این دستگاه است و بهتر است حین تمیز کردن جاروبرقی به این قطعه توجه لازم را داشته باشید. در صورت وجود گرد و غبار دور موتور با یک دستمال که اندکی نم دار شده می‌توانید گرد و خاک دور موتور جاروبرقی را پاک کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان آب وارد موتور نشود. آب رفتن داخل جارو برقی می‌تواند به قطعات این دستگاه حساس لطمه وارد کند و مجبور به خرید قطعات یا حتی دستگاهی نو شوید.

تیغه‌هایی که کنار زغال‌ها در موتور قرار دارند، می‌توانند کثیف شده و قدرت جاروبرقی را کم کنند. پس یکی از علت‌های کاهش مکش جاروبرقی می‌تواند آلودگی این کلکتورها باشد و بهتر است نسبت به تمیزکردن این قطعه کنارموتور اقدام کنید چرا که این کار مستقیم روی قدرت موتور تاثیر می‌گذارد. بهتر است برای تمیزکاری آن از هرگونه مواد شیمیایی مانند تینر یا شوینده شیمیایی استفاده نکنید، چرا که مایعات وارد شیارهای آن شده و می‌تواند موجب آسیب رساندن به موتور جاروبرقی شود. حواستان باشد که به هیچ عنوان آب و شوینده به سیم پیچ‌ها نرسد.

اگر با تمیز کردن کلکتورها نیز متوجه شدید که قدرت جاروبرقی همچنان کم است، بهتر است قطعات داخلی موتور مانند آرمیچر را بررسی کنید یا خود موتور را به یک تعمیرکار نشان دهید. در صورت وجود هرگونه آلودگی و گرد و غبار داخل موتور، افراد تعمیرکار می‌توانند شما را در این امر راحت‌تر یاری کنند.

جمع‌بندی

در مورد اینکه هر چند وقت یک بار نیاز است بساط تمیز کردن جاروبرقی را برپا کنید لازم است بگوییم که زیاد جای نگرانی نیست. شما می‌توانید هر سه ماه فقط فیلتر را تمیز کنید تا مطمئن شوید که جاروبرقی‌تان موثر عمل می‌کند . این باعث می‌شود زمان کمتری را صرف جارو کشیدن کنید. به هرحال نظافت منزل برای اکثریت کار خسته کننده‌ای است که ترجیح می‌دهند کمترین زمان را صرف آن کنند.

آیا از نظر شما قسمتی از اجزای جاروبرقی باقی مانده که در این مطلب به آن نپرداخته باشیم؟ برای بهبود مطالب ما و رفع سوال های خود نظرات ارزشمند خود را بنویسید.

منبع: cleanmyspace

با نصب و دانلود اپلیکیشن استادکار خدمات مورد نظر خود را به صورت آنلاین ثبت کنید و منتظر ارتباط کارشناسان خبره ما بمانید.

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 13 =