تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی چگونه انجام می‌شود؟

0

 ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هر چقدر دکمه سیم جمع کن جاروبرقی را فشار می‌دهید، سیم‌ها جمع نمی‌شوند؛ اما آیا زیاد بیرون کشیدن سیم علت خرابی سیم جمع کن بوده است؟ یا مسائل ساده‌ای مثل جمع شدن گرد و غبار در آن موجب از کار افتادن مکانیزم سیم جمع کن جاروبرقی شده است؟ تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی معمولا کار آنچنان پیچیده‌ای نیست و از تمیز کردن آلودگی‌های داخل جاروبرقی تا جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی تنها با کمی دقت و مهارت قابل انجام دادن است. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم با تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی و همچنین نحوه بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی بیشتر آشنا شویم و اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنیم، لطفا با ما همراه باشید.

مقدمات تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

برای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی ابتدا باید دوشاخه آن را از برق جدا نمایید و سیم جاروبرقی را چند سانتی‌متر از سوراخ مربوط به سیم جمع کن به بیرون بکشید. سپس دکمه مربوط به جمع کردن سیم را فشار دهید و ببینید که سیم تا چه میزان جمع می‌شود و دستگاه چه واکنشی نشان می‌دهد. اکنون یک چراغ قوه بردارید و نور آن را درون سوراخ سیم جمع کن بیندازید؛ همان‌طور که در حال فشردن دکمه و جمع کردن سیم هستید، به داخل آن نگاه کنید. توجه کنید که گاهی انباشته شدن مقداری خاک و ضایعات داخل این سوراخ موجب جمع نشدن سیم می‌گردد. کمی با انگشتتان اطراف سوراخ را تمیز کنید و خاک و آلودگی‌های اطرافش را از بین ببرید.

مقدمات تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
گاهی انباشته شدن مقداری خاک و ضایعات داخل سوراخ سیم جمع کن جاروبرقی موجب جمع نشدن سیم می‌گردد.

حال یک چسب دوطرفه به انتهای یک مداد بچسبانید و آن را وارد سوراخ کنید. مداد را در همه جهات بچرخانید تا همه خاک و آلودگی‌ها به سطح چسب بچسبد. سپس بار دیگر سیم را به بیرون بکشید و با فشردن دکمه سیم جمع کن، مکانیزم سیم جمع کن جاروبرقی را آزمایش کنید.

روغن‌کاری سیم جمع کن جاروبرقی

بعد از تمیز کردن گرد و غبار حال باید برای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی وارد مرحله تخصصی‌تری شوید. برای انجام این مرحله لازم است همانند قبل دوشاخه جارو برقی را از پریز جدا نمایید و به وسیله یک پیچ گوشتی جواهرات مخصوص، پیچ‌های مربوط به پنل جارو برقی را در قسمت جلوی سیم جمع کن باز کنید. سپس پنل را جدا کرده و با چراغ قوه درون محفظه جارو برقی را نگاه کنید. سیم را کمی به بیرون بکشید و عملکرد قرقره و مکانیزم سیم جمع کن جاروبرقی را با دقت مشاهده کنید. با انگشت هر گونه خاک و کثیفی را که روی آن مشاهده می‌کنید بردارید و با استفاده از یک اسپری روان‌کننده که به خوبی آن را تکان داده‌اید، همه قسمت‌های قرقره را روغن‌کاری کنید.

بیشتر بدانید آشنایی با انواع کلید الکترونیکی و ویژگی های آن

برای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی گاهی لازم است که قرقره مربوط به آن را روغن کاری کنید.
برای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی گاهی لازم است قرقره آن را روغن‌کاری کنید.

قرقره را به کمک دست در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و همه جهات آن را روغن‌کاری نمایید. پس از اتمام کار پنل را دوباره نصب نموده و پیچ‌ها را در جای خودشان قرار دهید.

مرحله آخر تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

در انتهای کار و زمانی که مکانیزم سیم جمع کن جاروبرقی را مورد بررسی قرار دادید و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی را نیز به اتمام رساندید، یک دستمال کاغذی بردارید، به آرامی همه قسمت‌های سیم را به بیرون بکشید و آن را پاک کنید. حال دکمه سیم جمع کن را فشار دهید؛ در این شرایط باید سیم به راحتی درون جاروبرقی جمع شود.

اگر با این روش‌ها موفق به تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی نشدیم، چه کار کنیم؟

بهتر است بدانید که همیشه روند تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی به این سادگی نخواهد بود و گاهی نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. زمانی که پنل مربوط به جاروبرقی را برمی‌دارید، درون آن یک فیوز وجود دارد که وظیفه تغذیه برد کنترل را بر عهده دارد. ابتدا این قسمت را از سیم جمع کن جدا کنید و سیم جمع کن را از داخل آن خارج کنید. داخل آن دو سیم روشن و تیره وجود دارد که سیم جمع کن را به بدنه جارو وصل کرده است. زمانی که این سیم‌ها ارتباط مؤثری نداشته باشند، سیم توسط دستگاه جمع نمی‌شود. برای رفع این مشکل باید سیم‌ها را جدا کنید و سیم جدید را جایگزین نمایید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
گاهی مشکل سیم جمع کن جاروبرقی مربوط به قطع شدن اتصال سیم درون آن است.

نحوه بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی

جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی در برندهای مختلف معمولاً کمی با هم متفاوت است. اما به طور کلی نحوه بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی کار چندان پیچیده‌ای نیست و تنها به کمی مهارت و دقت نیاز دارد. برای بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی در برخی مدل‌ها ابتدا باید سیم را دور فنر مربوط به سیم جمع کن بپیچید. سپس برای جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی باید آن را طوری قرار دهید که فنر با کشیدن سیم به راحتی حرکت کند. در برخی موارد در هنگام بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی لازم است که به منظور بیرون نزدن نوک فنر، آن را پیچ کنید. برای بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی به روشی درست، با کمی کشیدن سیم می‌توانید جهت آن را پیدا کرده و اقدام به جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی در همان سمت نمایید.

بیشتر بدانید ۵ روش برای رفع صدای لولای کابینت

سیم جمع کن جاروبرقی بوش

مکانیزم سیم جمع کن برقی ممکن است در برندها و مدل‌های مختلف، متفاوت باشد. امروزه بیشتر مدل‌های سیم جمع کن جاروبرقی بوش به سیستم پیشرفته‌ای مجهز هستند و روال آن به صورت اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک انجام می‌شود. اصلی‌ترین عاملی که موجب خراب شدن سیم جمع کن جاروبرقی بوش می‌شود، کشیدگی بیش از حد سیم آن به بیرون است. در برخی مواقع نیز ممکن است مشکل سیم جمع کن جاروبرقی بوش ناشی از آسیب‌های جدی‌تری مثل شکستگی با خراب شدن برد باشد.

اکثر مدل‌های سیم جمع کن جاروبرقی بوش به سیستم پیشرفته‌ای مجهز هستند
بیشتر مدل‌های سیم جمع کن جاروبرقی بوش به سیستم پیشرفته‌ای مجهز هستند.

سیم جمع کن جاروبرقی ال جی و سامسونگ

سیم جمع کن جاروبرقی سامسونگ و ال جی در بیشتر مدل‌های جدید عملکرد مشابهی دارند. زمانی که سیم جمع کن جاروبرقی سامسونگ به صورت اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک باشد، معمولاً کشیدگی و ضربه ممکن است موجب وارد آمدن آسیب به آن شود. در مورد مدل‌های مکانیکی و قدیمی سیم جمع کن جاروبرقی ال جی و سامسونگ نیز معمولاً خرابی‌ها با کمی تمیز کردن و آشنایی با نحوه بستن فنر سیم جمع کن جاروبرقی بعد از تعویض آن برطرف خواهد شد.

سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر

سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر نیز همانند سیم جمع کن جاروبرقی ال جی به نوع مدل آن بستگی دارد. امروزه این برند ایرانی نیز در مدل‌های جدیدتر خود از سیستم اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک برای سیم جمع کن جاروبرقی‌های خود استفاده می‌کند؛ پس باید با توجه به مدل سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر خودتان در زمان خرابی، اقدام به تعمیر آن نمایید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر در مدل‌های مختلف آن متفاوت است.
تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی پارس خزر در مدل‌های مختلف آن متفاوت است.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی گاهی تنها با یک بررسی ساده قابل حل است و گاهی نیز به بازبینی تخصصی نیاز دارد. به یاد داشته باشید که برخی برندها و مدل‌ها دارای مکانیزم متفاوتی بوده و تعمیر آنها به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارد. چنانچه برای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی به افرادی متخصص در این زمینه نیاز داشتید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + ده =