با ساخت جاعودی، خانه خوشبو به خود هدیه دهید

0

حتما شنیده‌اید که در آیین‌های قدیمی شرقی بر این باور بوده‌اند که سوزاندن عود، ارواح سرگردان، اشرار و نیروهای منفی را دور می‌کند. این روزها شاید به اندازه گذشته این باور در میان مردم وجود نداشته باشد، اما همچنان نیروی مثبت عودها مورد توجه طرفداران آن است. اما خانه‌ای که در آن عود روشن می‌شود که بدون جاعودی نمی‌ماند! اگر تا به امروز برای خرید جاعودی اقدام نکرده‌اید، ما روش‌های ساخت جاعودی را در این متن خواهیم گفت.

چرا ساخت جاعودی مهم است؟

عود از ترکیب ترشحات طبیعی، چرب، روغنی و معطر تولید می‌شود. در واقع ترکیب اصلی عودها را گیاهان و روغن‌های معطر تشکیل می‌دهند. معمولا منشا این روغن‌های معطر به گیاهان یا حیوانات برمی‌گردد. اما آن چیزی که اهمیت دارد، دود دلپذیری است که در خانه شما ایجاد خواهد شد.

نحوه روشن کردن عود در خانه و استفاده از خواص آن در فنگ‌شویی و پاکسازی محیط
با ساخت جاعودی در خانه خطر آتش‌سوزی را تا حد زیادی کاهش دهید.

این روزها افراد زیادی را می بینیم که از عود در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که لحظه‌ای سهل‌انگاری و غفلت ممکن است این دود دلپذیر را به اتفاقی ناخوشایند تبدیل کند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند استفاده از جاعودی است. جاعودی کمک می‌کند چوب‌های سوزان را ثابت نگه دارید و مطمئن باشید که دیگر نمی‌افتند. البته نیازی نیست حتما برای خرید جاعودی هزینه کنید. به‌راحتی می‌توانید یکی از این جاعودی‌ها را در خانه داشته باشید. با ما همراه باشید تا روش‌های مختلف درست کردن جاعودی را آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید: چگونه خانه را خوشبو کنیم؟

آموزش ساخت جاعودی در خانه

اگر به‌دنبال درست کردن جاعودی در خانه هستید و می‌خواهید هنرهای خود را به نمایش بگذارید، با ما همراه شوید. ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه جاعودی‌های زیبا در خانه درست کنید.

ساخت جاعودی با برگ‌های ماگنولیا در خانه

از آن‌جایی‌که برگ‌های ماگنولیا بزرگ و به شکل بیضی هستند، گزینه ایده‌آلی برای نگه‌داشتن عود به شمار می‌آیند. علاوه بر آن سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. بنابراین اگر از طرفداران محیط زیست هستید، این آموزش برای شما مفید خواهد بود. برای ساخت جاعودی با برگ ماگنولیا نیاز به وسیله‌های زیادی ندارید. تنها کافی است چند برگ ماگنولیا که به تازگی از درخت افتاده‌اند را همراه با قلم‌مو و رنگ آماده کنید.

آموزش ساخت جاعودی دستساز با برگ مگنولیا و مواد طبیعی برای دود کردن عود در خانه
برگ ماگنولیا یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای ساخت جاعودی است.

بهتر است قلم‌مویی که آماده می‌کنید، نوک باریکی داشته باشد. حالا برگ مورد نظر خود را روی سطحی صاف بگذارید و روی آن را با طرح دلخواه تزیین کنید. شاید حتی بخواهید کلماتی آرامش‌بخش روی آن بنویسید. البته پیش از آن که دست به کار شوید، حواستان باشد باید این طرح‌های تزیینی را در سمت مقعر برگ انجام دهید. به این ترتیب زمانی که عود را روشن می‌کنید، خاکستر آن نیز در آن قسمت جمع خواهد شد.

پس از آن‌که برگ را به شکل دلخواه خود درآوردید، منتظر بمانید خشک شود. حالا بالاترین نقطه از این برگ را با انتهای عود خود سوراخ کنید و اجازه دهید عود به همان شکل روی برگ بماند.

بیشتر بخوانید: 8 علت بوی بد در خانه

شاخه‌های درخت و ساخت جاعودی

اگر به طبیعت و اجزای آن علاقه دارید، پس حتما در خانه شما المان‌های چوبی بسیاری دیده می‌شود. شاید دوست داشته باشید جاعودی از جنس چوب نیز در خانه داشته باشید. اگرچه جاعودی‌های متنوعی از جنس چوب در بازار وجود دارند، اما می‌توانید یکی از این جاعودی‌ها را در خانه بسازید.

برای این منظور کافیست شاخه‌ای از یک درخت به قطر 25 و ضخامت بیشتر‌ از 10 سانتی متر داشته باشید. حالا مرکز این چوب را با دریل یا مته سوراخ کرده و عود را درون آن قرار دهید. حتی می‌توانید روی بخش صاف این چوب حفره‌ای ایجاد کنید. این حفره محلی برای جمع شدن خاکستر عودها است. به همین راحتی یک جاعودی چوبی با ظاهری ساده و زیبا در خانه خواهید داشت.

ساخت جاعودی با سی‌دی‌های قدیمی

این روزها تکنولوژی به گونه‌ای پیشرفت کرده که دیگر خبری از سی‌دی‌های قدیمی نیست. اما احتمالا در خانه‌های خود بتوانید یکی از همین وسایل قدیمی را پیدا کنید.

درست کردن جاعودی با این سی‌دی‌های قدیمی حس نوستالژی را به خانه‌های شما می‌آورد. حال تصور کنید این حس نوستالژی همراه با دودی دلپذیر در مشام و ذهن شما بپیچد، قطعا حس خوبی تجربه خواهید کرد. برای این‌که این حس در ذهنتان ماندگار شود، دست به کار شوید و یکی از این سی‌دی‌های قدیمی را از گنجه‌های خانه خود بیرون بیاورید.

البته کار شما تنها با یک سی‌دی راه نمی‌افتد و به خاک رس نیز نیاز دارید. از خاک رس گل درست کنید و زمانی‌که هنوز خشک نشده است، انتهای عود را وارد آن کنید. می‌توانید به جای یک حفره چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. زمانی‌که کارتان با گل تمام شد و آن را به شکل دلخواه خود در آوردید، حالا باید آن را در جایی بگذارید که بدون تغییر شکل سفت شود. اکنون این گل خشک شده را وسط سی‌دی به کمک چسب بچسبانید.

در مرحله بعدی باید قطعه‌ای نمد را به اندازه دیسک خود برش دهید و آن را با چسب در طرف دیگر سی‌دی بچسبانید. چسباندن این نمد کمک می‌کند سی‌دی از روی هر سطحی لیز نخورد. یادتان باشد بهترین نکته در ساخت جاعودی در منزل این است که بتوانید آن را به شکل دلخواه خود طراحی کنید. پس دست به کار شوید و تمام هنر خود را روی این سی‌دی‌ها پیاده کنید.

آموزش درست کردن جاعودی با مواد دور ریختنی مثل سی دی قدیمی
اگر سی دی‌های قدیمی در خانه دارید، یکی از آن‌ها را به جاعودی تبدیل کنید.

ساخت جاعودی با رزین

شاید در ابتدا با به میان آمدن نام رزین و نداشتن تجربه‌ در کار با این ماده، عقب بکشید. اما واقعیت این است که کار با آن چندان که فکر می‌کنید، سخت نخواهد بود. شما برای کار با رزین و درست کردن جاعودی نیاز به مهارت زیادی ندارید. تنها کافیست موارد زیر را آماده کنید:

  • قطره چکان
  • روغن خوراکی
  • رزین
  • چسب شفاف
  • رنگدانه‌ای به انتخاب خودتان
  • تکه‌ای پارچه نخی
  • 1 درصد کاتالیزور رزین
  • قالبی از طرح مورد نظرتان
  • یک ظرف و چوب به منظور مخلوط کردن
  • مهره‌های سرامیکی با با سوراخی به اندازه چوب‌های عود

بیشتر بخوانید: فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی

مراحل درست کردن جاعودی با رزین

حالا که تمامی موارد بالا را تهیه کرده‌اید، نوبت به ساخت جاعودی می‌رسد. برای این منظور تنها کافیست با ما مرحله به مرحله زیر را پیش ببرید:

  • ابتدا قالب را بردارید و روی آن را با کمی روغن خوراکی چرب کنید.
  • در مرحله بعدی باید مقدار اضافی روغن را با پارچه تمیز کنید.
  • حالا رزین را به مقدار لازم در ظرف بریزید و ظرف را در آب گرم قرار دهید.

توجه: حواستان باشد رزین نباید با آب تماس داشته باشد زیرا سفت می‌شود. قرار دادن رزین در آب گرم، کمک می‌کند حباب‌های هوا در جاعودی شما به حداقل برسد و در نهایت ظاهر کار نیز زیبا خواهد شد.

  • پس از گذشت ۵ دقیقه ظرف را از درون آب گرم بردارید و اجازه دهید رزین به دمای اتاق برسد.
  • حالا باید رنگدانه را اضافه کنید.
  • پس از اضافه کردن رنگدانه‌ها، رزین را به کمک چوب هم بزنید. این کار را ادامه دهید تا رنگ رزین یکنواخت شود.
  • در مرحله بعد باید کاتالیزور را اضافه کنید (40 قطره کاتالیزور برای 100 گرم رزین مناسب است).
  • کاتالیزور را با رزین ترکیب کنید و آن را داخل قالب بریزید.
نحوه ساخت جاعودی رزین دستساز برای سوزاندن و روشن کردن عود
با ساخت جاعودی رزین هنر خود را به نمایش بگذارید.

حالا باید اجازه دهید رزین درون قالب شما به مدت یک ساعت و 45 دقیقه بماند. در نهایت باید مهره‌های سرامیکی را به کمک چسب روی رزین بچسبانید. حواستان باشد سوراخ‌های روی این مهره‌ها باید رو به بالا باشند. در نهایت پس از خشک شدن چسب، جاعودی شما آماده خواهد بود. بدون شک ساخت جاعودی با رزین نشانه‌ای از هنر و سلیقه شماست که در خانه‌اتان می‌درخشد.

توصیه‌هایی در نحوه روشن کردن عود در خانه

معمولا اکثر عودهایی که در بازار مشاهده می‌کنید، از نوع سنتی آن هستند. یعنی عودهایی که از یک چوب باریک تشکیل شده‌ که اطرافش خمیر عود مالیده شده است. البته این روزها عودها به اشکال دیگری نیز در بازار موجود هستند. اگر از طرفداران روشن کردن عود در خانه باشید، حتما انواع استوانه‌ای، مثلثی یا حتی انواع عودهایی که در شیشه جاسازی شده‌اند را دیده‌اید.

در تمامی این عودها اتصالاتی وجود دارد که قابل اشتعال هستند. این اتصالات شامل زغال چوب یا پودرهای چوب بوده که مشتعل می‌شوند و اجازه می‌دهند عود بسوزد.

نحوه روشن کردن عود در خانه | کاربرد جاعودی‌های دستساز سرامیکی در فنگ‌شویی دکوراسیون
آگاهی از نحوه روشن کردن عود در خانه احتمال آتش‌سوزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فنگ‌شویی محل کار و اصول آن

اما برای روشن کردن این عودها اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، جاعودی است. عودها را باید در جاعودی قرار دهید و سپس آن‌ها را روشن کنید. زمانی‌که عود مشتعل شد، باید شعله را به آرامی خاموش کنید. حالا عود شروع به تولید رایحه مورد علاقه شما می‌کند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، خاکستر عودهاست. برای این‌که خاکستر روی زمین نریزد و خطر آتش‌سوزی نداشته باشد، بهتر است زیر جاعودی ظرفی برای جمع شدن خاکستر عودها باشد.

کلام آخر

اگر از طرفداران عود هستید، حتما چند بسته از رایحه‌های مورد علاقه خود را در خانه دارید. اما شاید تا به امروز جاعودی را مهم نمی‌دانستید و در خریدش کوتاهی کرده‌اید. با توجه به مطالبی که خواندید، حتما دیگر می‌دانید که وجود جاعودی به چه اندازه مهم است. بنابراین فرصت را از دست ندهید و همین حالا دست به کار شوید. یکی از آموزش‌های بالا را انتخاب کنید و با ساخت جاعودی این نیاز خود را برآورده کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، سایر مطالب بلاگ استادکار را نیز از دست ندهید و نکاتی مهم و کاربردی در خانه‌داری را یاد بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: steptohealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 17 =