روش های پاک کردن لکه شمع از لباس و فرش

0

پاک کردن لکه شمع از روی لباس یا فرش بعد از یک مهمانی، اتفاق ناراحت‌کننده‌ای برای میزبان است خصوصا اگر با روش‌های پاک کردن شمع آشنایی نداشته باشد. آیا تا به حال با مشکل پاک کردن لکه شمع روی فرش یا لباس مواجه شده‌اید؟ آیا می‌دانید برای پاک کردن لکه شمع روی لباس مشکی یا فرش باید از چه مواد شوینده‌ای استفاده کنید؟ اگر به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستید این مطلب برای شما است. چرا که در این مقاله از استادکار قصد داریم روش‌های پاک کردن لکه شمع از لباس و فرش را به شما آموزش دهیم.

چگونه لکه شمع روی لباس و فرش را پاک کنیم؟

قبل از آنکه به روش‌های پاک کردن شمع از روی فرش و لباس اشاره کنیم خوب است بدانید که شما می‌توانید با راهکارهای مختلف خانگی تقریبا هر نوع لکه‌ای را از روی سطوح مختلف تمیز کنید پس جای هیچ نگرانی نیست اگر با لکه شمع روی پارچه یا فرش مواجه شده‌اید. فقط کافی است با کمی حوصله و دقت روش‌های زیر را دنبال کنید.

 روش پاک کردن لکه شمع روی پارچه

برای رفع لکه شمع روی پارچه و یا پاک کردن شمع از روی لباس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله اول: پاک کردن پارافین

برای پاک کردن لکه شمع از روی پارچه یا لباس ابتدا اجازه دهید تا لکه شمع کاملا خشک شود چون اگر درحالی پارافین شمع گرم است، دستمال بکشید لکه پخش شده و تمیز کردن آن مشکل می‌شود. اگر می‌خواهید لکه شمع زودتر خشک شود، می‌توانید تکه‌ای یخ بر روی آن قرار دهید تا زودتر خشک شده و پارافین اضافی را از روی پارچه یا لباس جدا کنید.

برای پاک کردن پارافین می‌توانید از یک وسیله مانند چاقو استفاده کنید البته باید مراقب باشید که به بافت پارچه یا لباس آسیب نزنید. اگر بافت لباس شما ظریف است می‌توانید از یک قاشق به جای چاقو برای خراش دادن و پاک کردن پارافین اضافی استفاده کنید.

بیشتر بدانید تمیز کردن مبل با سرکه سفید و نکاتی که قبل از آن باید بدانید

برای خراش دادن و پاک کردن پارافین شمع هرگز عجله نکنید و این کار را با دقت انجام دهید تا به بافت پارچه آسیب نزنید.
برای خراش دادن و پاک کردن پارافین شمع هرگز عجله نکنید و این کار را با دقت انجام دهید تا به بافت پارچه آسیب نزنید.

مرحله دوم: پاک کردن لکه شمع با اتو

در این مرحله برای پاک کردن لکه شمع، اتو را بر روی حرارت کم تنظیم کنید سپس به آرامی بر روی لکه شمع قرار دهید تا در اثر حرارت لکه شمع کمرنگ شود. اگر بافت پارچه یا لباس شما بسیار نازک است می‌توانید یک پارچه نازک یا حوله کاغذی روی لباس قرار دهید تا حرارت اتو به صورت مستقیم روی لباس قرار نگیرد.

کار اتوکشی را تا زمانی که لکه شمع کمرنگ شود ادامه دهید؛ فقط اتو را در حالت خشک بدون بخار قرار داده و مراقب باشید لباس را نسوزانید.
کار اتوکشی را تا زمانی که لکه شمع کمرنگ شود ادامه دهید؛ فقط اتو را در حالت خشک بدون بخار قرار داده و مراقب باشید لباس را نسوزانید.

مرحله سوم: استفاده از پاک کننده و شستشوی لباس

قبل از شستشوی لباس در لباسشویی، مقداری پاک کننده مایع را در آب حل کنید و در محل لکه شمع اسپری کنید. البته فراموش نکنید که ماده پاک کننده مخصوص لباس‌های رنگی با لباس مشکی و سفید متفاوت است پس از یک ماده شوینده مناسب با بافت و رنگ لباس استفاده کنید. پس از اسپری کردن محلول، می‌توانید برای شستشوی نهایی لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید.

بیشتر بدانید برای تمیز کردن ساعت از این روش ها استفاده کنید

برای پاک کردن لکه شمع روی لباس بهتر است شستشو با آب نسبتا سرد انجام شود، چون آب گرم می‌تواند میزان لکه را افزایش دهد.
برای پاک کردن لکه شمع روی لباس بهتر است شستشو با آب نسبتا سرد انجام شود، چون آب گرم می‌تواند میزان لکه را افزایش دهد.

روش پاک کردن شمع از روی لباس مشکی

پاک کردن لکه شمع از روی لباس مشکی ممکن است کمی دشوارتر از لباس‌های رنگی باشد چون لکه‌های بر روی لباس مشکی نمایان‌تر هستند. اما نگران نباشید چون ما یک راهکار جالب برای پاک کردن لکه شمع روی چادر مشکی یا لباس‌های تیره شما داریم. برای از بین بردن لکه از روی لباس‌های تیره ابتدا تمام مراحل قبلی را انجام دهید. پس از شستشو لباس در لباسشویی مقداری قهوه دم کنید. حال لباس‌ها و چادر مشکی خود را با قهوه و آب سرد بشویید تا هر نوع لکه‌ای از روی آن از بین برود.

شستشو لباس‌های مشکی با قهوه یکی از راهکارهای خوب برای از بین بردن هر نوع لکه است.
شستشو لباس‌های مشکی با قهوه یکی از راهکارهای خوب برای از بین بردن هر نوع لکه است.

راهکارهای رفع لکه شمع روی پارچه و لباس

  • اگر به هر دلیلی امکان شستشوی لباس را ندارید می‌توانید برای پاک کردن لکه شمع از سشوار استفاده کنید. دو طرف لباس خود را در محل لکه شمع حوله کاغذی قرار دهید و با فاصله مناسب سشوار را نگه دارید تا در اثر گرما لکه شمع از بین برود و یا کمرنگ شود. سپس هر زمان امکان شستشو لباس را پیدا کردید با مواد شوینده مناسب و پاک کننده آن را بشویید.
  • اگر مدت طولانی است که لکه شمع روی لباس باقی مانده است برای از بین بردن لکه می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار ۵ الی ۶ قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب نسبتا داغ حل کنید و سپس لباس را حدود یک دقیقه در آن قرار دهید. جوش شیرین به نرم شدن پارافین و تمیز شدن لکه کمک می‌کند. پس از رفع لکه می‌توانید با ماده شوینده آن را به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شود.

بیشتر بدانید ترفندها عالی برای استفاده دوباره از لباس های کهنه

روش پاک کردن لکه شمع از روی فرش

گرم کردن، بهترین روش برای پاک کردن لکه شمع از روی تمام سطوح است. در نتیجه پیشنهاد ما برای از بین بردن لکه شمع روی فرش استفاده از اتو یا سشوار است. البته چون بافت فرش نسبت به لباس و پارچه ضخیم‌تر است باید برای گرم کردن لکه شمع و پاک کردن آن زمان بیشتری صرف کرد. برای پاک کردن شمع از روی فرش وسایل زیر را تهیه کنید:

  • چند تکه دستمال
  • الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد
  • اتو
  • سه عدد کیسه کاغذی قهوه‌ای بزرگ (ابعاد آن باید به اندازه پوشاندن لکه روی فرش باشد)
  • جاروبرقی
  • چند تکه یخ
  • کارد آشپزخانه
  • آمونیاک خانگی

بیشتر بدانید روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

بهترین روش برای پاک کردن شمع از روی فرش گرم کردن سطح لکه روی فرش با استفاده از اتو یا سشوار است.
بهترین روش برای پاک کردن شمع از روی فرش گرم کردن سطح لکه روی فرش با استفاده از اتو یا سشوار است.

برای تمیز کردن لکه شمع روی فرش مراحل زیر را اجرا کنید. فقط به خاطر داشته باشید که بافت فرش‌ها با یکدیگر متفاوت است. پس تمام مراحل را با احتیاط و ظرافت انجام دهید تا آسیبی به بافت فرش وارد نشود.

مرحل اول: پاک کردن پارافین

به کمک کارد آشپزخانه تا جایی که ممکن است پارافین چسبیده روی فرش را تراش دهید. اگر هنوز پارافین گرم و شل است چند تکه یخ روی آن قرار دهید تا سفت شود و سپس آن را با چاقو خراش دهید.

مرحله دوم: تمیز کردن فرش با جاروبرقی

سعی کنید تمام پارافین اضافی باقی مانده روی فرش که قبل‌تر تراش داده‌اید را با جاروبرقی تمیز کنید تا دوباره به فرش نچسبد.

مرحله سوم: پاک کردن لکه شمع با سشوار یا اتو

اگر امکان استفاده اتو را دارید که چه بهتر اما در غیر این صورت می‌توانید در این مرحله از حرارت سشوار نیز استفاده کنید. اما قبل از آن دو طرف فرش روی لکه کیسه کاغذی قهوه‌ای را قرار دهید. حال سشوار یا اتو با حرارت کم و خشک را روی لکه نگه دارید تا پارافین اضافی شمع نرم شده و به کاغذ جذب شود.

مرحله سوم: لکه‌گیری فرش با الکل

در این مرحله دستمالی را آغشته به الکل کنید و به صورت ضربه‌ای روی لکه شمع سعی کنید لکه باقی مانده شمع را پاک کنید. توجه داشته باشید که الکل به صورت مستقیم جذب الیاف فرش نشود.

مرحله چهارم: تمیز کردن لکه شمع با آمونیاک

اگر هنوز اثری از لکه شمع روی فرش باقی مانده می‌توانید آمونیاک و الکل را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس دستمال تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سطح لکه روی فرش را مرطوب کنید. حال در حالیکه فرش مرطوب است یک کیسه کاغذی روی لکه قرار دهید و اتو را روی آن بکشید تا لکه به طور کامل از بین برود.

جمع‌بندی

با استفاده از راهکارهای گفته شده شما می‌توانید لکه شمع را از روی هر نوع پارچه، لباس و فرشی تمیز کنید اما ممکن است با توجه به ماندگاری لکه در برخی از مواقع این مراحل را چندین با تکرار کنید. اگر شما هم راهکار دیگری برای پاک کردن لکه شمع می‌دانید می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =