راهنمای خرید اجاق گاز ایده‌آل و هر آنچه باید بدانید

2

شاید بتوان به جرات گفت که اجاق گاز، پرکاربردترین وسیله در دکوراسیون آشپزخانه است، به همین دلیل هم خرید اجاق گاز را می‌توان انتخابی حساس و مهم دانست که نیازمند دقت و حوصله بسیاری است. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به طور مفصل به همین موضوع بپردازیم و شما را با نکات خرید اجاق گاز آشنا کنیم.

انواع اجاق گاز

اجاق گازهایی که امروزه در بازار به فروش می‌رسند، انواع بسیار متفاوتی دارند. اگر بخواهیم آنها را از هم تفکیک کرده و بررسی کنیم می‌توانیم به چند دسته‌بندی کلی اشاره نماییم: اجاق گازهای رومیزی، توکار و مبله.

اجاق گاز رومیزی

این مدل از اجاق گازها را می‌توان جزء جمع و جورترین مدل‌ها دانست. اجاق گازهای رومیزی دارای تعداد شعله‌های متفاوتی هستند و می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در زیباتر دیده شدن آشپزخانه شما داشته باشند. معمولاً این نوع از اجاق گازها فاقد شبکه هستند و به همین دلیل نیز در زمان استفاده از آنها باید ظروف خود را به صورت کاملاً مستقیم بر روی صفحه قرار دهید. در چنین شرایطی بهتر است از قابلمه و یا ماهی‌تابه‌های بسیار سنگین استفاده نکنید.

اجاق گازهای رومیزی در کنار اشغال فضای کم و همین‌طور زیبایی بسیاری که به آشپزخانه شما می‌بخشند، برخی از امکانات را نیز از شما خواهند گرفت. برای مثال اگر از آن دسته افرادی به حساب می‌آیید که دائماً در حال پخت غذا و شیرینی در فر هستند، بهتر است به طور کلی از خرید این نوع از اجاق گازها دست بکشید، چراکه دیگر خبری از فر نخواهد بود!

بهترین اجاق گاز رومیزی خارجی و ایرانی کدام است؟
اگر آشپزخانه کوچکی دارید، می‌توانید با انتخاب اجاق گاز رومیزی در استفاده از فضا صرفه‌جویی کنید.

اجاق گاز توکار

این مدل از اجاق گازها را که به نام اجاق گاز صفحه‌ای نیز شناخته می‌شود، می‌توان نوع دیگری از اجاق گازهای رومیزی دانست که دقیقاً در فضای مشخصی از آشپزخانه جای می‌گیرند. نکته مهم در زمان انتخاب و خرید اجاق این است که دقیقاً باید بدانید می‌خواهید آن را در کدام قسمت از آشپزخانه و بین کدام کابینت‌ها قرار دهید.

چه مدل اجاق گاز صفحه‌ای توکار بخرم؟
این مدل‌ها را نیز می‌توان نوع دیگری از اجاق گازهای رومیزی دانست که دقیقاً در فضای مشخصی از آشپزخانه جای می‌گیرند.

اجاق گاز مبله

اجاق گازهای مبله یا ایستاده همان مدل‌هایی هستند که به طور معمول در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شوند، اجاق گازهایی که نسبت به مدل‌های قبلی، به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و کارآیی بیشتری نیز دارند. بنابراین اگر به دنبال پخت غذا و شیرینی در فر هستید و به همین دلیل نیز نمی‌توانید از دو مدل اجاق گاز توکار و همین‌طور رومیزی استفاده کنید، باید بگوییم که اجاق گاز مبله، دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن می‌گردید. این را هم باید اضافه کنیم که معمولاً گازهای مبله شبکه‌های محافظی از جنس چدن و فولاد دارند که به شما کمک می‌کند بتوانید از قابلمه و ماهی‌تابه‌های بزرگ و سنگین نیز استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: آموزش تمیز کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین و سرکه

نکات مهم خرید اجاق گاز مبله فردار
این مدل از گازها با داشتن فر، امکان استفاده بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های متفاوت در اجاق گاز

اصولاً بسیاری از افراد در میان مدل‌ها و انواع متفاوتی از اجاق‌ها، اجاق گازها را انتخاب می‌کنند و دلیل آن نیز ویژگی‌های بسیار متنوع و متفاوت این محصولات است. به طور کلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های متفاوت در اجاق گاز، میزان مصرف انرژی است. از آن جایی که مصرف انرژی این نوع از اجاق‌ها کمتر از اجاق‌های برقی است، میزان بهای آن نیز کمتر بوده و به مراتب اقتصادی‌تر است.

در کنار این، اگر به دنبال اجاق‌های برقی هستید، بهتر است بدانید که تنها باید از قابلمه‌های استاندارد استفاده کنید، این در صورتی است که اگر اجاق گاز داشته باشید، امکان استفاده از هر نوع قابلمه‌ با هر جنس و اندازه‌ای برایتان وجود خواهد داشت.

در زمان استفاده از اجاق گاز می‌توانید با تماشای پایه‌های نگهدارنده قابلمه، میزان حرارت آن را کاملاً متوجه شوید. این ویژگی در بسیاری از مدل‌های اجاق‌های برقی و الکتریکی وجود ندارد و به همین دلیل هم احتمال آن‌که دستانتان را بسوزانید، بسیار زیاد خواهد بود. با توجه به تمامی این ویژگی‌هاست که اجاق گازها را می‌توان یک انتخاب درست و خوب دانست.

مقایسه اجاق‌های برقی و شعله‌ای
با مقایسه اجاق گاز با اجاق‌های برقی می‌توان انتخاب مطمئن‌تری داشت.

نکات خرید اجاق گاز

احتمالاً شما هم مثل بسیاری از افراد در زمان خرید اجاق گاز با مسائل متفاوتی روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در انتخاب و خرید شما داشته باشد. مسائل و نکاتی که اگر با آنها آشنا نباشید، ممکن است دست به انتخاب‌های اشتباهی بزنید و بعدها هم از آن پشیمان شوید. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین نکاتی آشنا می‌کنیم که می‌توانند خرید اجاق گاز را برای شما راحت‌تر و البته هوشمندانه‌تر کنند.

جنس اجاق گاز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند موجب تمایز و تفاوت میان انواع اجاق گاز شود، جنس آن است. انواع جنس اجاق گازها را می‌توان در این دسته‌بندی جای داد:

  • اجاق گاز شیشه‌ای: این نوع از اجاق گازها ظرافت و زیبایی بسیاری دارند و به صورت نشکن نیز تولید می‌شوند. قابلیت تحمل حرارت در این مدل‌ها زیاد است و اگر آب سردی بر روی آنها بریزد دچار ترک نخواهند شد.
  • اجاق گاز سرامیکی: این مدل‌ها در برابر حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و در مقابل گرد و غبار و همین‌طور سایش نیز دچار آسیب نخواهند شد. امکان آن نیز وجود دارد که این متریال در برخی از مدل‌ها با شیشه ترکیب شود.
  • اجاق گاز استیل: این نوع از اجاق گازها خود به دو دسته ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند و غالباً نیز نسبت به سایر مدل‌ها طرفداران بیشتری دارند.
نکات مهم انتخاب انواع اجاق گاز آشپزخانه
بدون آشنایی کامل با انواع جنس اجاق گاز نمی‌توان انتخاب مطمئنی داشت.

اندازه اجاق گاز

مسئله مهم دیگری که باید در زمان خرید اجاق گاز خود به آن توجه کنید، اندازه محصول و تطابق آن با میزان استفاده‌تان است. اصولاً اگر آشپزخانه کوچکی دارید و می‌خواهید تا حد ممکن از هر فضایی که در دسترس دارید به شکل بهینه‌ استفاده کنید، می‌توانید به سراغ مدل‌های رومیزی و توکار بروید. در مقابل اگر فضای کافی برای قرارگیری گاز در آشپزخانه‌تان مشخص شده، بهتر است از اجاق گازهای مبله استفاده کنید.

تعداد شعله‌های اجاق گاز شما هم مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. یادتان باشد که خرید اجاق گازهایی با تعداد شعله بالا که به کارتان نمی‌آید، فقط فضای آشپزخانه‌تان را اشغال می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه فر اجاق‌ گاز خود را به راحتی تمیز کنیم؟

شعله‌های اجاق گاز

علاوه بر بررسی تعداد شعله‌های اجاق گاز و تناسب و تطابق میان آنها با نیاز شما، در زمان خرید لازم است موارد دیگری را نیز در رابطه با آنها در نظر داشته باشید. برای مثال بهتر است شعله‌های اجاق گاز شما در ابعاد متفاوتی باشند تا بتوانند سرعت پخت و پز را برای شما بیشتر کرده و کاربری متنوع‌تری نیز برایتان داشته باشد. یادتان باشد فاصله میان شعله‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانید چند قابلمه و ماهیتابه را به صورت هم‌زمان روی گاز قرار دهید.

نکات مهم انتخاب بهترین گازهای رومیزی و فردار
بررسی تعداد شعله‌های اجاق گاز و همین‌طور وضعیت آنها می‌تواند شما را به انتخابی درست، نزدیک‌تر کند.

سهولت در تمیزی اجاق گاز

نحوه تمیز شدن اجاق گاز، مسئله‌ای است که ذهن تمامی کسانی که تصمیم به خرید اجاق گاز تازه گرفته‌اند را به خود مشغول می‌کند. این روزها، مدل‌هایی که دارای شعله‌پخش‌کن و همین‌طور رویه چدنی هستند، امکان تمیز کردن را برای شما به مراتب راحت‌تر می‌کنند. در این مدل‌ها با وجود سرریز شدن غذا، دیگر هیچ ماده غذایی وارد محفظه شعله‌ها نمی‌شود و به همین دلیل نیز تمیز کردن گاز برای شما صرفاً در شعله‌پخش‌کن، رویه چدنی و همین‌طور اطراف سینی گاز، خلاصه خواهد شد.

در مقابل باید بدانید اجاق گازهایی که شعله‌پخش‌کن و همین‌طور رویه چدنی ندارند، به مراقبت بیشتری نیاز داشته و نیازمند دقت بیشتری در شست‌وشو خواهند بود. توصیه ما این است که در زمان خرید اجاق گاز به سراغ مدل‌هایی بروید که دور تا دور سینی آنها لبه داشته باشد تا اگر هم غذا سرریز شد، کف زمین و همین‌طور اطراف اجاق گاز، کثیف نشود.

ایمنی اجاق گاز

اجاق گازهایی که فندک و همین‌طور ترموکوپل دارند، ایمن‌تر هستند. یعنی اگر شعله‌ها به هر دلیلی خاموش شوند، ترموکوپل به صورت خودکار، جریان گاز را قطع خواهد کرد. به همین دلیل دیگر خبری از خطر انتشار گاز در فضای خانه نخواهد بود.

اما مسئله ‌ایمنی اجاق گاز به همین‌جا ختم نمی‌شود و به مسائل دیگری همچون ایمنی کودکان نیز بستگی خواهد داشت. اگر در خانه‌تان کودک دارید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که از قفل کودک و یا سایر تجهیزاتی که برای جلوگیری از دسترسی کودک به گاز و فر به کار گرفته می‌شوند، برخوردار باشند.

بیشتر بدانید: نحوه تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز استیل با سرکه و جوش شیرین

هر آنچه باید برای خرید اجاق گاز خوب ایرانی و خرجی بدانید
با توجه به ایمنی اجاق گاز خود می‌توانید از بروز هر گونه خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

معرفی برندهای معروف

برندهای تولیدکننده اجاق گاز نیز مانند سایر لوازم خانگی، بسیار متفاوت و متعدد هستند. با این حال اگر بخواهیم به معرفی برندهای معروف این محصول بپردازیم، می‌توانیم به برندهایی همچون بوش، فرامکو، دوو، اسمگ، هاردستون، ال جی، سامسونگ، برتینو و… اشاره کنیم. از جمله بهترین برندهای اجاق گاز ایرانی نیز می‌توان اسنوا، اخوان، استیل البرز، رز گاز، سینجر، امرسان و… را عنوان کرد. توصیه می‌کنیم با خرید اجاق گاز خوب ایرانی از کالای ملی نیز حمایت کنید.

مدل‌های مشهور و پرطرفدار/ قیمت حدودی

در ادامه می‌خواهیم شما را مدل‌های مشهور و پرطرفدار اجاق گاز آشنا کنیم تا با بررسی آنها بتوانید انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشید:

  • اجاق گاز سینجر مدل SG-Apple: این مدل با داشتن امکانات متفاوتی همچون فر، زمان‌سنج، فندک، جوجه‌گردان، جنس استیل، 5 شعله و… در میان پرطرفدارترین‌ها قرار گرفته است. شما می‌توانید این اجاق گاز مبله را با قیمت حدودی 8 میلیون و 500 هزار تومان خریداری کنید.
  • اجاق گاز برتینو مدل Vaillant: این مدل با داشتن جوجه‌گردان، فر، فندک، گرم‌کن، جنس آهنی، شعله، زمان‌سنج و… به عنوان یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها شناخته می‌شود. قیمت حدودی این محصول نیز در بازار 10 میلیون و 600 هزار تومان است.
  • اجاق گاز دوو مدل DGC5-2102N: این محصول با داشتن 4 شعله، فر، زمان‌سنج، فندک، جوجه‌گردان، جنس استیل و… توانسته توجه مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه حدودی 10 میلیون و 500 هزار تومان، این محصول را خریداری کنید.

بیشتر بدانید: ایرادات رایج فر : راهنمای کامل اجاق فر و گاز

معرفی بورس و محل خرید اجاق گاز

برای خرید یک اجاق گاز خوب به صورت حضوری می‌توانید به بورس خرید این محصول در خیابان‌های بنی‌هاشم، خیام، سه‌راه امین‌حضور، بازار بزرگ تهران و… مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که بدون آشنایی با نکات خرید اجاق گاز نمی‌توان به انتخابی درست و هوشمندانه دست یافت، به همین دلیل نیز بهتر است که پیش از خرید این محصول، اطلاعات خود را افزایش دهید تا در نهایت بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. زهرا مهاجر می گوید

    من می خواستم برای جهیزیم اجاق گاز بخرم ولی نمی دونستم که چجوری باید انتخاب کنم. ممنون از استادکار بابت این مطلب مفید و کاملش.

    1. طلوع حقیقت می گوید

      زهرای عزیز
      خوشحالم که این مطلب را مطالعه کردید و برایتان مفید بوده است. امیدوارم اجاق گاز خوب و مناسبی را برای خود خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 6 =