یادتان نرود آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه را تمیز کنید

0

آیا تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه چه مکان‌هایی است؟ آشپزخانه می‌تواند قلب تپنده یک خانه باشد، همین دلیل کافیست تا تبدیل به آلوده‌ترین مکان نیز بشود. به‌هم‌ریختگی‌های واضحی مانند ظروف استفاده‌شده، کفپوش چسبناک یا فر چرب و کثیف در این فضا وجود دارد. اما آیا نقاط دیگری نیز هستند که معمولا تمیز کردن آنها را فراموش می‌کنید؟

تصور کنید روی پیشخوان و قفسه‌های آشپزخانه غذای خام و شسته‌نشده وجود دارد، تعدادی وسیله و کیف‌ همه جا روی سطح آشپزخانه قرار دارند. مسلم است که آلودگی در فضاهای مختلف منتشر شود و با لمس دستگیره‌های یخچال و کابینت، این آلودگی را به نقاط دیگر منتقل را کنیم. بیایید نگاهی به آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه خود بیندازیم و ببینیم چگونه می‌توان آنها را تمیز نگه داشت.

1. دستگیره‌ها، دسته‌ها و پدهای لمسی

هر وسیله‌ای در آشپزخانه شما دارای یک دسته یا تعدادی دکمه است که برای استفاده از آن‌ها به کار می‌رود. همه این دستگیره‌ها، دکمه‌ها یا صفحه لمسی بعد از تهیه غذای خام یا قبل از شستن دست‌ها استفاده می‌شوند و ممکن است آلودگی بدن انسان یا باکتری‌هایی مانند سالمونلا، لیستریا، ای‌کلای، کپک و مخمر رویشان باقی می‌ماند.

همه این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند باعث ناراحتی گوارشی شوند و حتی در مواردی شما و خانواده‌تان را به‌شدت بیمار کنند. دستگیره‌های کابینت آشپزخانه، دستگیره‌ و دکمه‌های لوازم خانگی باید بعد از آماده‌سازی غذا یا هر روز، با استفاده از یک دستمال یا اسپری ضدعفونی‌کننده، پارچه یا حوله کاغذی تمیز شود.

روش‌های ساده ضدعفونی و تمیز کردن دستگیره کابینت آشپزخانه
به دلیل تماس مستقیم دست با دستگیره‌ها و دسته‌های موجود در آشپزخانه می‌توان آنها را آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه عنوان کرد.

2. سینک ظرفشویی

با وجود این‌که مقدار زیادی آب در سینک آشپزخانه شما در جریان است، اما احتمالاً میکروب‌هایی روی سطح سینک کمین کرده‌اند. مخصوصاً در شکاف‌هایی که سینک ظرفشویی را به پیشخوان متصل می‌کند یا در اطراف آبکش و درپوش‌های دفع زباله ممکن است میکروب‌هایی جمع شوند. طبق گزارش بنیاد ملی بهداشت بین‌المللی (NSF)، 45 درصد از سینک‌های خانگی مورد آزمایش، آلوده به ای‌کلای یا نوعی باکتری کلی‌‌ فرم بودند.

به همین علت سینک ظرفشویی آشپزخانه باید بعد از هر وعده غذایی، شستن ظروف یا حداقل یک‌بار در روز ضدعفونی شود. دستگیره، شیر آب و قسمت‌های پیشخوان نزدیک سینک را فراموش نکنید. هنگامی‌که مواد غذایی آلوده را در سینک آبکشی می‌کنید، همه قسمت‌های اطراف این آلودگی را جذب می‌کنند. برای تمیز کردن سینک از شوینده‌های حاوی مواد ضدعفونی‌کننده و حوله تمیز یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یک‌بار مصرف استفاده کنید.

یکی از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه سینک ظرفشویی است که برای تمیز کردن آن نیاز به ضدعفونی‌کننده‌های قوی داریم.

راهنمای نظافت و نگهداری سینک ظرفشویی | نحوه تمیز کردن آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه
معمولا آلوده‌ترین لوازم آشپزخانه و مواد غذایی را در سینک می‌شوییم از این رو لازم است که به‌طور مداوم آن را ضدعفونی کنیم.

بیشتر بدانید: آموزش رفع سیاهی سینک ظرفشویی

3. اسفنج و دستمال پارچه‌ای

در تلاش برای کاهش استفاده از دستمال کاغذی و تاثیر مخرب آنها بر محیط زیست، بسیاری از خانه‌ها از اسفنج‌های سلولزی، برس‌های پاک‌کننده سینک و حوله‌های دیواری پارچه‌ای استفاده می‌کنند. متأسفانه بر اساس مطالعه NSF، حداقل 75 درصد از این اقلام دارای باکتری‌های کلی فرم سالمونلا یا ای‌کلای هستند و از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه به شمار می‌روند.

آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه کدامند؟ بهترین روش ضدعفونی و تمیز کردن اسکاچ و اسفنج ظرفشویی چیست؟
رطوبت موجود در اسفنج‌های ظرفشویی یا دستمال‌های حوله‌ای فضای مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها فراهم می‌کند.

4. یخچال و فریزر

پیش‌تر اشاره کردیم که چه چیزی می‌تواند روی دسته‌ یخچال و صفحه لمسی پنهان شود، اما حتی با وجود درجه حرارت پایین، برخی از باکتری‌های مضر به‌راحتی می‌توانند داخل یخچال شما رشد و نمو کنند. اکثر میوه‌ها و سبزیجات اگر قبل از نگهداری شسته نشوند، مدت بیشتری تازه می‌مانند. از این‌رو آنها را در کشوی سبزیجات نگهداری می‌کنند که همواره سرشار از انواع باکتری‌ و میکروب‌ است.

با اینکه این مواد غذایی را قبل از تهیه و سرو شستشو می‌دهید، اما باکتری‌ها و میکروب‌ها در لابه‌لای کشو باقی می‌مانند. همین امر در مورد گوشت خام که در یخچال نگهداری می‌شود نیز اتفاق می‌افتد. تراوش مایعات خارج‌شده از بسته‌های گوشت، در کشوها و امتداد لبه قفسه‌ها جمع می‌شود. حتی محصولات بسته‌بندی‌شده مانند شیر یا کره قبل از ورود به یخچال شما بارها دست‌کاری و نگهداری شده‌اند. برای از بین بردن میکروب‌های یکی از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه، یعنی یخچال و فریرز به‌دلیل تجمع مواد غذایی مختلف راهکارهای زیر را پیش بگیرید:

  • برای از بین بردن باکتری‌های کلی فرم و همچنین مخمر و کپک که در یخچال رشد کرده‌اند، کشوها یا قفسه‌های یخچال را در صورت امکان ماهی یک‌بار در آورده و سطوح را با شوینده ملایم و آب گرم یا داغ بشویید. سپس با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید. برای نظافت تمام‌ و‌کمال، هر‌گونه نشتی را خشک کرده و سطوح داخلی را با یک دستمال ضدعفونی‌کننده سریع پاک کنید.
  • وقتی در حال انجام نظافت ماهانه داخل یخچال هستید، چند دقیقه وقت بگذارید تا قسمت بالای دستگاه را گردگیری کرده و پشت و زیر آن را نیز جاروبرقی بکشید. درپوش دریچه را بردارید تا سیم پیچ‌ها را خارج کنید. گردوغبار روی سیم پیچ‌ها باعث می‌شود یخچال برای اینکه خنک بماند، سخت‌تر کار کند و انرژی بیشتری مصرف کند. ذرات گرد‌وغبار و غذا در اطراف یخچال باعث جمع شدن حشرات می‌شوند.
ترفندهای خانه‌داری برای نظافت آلوده‌ترین لوازم آشپزخانه | نحوه تمیز کردن یخچال فریزر
یکی از آلوده‌ترین لوازم آشپزخانه یخچال‌ و‌ فریزر است، زیرا مواد غذایی مختلفی در آن نگهداری می‌شوند.

همینطور بخوانید: راهنمای تمیز کردن یخچال و فریزر

5. تخته‌های برش

تخته‌های برش به‌ویژه تخته‌های چوبی، حتی پس از یک‌بار استفاده میکروب‌های زیادی را در گوشه و کنار و خراش‌های سطح خود جای می‌دهند و می‌توانند از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه به شمار روند. داشتن حداقل دو تخته برش جداگانه در آشپزخانه لازم است، یکی برای میوه و سبزیجات و دیگری برای گوشت و مرغ. این امر باعث کاهش انتشار آلودگی در طول آماده‌سازی غذا می‌شود.

هر یک از تخته‌ها را بعد از هربار استفاده با آب گرم و صابون شسته و به‌خوبی با آب داغ آبکشی کنید. سپس آن را با یک حوله کاغذی یا حوله تمیز کاملاً خشک کنید. هرگز تخته‌ها را در حالی‌که نمناک هستند، رها نکنید. زیرا باکتری‌ها محیط مرطوب را دوست دارند. همچنین می‌توانید تخته‌های برشی را انتخاب کنید که به‌راحتی داخل ماشین ظرفشویی شسته شوند.

راهکارهای ضدعفونی کردن آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه | نحوه تمیز کردن تخته برش
تخته برش از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه به‌شمار می‌رود، اگر به‌دقت تخته برش را تمیز نکنید به منبع آلودگی تبدیل می‌شود.

خوب است بدانید: روش‌های تمیز کردن تخته گوشت چوبی

6. قهوه‌ساز، مخلوط‌کن و لوازم خانگی

حتی آب تمیزی که در محیط گرم و مرطوب مانند قهوه‌ساز باقی می‌ماند، به‌راحتی می‌تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری‌، مخمر و کپک‌ها ایجاد کرده و به یکی از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه تبدیل شود. برخی از لوازم خانگی کوچک باید پس از هربار استفاده تمیز شوند. حداقل هر هفته لوازم کوچک را بیرون آورده و به‌دقت تمیز کنید. قرار دادن برخی اجزا در ماشین ظرفشویی ایمن است، اما برخی دیگر را باید در آب گرم و صابون شسته، سپس با آب داغ آبکشی کرده و با دقت خشک کنید. همین روال تمیزکاری باید در وسایلی مانند قوطی‌بازکن، قاشق و پیمانه اندازه‌گیری نیز اعمال شود.

روش‌های نظافت آلوده‌ترین لوازم آشپزخانه | نحوه تمیز کردن قهوه‌ساز یا چای‌ساز
برای تمیز کردن قهوه‌ساز یا چای‌ساز می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

7. ساک نگهداری غذا، کیسه‌های خرید و بطری‌های آب

هر بار که از ظرف درب‌دار یا ساک نگهداری غذا، کیسه خرید یا بطری آب قابل استفاده مجدد استفاده می‌کنید، احتمال باقی ماندن و تکثیر باکتری‌ها در آنها وجود دارد، مگر اینکه به‌درستی تمیز شده باشند. قطعات ظروف باید کاملاً از هم جدا شده و در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند یا در آب گرم و صابون شسته شده، با آب داغ آبکشی و کاملاً خشک شوند. کیف نگهداری مواد غذایی و کیسه‌های خرید که قابلیت استفاده مجدد دارند را می‌توانید برای تمیز شدن بهتر در ماشین لباسشویی بیندازید.

یک نکته اضافی برای کیسه‌های خرید این است که آنها را برای مصارف مختلف از هم جدا کنید. یک یا چند عدد را برای وسایل تمیز، یکی برای میوه‌ها و سبزیجات خام، یکی برای گوشت خام و دیگری را برای کالاهای بسته‌بندی شده در نظر بگیرید.

چگونه ظروف نگهداری غذا را تمیز کنیم؟ راهکارهای کاربردی برای نظافت کثیف‌ترین وسایل آشپزخانه
مواد غذایی در هر ظرفی قرار بگیرند، میکروب‌های موجود در آن را به خود جذب می‌کنند؛ از این رو لازم است به‌دقت این ظروف را بشویید.

8. صفحات کابینت و پیشخوان

در حال حاضر چه چیزی روی پیشخوان آشپزخانه شما قرار دارد؟ وقتی کیف پول یا ساک خرید را جابه‌جا می‌کنید، آیا بلافاصله در همان مکان غذا می‌پزید؟ برای رعایت بهداشت یکی از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه، این موارد را در ذهن داشته باشید:

  • دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده یا پارچه تمیز و اسپری ضدعفونی‌کننده را بردارید و قبل از تهیه غذا یا حداقل یک‌بار در روز پیشخوان را تمیز کنید.
  • اسفنج یا دستمال سفره استفاده‌شده را دور بیندازید، زیرا ممکن است باکتری‌ها و میکروب‌ها را در خود جای دهد.
  • حداقل به‌صورت هفتگی‌ زمانی را برای تمیز کردن درزها، زیر لوازم خانگی و لبه‌های بین اجاق گاز یا یخچال و پیشخوان صرف کنید. نمی‌توانید تصور کنید چه آلودگی‌هایی در آن فضاهای مرطوب و تاریک وجود دارد.
چطور پیشخوان آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟ نکته‌های طلایی برای نظافت کانتر و برق انداختن کابینت
اجازه ندهید لکه و آلودگی‌ها برای مدت طولانی روی پیشخوان بمانند، زیرا تمیز کردنشان دشوار خواهد شد.

خوب است بخوانید: 20 راهکار شاهکار برای نظافت منزل در کوتاه‌ترین زمان

9. نمکدان و فلفل‌ساب

آخرین موردی که باید به عنوان آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه در نظر گرفته شود، نمکدان و فلفل‌ساب است. آیا هنگام تهیه غذا از آنها استفاده کرده‌اید؟ آیا دستان خود را قبل از اینکه لمسشان کنید، شسته‌اید یا به همان صورت از آنها استفاده کرده‌اید؟ پس از آماده‌سازی غذا و تمیزکاری هفتگی، این وسایل را با یک دستمال ضدعفونی‌کننده پاک کنید.

ترفندهای طلایی برای نظافت آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه | نحوه تمیز کردن نمکدان و فلفل‌ساب
نمکدان و فلفل‌ساب چوبی آلودگی بیشتری به خود جذب کرده و تمیز کردنشان کاری دشوار است؛ در حالی که جنس فلزی و پلاستیکی این لوازم به‎‌راحتی تمیز می‌شوند.

سخن آخر

آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه اغلب از دید ما پنهان هستند و در بیشتر مواقع به‌سادگی از کنارشان می‌گذریم، درحالی‌که همین نقاط آلوده منشا بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شوند. آشنایی با روش‌های کاربردی برای تمیز کردن این نقاط به ما کمک می‌کند تا محیطی تمیز و امن برای خود و خانواده‌مان ایجاد کنیم.

هر زمان برای نظافت منزل خود نیاز به خدمات حرفه‌ای داشتید به‌صورت رایگان در لینک زیر ثبت سفازش کرده و از خدمات استادکار بهره‌مند شوید.

[“promotion id=”3917]

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =