آيا انواع کاربرد روغن زیتون در خانه را می‌شناسید؟

0

تقریبا همه کسانی که با فرآیند پخت غذا درگیر هستند، از روغن زیتون استفاده کرده‌اند. حتی اگر اهل آشپزی هم نیستید، حتما در غذاهایی که اعضای خانواده‌تان پخته‌اند، عطر و طعم روغن زیتون را حس کرده و از فواید روغن زیتون بر سلامت نیز آگاه هستید. اما آیا می‌دانید برای محافظت از چوب‌ میز پذیرایی و حتی تقویت زیبایی پوست و مو و … نیز می‌توانید از این مایع معجزه‌آسا استفاده کنید؟ روغن زیتون استفاده‌های بی‌شماری در منزل دارد و در این مقاله استادکار با کاربرد روغن زیتون در خانه آشنا خواهید شد.

 کاربرد روغن زیتون در آشپزخانه

از روغن زیتون می‌توانید در آشپزخانه برای محافظت از ظرف‌های چوبی، جلوگیری از چسبندگی لوازم آشپزی و … استفاده کنید.

محافظت از تخته‌های چوبی، کاسه‌ها و ظروف چوبی

از تخته‌های برش، کاسه‌های سالاد و ظروف چوبی با روغن زیتون محافظت کنید. خوب است هر چند مدت که ظروف چوبی آشپزخانه خود را می‌شویید، با روغن زیتون به آنها جلا دهید تا چوبشان با این روغن تغذیه و از ترک‌خوردگی و تغییر رنگ در طولانی‌مدت جلوگیری شود. اجازه دهید روغن حدود پنج دقیقه روی چوب بماند و سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. برخی روغن زیتون را بهترین روغن برای چوب می‌دانند و اگر به دنبال روغن مایع برای چوب هستید، توصیه می‌شود روغن زیتون را امتحان کنید. مطلب روش تمیز کردن، برق انداختن و پاک کردن لکه از وسایل چوبی را بخوانید.

جلوگیری از چسبندگی وسایل

هنگامی که در حال تهیه یک دستورالعمل غذایی هستید، داخل کاسه‌ها و قاشق‌های اندازه‌گیری را کمی روغن زیتون بمالید تا مواد خوراکی چسبناک مانند عسل، کره بادام زمینی و خردل به راحتی پاک شوند.

کاربرد روغن زیتون در براق کردن فولاد ضدزنگ و نقره

برای جلوگیری از ایجاد رگه، لکه‌های آب روی ظروف، لک شدن و خوردگی، مقداری روغن زیتون را روی پارچه‌ای نرم بمالید و وسایلی فولادی یا نقره‌ای مانند گلدان‌ها را با روغن زیتون درخشان کنید. روغن زیتون جلوی لک نشدن ظروف نقره را نمی‌گیرد، اما می‌تواند موجب شود مدت زمان بیشتری براق بماند. یک پارچه آغشته به روغن زیتون را روی نقره بمالید، این اقدام موجب به تعویق افتادن اکسیداسیون نقره می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از اکسید شدن روغن زیتون بهتر است به آن حرارت بالا ندهید. البته پخت و پز عادی بعید است موجب اکسیداسیون روغن زیتون شود.

کاربرد روغن زیتون در برق انداختن استیل و نقره
ظروف نقره‌ای خود را با اندکی روغن زیتون جلا ببخشید.

کندن برچسب با روغن زیتون

برچسب‌های کاغذی روی لوازم آشپزخانه یا شیشه مربا و … را که حتی با آب و اسکاچ نیز پاک نمی‌شوند، می‌توانید با روغن زیتون جدا کنید. این روغن را روی برچسب بمالید و بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه به همان صورت بماند. پس از این بازه زمانی، برچسب به راحتی از سطح پلاستیک، شیشه یا چوب جدا شده و پاک می‌شود. خواندن مطلب نحوه پاک کردن برچسب از روی شیشه، لباس و چوب می‌تواند به سوالات بیشتر شما پاسخ دهد.

کاربرد روغن زیتون در اتاق خواب و حمام

از این مایع شفاف می‌توانید در اتاق خواب و حمام نیز استفاده کنید.

در آوردن انگشترهای کوچک

آیا انگشتری دارید که از انگشت شما بیرون نمی‌آید؟ انگشت خود را به روغن زیتون آغشته کنید، با استفاده از پارچه‌ای نرم انگشتر یا حلقه خود را بگیرید و به آرامی از انگشت خود خارج کنید. همچنین برای براق کردن دستبند یا گردنبند مروارید خود نیز می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

روان کردن زیپ

اگر زیپ لباس شما به سختی بالا و پایین می‌رود، یک پنبه را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و آن را روی دندانه‌های زیپ بمالید. این کار را به آرامی انجام دهید و سپس به آرامی زیپ را بالا و پایین بکشید.

موارد استفاده روغن زیتون در خانه
اگر زیب لباس‌تان گیر می‌کند، با اندکی روغن زیتون می‌توانید آن را روان کنید.

براق کردن کفش و کیف

درخشش را به چرم بوت و دیگر کفش‌ها یا حتی کیف‌های چرم مصنوعی خود برگردانید. این ترفند را با روغن زیتون انجام دهید و با پارچه آن را روی سطح چرم بمالید. بهتر است برای جنس جیر یا مخمل از این روش استفاده نکنید.

محافظت از تیغه‌های تیز خودتراش

خودتراش‌های تیزو برنده اغلب گران‌قیمت هستند. برای کمک به دوام بیشتر آنها و جلوگیری از زنگ‌زدگی، تیغ خشک آن را با پنبه آغشته به روغن زیتون پاک کنید. قبل از استفاده از خودتراش اجازه دهید روغن زیتون‌ خشک شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نرم و مرطوب کردن پوست

روغن زیتون را می‌توان یک مرطوب‌کننده و نرم‌کننده طبیعی برای پوست‌های خشک دانست. حتی می‌توانید مقداری از آن را داخل وان آب گرم خود بریزید تا هنگام استحمام پوستتان نرم شود.

کاربرد روغن زیتون در کنترل موخوره

کمی روغن زیتون را روی موهای خود مالیده و سپس شانه بزنید تا به قسمت‌های پایین مو که دچار خشکی و موخوره می‌شوند نیز برسد. همچنین می‌توانید آن را کف دستتان بریزد و انگشتان‌تان را لابه‌لای موها فرو کنید تا موخوره را کنترل کند. با این تیر دو نشان می‌زنید، این قدم هم برای مو و هم دستان شما مفید است.

بهترین زمان مصرف روغن زیتون برای تقویت موها
با روغن‌تراپی موها با کمک روغن زیتون، درخشندگی، سلامت و زیبایی را به موهایتان برگردانید.

پاک کردن آرایش

پنبه‌های حاوی روغن زیتون مانند شیرپاک‌کن عمل می‌کند و می‌تواند بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی، آرایش سنگین را به راحتی پاک و احساس نرمی در پوست شما ایجاد کند. این مایع خصوصا برای از بین بردن ریمل کاربردی است، زیرا مژه‌های خشک را نیز مرطوب می‌کند.

پاک کردن لکه‌های سخت از مو و پوست

روغن زیتون درد ناشی از جدا کردن مواد چسبنده مانند رنگ و آدامس از روی مو را تسکین می‌دهد. اگر به طور اتفاقی آدامس یا چیز چسبنده دیگری مانند عسل به موهایتان چسبید، نگران نباشید. کافی‌ است آن قسمت مو را کاملا با روغن زیتون بپوشانید و به آرامی با یک دستمال، چسبندگی را حل کنید. برای پاک کردن لکه‌های سخت روی پوست – مانند رنگ مو، گریس ماشین، قیر، جوهر ماژیک و رنگ روغن – چند قطره روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری شکر را مخلوط کنید تا اسکراب ملایم اما موثری برای از بین بردن این لکه‌ها به دست آید.

کاربرد روغن زیتون در دیگر نقاط خانه

در دیگر نقاط خانه نیز روغن زیتون کاربردهایی مشابه موارد زیر دارد.

ساکت کردن لولاهای زنگ زده

چند قطره روغن زیتون را روی لولاهای زنگ زده درب‌ خانه، کابینت‌ها، لوازم خانگی یا درب‌های اتومبیل بریزید تا دیگر صدای جیر جیر ندهد.

پاک کردن لکه مایعات از چوب

با استفاده از روغن زیتونی که اندکی آن را گرم کرده‌اید، می‌توانید خراش‌های کوچک و حلقه‌های آب باقی‌مانده روی سطح چوبی را پاک کنید و جلوه زیبایی را به میز چوبی خود برگردانید. یک پارچه نرم آغشته به کمی روغن را روی سطح چوب بمالید و سپس آن را با یک پارچه خشک پاک کنید.

یک‌چهارم پیمانه روغن زیتون، چهار قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو قاشق چای‌خوری آبلیمو را با هم مخلوط کنید و از آن برای جلا دادن چوب میز و مبلمان خود استفاده کنید. این مایع را داخل یک بطری ریخته و در یخچال نگهداری کنید و قبل از هر بار استفاده آن را تکان دهید. برای بررسی دیگر راهکارهای پاک کردن لکه آب و مایعات از چوب، مطلب 5 راهکار پاک کردن لکه آب از چوب را نیز بخوانید. اما اگر چوب شما آسیب زیادی دیده از خدمات استادکار برای این منظور استفاده کنید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
بهترین روغن برای چوب
رد حلقه‌های کوچک ناشی از باقی ماندن لیوان آب روی میز چوبی را با کمک روغن زیتون پاک کنید.

نرم کردن سطوح چرمی

کلیه سطوح چرمی مانند مبلمان چرمی، دستکش چرمی زمستانی و حتی دستکش‌های ورزشی را می‌توانید با چند قطره روغن زیتون و پارچه نرم و لطیف از حالت خشکی خارج کنید.

کاربرد روغن زیتون در محیط بیرونی خانه

در محیط‌های دیگر خانه مانند فضای باغچه و باغبانی نیز می‌توانید از روغن زیتون کمک بگیرید.

جلوگیری از تخم‌ریزی پشه‌ها

کمی روغن زیتون را در قسمت‌هایی از حیاط یا بشکه‌‌ای که آب باران جمع می‌شود، بریزید. این اقدام موجب شناور شدن روغن زیتون در قسمت بالای آب می‌شود و از تخم‌ریزی پشه‌ها جلوگیری می‌کند.

محافظت از ابزار باغبانی

روغن زیتون را می‌توانید روی دستگیره چوبی ابزارهایی مانند اره و … بمالید تا از خشک شدن و ترک خوردن چوب آن‌ها محافظت کنید. همچنین برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، جلوگیری از چسبندگی خاک، برف و … به آنها و حفظ عملکرد صحیح قسمت‌های متحرک ابزارهایی مانند انبردست و قیچی، آنها را با روغن زیتون چرب کنید. محافظت از مبلمان چوبی فضای باز خود را نیز فراموش نکنید و آنها را به روغن زیتون آغشته کنید.

نشاط‌بخشی به گیاهان

اگر در ماه دو قاشق غذاخوری روغن به خاک گیاهانی مانند سرخس و نخل اضافه کنید، به سرسبزی بیشتر آنها کمک کرده‌اید.

در انتها شاید این سوال برایتان پیش آید که ایا روغن زیتون خراب می‌شود؟ یا بهترین زمان مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟‌ اکثر روغن‌های زیتون به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از بسته‌بندی‌شان ماندگاری دارند. پس از این مدت اگر متوجه شدید روغن زیتون ته‌مزه تلخ یا تندی گرفته است، استفاده از آن در پخت‌وپز توصیه نمی‌شود.

کاربردهای روغن زیتون در خانه و باغبانی
چند قطره روغن زیتون در خاک گیاهانی مانند نخل بریزید تا سرسبزی آنها شگفت‌‌زده‌تان کند.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع کاربرد روغن زیتون در خانه آشنا شدیم. شما تاکنون از کدام‌ یک از این روش‌ها کمک گرفته‌اید و چه روش جدیدی را به کار برده‌اید که می‌تواند به این مقاله اضافه شود؟

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =