هرگز این وسایل را جاروبرقی نکشید!

2

با وجودی که جارو کردن خانه به عنوان یکی از ساده‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین کارها شناخته می‌شود، هنوز هم نکاتی وجود دارند که می‌توانند تمام زحمات شما را در زمان کشیدن جاروبرقی از بین ببرند و اتفاقاً خرابکاری‌هایی را نیز برایتان به بار آورند. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا در رابطه با وسایلی برایتان بگوییم که کشیدن جاروبرقی بر آنها اوضاع را بدتر خواهد کرد!

غذای خیس و مرطوب

بعضی از مواد غذایی و خرده‌های آنها را به راحتی می‌توان با جاروبرقی تمیز کرد، خوراکی‌هایی مثل شکر و یا نمک. این در حالی است که کشیدن جاروبرقی بر برخی دیگر از مواد غذایی تازه و مرطوب می‌تواند موجب مسدود شدن لوله جاروبرقی شده و رطوبت ناشی از آنها نیز آسیب‌هایی جدی به موتور دستگاه وارد کند.

به همین دلیل نیز برای پاک کردن مواد غذایی تازه و یا چیزهایی همچون لوبیای پخته‌شده، سالاد و… به هیچ عنوان از جاروبرقی استفاده نکنید و مشکل را با یک جارو دستی ساده برطرف نمایید. یادتان باشد که ماندن زباله‌های مرطوب در جاروبرقی می‌تواند بعد از مدتی، کپک زده و بوی بسیار بدی را نیز ساطع کند.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل خرید جاروشارژی برای انتخاب درست

اشتباهات رایج خانه‌داری و نظافت هنگام کشیدن جاروبرقی
برای جمع کردن زباله‌های مرطوب به هیچ عنوان به سراغ جاروبرقی نروید.

تفاله‌های قهوه استفاده‌شده

بسیاری از ما بعد از پاک و تمیز کردن دستگاه‌های قهوه‌ساز خود، تفاله‌های قهوه را با جاروبرقی کشیدن از بین می‌بریم. ولی این موضوع نیز می‌تواند آسیب‌هایی جدی به دستگاه جاروبرقی‌مان وارد کند. جاروبرقی کشیدن قهوه موجب مسدود شدن لوله‌ها شده و بعد از خراب کردن موتور دستگاه، با رشد کپک در داخل آن، مشکلات بسیاری برای شما به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از تمامی این اتفاقات بهتر است از یک فیلتر برای دستگاه قهوه‌ساز خود استفاده کنید و بعد هم تفاله‌ها را درون سطل آشغال بیندازید.

روش صحیح تمیز کردن دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز
با استفاده از فیلتر در دستگاه قهوه‌ساز دیگر خطری جاروبرقی شما را تهدید نخواهد کرد!

زباله‌های گیاهان

برگ و گل‌های مرده‌ای که از گیاهان آپارتمانی شما ریزش می‌کنند نیز از جمله مواردی هستند که به هیچ عنوان نباید با جاروبرقی پاک شوند، چراکه به راحتی موجب مسدود شدن دستگاه شما خواهند شد. در کنار این نیز تولید بوی بد در داخل دستگاه از دیگر معایب و عوارض جاروبرقی کشیدن برگ گیاهان است. به جای آن بهتر است برگ‌ها را با دست جمع کنید تا دیگر دردسری گریبان‌گیرتان نشود.

بیشتر بدانید: آموزش گام به گام تمیزکردن جاروبرقی و اجزای آن در ۵ مرحله

اشتباه رایج نظافتی در استفاده از جاروبرقی
بهتر است که زباله‌های گیاهان پژمرده خود را با دست بردارید، نه جاروبرقی!

خاکستر شومینه

اگر به فکر این هستید که خاکسترهای شومینه را با جاروبرقی پاک کنید، باید بدانید که نتیجه کار دقیقاً عکس آن چیزی است که انتظارش را دارید. ذرات خاکستر، به حدی ریز هستند که در داخل جاروبرقی پخش می‌شوند و با فشار زیادی به هوای بیرون انتقال پیدا می‌کنند. به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم به جای جاروبرقی کشیدن این ذرات، آنها را به طور کامل با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا گردوغبارشان در هوا پخش نشده و شما هم آنها را استشمام نکنید.

نکات مهم تمیز کردن شومینه با جاروبرقی
پاک کردن خاکستر شومینه با جاروبرقی اصلا فکر هوشمندانه‌ای نیست!

خاک و گردوغبارهای ساخت‌وساز

همه ما می‌دانیم که بازسازی خانه و ساخت وسایل مختلف، کار بسیار سختی است. بخش زیادی از دشواری آن هم به تمیزکاری‌های بعد از آن باز می‌گردد. اگر به دنبال تمیز کردن خاک‌اره، گردوغبار یا هر باقی‌مانده دیگری از ساخت‌وساز خود هستید، بهتر است به طور کلی جارو کشیدن را کنار بگذارید! یادتان باشد این ذرات ریز می‌توانند موتور دستگاه شما را بسوزانند و یا همچون خاکستر شومینه، در هوا پخش شوند. پس بهتر است با جارو دستی به راحتی از شر آنها خلاص شوید.

بیشتر بدانید: علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست و چطور آن را رفع کنیم؟

روش صحیح استفاده از جاروبرقی برای کاهش گرد و غبار هنگام بازسازی خانه
برای پاک کردن گرد و غبارهای ناشی از بازسازی خانه به هیچ عنوان به سراغ جاروبرقی نروبد!

سکه و اسباب‌بازی‌های کوچک

تقریباً برای همه ما پیش آمده که وسایل کوچکی همچون سکه یا اسباب‌بازی‌های ریز را بدون اینکه بخواهیم، اشتباهی جارو کنیم! این کار می‌تواند عواقب بسیار بدی برای جاروبرقی ما داشته باشد. چراکه این ذرات، بعد از مکیده شدن، در درون دستگاه تکه‌تکه می‌شوند و می‌توانند کیسه درون جارو را پاره کنند. به تمامی این مشکلات می‌توانید خراب شدن موتور جاروبرقی را نیز اضافه کنید. به همین دلیل بهتر است پیش از هر بار جارو کردن خانه‌تان، مطمئن شوید که هیچ کدام از این وسایل روی زمین باقی نمانده‌اند.

اصول کشیدن جاروبرقی در خانه
بهتر است قبل از جارو کردن خانه مطمئن شوید که وسیله‌ای همچون اسباب بازی بر روی زمین جا نمانده باشد.

مایعات

کشیدن جاروبرقی روی مایعات، کار بسیار خطرناکی است و می‌تواند عواقب بسیار بدی برایتان به دنبال داشته باشد. اول از همه احتمال برق‌گرفتگی، بزرگ‌ترین خطری است که در صورت انجام این کار شما را تهدید خواهد کرد. بعد از آن هم صدماتی جدی به دستگاه شما وارد خواهد شد. به همین دلیل نیز بهتر است با کمک روش‌های ساده‌تری به فکر پاک کردن مایعات از روی سطوح خود باشید. استفاده از حوله‌های معمولی یا کاغذی، پارچه و… قطعاً برایتان مفیدتر است.

بیشتر بدانید: تفاوت جاروبرقی کیسه دار و بدون کیسه چیست؟

چیزهایی که هرگز نباید با جاروبرقی جمع کرد
پاک کردن مایعات با کمک جاروبرقی خطر برق‌گرفتگی خواهد داشت.

سیم‌های برق

در بسیاری از شرایط، افراد برای دسترسی به سیم‌هایی که در گوشه‌هایی دور از دسترس هستند، به سراغ استفاده از جاروبرقی می‌روند! ولی باید بدانید که این کار عجیب، مشکلاتی جدی برایتان به دنبال خواهد داشت. مهم‌تر از همه اینکه امکان آن وجود دارد قسمت بیرونی سیم از بین برود و در نتیجه یک سیم لخت بسیار خطرناک برایتان باقی بماند!

روش کاربردی و خلاقانه برای جمع کردن سیم و کابل برق
بهتر است که برای جمع کردن سیم برق خود به دنبال راه‌های دیگری باشید.

لوازم آرایش

ریختن تکه‌های رژ لب، رژ گونه، سایه چشم، پنکک و… روی زمین برای هر خانمی بسیار عذاب‌آور و دردناک است! اما اگر در زمان پاک کردن آنها به سراغ جاروبرقی بروند، کار برایشان دردناک‌تر نیز خواهد شد! بهتر است برای پاک کردن این مواد به هیچ عنوان به سراغ کشیدن جاروبرقی نروید، چراکه این مواد در لوله‌ها و تمامی بخش‌های دستگاه باقی می‌مانند، ذوب می‌شوند و بعد از مدتی موجب بروز آسیب‌های جدی به دستگاه می‌گردند.

بیشتر بدانید: علت صدای زیاد جاروبرقی چیست؟

اشتباه نظافتی رایج هنگام کشیدن جاروبرقی
پاک کردن لوازم آرایش خردشده با جاروبرقی، دستگاه شما را خراب خواهد کرد!

خاک

وقتی کفش‌های خاکی شما زمین را آلوده می‌کنند و یا خاک گلدان‌هایتان روی زمین می‌ریزد، احتمالاً شما هم مثل خیلی دیگر از افراد استفاده از جاروبرقی را بهترین راه حل می‌دانید. این در صورتی است که خاک مرطوب نیز می‌تواند بعد از ورود به لوله‌ها، دستگاه را دچار آسیب کرده و موجب بروز مشکلاتی در موتور دستگاه شود.

خاک گلدان را با جاروبرقی جمع نکنید.
بهتر است که برای پاک کردن خاک گلدان از روی زمین از جاروبرقی استفاده نکنید.

توده‌های مو

اگر موهای ضخیمی دارید و یا در بیشتر مواقع شاهد ریزش موهای خود هستید، احتمالاً دائماً جاروبرقی‌تان را به دست می‌گیرید و آنها را از سطح زمین جارو می‌کنید. اصولاً ورود مقادیر و حجم زیادی از مو به داخل دستگاه جاروبرقی می‌تواند موجب مسدود شدن آن شده و کارکرد درست دستگاه را از بین ببرد. به همین دلیل نیز بهتر است برای جمع کردن توده‌های موی خود از روی زمین از جارو دستی و یا دستان خودتان استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آموزش نحوه تعویض سیم جاروبرقی به صورت گام به گام

ترفندهای موثر برای جمع کردن مو از روی فرش، موکت و مبل
بهتر است که موهای روی زمین را با دست و یا جارو دستی بردارید تا جاروبرقی‌تان آسیبی نبیند!

کاغذ خردشده

کشیدن جاروبرقی بر انبوهی از کاغذهای خردشده نیز دقیقاً مثل حجم زیادی از مو عمل خواهد کرد و به همین دلیل نیز می‌تواند در کنار پیچیدن کاغذها به دور موتور، موجب گرفتگی جاروبرقی‌تان بشود. بنابراین بهتر است برای تمیز و پاک کردن کاغذهای خرده شده از جارو دستی و یا دستان خودتان کمک بگیرید.

چیزهایی که نباید با جاروبرقی کشیدن تمیز کرد
با جارو کشیدن کاغذهای خردشده، آسیبی جدی به دستگاه خود وارد خواهید کرد.

تکه‌های بزرگ شیشه

تمیز کردن و برداشتن تکه‌های شیشه شکسته همیشه کار سخت و خطرناکی است. این موضوع در رابطه با استفاده از جاروبرقی نیز صدق می‌کند. این یعنی در صورت جارو کردن تکه‌های شیشه از روی زمین باید منتظر آن بمانید که دستگاه شما آسیب‌های جدی ببیند، چراکه شیشه می‌تواند قسمت‌های داخلی دستگاه را خراب کرده و آن را پاره کند. به همین دلیل نیز بهتر است بعد از به دست کردن یک دستکش کلفت، تکه‌های درشت و بزرگ شیشه را با دست جمع کنید.

بیشتر بدانید: آموزش کامل نحوه تعویض کیسه جاروبرقی

خرده شیشه را با کشیدن جاروبرقی جمع کنیم یا جارو دستی؟
در صورت استفاده از جاروبرقی برای پاک کردن شیشه‌ها از روی زمین باید منتظر خراب شدن جاروی خود باشید!

سخن آخر

تمامی وسایل و لوازم خانگی، روش‌های استفاده مخصوص به خود را دارند و از خطوط قرمزی نیز برخوردار هستند. به همین دلیل هم در صورت توجه به بایدها و نبایدهای استفاده از آنها می‌توان سالیان سال، وسیله‌ای سالم و پرکاربرد داشت، چیزی که دقیقاً در رابطه با جاروبرقی نیز صدق می‌کند!

منبع: readersdigest

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. alaleeee می گوید

    ممنون از استادکار بابت این مطلب خوب. نکات جالب و کاربردی ذکر شده بود که شاید خیلی از ما نسبت به آنها بی تفاوت باشیم.

    1. طلوع حقیقت می گوید

      آلاله عزیز
      خوشحالم که این مطلب را خواندید و دوست داشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + چهارده =