آیا نکته‌های شستن ظروف با دست و تمیزی بیشتر را می‌شناسید؟

0

بسیاری از افراد از شستن ظروف با دست فراری هستند و معتقدند با این کار، به هیچ‌ عنوان نمی‌توانند تمامی آلودگی‌ها و لکه‌های موجود روی ظروف را از بین ببرند و صرفاً وقتشان را تلف می‌کنند. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به‌طور مفصل به همین موضوع بپردازیم و بگوییم که برای رسیدن به ظروفی تمیز و شفاف باید چگونه ظرف بشوریم؟

ظرف شستن بعد از غذا

با وجودی‌که خوردن غذاهای خانگی یکی از بهترین چیزها در زندگی به حساب می‌آید و هیچ غذایی هم جای غذای خانگی را نمی‌گیرد، اما در این میان شستن ظروف با دست، دردسر بزرگی است و کمتر کسی را نیز می‌توان پیدا کرد که با این کار، مشکلی نداشته باشد!

هرچند امروزه در بیشتر خانه‌ها وظیفه شست‌و‌شوی ظروف برعهده ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد، اما هنوز هم افرادی هستند که به دلایل متفاوتی همچون مصرف بالای انرژی ماشین‌های ظرفشویی و یا نیاز آن‌ها به شوینده‌هایی خاص، ظروف خود را با دست می‌شورند و چندان هم از این کار رضایت خاطر ندارند.

نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که شستن ظروف با دست مزایای بسیاری را نیز به دنبال دارد، برای مثال میزان مصرف آب، برق و انرژی در زمان شست‌و‌شوی ظروف با دست به مراتب کاهش پیدا می‌کند. همچنین این کار، مسئولیت‌پذیری فرزندان شما و اعضای خانواده را بالا می‌برد. در کنار این نیز باید یادآوری کنیم که بسیاری از ظروف، به لحاظ طراحی خاص خود و برخورداری از متریال‌های مشخص، امکان شست‌و‌شو توسط ماشین ظرفشویی را ندارند و به همین دلیل نیز شستن آن‌ها با دست، بهترین انتخاب خواهد بود.

بیشتر بدانید: آموزش تمام روش های شستن و تمیز کردن ظرف مسی سوخته + نکات مهم

نکته‌های طلایی شستن ظروف با دست در سینک ظرفشویی آشپزخانه
برای آنکه بتوانید ظرف‌ها را به خوبی بشویید، لازم است که نکاتی را مدنظر داشته باشید.

ترفند ظرف شستن و آشنایی با اشتباهات رایج

با وجودی‌که شستن ظروف فعالیتی ساده و معمولی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از ما در زمان انجام این عمل، مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که سلامت ما را در معرض خطر قرار داده و آسیب‌های فراوانی به ظروفمان وارد می‌کنند. به همین دلیل هم باید بعد از آشنایی با ترفندهای ظرف شستن و همین‌طور اشتباهات شستن ظروف با دست، این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

به‌طور کلی لازم است قبل از هرچیزی بدانید که آشپزخانه، به‌عنوان فضایی از خانه شناخته می‌شود که بیشترین میزان باکتری را دارد، به‌ویژه در بخش کنار سینک ظرفشویی نیز این ویژگی به مراتب مهم‌تر خواهد شد. بنابراین لازم است در زمان شستن ظروف با دست، به مسائل متعددی توجه کنیم. در ادامه برخی از مهم‌ترین مسائل و اشتباهات در ظرف شستن بعد از غذا را با شما در میان می‌گذاریم.

ترفند ظرف شستن بعد از غذا و پیشگیری از اشتباهات رایج ظرفشویی
رعایت برخی نکات و ترفندها در زمان شستن ظروف می‌تواند کار را برایتان راحت‌تر سازد.

تلنبار کردن ظرف‌های کثیف

اصولاً بسیاری از افراد عادت دارند تعداد زیادی از ظروف، قابلمه‌ها، لیوان‌ها و… را تلنبار کنند تا همه را یک‌جا و به‌صورت هم‌زمان شست‌و‌شو دهند. ولی باید بدانید که این روش در وهله اول، زمان و انرژی بسیاری از شما خواهد گرفت و بعد از آن هم، فرآیند خشک کردن و جمع و جور کردن ظروف را نیز برایتان به مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد ساخت.

با تمامی این توضیحات، به یاد داشته باشید تلنبار کردن ظروف کثیف می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را نیز در محیط آشپزخانه‌تان بیشتر تکثیر کند. به همین دلیل نیز لازم است از تلنبار کردن ظروف کثیف در خانه‌تان بپرهیزید و آن‌ها را به‌صورت منظم شست‌و‌شو دهید.

بیشتر بدانید: روش تمیز کردن ظروف چدنی چگونه است؟

آموزش ظرف شستن سریع برای جلوگیری از تلنبار شدن ظروف در سینک آشپزخانه
با تلنبار کردن ظرف‌های کثیف در سینک، فقط کار را برای خودتان سخت‌تر می‌کنید.

استفاده از یک اسفنج برای همه‌چیز

احتمالاً تا به حال برای شما هم پیش آمده که لیوانی را بردارید تا در آن آب بخورید، اما به محض نزدیک کردن آن به دهانتان، بوی بدی از لیوان احساس کنید و به کلی از خوردن و نوشیدن آب پشیمان شوید! این موضوع و مشکلاتی از این دست، تنها یک دلیل دارند و آن هم استفاده از یک اسفنج مشترک برای تمامی ظروف است!

به‌طور کلی لازم است یک اسفنج را برای لیوان‌ها، یکی را برای قابلمه‌ها، یکی را برای سایر ظروف و یکی را نیز برای قاشق و چنگال‌ها کنار بگذارید و هرکدام را دقیقاً متناسب با نیاز خود مورد استفاده قرار دهید. این موضوع علاوه بر جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون چیزی که در بالا اشاره کردیم، می‌تواند از انتقال آلودگی‌های متفاوت از ظروف مختلف به هم نیز جلوگیری نماید.

آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه کدامند؟ بهترین مدت زمان تعویض اسکاچ و اسفنج ظرفشویی
بهتر است که با تعویض اسکاچ خود برای ظروف مختلف، از انتقال آلودگی‌ها جلوگیری کنید.

نادیده گرفتن حوله‌های آشپزخانه

بسیاری از افراد عادت دارند ظروف شسته‌شده خود را با کمک یک حوله، خشک‌ کنند و بعد هم آن‌ها را در داخل کابینت‌های مخصوص خود چیدمان نمایند. مسئله مهمی که در اینجا اتفاق می‌افتد، رشد باکتری و میکروب در پارچه‌ها و حوله‌هاست! بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات و خطراتی، حوله‌ها و دستمال‌های خود را به خوبی با آب گرم بشویید و در صورت امکان هم، آن‌ها را درون یک خشک‌کن با درجه حرارت بالا قرار دهید.

بیشتر بدانید: چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟

تعویض و شستشوی دستمال میکروفایبر و حوله مخصوص خشک کردن ظروف
با شستن حوله‌هایی که ظروف را با آن‌ها خشک می‌کنید می‌توانید از رشد باکتری‌ها جلوگیری نمایید.

شست‌و‌شوی ظروف با آب سرد

شستن ظروف با آب سرد نیز از دیگر اشتباهاتی است که در زمان شستن ظروف با دست مرتکب می‌شویم. با وجودی‌که این روش به نظر کاملاً معمول و بی‌عیب می‌رسد، ولی می‌تواند ظروف شما و به دنبال آن فضای آشپزخانه‌تان را به محلی برای قرارگیری میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل کند. به همین دلیل نیز لازم است ظروف خود را به جای آب سرد، با آب گرم بشویید تا خیالتان از بابت از بین رفتن میکروب و باکتری‌ها راحت شود.

برای آسان‌تر کردن کار خود در این روش می‌توانید از یک ظرف بزرگ که آن را با آب داغ پر کرده‌اید، استفاده کنید و ظروف شسته‌شده‌تان را درون آن قرار دهید. با این راهکار نیز می‌توانید درصد بالایی از میکروب‌ها و باکتری‌ها را از روی سطوح ظروف خود پاک کنید.

روش‌های صحیح شستن سریع ظرف در سینک و آبکشی ظروف با آب گرم
بهتر است که برای تمیز شدن ظرف‌ها، آن‌ها را با آب گرم بشویید.

پاک نکردن تکه‌های غذا از روی ظروف قبل از شست‌و‌شو

اشتباه دیگری که معمولاً افراد در زمان شستن ظروف با دست مرتکب می‌شوند، این است که باقی‌مانده‌های مواد غذایی روی ظروف را نیز در زمان شست‌و‌شو پاک می‌کنند! در صورتی‌که ابتدا باید قبل از آنکه بخواهید ظروف خود را شست‌و‌شو دهید، تمامی مواد غذایی و باقی‌مانده‌های آن‌ها را با کمک یک دستمال کاغذی بردارید و به زباله بریزید. بعد از آن هم نوبت به پاک کردن چربی‌ها می‌رسد. به همین دلیل در چنین شرایطی دیگر فرآیند شست‌و‌شوی ظروف با دست، برایتان راحت‌تر خواهد شد.

بیشتر بدانید: انواع جایگزین وایتکس برای ظروف کدامند؟

پاک کردن باقیمانده غذا پیش از شستن ظروف با دست یا ماشین ظرفشویی
قبل از آنکه ظروفتان را شست‌وشو دهید، تکه‌های غذا را از روی آن‌ها پاک کنید.

آموزش ظرف شستن سریع

درست است که شستن ظروف با دست عمل چندان دلپذیری نیست، اما در بسیاری از شرایط برحسب ضرورت باید آن را انجام داد. به همین دلیل نیز لازم است با ترفندهای لازم برای انجام این مرحله از خانه‌داری آشنا باشید تا در نهایت بتوانید با موفقیت بیشتری آن را به اتمام برسانید. در ادامه شما را با نکات مهمی آشنا می‌کنیم که فرآیند شستن ظروف با دست را برایتان راحت‌تر می‌کنند:

به اسفنج و اسکاچ‌ها دقت کنید

تحقیقات انجام‌شده اخیر نشان می‌دهند که مقدار بسیار زیادی از باکتری‌های ناشی از باقی ماندن مواد غذایی در اسکاچ‌ها، اسفنج‌ها و همین‌طور فرچه‌های ظرفشویی جمع می‌شوند. به همین دلیل نیز لازم است اسکاچ‌های خود را هر چند وقت یک‌بار تغییر دهید. نکته دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که شست‌و‌شوی ظروف با فرچه به مراتب راحت‌تر و همین‌طور بهداشتی‌تر از اسکاچ و اسفنج خواهد بود، بنابراین می‌توانید روی این گزینه نیز فکر کنید!

هر چند ماه یک بار اسفنج و اسکاچ ظرفشویی را عوض کنیم؟
لازم است که اسکاچ‌ها و اسفنج‌های ظرفشویی خود را هر از چندگاهی تغییر دهید.

مرتباً اسفنج و فرچه خود را ضدعفونی نماید

با توجه به مسائلی که در بالا نیز اشاره کردیم، علاوه بر تغییر و شست‌و‌شوی اسکاچ، اسفنج و همین‌طور فرچه، ضدعفونی کردن آن‌ها نیز می‌تواند از تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌ها جلوگیری کند. توصیه می‌کنیم این وسایل را به‌صورت مرتب و حداقل 4 بار در هفته به طور کامل ضدعفونی کنید.

برای تمیز و ضدعفونی کردن این وسایل می‌توانید از ترکیب آب جوش و کمی سرکه استفاده کنید. در کنار این نیز می‌توانید اسفنج خود را در صورت امکان به مدت یک دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید. فقط نکته مهم اینجاست که اسفنج به هیچ عنوان نباید مرطوب باشد.

بیشتر بدانید: پیشگیری از زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

بهترین روش‌های تمیز و ضدعفونی کردن اسکاچ، اسفنج و سیم ظرفشویی
ضدعفونی کردن اسکاچ و اسفنج‌ها را از خاطر نبرید.

از صافی سینک استفاده کنید

سعی کنید همیشه در سینک ظرف‌شویی خود از یک صافی استفاده کنید تا زباله‌های مواد غذایی‌تان وارد لوله نشده و موجب گرفتگی آن نگردد. شما می‌توانید صافی سینک را در جنس‌های مختلف، آن هم با تنوع بالای قیمت از بازار تهیه کنید.

استفاده از ضافی برای جلوگیری از گرفتگی سینک هنگام ظرف شستن بعد از غذا
با استفاده از یک صافی برای سینک می‌توانید از ورود زباله‌ها به داخل لوله‌ها جلوگیری کنید.

از دستکش ظرف‌شویی غافل نشوید

یادتان باشد که در زمان شستن ظروف با دست، باید حتماً از دستکش ظرفشویی استفاده کنید. این راهکار علاوه بر آنکه از پوست شما در برابر آب و مواد شوینده محافظت می‌کند، می‌تواند فرآیند شست‌و‌شوی ظرف را نیز برایتان خوشایندتر و راحت‌تر سازد. دستکش باید دقیقاً با سایز دستانتان هماهنگ باشد. در کنار این نیز توصیه می‌کنیم هر یک از اعضای خانواده، دستکش مخصوص به خود را داشته باشند.

استفاده از دستکش ظرفشویی هنگام شستن ظروف با دست در سینک آشپزخانه
با استفاده از دستکش ظرفشویی از سلامت پوست دست خود مراقبت کنید.

از شوینده‌های خانگی نیز استفاده نمایید

طبیعتاً جدا از مواد شوینده شیمیایی، شما می‌توانید از شوینده‌های خانگی متنوعی نیز برای تمیز کردن ظروف خود استفاده نمایید. برای مثال می‌توانید برای از بین بردن چربی‌های ظروف، از آب گرم به همراه لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. در کنار این نیز استفاده از سرکه برای شست‌و‌شوی ظروف می‌تواند از رشد کپک و باکتری بر روی ظروف شما جلوگیری نماید.

بیشتر بدانید: آموزش تمیز کردن و سفید کردن ظروف مسی

نحوه تمیز و براق کردن تابه و قابلمه استیل با لیمو | ترفند ظرف شستن با شوینده خانگی
شوینده‌های خانگی نیز در بسیاری از شرایط می‌توانند همپای شوینده‌های شیمیایی به شما کمک کنند.

نظم را در شست‌و‌شوی ظروف رعایت کنید

با وجودی که شستن ظروف با دست عمل روزمره و ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما لازم است در انجام آن نیز مراحل لازم را با دقت پیش ببرید و نظم را در زمان شست‌و‌شو رعایت نمایید. به همین دلیل بهتر است روند مرتبی را پیش بگیرید. قبل از هر چیز، لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای را به خوبی بشویید و آب بکشید، بعد به سراغ بشقاب‌ها و قاشق و چنگال‌ها بروید.

نکته مهم اینجاست که قاشق و چنگال‌ها و سایر ظروف استیل، باید به صورت جداگانه شسته و آب‌ کشیده شوند، در غیر این صورت، آلودگی‌ها و لکه‌ها همچنان بر روی آن‌ها باقی خواهند ماند. در نهایت نیز به سراغ قابلمه‌های ماهی‌تابه‌ها بروید و آن‌ها را به خوبی شست‌و‌شو دهید.

چگونه ظرف بشوریم؟ آموزش ترفندهای ساده شستن ظروف کثیف با دست
سعی کنید از شست‌وشوی پراکنده و بی‌نظم ظروف جلوگیری کنید.

لکه‌های خشک را از قبل خیس کنید

برای اینکه بتوانید لکه‌ها و مواد غذایی خشک‌شده‌ای را که بر روی ظروف چسبیده‌اند به خوبی پاک کنید، لازم است آن‌ها را از قبل خیس کنید تا رفته‌رفته از روی سطح، پاک و نرم‌تر شوند. در کنار این نیز بد نیست اگر غذا را قبل از آن‌که بر روی ظروف بماند و خشک شود، سریعاً بشویید تا بعدها با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید و دیگر نگران چسبیده شدن لکه‌های خشک و محکم بر روی ظروفتان نشوید.

بیشتر بدانید: روش‌های تمیز کردن تخته گوشت چوبی

نحوه خیساندن ظرف‌های کثیف در سینک برای از بین بردن لکه‌های چربی و غذا برای شستن سریع ظرف
لازم است که قبل از شستن ظرف‌ها، اول لکه‌های چسبیده را خیس کنید.

برای از بین بردن بوی بد از لیمو و نمک استفاده نمایید

اگر شاهد بوی بد و نامطبوعی از ظروف خود هستید، می‌توانید در ابتدا آن‌ها را با آب داغ و نمک خیس نموده و بعد هم با کمک ترکیب آب‌لیمو و آب، تمیز کنید. قطعاً بعد از انجام این راهکار، شاهد معجزه این دو ترکیب خواهید شد.

جمع‌بندی

حالا که با بسیاری از نکات مهم در رابطه با شستن ظروف با دست آشنا شدید، می‌توانید از بروز اشتباهات ممکن در انجام این مرحله از خانه‌داری جلوگیری کنید و فرآیند شستن ظروف را نیز به خوبی و با ترفندهای لازم پیش ببرید.

منبع: steptohealth

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =