دلایل کدر شدن شیشه پنجره و ترفندهای جلوگیری از آن

0

اگر منظره زیبایی مقابل پنجره منزل یا محل کار شما وجود داشته باشد، متوجه آزاردهندگی کدر شدن شیشه پنجره خواهید شد. احتمالا نسبت به تمیز کردن و براق کردن شیشه اقدام کرده و حتی از لکه بر قوی شیشه برای انجام این کار استفاده می‌کنید. اما با تکرار ماجرا، به دنبال دلایل کدر شدن شیشه پنجره خواهید رفت. سست بودن اجزای شیشه یا پنجره و نیز فرسودگی چسب و قطعات آن‌ها، می‌توانند از اصلی‌ترین دلایل کدر شدن شیشه پنجره باشند. با شناخت این دلایل، می‌توان به جای جرم‌گیری شیشه، از کدر شدن پیوسته و زودهنگام آن جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل در اینجا بر آن هستیم تا به دلایل کدر شدن شیشه پنجره بپردازیم، تا بتوان به موقع از این موارد جلوگیری به عمل آورد.

دلایل کدر شدن شیشه پنجره

دلایل کدر شدن شیشه پنجره می‌توانند متنوع باشند، اما چند دلیل از میان این عوامل، با فراوانی بیشتری همراه هستند. در زیر به این دلایل عمده و مهم توجه نمایید:

سست بودن یک ضلع از جدارهای پنجره

در صورتی که یکی از جداره‌های پنجره سست شده و شکافی بین شیشه و قاب پنجره ایجاد گشته باشد، گرد و غبار و آلودگی‌ها به راحتی روی شیشه خواهند نشست. هرگونه شکاف در آب بندی و محکم کاری شیشه، می‌تواند چنین عارضه به دنبال داشته باشد. برای رفع این موضوع از مقداری خمیر شیشه استفاده کرده و با دقت جداره‌ها را آب بندی نمایید. سپس مطمئن شوید که آب‌بندی به خوبی ایجاد شده و به کمک یک دستمال خیس خورده در سرکه، خمیرهای اضافی را از روی شیشه، پاک نمایید.

در صورتی که یکی از اضلاع جدارهای پنجره از جای خود سست شده باشد، احتمال نفوذ گرد و غبار و کدر شدن شیشه پنجره وجود خواهد داشت.
در صورتی که یکی از اضلاع جدارهای پنجره از جای خود سست شده باشد، احتمال نفوذ گرد و غبار و کدر شدن شیشه پنجره وجود خواهد داشت.

سست بودن قاب پنجره

یکی دیگر از دلایل مهم کدر شدن شیشه پنجره، سست بودن خود قاب پنجره است. این اتفاق می‌تواند با یک نصب اشتباه و غیراصولی رخ داده و یا به مرور زمان و در معرض آسیب‌های مختلف، ایجاد گردد. در صورتی که قصد تعمیر و بازسازی منزل خود را دارید، حتما این اشکالات در پنجره‌های منزل را برطرف سازید. در غیر این صورت می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرد تا لقی و سست بودن قاب پنجره‌های مورد نظر را کاملا محکم نماید. به این ترتیب جلوی رد و بدل شدن گرد و غبار را گرفته و نظافت و تمیزی شیشه‌ها، برای مدت زیادی باقی می‌ماند.

جفت نشدن دقیق جداره‌های شیشه

شیشه‌های پنجره‌های دوجداره، نسل جدیدی از شیشه‌ها هستند که خاصیت اصلی آن‌ها، مقاومت در برابر ورود گرد و غبار یا رفت و آمد دمایی است. اما اگر با این همه می‌بینید که شیشه پنجره شما به سرعت کدر شده یا رفت و آمد دمایی هنوز وجود دارد، باید به جفت نشدن دقیق جداره‌های پنجره مشکوک باشید. البته رفع این مورد چیزی نیست که بخواهید خود در خانه انجام دهید، بلکه برای انجام حرفه‌ای و اصولی آن، به یک متخصص کارآمد نیاز خواهید داشت. متخصص جداره‌ها را به صورت مجدد تنظیم کرده و مشکل را برطرف می‌سازد.

با جفت نشدن دقیق جداره های شیشه های دو جداره، باید انتظار کدر شدن زود به زود شیشه را داشته باشید.
با جفت نشدن دقیق جداره های شیشه های دو جداره، باید انتظار کدر شدن زود به زود شیشه را داشته باشید.

فرسودگی نوار یا چسب شیشه

سایش هوا را دست کم نگیرید! این فرآیندی است که در طول زمان آب‌‌بندی فعلی شیشه پنجره ها را فرسوده می‌سازد. از طرفی دیگر بارش باران و برف نیز بر نوارکاری و آب‌بندی فعلی، تاثیر خواهند گذاشت. از این جهت ممکن است نیاز به تعویض یا ترمیم نوار شیشه یا همان چسب شیشه باشد. به این ترتیب نه تنها از کدر شدن زودهنگام شیشه پیشگیری به عمل می‌آید، بلکه عایق‌بندی دمایی نیز ایجاد شده و هدردهی انرژی نخواهید داشت.

پایان طول عمر شیشه و قاب پنجره

اما گذشته از تمام موارد فوق، اگر همچنان مشکل در جای خود باقی است، احتمالا وقت آن رسیده که یک سری نوسازی داشته و به طور کلی قاب پنجره و شیشه آن را تعویض نمایید. گاهی اوقات تعمیرات پاسخگو نبوده و نیاز به نوسازی وجود دارد! البته به طبع این هزینه بیشتری در پی دارد و درست به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود به موقع نسبت به رفع ایرادات جزئی اقدام کنید. از طرفی دیگر نوسازی و تعویض کلی شیشه و قاب آن، باعث می‌شود که برای چندین سال از بی‌مساله بودن آن اطمینان خاطر داشته باشید.

گاهی اوقات دلیل کدر شدن شیشه پنجره این است که پنجره عمر مفید خود را سپری کرده و وقت تعویض آن ها از راه رسیده است.
گاهی اوقات باید پذیرفت که شیشه و پنجره عمر مفید خود را سپری کرده و وقت تعویض آن ها از راه رسیده است.

پیشگیری از کدر شدن شیشه پنجره

با بررسی گاه و بی‌گاه هر یک از موارد فوق، می‌توانید پیشگیری موفقی از کدر شدن شیشه پنجره داشته باشید. به این صورت پیش از آن که کدر شدن دائمی و پشت هم شیشه پنجره را شاهد باشید، منشأ آن را یافته و مرتفعش ساخته اید. البته در نظر داشته باشید که شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی مکان زندگی شما، میزان بارش، گرد و غبار و غیره نیز عواملی تاثیرگذار هستند. به یاد داشته باشید که استفاده از لکه‌بر قوی شیشه و همین طور جرم‌گیری شیشه به موقع و به صورت مرتب، نیز می‌توانند در پیشگیری از کدر شدن شیشه پنجره موثر باشند.

خط پایان

در کنار تمام موارد فوق، رعایت نظافت و بسته نگه داشته پنجره در روزهای غبارآلوده و مانند آن‌ها، می‌توانند در پیشگیری از کدر شدن شیشه پنجره موثر باشند. شما چطور تمیزی و براقی شیشه پنجره‌های محیط منزل خود را تامین می‌سازید و از کدر شدن آن‌ها جلوگیری می‌نمایید؟ ترفندهای خانگی خود را با خوانندگان وبلاگ استادکار در میان بگذارید.

منبع: southcoastwindows

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 4 =