تمیز کردن مرمر را بدون آسیب به آن انجام دهید

0

سنگ مرمر نه‌تنها زیباست، بلکه دوام و ماندگاری بالایی دارد. از این‌رو در دکوراسیون داخلی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در صورتی‌که تمیز کردن مرمر را با استفاده از روش‌های ایمن انجام دهید، مقاومت خود را حفظ کرده و از میزان درخششی که دارد کاسته نمی‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد سنگ مرمر از آن برای ساخت کانتر، کفپوش، راه‌پله، دیوار بین کابینتی و… استفاده می‌شود. تمیز کردن سنگ مرمر دشوار است و نیاز به دقت بالایی دارد.

برخی از محصولات و تکنیک‌های تمیزکننده که در سایر قسمت‌های خانه شما عالی عمل می‌کنند، می‌توانند به سنگ مرمر آسیب برسانند. از این‌رو لازم است روش‌های تمیز کردن ایمن سنگ مرمر را یاد بگیرید. در این مطلب از استادکار تمام نکات مربوط به مراقبت، نگهداری و تمیز کردن مرمر را گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

هنگام تمیز کردن مرمر از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

مرمر سنگی گران‌قیمت است و با توجه به بافت متخلخلی که دارد، به‌راحتی همه‌چیز را به خود جذب می‌کند. از این‌رو تمیز کردن آن با هر نوع شوینده‌ای امکان‌پذیر نیست. با شناخت موادی که به بافت سنگ مرمر آسیب می‌رسانند، تا حدود زیادی می‌توانید در نگهداری از آن درست عمل کنید.

اسکاچ‌های زبر

فشار بیش از حد دست و استفاده از اسکاچ‌های زبر می‌تواند منجر به خراشیده شدن سنگ مرمر شود. از این‌رو بهتر است از دستمال‌های نرم برای تمیز کردن مرمر استفاده کنید. خراشیده شدن بافت مرمر موجب جذب آلودگی بیشتر شده و از میزان زیبایی آن کم می‌کند.

سنگ مرمر را چگونه تمیز کنیم؟ نحوه پاك كردن لكه از روي سنگ با دستمال
پارچه و اسفنج‌های نرم گزینه‌های مناسبی برای تمیز کردن مرمر هستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

پاک‌کننده‌های اسیدی

محصولات پاک‌کننده اسیدی (چه طبیعی و چه غیر طبیعی) خاصیت خورندگی دارند و می‌توانند در عرض چند ثانیه، شروع به خوردن بافت سنگ مرمر کرده و آن را تخریب کنند. برای تمیز کردن مرمر به هیچ‌عنوان از محصولات اسیدی استفاده نکنید، برای خنثی کردن اثر اسیدی این پاک‌کننده‌ها، آنها را با مقدار مساوی آب ترکیب و سپس روی سنگ اسپری کنید.

اثر سرکه روی سنگ مرمر | ترفندهای از بین بردن لک اسید از روی سنگ
سرکه سیب، سرکه انگور، یک برش لیمو یا آب لیمو، سفید کننده و محلول‌های زنگ زدا خاصیت اسیدی دارند و بافت سنگ را تخریب می‌کنند.

همینطور بخوانید: تمیز کردن با سرکه: کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه

پاک‌کننده‌های قلیایی

با توجه به اینکه سنگ مرمر بافتی آسیب‌پذیر و متخلخل دارد، محصولات پاک‌کننده قلیایی نیز می‌توانند به آن آسیب برسانند. برای خنثی کردن اثر قلیایی این پاک‌کننده‌ها، آنها را با مقدار مساوی آب ترکیب کرده، روی سنگ اسپری کنید و بلافاصله با دستمال خشک کنید. آمونیاک، بوراکس و قلیاب جزو تمیزکننده‌های قلیایی محسوب می‌شوند که نباید از آنها به تنهایی برای تمیز کردن مرمر استفاده کرد.

بهترین روش تمیز کردن سنگ مرمر | چگونه سنگ را براق کنیم؟
آمونیاک، بوراکس و قلیاب جزو تمیزکننده‌های قلیایی محسوب می‌شوند که نباید از آنها به تنهایی برای تمیز کردن مرمر استفاده کرد.

خوب است بخوانید: راهکارهای مراقبت از کانتر سنگ مرمر

پس سنگ مرمر را چگونه تمیز کنیم؟

اکنون که می‌دانید برای تمیز کردن مرمر از چه چیزهایی باید دوری کرد، در ادامه به بررسی مراحل تمیز کردن سطوح مرمر بدون آسیب رساندن به آن می‌پردازیم. این مراحل به ترتیب زیر هستند:

  1. در مرحله اول یک شوینده ملایم با pH خنثی، مانند مایع ظرفشویی انتخاب کنید. گرچه پاک‌کننده‌های مخصوص سنگ مرمر در بازار وجود دارد، اما همه افراد در خانه مایع ظرفشویی دارند که همان کار را انجام می‌دهد. بنابراین نیازی به خرید محصول دیگری نیست.
  2. چند قطره از مایع ظرفشویی را روی یک پارچه مرطوب ریخته یا چند قطره از آن را با مقداری آب گرم ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید. سپس سطح مرمر را پاک کنید.
  3. همان‌طور که گفته شد، مقدار کمی مایع ظرفشویی برای تمیز کردن مرمر لازم است. به محض اتمام کار با مایع ظرفشویی، بلافاصله سطح را با دستمال نمدار پاک کرده و سپس با استفاده از دستمال خشک، سطح را خشک کنید.

نکات تکمیلی

  • برای از بین بردن لک اسید از روی سنگ مرمر، باید سریعا برای کف‌سابی یا سنگ‌سابی اقدام کنید. هرچه زودتر اقدام کنید، لکه راحت‌تر پاک شده و قیمت کف‌سابی هم کمتر می‌شود.
  • چگونه سنگ را براق کنیم؟ اگر بنا به هر دلیلی سنگ مرمرهای به‌کار رفته در منزل شما کدر، بی‌رنگ  یا دچار نقص ظاهری شده‌اند، می‌توانید از پولیش‌کاری استفاده کنید. پولیش سنگ مرمر به براق شدن آن کمک می‌کند.
خدمات کفسابی و سنگ‌سابی

کفسابی و سنگ‌سابی

  • خدمات سنگ سابی و کفسابی انواع سنگ های ساختمانی
  • کفسابی سرامیک، موزاییک، بتن با دستگاه سمباده
  • سنگ سابی گرانیت، مرمریت، دهبید، تراورتن و انواع سنگ
  • اسیدشویی و شستشوی کف با اسید و مواد شوینده و بتونه کاری کف و رزین کف
دریافت این خدمت از استادکار
  • اثر سرکه روی سنگ مرمر مانند اثر اسید روی آن است. اگر به‌تنهایی از سرکه برای تمیز کردن مرمر استفاده کنید، موجب سیاه شدن و از بین رفتن درخشش مرمر خواهید شد.
  • رزین به‌عنوان جلادهنده سنگ، موجب براق شدن سنگ مرمر و سایر سنگ‌های آنتیک می‌شود. رزین سنگ، مایعی شفاف است که پس از اجرا و خشک شدن، سطح را براق کرده و حالت خیسی به آن می‌دهد.

سخن آخر

صرف‌نظر از نوع آلودگی و لکه‌ای که موجب کثیف شدن سنگ مرمر شده است، سعی کنید بلافاصله و بدون اتلاف وقت آن را با استفاده از بهترین روش ممکن تمیز کنید.هرگز اجازه ندهید لکه ایجاد شده روی سنگ مرمر کهنه شود، زیرا در این صورت برای از بین بردن آن مجبور می‌شوید از پاک‌کننده‌های قوی سنگ استفاده کنید و این امر موجب آسیب دیدن و تخریب بافت سنگ خواهد شد.

منبع: lifehacker

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =