15 اشتباه نظافت منزل که از وجود آنها بی‌خبرید

0

اگر از تمیز کردن مدام منزل خود خسته شده‌­اید، شاید مرتکب اشتباهات رایجی می­‌شوید که از آنها بی­‌خبرید؛ اشتباهات رایجی که فقط کار شما را زیاد می­‌کنند. از نظر بیشتر مردم، نظافت منزل کار سرگرم‌کننده و خوشایندی نیست، اما به هر حال گاهی مجبور به انجام این کار هستید، بنابراین خوب است حداقل این کار را درست انجام دهید. در صورت انجام اشتباه نظافت منزل ممکن است این کار طولانی شود و شما را خسته کند. حتی بدتر اینکه برخی اشتباهات نظافت منزل می‌­توانند برای سلامتی خانواده شما مضر باشند.

آشنایی با چند اشتباه نظافت منزل

قبل از شروع نظافت منزل، اطمینان حاصل کنید که با جلوگیری از اشتباهات معمول نظافت، این کار را به درستی انجام می‌دهید. در ادامه با 15 اشتباه رایج در نظافت خانه آشنا خواهید شد:

ترکیب کردن تمیزکننده‌­ها

چه خودتان کار نظافت را انجام می دهید و چه کار را به نظافتچی منزل می سپارید، دقت کنید که هرگز مواد سفیدکننده­ را با پاک کننده­‌های دیگر مخلوط نکنید. مخلوط کردن سفیدکننده با سرکه، آمونیاک یا الکل می‌تواند یک واکنش شیمیایی خطرناک ایجاد کند و بخارات مضر آن موجب تحریک پوست و چشم شود. البته ترکیب مواد پاک‌کننده ممکن است به سطوحی مثل فرش یا پارکت هم آسیب برساند. اگر تمیزکننده خاصی ندارید، از سرکه و جوش شیرین برای نظافت استفاده کنید.

چیزی به اسم پاک‌کننده چندمنظوره نداریم!

متاسفانه اصطلاح چندمنظوره تنها یک اصطلاح است! و چیزی به عنوان پاک‌کننده چندمنظوره که واقعا همه انواع سطوح را خوب تمیز کند، وجود ندارد. برخی از تمیزکننده‌ها روی برخی سطوح خوب کار می‌­کنند، اما سطوح دیگر را خراب می­‌کنند. پس اگر محصولی گران‌قیمت یا با جنسی خاص دارید، هرگز این مواد را روی آنها امتحان نکنید. میزهای چوبی، سرامیک، وسایل الکترونیکی و … هرکدام به محصولات تمیزکننده خاص خود نیاز دارند.

استفاده از مواد پاک‌کننده و شوینده مناسب برای پیشگیری از رایج‌ترین اشتباهات نظافت منزل
اگر محصولی گران‌قیمت یا با جنسی خاص دارید، هرگز مواد پاک‌کننده چندمنظوره را روی آنها امتحان نکنید.

همه کارها را با هم انجام دادن

یکی از اشتباهات نظافت این است که همه کارها را با هم انجام دهید. بهتر است به صورت سازمان‌یافته این کار را انجام دهید. ابتدا یک برنامه تمیزکاری بنویسید و اگر مطمئن نیستید کجا را ابتدا تمیز کنید، انرژی اولیه خود را روی مناطقی بگذارید که در معرض دید هستند. اگر در اواسط کار خسته شدید، بقیه کار را برای روز بعد بگذارید و خود را از نظافت منزل زده نکنید.

نادیده گرفتن قارچ و کپک

در هنگام نظافت کردن منزل، معمولا قارچ و کپک‌­هایی که در نواحی مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد، نادیده گرفته می­شود. این موضوع حتی می­‌تواند موجب بیماری اعضای خانواده شما شود. سرویس بهداشتی و حمام به دلیل رطوبتی که در آنها وجود دارد، مستعد رشد کپک هستند.

اگر تهویه مناسبی برای این مکان­‌ها ندارید، حتما یک فن نصب کنید یا پنجره را باز بگذارید. استفاده از اسپری سرکه یا وایتکس در کنار نظافت کاشی‌ها، برای جلوگیری از رشد کپک­‌ها داخل درز کاشی و سرامیک حمام پیشنهاد می­‌شود. مقاله راهنمای کامل ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی را هم برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

نحوه پاک کردن سرامیک حمام از قارچ و کپک و جلوگیری از عادت‌های اشتباه برای تمیز کردن منزل
کپک و قارچ در نواحی مرطوب مانند حمام دیده می‌­شوند و نیاز به تمیز کردن دوره‌­ای دارند.

استفاده از نرم‌کننده برای حوله

بله درست خواندید! درست است که نرم‌کننده موجب نرم و لطیف شدن حوله‌ها می­‌شود، اما روی آن‌ها لایه‌ای شیمیایی می‌کشد که اجازه نمی‌دهد آب را به خوبی جذب کنند. این مواد حین خشک کردن صورت و بدن هم می‌­توانند به پوست شما بچسبند و موجب خشکی آن شوند.

دفعه بعد که خواستید حوله‌های خود را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید، کمی سرکه روی آن‌ها بریزید. با این کار هم حوله‌ها بوی خوب می‌­گیرند و هم خوب آبکشی می­‌شوند.

شستن پنجره زیر آفتاب

آیا می­‌دانستید صبح که آفتاب شدید به پنجره­‌ها می­‌زند نباید آنها را بشویید؟ این یکی از اشتباهات رایج در نظافت منزل است. آفتاب و گرما، قطرات آب روی شیشه شما را تبخیر کرده و موجب ایجاد رگه­‌های آب و لک روی شیشه می­‌شود. پس بهتر است تمیز کردن شیشه پنجره­‌ها را به زمانی که آفتاب رفته است موکول کنید.

ضدعفونی پیش از جارو کردن

در این دوران کرونایی اگر قصد ضدعفونی جایی را دارید، حتما اول آنجا را جارو کرده و دستمال بکشید تا گرد و غبارش پاک شود. سپس اقدام به اسپری کردن الکل یا ماده ضدعفونی‌کننده کنید. ضدعفونی‌کننده میکروب­‌ها را از بین می­‌برد، اما خرده آشغا‌‌ل‌­ها و ذرات غذا که روی فرش یا سطح موردنظر شما مانده را پاک نمی‌­کند. کودکان خردسالان و حیوانات خانگی می‌توانند این آشغال­‌های ریز آغشته به الکل یا دیگر مواد شیمیایی را در دهان بگذارند. پس حتما ابتدا زمین را جارو کنید.

روش صحیح جارو زدن برای پیشگیری از چند اشتباه نظافتی بزرگ هنگام تمیزکاری خانه
ابتدا زمین را جارو کنید تا آشغال­‌ها جمع­ شوند. سپس تی کشیده و ضدعفونی کنید.

ساییدن لکه‌­های فرش

هنگامی که لکه‌­ای روی فرش ایجاد می‌شود، بهتر است به سرعت آن را پاک و جای لک را با یک پاک‌کننده تمیز کنید تا به الیاف فرش نرسد. با گذشت زمان لکه به الیاف نفوذ کرده و با ساییدن فرش به بافت آن آسیب می­‌زنید. نحوه پاک کردن لکه از روی فرش را در راهنمای کامل پاک کردن لکه فرش بخوانید.

شروع از پایین و حرکت به سمت بالا

همیشه تمیز کاری را از بالا به پایین انجام دهید. ابتدا گرد دیوار یا میزها را بگیرید و سپس جارو بزنید تا اگر گردوخاک روی زمین ریخت، مجبور به جارو کشیدن مجدد نشوید. از دیوار، پنجره­‌ها، گوشه­‌های سقف و در شروع کنید و سپس به مبلمان، روفرشی و کف اتاق برسید. کف اتاق باید مرحله آخر تمیزکاری شما باشد. پس از این متوجه خواهید شد که تمیز کردن از بالا به پایین سرعت تمیزکاری شما را افزایش خواهد داد و کمک می­‌کند کارتان را سریع‌­تر تمام کنید.

نادیده گرفتن بالش‌­ها، پرده‌­ها و …

بالش­‌ها محل تجمع ریزگردها، سلول­‌های پوستی، آلودگی و سایر ذرات هستند. این مواد اطراف ما هستند و باید نسبت به تمیز کردن و شستن روبالشی و روتختی آگاه باشیم. روبالشی، روتختی و سایر ملافه­‌ها را مرتب بشویید. نادیده گرفتن پرده‌ها نیز یک اشتباه نظافت منزل دیگر است. پرده‌­ها هم می­‌توانند گردو غبار جذب کنند و بهتر است سطح آنها را با جاروبرقی گردگیری کرده یا با بخارشوی تمیز کنید.

شستشوی کالای خواب چه زمانی باید انجام شود؟ زمان مناسب عوض کردن ملحفه‌ها و شستن بالش
بالش­‌ها محل زندگی ریزگردها، سلول­‌های مرده پوستی، آلودگی و سایر ذرات هستند و بهتر است هر هفته­ آن­ها را بشوییم و به فکر سلامت مو و پوست خود باشیم.

استفاده طولانی مدت از یک اسفنج، رایج‌ترین اشتباه نظافت منزل

گاهی از این موضوع تعجب می­‌کنم که چطور مردم سعی می­‌کنند تا آخرین تار و پود اسفنج، از آن استفاده کنند! اسفنج آشپزخانه می­‌تواند یکی از کثیف‌­ترین چیزهایی باشد که در آشپزخانه وجود دارد، حتی گاهی اندازه برس توالت به خود میکروب و آلودگی جذب می­‌کند. اسفنج و اسکاچ را هر روز به مدت یک دقیقه در مایکروفر بگذارید تا باکتری­‌های آن کشته شوند. پس از چند هفته استفاده نیز آن را دور بیاندازید. پس از هر بار استفاده، سعی کنید اسفنج را جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شود، زیرا باکتری­‌ها و میکروب­‌ها محیط مرطوب را دوست دارند.

استفاده از آب زیاد

برای تمیزکردن مبلمان و سایر پارچه‌­ها از دستمال بسیار مرطوب استفاده نکنید. زیرا پارچه­‌ها در اثر نفوذ آب آسیب می­‌بینند یا به درستی خشک نمی­‌شوند و همین موجب ایجاد کپک در آنها می‌­شود. همچنین آب را در اجزای فلزی لوازم الکترونیکی استفاده نکنید و دستمال با رطوبت زیاد به این وسایل نکشید، زیرا موجب زنگ­‌زدگی آنها می­‌شود.

گردگیری کردن با پارچه خشک

استفاده از پارچه خشک برای گردگیری موجب می­‌شود گردو غبار تنها به اطراف پراکنده شود و سطوح خراش بردارد. بهتر است از یک گردگیر نرم یا پارچه میکروفایبر استفاده کنید و کمی شیشه پاک کن روی سطح اسپری کنید.

نکات ساده برای پیشگیری از بزرگترین اشتباهات گردگیری هنگام خانه‌تکانی
استفاده از پارچه خشک برای گردگیری موجب می‌­شود گرد و غبار تنها به اطراف پراکنده شود.

تمیز نکردن جاروبرقی

اگر جارو برقی خود را تمیز نکنید، با کاهش قدرت مکش از عمر آن خواهید کاست. به یاد داشته باشید که کیسه آن را به موقع تعویض کنید و فیلتر آن را عوض کنید. آموزش گام به گام تمیزکردن جاروبرقی و اجزای آن در ۵ مرحله را بخوانید.

بدترین اشتباه نظافت منزل: تمیز نکردن به موقع

و اما بدترین اشتباه نظافت منزل این است که تمیز کردن خانه را به تعویق بیاندازید. سعی کنید برای نظافت منزل خود یک برنامه هفتگی داشته باشید و در روزی مشخص خانه را جارو و گردگیری کنید تا کارها روی هم تلنبار نشود و خانه کثیف‌­تر از آنچه هست به نظر نرسد. هرچه گرد و خاک بیشتری روی سطوح جمع شود یا گاز و سینک کثیف­‌تر شود، تمیز کردن آن مشکل­‌تر خواهد بود. اگر وقت انجام این کار را ندارید، آن را به استادکار بسپارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

جمع­‌بندی

در این مقاله با 15 اشتباه نظافت منزل رایج آشنا شدیم. این موارد مانند تمیز نکردن جاروبرقی، ترکیب کردن چند تمیزکننده با هم، شستن پنجره زیر آفتاب و … بود. شما چه موارد دیگری را می‌­توانید به این لیست استفاده کنید؟

منابع: home.bt | livingwellspendingless

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 3 =