نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی با حداکثر بهره‌گیری از فضای آن

0

چطور باید ظروف را داخل ماشین ظرفشویی بچینیم؟ چرا ظرف‌ها خوب تمیز نمی‌شوند؟ راهکارهایی برای استفاده بهتر از ماشین ظرفشویی و نحوه قرار دادن ظروف داخل آن وجود دارد که در این صورت دستگاه بهترین کارایی خود را ارائه می‌کند. در این پست استادکار ۱۰ مرحله اصولی چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱۰ مرحله اصولی چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

درست قرار دادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی از دو جنبه دارای اهمیت است؛ اول اینکه ظروف به راحتی تمیز می‌شوند و شما میتوانید تعداد ظرف‌های بیشتری را در یک بار استفاده از ماشین ظرفشویی بشویید. مورد دوم به صورت مستقیم با نحوه راندمان و کارایی دستگاه ارتباط دارد. در صورتی که ظرف‌ها در وضعیت بهم ریخته و با ارتفاع زیاد، نزدیک به دیواره‌های دستگاه قرار بگیرند به ماشین ظرفشویی آسیب می‌رساند. ۱۰ نکته طلایی برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی عبارت است از:

۱- ظروف را در سینک تمیز نکنید

اگر عمر ماشین ظرفشویی شما کمتر از ۱۰ سال است؛ کافی است خرده‌های غذا را از روی ظروف پاک کنید ولی نیازی نیست که لکه‌های خشک شده غذا روی ظروف را پیش از قرار دادن در ماشین آبکشی کنید. فشار آب موجود در دستگاه به اندازه‌ای است که میتواند تمامی لکه‌ها را نیز تمیز کند.

۲- ظرف‌ها را ترکیب کنید

فقظ لیوان‌ و بشقاب جز ظروف محسوب نمی‌شوند. قاشق و چنگال و کارد را هم باید به شیوه‌ای صحیح در سبدهای ماشین ظرفشویی قرار داد. بهترین راه برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی قرار دادن ترکیبی ظروف است. شاید شما هم کمی به تمیز شدن قاشق‌ها حساس باشید و فکر کنید بهتر است یکبار قاشق‌ها را در سبد قرار دهید و چنگال‌ها و کاردها را جداگانه بشویید. به شما اطمینان می‌دهیم اگر با کمی فاصله قاشق‌ها و چنگال‌ها را در سایزهای گوناگون در داخل سبد جای بدهید در انتهای فرآیند شستشو از نتیجه راضی و خوشنود خواهید بود.

هیچ وقت ظروف آلومینیومی ضد زنگ و نقره خود را به صورت ترکیبی داخل ماشین ظرفشویی نگذارید چون روی بدنه ظروف نقره‌ای حفره‌هایی (خوردگی) ایجاد می‌شود.

۳- گودی بشقاب‌ها را به سمت داخل قرار دهید

بازوهای اسپری آب در مرکز و بخش پایینی ماشین ظرفشویی قرار دارند. منطقه‌ای که در محدوده این بازوها است به اندازه چند سانتی متر از دیواره‌های داخلی دستگاه فاصله دارد پس اگر بشقاب‌ها را به صورتی قرار دهید که برآمدگی آن به سمت داخل باشد عملا آب به سطوح گود داخلی آن برخورد نکرده و به خوبی تمیز نمی‌شوند.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی
بشقاب‌ها و کاسه‌های گود را طوری قرار دهید که قسمت داخلی و کثیف آن رو به بازوی اسپری آب باشد. تابه‌ها، دیگ و سایر ظروف خوراک پزی را به صورت زاویه دار قرار دهید تا بهتر شسته شوند.

۴- مطمئن شوید که بازوی اسپری آب دستگاه تمیز است

همینطور که گفتیم؛ بازوی اسپری آب‌پاش ماشین ظرفشویی در بخش پایین دستگاه قرار دارد پس اگر یک ظرف بزرگ مثل کاسه روی آن قرار بگیرد؛ هیچ ظرفی جز آن کاسه تمیز نمی‌شود. برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی مطمئن شوید که روی بازوی اسپری پوشانده نشود و سایر ظروف در اطراف آن قرار بگیرند.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی
ماهیتابه‌های تخت را در امتداد دو طرف و قسمت پشتی ماشین ظرفشویی قرار دهید. زیرا این ظروف مانع از رسیدن مواد شوینده و آب به ظروف کوچکتر می‌شوند.

۵- برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی از عقب به جلو حرکت کنید

ممکن است در آخرین لحظات وسوسه شوید چند ظرف دیگر داخل ماشین قرار دهید. اگر ظروف را از بخش عقب دستگاه به سمت جلو چیده باشید در قسمت جلویی به اندازه نیاز، فضا برای یکی دو ظرف وجود دارد. این تکنیک چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی از عقب به جلو، تاثیری روی پاکسازی ظرف‌ها ندارد فقط روند چیدن ظروف را راحت‌تر می‌کند.

یکی از روش‌های خوب برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی؛ پیروی از نکات موجود در دفترچه راهنمای دستگاه است.

۶- هر چیزی را سر جای خودش بگذارید

در هنگام چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به نحوه قرارگیری طبقه‌های دستگاه نیز توجه کنید. هر طبقه و سبد مخصوص قاشق و چنگال‌ها باید در جای مناسب خود قرار داشته باشند. اگر با فشار درب ماشین، سعی کنید تا آن‌ها را به جای خود برگردانید نه تنها به بدنه، بلکه به درب ماشین ظرفشویی نیز آسیب وارد می‌کنید.

از روی هم قرار دادن ظروف پرهیز کنید. فشار آب در این حالت قادر به تمیز کردن ظروف عقبی نیست.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی
مطمئن شوید که قاشق و چنگال‌ها به هم گیر نکرده باشند و هر یک به صورت جداگانه در سبد مخصوص قرار بگیرند تا تمامی سطوح آن‌ها به خوبی شسته شود.

۷- ظروف ظریف را بالا بگذارید

ظروفی که ظریف و شکننده‌تر هستند؛ مثل لیوان‌های شیشه‌ای، ظروف پلاستیکی یا ملامین بهتر است اندکی دورتر از جت فشار آب باشند. در سبد بالایی ماشین ظرفشویی ظروف در برابر دمای بالای آب یا فشار زیاد قرار ندارند در نتیجه ظرف‌های کوچک و ظریف آسیب نمی‌بینند.

مراقب ظروف پلاستیکی خود باشید؛ گرمای زیاد آب و قرار دادن آن‌ها در طبقه پایین احتمال ذوب شدن و آسیب دیدگی این ظروف را افزایش می‌دهد.

۸- بیش از حد ماشین را پر نکنید

شاید بعد از یک مهمانی شام وسوسه شوید که تعداد بیشتری ظرف داخل ماشین بگذارید اما به خاطر داشته باشید روش مناسب برای چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی پرهیز از پر کردن دستگاه است. زیرا ظروف اضافی مانع از برخورد جریان مستقیم آب به برخی ظرف‌ها می‌شود در نتیجه بعضی ظروف کثیف باقی می‌مانند و تمیزی مورد نظرتان اتفاق نمی‌افتد.

۹- از مقدار مناسب مواد شوینده استفاده کنید

برای استفاده از مواد شوینده به میزان قید شده در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی دقت کنید. ریختن بیش از اندازه مواد شوینده نه تنها تمیزی بیشتری را فراهم نمی‌کند بلکه باعث می‌شود این مواد شوینده اضافی به خورد ظروف رفته و به خوبی شستشو نشوند.

۱۰- تست لرزش انجام دهید

به عنوان فردی که از ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف کریستال استفاده می‌کند؛ همیشه پیش از شروع به کار ماشین ظرفشویی، تست لرزش انجام دهید. قسمت بالایی ماشین را اندکی بلرزانید؛ آیا ظروف کریستال و شیشه‌ای به هم برخورد می‌کنند؟ این روش به شما کمک می‌کند که از آسیب احتمالی و شکستن ظروف در حین شستشو جلوگیری کنید. مجددا ظروف را در سینی تنظیم کنید تا مطمئن شوید که دیگر با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

در صورتی که با رعایت نکات بالا همچنان ظرف ها به خوبی تمیز نمی شوند؛ ممکن است جت فشار آب ماشین ظرفشویی کارایی خود را از دست داده باشد. برای بررسی بیشتر میتوانید با یک تعمیرکار ماهر مشورت کنید.

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

نظرات و پیشنهادات

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای برای راحتی در شستشوی ظروف است بعید می‌دانم کسی بخواهد در حین شستشو به ظروف و یا ماشین آسیبی بزند با رعایت نکات چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی این پست استادکار می‌توانید با خیالی آسوده از حداکثر کارایی دستگاه و تمیزی ظروف خود بهره‌مند شود. نظرات و پیشنهادات خود را درباره استفاده از ماشین ظرفشویی و نحوه قرار دادن ظرف‌ها ‌با ما به اشتراک بگذارید. منتظر تجربیات مفید شما هستیم.

منابع: Thekitchn | Goodhousekeeping

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 8 =