چگونه با استفاده از وایتکس فرش را بشوییم؟

0

استفاده از سفید کننده و شستن فرش با وایتکس روش‌ها و محدودیت‌های خاص خودش را دارد. باید بدانید که وایتکس زدن به فرش همیشه باید جز آخرین گزینه شما برای تمیز کردن فرش باشد و در مورد برخی از جنس‌های فرش به هیچ عنوان نباشد از سفید کننده‌ها استفاده شود. عدم رعایت این موضوع موجب می‌شود که بیشتر از لکه‌های روی فرشتان به فکر از بین بردن لکه وایتکس روی فرش بیفتید. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با روش‌های شستن فرش با وایتکس آشنا شویم و یاد بگیریم چگونه فرش را براق کنیم، با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای شستن فرش با وایتکس

وایتکس زدن به فرش یکی از روش‌های تمیز کردن لکه‌های سخت روی فرش محسوب می‌شود. بهتر است قبل از شروع هر کاری بررسی کنید که در دستورالعمل شستشوی فرش یا موکت شما چه مواردی ذکر شده است. استفاده از برخی سفیدکننده‌ها و مواد شیمیایی برای تمیز کردن بعضی فرش‌ها موجب آسیب شدید به بافت آن می‌شود. بهتر است در صورتی که همه روش‌ها را امتحان کرده‌اید و قادر به از بین بردن لک‌های روی فرش نشدید، در آخر شستن فرش با وایتکس را نیز امتحان کنید.

وایتکس زدن به فرش یکی از روش‌های تمیز کردن لکه‌های سخت روی فرش محسوب می‌شود.
وایتکس زدن به فرش یکی از روش‌های تمیز کردن لکه‌های سخت روی فرش محسوب می‌شود.

فرش را برای کار آماده کنید

ابتدا قبل از اینکه وایتکس زدن به فرش را شروع کنید، فرشتان را از وجود خاک و آلودگی‌ها پاک کنید. اگر چیزی مثل آدامس به آن چسبیده است، به وسیله یک چاقو آن را تمیز کنید و همه قسمت‌های فرش را با دقت جاروبرقی بزنید تا همه ذرات اضافی و خاک‌های روی آن از بین برود.

بیشتر بدانید انواع جایگزین وایتکس برای ظروف کدامند؟

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش
قبل از اینکه وایتکس زدن به فرش را شروع کنید، فرشتان را از وجود خاک و آلودگی‌ها پاک کنید.

تجهیزات و مواد لازم را تهیه کنید

حال برای شستن فرش با وایتکس ابتدا دستکشی پلاستیکی به دست کنید و ماسک بزنید و پنجره‌ها را باز بگذارید. در یک ظرف مناسب به اندازه یک فنجان سفیدکننده را با یک گالن آب مخلوط کنید و درون ظرف اسپری دار بریزید.

چگونه فرش را براق کنیم
برای شستن فرش با وایتکس ابتدا دستکشی پلاستیکی به دست کنید و ماسک بزنید

سفیدکننده را روی فرش اسپری کنید

اگر فرش شما سفید باشد، پس نگرانی هم برای شستن فرش با وایتکس نخواهید داشت و می‌توانید تنها نقاطی که لکه‌ای وجود دارد را با سفیدکننده تمیز کنید، اما در غیر این صورت باید برای وایتکس زدن به فرش حتماً از اسپری استفاده کنید. از آنجایی که با اسپری کردن وایتکس رنگ فرش شما روشن‌تر خواهد شد، پس باید با دقت همه قسمت‌های فرش را به یک میزان اسپری نمایید تا هیچ قسمتی از فرش شما کم‌رنگ‌تر نشود. بعد از اتمام کار حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید.

شستن فرض با وایتکس
برای وایتکس زدن به فرش حتماً از اسپری استفاده کنید

فرش را با دقت بشویید

بعد از وایتکس زدن به فرش، نوبت شستن آن است. باید فرش را با آب خالص بشویید تا همه مواد باقی مانده از روی فرش از بین برود. بعد از آن باید با یک برس و شامپو فرش همه قسمت‌ها را تمیز کنید. در انتها بار دیگر با آب فرش را پاک می‌کنید تا هیچ ماده اضافی روی بافت آن باقی نماند.

وایتکس زدن به فرش
بعد از شستن فرش با وایتکس باید روی آن شامپو فرش بکشید

چرا نباید همیشه برای تمیز کردن فرش از سفیدکننده‌ها استفاده کنیم؟

شستن فرش با وایتکس در هر شرایطی می‌تواند به بافت و رنگ فرش شما آسیب وارد کند. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان از آن برای تمیز کردن فرش خود استفاده نکنید، اما زمانی که فرشی سفید یا کهنه دارید که می‌خواهد از شر لکه‌های روی آن خلاص شوید می‌توانید این روش را امتحان کنید.

پاسخ به این سوال که چگونه فرش را براق کنیم در گرو مراقبت و تمیزکاری به‌ موقع فرش است. اگر هر زمان بعد از ایجاد لکه اقدام به تمیز کردن آن کنید، دیگر برای تمیز و براق کردن فرش نیازی به وایتکس نخواهید داشت.

در مورد تمیز کردن فرش‌های قدیمی و لکه‌دار خود با این روش نیز به یاد داشته باشید که سفید کننده‌ها می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند و بوی آن برای ساکنین خانه مضر و اذیت کننده باشد. به همین علت بعد از استفاده از وایتکس باید فرش را به خوبی بشویید و در صورت امکان آن را در مکانی قرار دهید که پوست کودک یا حیوان خانگی شما با آن تماس نداشته باشد.

بیشتر بدانید روش شستن فرش کرمی یا روشن

بعد از استفاده از وایتکس بهتر است فرش را در مکانی قرار دهید که پوست کودک شما با آن تماس نداشته باشد.
بعد از استفاده از وایتکس بهتر است فرش را در مکانی قرار دهید که پوست کودک شما با آن تماس نداشته باشد.

از طرفی استفاده نادرست از وایتکس خود موجب ایجاد لکه‌ها سفید بر روی فرش می‌شود و از بین بردن لکه وایتکس روی فرش هم به هیچ طریقی امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر از وایتکس برای تمیز کردن فرش درست استفاده نکنید موجب از بین بردن رنگ فرش می‌شود.
اگر از وایتکس برای تمیز کردن فرش درست استفاده نکنید موجب از بین بردن رنگ فرش می‌شود.

کلام آخر

برای از بین بردن لکه‌های روی فرش زمانی از وایتکس استفاده کنید که با روش‌های دیگر شستشو قادر به پاک کردن آن نبودید. به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در سفید کننده‌ها ممکن است تا مدت‌ها بوی نامطبوعی در خانه‌تان ایجاد کند و موجب ایجاد آلرژی بر روی پوستتان شود.

اگر فرشی دارید که نیاز به تمیزکاری جدی و از بین بردن لکه‌های متعدد دارد، بهتر است این کار را به متخصصین این حوزه بسپارید و از فردی ماهر بخواهید که فرش شما را به طور دقیق بررسی کرده و بشوید. همکاران ما در استادکار می‌توانند به شما کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان و بهترین کیفیت فرش‌های خود را تمیز کنید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: rmcarpets | doityourself

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =