کدام روش برای تمیز کردن قابلمه سوخته ساده‌تر است؟

4

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چگونه یک قابلمه سوخته را تمیز کنید؟ در این مطلب می‌خواهیم ببینیم روش‌های مختلف تمیز کردن قابلمه سوخته چگونه انجام می‌شود. تفاوتی ندارد غذا سوخته باشد یا ظرف غذا به‌ مرور زمان کثیف‌ شده باشد، در نهایت باید آن را بشویید. برای همین هرچه زودتر این کار را انجام بدهید، بهتر است. به همین دلیل پنج روش تمیز کردن روی قابلمه سوخته آزمایش شده است.

برای اینکه بدانید قابلمه سوخته چگونه تمیز می‌شود و نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته را یاد بگیرید، این مطلب را مطالعه کنید و ببینید چه روش‌هایی مؤثرتر و بهتر هستند.

روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته

برای اطمینان از اینکه راه‌های ارائه شده در این مطلب برای تمیز کردن قابلمه سوخته مناسب است و می‌توانید بهترین نتیجه را با استفاده از آن‌ها به دست بیاورید، این روش‌ها به صورت آزمایشی انجام شده است. تمام قابلمه‌های استفاده شده در این آزمایش‌ها از استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند و مواد غذایی موجود در آن‌ها پنیر، تخم‌مرغ و ژله است.

در روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته خیساندن آن‌ها پیشنهاد می‌شود. باید اجازه دهیم هر قابلمه حداکثر 15 دقیقه در آب قرار بگیرد. هر 5 دقیقه آن را بررسی می‌کنیم تا ببینیم مواد غذایی سوخته به‌راحتی از کف ظرف کنده می‌شوند یا نه و سپس نتیجه را ثبت می‌کنیم. زمان مورد نیاز هرکدام از روش‌های تمیز کردن را به ۱۰ دقیقه محدود کردیم، چون واقعاً کسی نمی‌خواهد یک قابلمه را در مدت‌ زمانی بیشتر از این تمیز کند.

بیشتر بخوانید: آموزش تمام روش های شستن و تمیز کردن ظرف مسی سوخته + نکات مهم

نحوه شستن ته‌ دیگ سوخته
برای شستن ته‌ دیگ سوخته باید ابتدا بگذارید در آب گرم خیس بخورد تا بتوانید قابلمه را تمیز کنید.
خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

امتیازدهی روش‌ها

به هر یک از روش‌ها از بین اعداد 1 تا 5 امتیاز مناسب داده می‌شود. امتیازات بر اساس مدت‌ زمان انجام دادن هر یک از روش‌ها، میزان فعالیت اضافه مورد نیاز برای تمیز کردن قابلمه سوخته و اثربخشی آن از نظر میزان غذای سوخته باقی‌مانده در قابلمه پس از تمیز کردن، تخمین زده می‌شود.

روش‌های تمیز کردن قابلمه چرب

هشدار: قبل از تمیز کردن قابلمه سوخته، روش مورد نظر را روی قسمتی کوچک و نامحسوس آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که به سطح آن آسیب نمی‌رساند. روش‌های زیر برای تميز كردن قابلمه سوخته استيل، تميز كردن كتری استيل سوخته، تميز كردن ظروف چدنی، ظرف‌های فولادی و ضدزنگ کاربرد دارند، ولی برای تمیز کردن ظرف‌های تفلون و روکش‌دار نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش پاك كردن سوختگي كف قابلمه تفلون
برای پاك كردن سوختگي كف قابلمه تفلون باید از روش‌هایی استفاده کنید که در هنگام تمیز کردن قابلمه سوخته به سطح تفلون آسیب نزند.

5 روش برای تمیز کردن ظرف سوخته

روش 1: جوش‌شیرین + سرکه

روش انجام: برای تمیز کردن قابلمه سوخته، داخل آن را با آب و سرکه به میزان مساوی پر کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به نقطه‌ جوش برسد، سپس 2 قاشق غذاخوری جوش‌ شیرین به محلول اضافه کنید. آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید محلول به مدت 15 دقیقه در ظرف بماند. مایع موجود در ظرف را در سینک بریزید و با کمک اسفنج یا اسکاچ، سوختگی‌های باقی‌مانده را از بین ببرید. در صورت باقی ماندن لکه، مقداری جوش‌شیرین و کمی آب را با هم ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را چند دقیقه روی لکه‌ها بگذارید و بعد آن را پاک‌ کنید.

نتیجه: این روش یکی از بهترین راه‌های شستن قابلمه سوخته است، چون آن را کاملا تمیز می‌کند. بعد از گذشت 5 دقیقه از خیس خوردن قابلمه، مشخص شد سوختگی‌ها شروع به شناور شدن روی سطح آب کردند.

با این حال تصمیم گرفته شد این روند به مدت 15 دقیقه ادامه داده شود تا سوختگی‌ها کاملا خیس بخورند. زیرا به نظر می‌رسید سوختگی‌ها به زمان بیشتری برای خیس خوردن و جدا شدن از دیواره و کف قابلمه نیاز دارند. پس از گذشت 10 دقیقه و با شستشو و تمیز کردن با سیم ظرف‌شویی، غذای سوخته بیشتری تمیز شد. در ادامه هم از خمیر جوش‌ شیرین برای پاک‌سازی بقایای باقی‌مانده استفاده شد تا قابلمه به‌طور کامل تمیز شود.

روش تمیز کردن قابلمه سوخته و ته گرفته
در این روش برای تمیز کردن قابلمه سوخته از مواد اولیه مقرون‌به‌صرفه که بیشتر مردم در دسترس دارند، استفاده می‌شود.

روش 2: لیموترش

روش انجام: 2 یا 3 عدد لیموترش را ورقه ورقه برش بزنید و آن‌ها را در کف قابلمه بچینید. برای تمیز کردن قابلمه سوخته آن را روی حرارت متوسط ​​تا زیاد قرار داده و با آب پر کنید تا سطح لیموها را بپوشاند. آب و لیمو را به مدت 5-8 دقیقه بجوشانید و سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. وقتی کثیفی‌ها و سوختگی‌ها روی آب شناور شدند، زمان آن رسیده که قابلمه را برای مرحله نهایی با سیم ظرف‌شویی بشویید. لیموها را دور بریزید و آب آن را خالی کنید. با استفاده از آب گرم و سیم ظرف‌شویی لکه‌ها را پاک کنید.

نتیجه: این روش محبوب بود و از آنجایی‌که روشی کاملاً طبیعی است، باید مورد تقدیر قرار گیرد. ولی در مقایسه با روش‌های دیگر آزمایشی چندان مؤثر نبود. در این روش برای تمیز کردن قابلمه سوخته، به شستشو زیاد با آب گرم نیاز است. تصور می‌شود استفاده از مایع تمیزکننده به همان اندازه مؤثر باشد و در این روش فقط دو عدد لیموترش خوب را هدر می‌دهید!

بیشتر بخوانید: چگونه ظروف استیل سوخته را تمیز و برق بیندازیم ؟

روش شستن قابلمه سوخته با لیموترش
این یک روش طبیعی است که به مواد شیمیایی احتیاج ندارد.

روش 3: ماده تجاری پاک‌کننده قابلمه

روش انجام: برای پاک کردن قابلمه سوخته آن را پر از آب داغ کرده و بعد خالی کنید، سپس دستکش پلاستیکی بپوشید و چند قاشق غذاخوری از این ماده را داخل قابلمه بریزید و آن را با آب باقی‌مانده در قابلمه سوخته مخلوط و خمیر درست کنید. خمیر را روی قسمت‌های سوخته قابلمه پهن کنید و بگذارید 60 ثانیه بماند. پس از گذشت 60 ثانیه، قابلمه را کاملاً با آب داغ بشویید و سپس با استفاده از سیم ظرف‌شویی مواد غذایی سوخته را پاک کنید. این روند را در صورت نیاز برای قسمت‌های باقی‌مانده تکرار کنید.

نتیجه: ماده تجاری پاک‌کننده یکی از محصولات تمیزکننده کاربردی است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کارایی خوبی در از بین بردن لکه‌های سخت دارد.این روش پس از ۶۰ ثانیه خیس خوردن و ۱۰ دقیقه شستشو، نتیجه بسیار قابل قبولی نشان داد. سخت‌ترین لکه‌ها در عرض 2 دقیقه و با استفاده از سیم ظرف‌شویی کاملاً برداشته شدند.

ترفندهای ساده برای پاك كردن سوختگي كف قابلمه تفلون
این مواد به سرعت روی تمام سطوح جادو می‌کنند و یک محصول تمیزکننده محسوب می‌شوند. شما از این مواد می‌توانید برای تمیز کردن قابلمه سوخته و انواع دیگر سطوح استفاده کنید.

روش 4: فویل آلومینیومی + جوش‌ شیرین

روش انجام: برای تمیز کردن قابلمه سوخته آن را از آب داغ پر و سپس تخلیه کنید، 2 قاشق غذاخوری سر پر جوش‌ شیرین درون آن بریزید. چند قاشق چای‌خوری آب گرم به ظرف خود اضافه کنید تا با جوش‌ شیرین خمیر شود و سپس با یک‌ تکه فویل مچاله‌شده به‌اندازه توپ گلف شروع به لایه‌برداری مواد سوخته کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام قسمت‌های سوخته بلند شود و سپس قابلمه را با آب گرم و مایع بشویید تا تمیز کردن به پایان برسد.

نتیجه: این روش نتایج بسیار خوبی به همراه داشت. درحالی‌که به مقدار بیشتری جوش‌ شیرین در لایه‌برداری اولیه نیاز بود، عملکرد خوب فویل متاثرکننده بود. در نهایت این روش مانند روش جوش‌ شیرین + سرکه است که قبلاً توضیح دادیم. هم‌چنین به لطف اضافه کردن فویل برای قدرت لایه‌برداری بیشتر، سریع‌تر و مؤثرتر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن و سفید کردن ظروف مسی

تابه و قابلمه سوخته چگونه تمیز می‌شود
از فویل آلومینیومی فقط برای پوشاندن مواد غذایی باقی‌مانده استفاده نمی‌شود. فویل آلومینیومی یک ابزار تمیزکننده بسیار کارآمد است که احتمالاً در تمام خانه‌ها وجود دارد.

روش 5: قرص ماشین ظرف‌شویی

روش انجام: برای تمیز کردن قابلمه سوخته آن را با آب گرم بشویید. سپس به‌آرامی آن را زیر آب گرم با قرص ماشین ظرف‌شویی تمیز کنید. لایه‌برداری را به اندازه‌ای ادامه دهید که باقی‌مانده مواد غذایی بلند شود. در نهایت هم مجدد قابلمه را با آب گرم بشویید.

نتیجه: باورکردنی نبود که این روش تمیز کردن قابلمه سوخته این‌قدر موثر باشد. در کمتر از 5 دقیقه یک ظرف به اندازه‌ای تمیز شد که نیازی به لایه‌برداری با روش‌های دیگر نداشت. در این روش، قرص ماشین ظرف‌شویی Finish Powerball Deep Clean Tabs به کار رفته بود و مشخص شد که هنگام تمیز کردن بهتر است آن را از پلاستیک خارج کنید.

وقتی قابلمه را تمیز می‌کنید، آب گرم به‌تدریج قرص را با حفظ شکل خود حل خواهد کرد و بلافاصله بین انگشتان خورد نمی‌شود. تنها ایراد این روش این است که دو قرص ماشین ظرف‌شویی برای تمیز کردن قابلمه سوخته استفاده شد؛ بنابراین، ممکن است گران تمام شود. با این حال بسیار کارآمد است و می‌تواند ارزش هزینه کردن را داشته باشد. می‌توانید از قرص‌های ظرف‌شویی برای تمیز کردن فر هم استفاده کنید.

نحوه تميز كردن قابلمه سوخته استيل با قرص ماشین ظرفشویی
اگر از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، احتمالاً مقدار زیادی قرص ماشین ظرف‌شویی دارید و می‌توانید از آن برای تمیز کردن قابلمه سوخته استفاده کنید.
نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

نتیجه‌گیری

در حالی که همه این روش‌ها برای شستشوی قابلمه سوخته شما مؤثر هستند، اما روش کاربرد قرص‌ ماشین ظرف‌شویی در بین تمام روش‌ها برنده این آزمون شده است. گرچه نمی‌توان تضمین کرد که همه برندهای قرص ماشین ظرف‌شویی به همین شکل خوب کار کنند، اما انتظار می‌رود آن‌ها هم به‌خوبی چربی و مواد غذایی سوخته را پاک کنند و در تمیز کردن قابلمه سوخته مؤثر باشند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: readersdigest

4 نظرات
  1. شهین می گوید

    همهچیز به قابلمه تفلن میچسب چرا؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      تفلون داخل ظرف خاصیت خود را از دست داده و کارایی ندارد.

  2. مهناز می گوید

    غذای سوخته داخل قابلمه تفلن میشه با سیم پاک کنم؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      خیر، چون سیم ظرف‌شویی به تفلون آسیب میزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =