راهنمای کامل شستن و تمیز کردن فرش

0

تصور کنید وارد یک خانه زیبا و لوکس می‌شوید که همه چیز گران‌قیمت و زیبا به نظر می‌رسد، ناگهان متوجه می‌شوید که صاحب‌خانه تمیز کردن فرش‌ها را فراموش کرده و روی فرش پر از لکه‌های زرد و سیاه ایجاد شده است. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ به حتم در یک لحظه با خودتان فکر می‌کنید که چقدر وجود این فرش‌ها موجب زشت شدن خانه شده و یا اینکه کاش صاحب‌خانه بیشتر به تمیزی خانه‌اش اهمیت می‌داد! فرش‌ها زینت‌بخش خانه‌های ما هستند و اگر از شستن و لکه‌گیری آن‌ها غافل شوید، خیلی زود زیبایی خود را از دست می‌دهند و کهنه می‌شوند.

ریختن مایعات و انواع غذا روی فرش و قدم زدن با پاهای کثیف روی آن موجب ایجاد لکه‌های زشت و ناخوشایند روی فرش می‌شود. از بین بردن هر لکه نیاز به روشی خاص دارد و هر چقدر بیشتر از زمان ایجاد این لکه‌ها بگذرد، ممکن است شستن فرش نیز برایتان سخت‌تر شود. در این مقاله قصد داریم تا با شستشو و لکه‌گیری فرش در خانه آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

مراحل اولیه تمیز کردن فرش چیست؟

به احتمال زیاد روی فرش‌های پذیرایی شما پایه‌های مبل، میز و چند وسیله دکوری قرار گرفته و تنها چند ساعت از شیرینی خوردن فرزند کوچکتان نمی‌گذرد، ذرات شیرینی نیز روی فرش و درست کنار میز جلو مبلی به چشم می‌خورد. اولین کاری که باید قبل از شستن فرش‌های منزلتان انجام دهید، این است که مبلمان و لوازم دکوری را از روی فرش بردارید. سپس باید ذرات آلودگی، گرد و غبار و خرده‌های غذا و مو را از روی فرش جمع کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل اولیه شستن فرش به خوبی آشنا شوید.

  • ابتدا اتاق را برای جاروکشی آماده کنید. تمام وسیله‌های کوچک و بزرگ را از روی فرش بردارید و اگر مبل یا وسیله بزرگی روی فرش قرار دارد، آن را کنار بکشید.
  • با کمک جاروبرقی سطح فرش را به طور کامل جاروکشی کنید. توجه داشته باشید که بعد از جارو زدن روی فرش بهتر است فرش را برگردانید و پشت آن را نیز جارو بزنید.
مراحل شستن و جارو زدن فرش
قبل از شستن فرش باید همه بخش‌های آن را جاروکشی کنید.
  • بهترین روش برای جارو کردن فرش این است که جارو را به همه جهات روی فرش بکشید. این کار باعث می‌شود تمام ذرات گیر کرده داخل پرزهای فرش نیز با کمک جارو تمیز شوند. برای این کار می‌توانید ابتدا همه فرش را با حرکت جارو از بالا به پایین جاروکشی کنید و سپس همین کار را با حرکت دادن جارو در جهت چپ و راست تکرار کنید.
  • اگر در خانه از گربه یا سگ نگهداری می‌کنید، روی سطح فرش پر از موهای ریز و درشتی می‌شود که جمع کردن آن‌ها چندان ساده نیست. یک روش کاربردی برای تمیز کردن موهای ریز از روی فرش این است که بعد از جاروکشی، یک پرزگیر غلتکی لباس را به آرامی روی فرش بکشید تا همه موها به آن بچسبند.
بهترین روش برای پرزگیری فرش
برای تمیز کردن فرش و برداشتن موهای ریز حیوانات خانگی، می‌توانید از پرزگیر غلتکی لباس استفاده کنید.
  • یکی دیگر از کارهایی که لازم است قبل از شستشوی فرش انجام دهید، بررسی دقیق فرش است. تمام قسمت‌های جلو و پشت فرش را با دقت بازبینی کنید و اگر سوختگی، پارگی یا پوسیدگی در یک بخش ملاحظه کردید، قبل از شستشو اقدام به رفع آن کنید. برای برطرف کردن مشکلات مختلف فرش باید از یک متخصص رفوگر کمک بگیرید. رفو کردن فرش قبل از شستن، موجب می‌شود مقدار آسیب و پارگی فرش شما بیشتر نشود و در حین شستشو آسیب نبیند.

جارو زدن به صورت مرتب می‌تواند از تجمع مو و پرزهای ریز روی فرش جلوگیری کند و روند تمیز کردن فرش را برای شما ساده‌تر کند. اگر در خانه تنها زندگی می‌کنید، هفته‌ای یک بار فرش‌ها را جاروبرقی بزنید، اما اگر در خانه حیوان خانگی دارید، بهتر است این کار را حداقل هفته‌ای 3 تا 4 روز انجام دهید. تاثیر جارو زدن مرتب فرش‌ها را هم می‌توان در ظاهر فرش مشاهده کرد و هم برای حفظ سلامت و جلوگیری از بروز آلرژی و حساسیت برای ساکنین خانه موثر است.

بهترین راهکار برای جمع کردن موی حیوانات از روی فرش
اگر در خانه از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید حداقل هفته‌ای 3 تا 4 یار اقدام به تمیز کردن فرش و جاروکشی آن کنید.

اگر قصد دارید فرش‌تان را به روشی سنتی در خانه بشویید، بهتر است قبل از هر کاری آن را غبارگیری کنید. برای غبارگیری فرش باید فرش را آویزان کنید، سپس با یک چوب بر پشت قالی ضربه بزنید تا گرد و خاک به جا مانده در تار و پود فرش خارج شود. بعد از غبارگیری، فرش را پهن می‌کنید و با استفاده از جارو، سطح روی آن را تمیز می‌کنید. فراموش نکنید برای شستن و تمیز کردن فرش، روش شستشو و ماده شوینده خود را با توجه به نوع فرش‌تان انتخاب کنید. شستشوی انواع فرش ماشینی، فرش دستباف و ابریشم با هم متفاوت است؛ از این رو لازم است ابتدا جنس فرش خودتان را شناسایی کنید.

نحوه غبارگیری فرش پیش از قالیشویی
اگر دوست دارید فرش‌ منزلتان را به روشی سنتی بشویید، باید قبل از شستشو فرش را به خوبی غبارگیری کنید.

انواع مواد مناسب شستن و تمیز کردن فرش در خانه کدام‌اند؟

شوینده‌های شیمیایی و سنتی مختلفی برای تمیز کردن فرش وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که شوینده فرش نباید خیلی قوی باشد و همیشه استفاده از ماده ملایم برای تمیز کردن فرش انتخاب مناسب‌تری است. این کار موجب می‌شود تا به رنگ و تار و پود فرش شما آسیب کمتری وارد شود و هم موجب افزایش عمر فرش شود. در ادامه می‌توانید با بهترین شوینده‌های شیمیایی و سنتی فرش آشنا شوید.

شامپو فرش

برای استفاده از شامپو فرش، یک لیتر آب را یا دو پیمانه شامپو فرش ترکیب کنید تا به خوبی کف کند. سپس با کمک یک اسفنج مقداری از کف را روی فرش بمالید و با حرکاتی آرام شروع به تمیز کردن فرش کنید. بعد از شامپو زدن تمام فرش نیم ساعت صبر کنید و در این مدت روی فرش راه نروید. بعد از نیم ساعت با کمک یک دستمال تمیز روی فرش را تمیز و در انتها جاروکشی کنید.

چگونگی تمیز کردن فرش و قالی با شامپو فرش
شامپو فرش یک شوینده مطمئن برای شستن فرش در خانه است.

شیشه پاک‌کن برای تمیز کردن فرش

شاید دیدن شیشه پاک‌کن در لیست پاک‌کننده‌های فرش برایتان جالب باشد، اما بهتر است بدانید شیشه پاک‌کن علاوه بر پاک کردن شیشه مصارف دیگری هم دارد. شما می‌‌توانید از شیشه پاک‌کن به عنوان یک شوینده ارزان برای تمیز کردن و لکه‌بری فرش استفاده کنید. برای این کار لازم است شیشه پاک‌کن را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید و با آن فرش را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن و لکه‌گیری فرش با شیشه‌پاک‌کن و آب
شما می‌توانید از ترکیب شیشه‌ پاک‌کن و آب برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

پاک‌کننده خانگی قوی بر پایه آمونیاک و سرکه

اگر برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش به یک پاک‌کننده قوی نیاز دارید، بهتر است این ترکیب را امتحان کنید. آمونیاک ماده‌ای خورنده و قوی است که می‌تواند به چشم‌ها و ریه‌های شما آسیب برساند، به همین دلیل بهتر است زمان استفاده از این ترکیب، از دستکش استفاده کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید. برای تهیه پاک‌کننده قوی بر پایه آمونیاک باید مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری یا 15 میلی‌لیتر مایع ظرفشویی
  • یک چهارم فنجان آمونیاک
  • یک چهارم فنجان سرکه
  • 11 لیتر آب
استفاده از ترکیب آمونیاک، مایع ظرفشویی، سرکه و آب برای از بین بردن لکه‌های فرش
تمیز کردن فرش با استفاده از ترکیب آمونیاک، مایع ظرفشویی، سرکه و آب برای از بین بردن لکه‌های فرش بسیار مؤثر است.

ترکیب سرکه و آب و نمک

اگر در خانه کودک داشته باشید یا از حیوان خانگی مراقبت کنید، بهتر است از مواد شیمیایی برای تمیز کردن فرش‌هایتان استفاده نکنید. استفاده از ترکیب سرکه و آب و نمک می‌تواند برای تمیز کردن و پاک کردن لکه‎‌های فرش ایده فوق‌العاده‌ای باشد. برای این کار می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

1 فنجان سرکه سفید، دو فنجان آب و 2 قاشق چای‌خوری نمک را با هم ترکیب کنید و برای خوشبو شدن ترکیب و جلوگیری از بو گرفتن فرش می‌توانید 15 قطره عصاره لیمو یا اسطوخودوس به آن اضافه کنید و فرش را با این ترکیب تمیز کنید.

از بین بردن لکه فرش بدون استفاده از مواد شیمیایی
برای تمیز کردن فرش و از بین بردن لکه‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید از ترکیب سرکه، آب و نمک استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک پاک‌کننده قدرتمند است که برای تمیز کردن فرش و از بین بردن لکه‌ها بسیار مؤثر است. برای اینکه این تمیزکننده بوی خوبی به فرش‌های شما ببخشد و اثر قوی‌تری پیدا کند، می‌توانید کمی عصاره لیمو به آن اضافه کنید. برای تهیه یک تمیزکننده خانگی با هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

یک فنجان هیدروژن پراکسید را با 5/1 فنجان آب ترکیب کنید و سپس 5 قطره عصاره لیمو به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و از آن برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

روش لکه‌بری فرش با تمیرکننده‌های خانگی
ترکیب هیدروژن پراکسید، آب و عصاره لیمو برای لکه‌بری فرش بسیار مؤثر است.

بیکینگ پودر و نشاسته ذرت

استفاده از پاک‌کننده‌های پودری برای از بین بردن لکه چربی روی فرش بسیار مناسب است و شما می‌توانید به راحتی این لکه‌بر را در خانه تهیه کنید. برای این کار لازم است 1 فنجان بیکینگ پودر را با یک فنجان نشاسته ذرت ترکیب کنید. سپس مقداری از این تمیزکننده را روی فرش بریزید و با یک دستمال مرطوب به آرامی روی فرش بکشید و سپس جاروکشی کنید.

لکه‌بری فرش به روش خشک
یک روش عالی برای لکه‌بری فرش به روش خشک، استفاده از ترکیب بیکینگ پودر و نشاسته ذرت است.

جوش شیرین و سرکه سفید برای تمیز کردن فرش

با ترکیب کردن جوش شیرین و سرکه سفید می‌توانید یک تمیزکننده قوی فرش تهیه کنید که لکه‌ها را به سادگی از بین می‌برد. برای تهیه این ترکیب باید مقداری جوش شیرین، سرکه و مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید. ترکیب جوش شیرین با آب گرم نیز می‌تواند ایده خوبی برای تهیه یک تمیزکننده طبیعی باشد.

لکه‌بری فرش با استفاده از شوینده‌های خانگی
اگر تمایل به استفاده از تمیزکننده‌های شیمیایی فرش ندارید، می‌توانید از ترکیب جوش شیرین، سرکه و کمی مایع ظرفشویی برای لکه‌بری فرش استفاده کنید.

یخ

به حتم بعد از جابجایی خانه و عوض کردن جای مبلمان متوجه تو رفتگی‌های پایه مبل روی فرش شده‌اید. بهترین روش برای از بین بردن این حالت استفاده از یخ است. برای این کار باید یخ را در محل مورد نظر قرار دهید و اجازه دهید به آرامی ذوب شود. سپس آب اضافی را با یک دستمال تمیز پاک کنید و یک حوله تمیز روی آن قرار دهید و به آرامی فرش را از روی حوله اتو کنید تا کمی خشک شود. درنهایت با دست روی فرش بکشید تا پرزها سر جای خودشان قرار بگیرند.

از بین بردن فرورفتگی فرش و قالی در اثر فشار پایه میز و صندلی
برای از بین بردن تورفتگی‌های ناشی از قرار دادن لوازم سنگین روی فرش می‌توانید از یخ استفاده کنید.

یکی دیگر از استفاده‌های یخ برای تمیز کردن فرش، از بین بردن لکه آدامس است. هر چند که آدامس می‌تواند به بافت فرش آسیب وارد کند و از بین بردن آن کمی سخت است، اما استفاده از یخ برای این کار بهترین روش محسوب می‌شود. برای این کار باید یخ را روی آدامس قرار دهید. کمی صبر کنید تا آدامس سفت شود و بعد با کمک یک قاشق آدامس را از روی فرش جدا کنید.

نوشابه برای تمیز کردن فرش

نوشابه بدون رنگ یا آب گازدار می‌تواند لکه‌های روی فرش را به خوبی تمیز کند. برای این کار باید یک پارچه سفید و تمیز بردارید و آن را به نوشابه آغشته کنید. سپس پارچه را روی لکه بکشید و بعد با کمک یک پارچه مرطوب و تمیز آن را پاک کنید.

از بین بردن لکه فرش با نوشابه
شما می‌توانید با استفاده از نوشابه لکه‌های روی فرش را به راحتی از بین ببرید.

بخارشوی

بخارشوی یک دستگاه فوق‌العاده برای تمیز کردن و برق انداختن فرش بدون شستن است. برای اثربخشی بهتر بخارشوی می‌توانید به جای استفاده از آب از ترکیب آب و سرکه در دستگاه استفاده کنید تا لکه‌ها راحت‌تر از بین بروند و فرش شما تمیزتر شود.

نحوه شستن با دستگاه بخارشوی خانگی در منزل
بخارشوی یک وسیله عالی برای تمیز کردن فرش و لکه‌بری آن محسوب می‌شود.

روش شستن و تمیز کردن فرش در خانه چیست؟

برای شستن فرش در خانه باید از مواد شوینده مناسب و روشی مطمئن استفاده کنید. بی‌توجهی به جنس فرش و استفاده از مواد نامناسب می‌تواند موجب ایجاد شکستگی در فرش، زرد شدن ریشه‌ها، زبر شدن فرش و حتی پوسیدگی آن شود که از بین بردن این مشکلات به طور معمول کار ساده‌ای نیست. در ادامه می‌توانید با شستن انواع فرش بیشتر آشنا شوید.

روش شستن فرش ابریشم در خانه

یکی از حساس‌ترین انواع فرش، فرش‌های ابریشمی هستند که کوچک‌ترین خطایی در شستشوی این نوع فرش‌ها می‌تواند هم روی ظاهر فرش شما و هم ارزش آن تأثیر بگذارد. بهتر است بدانید استفاده از مواد شیمیایی یا مواد شوینده قوی به هیچ عنوان برای تمیز کردن فرش ابریشم مناسب نیست. حساسیت فرش‌های ابریشمی آن‌قدر زیاد است که در صورت بروز لکه و کثیفی روی آن بهتر است هیچ‌گاه سرخود عمل نکنید و اگر اطلاعاتی از نحوه شستشوی آن ندارید به حتم از یک قالیشویی مطمئن و متخصص کمک بگیرید.

برای شستن فرش ابریشم باید از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. برای این‌که مطمئن شوید فرش شما رنگ پس نمی‌دهد، می‌توانید یک دستمال سفید و مرطوب را روی پرزهای فرش بکشید و چند ثانیه صبر کنید. اگر پرزهای فرش داخل دستمال رنگ پس دادند، پس فرش شما هم چنین ویژگی دارد.

نکات شستشوی فرش ابریشم در خانه بدون آسیب به فرش | پیشگیری از رنگ پس دادن قالی
قبل از شستشوی فرش باید مطمئن شوید که فرش شما رنگ پس نمی‌دهد.

برای شستن فرش ابریشمی می‌توانید از مقدار کمی شامپو فرش یا ترکیب شامپو فرش و پودر دستی استفاده کنید. برای این کار مقداری از شوینده را با آب ترکیب کنید و بعد با دستمال روی فرش بکشید. بعد از تمیز کردن همه بخش‌های فرش، آن را با آب خنک رو به ولرم آب‌کشی کنید و با دست روی فرش بکشید. برای اینکه بافت فرش آسیب نبیند، به منظور خشک کردن فرش، یک دستمال حوله‌ای روی فرش بگذارید و به آرامی پرزگیری کنید. سپس اجازه دهید آب فرش در همان حالتی که روی زمین قرار دارد، جمع شود.

اسرار شستن فرش ابریشم | چگونه فرش ابریشمی را در منزل بشوییم؟
شستن فرش ابریشم نیاز به تخصص و دقت زیادی دارد و بهتر است به دست افرادی ماهر و باتجربه انجام شود.

بعد از چند ساعت از شستن فرش، آن را به پشت در معرض هوا و نور خورشید قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا بافت و رنگ فرش در برابر نور مستقیم خورشید آسیب نبیند. بعد از خشک شدن فرش، برای اینکه پرزهای فرش به حالت اولیه خودشان برگردند، می‌توانید با استفاده از یک برس نرم پرزهای فرش را مرتب کنید. از آنجایی که فرش‌های ابریشمی قیمت و حساسیت بالایی دارند، پیشنهاد ما به شما این است که برای تمیز کردن فرش از افراد متخصص کمک بگیرید.

روش شستن فرش دستباف در خانه

فرش‌های دستباف کیفیت‌ها و جنس‌های مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها ممکن است در زمان تمیز کردن رنگ پس بدهند. برای اطمینان از رنگ ندادن فرش می‌توانید مثل روشی که پیش‌تر در بخش فرش ابریشمی ذکر شد، این موضوع را بررسی کنید. برای شستن فرش دستباف هیچ‌گاه از آب گرم یا فشار شدید آب استفاده نکنید. بهترین روش برای شستن فرش دستی در خانه این است که آن را روی سطحی صاف پهن کنید. به یاد داشته باشید که خیس کردن فرش دستباف قبل از شستن موجب پخش شدن رنگ‌های فرش می‌شود. بهتر از روش شستشو تنها برای فرش‌هایی که رنگ پس نمی‌دهند استفاده کنید.

استفاده از شامپو فرش یا ترکیب شامپو فرش و پودر دستی برای شستن فرش دستی مناسب‌تر است. برای این کار مقداری از کف را با پارچه روی فرش بکشید و بعد با آب سرد فرش را بشویید و سپس اجازه دهید تا همانند فرش ابریشمی در معرض هوا خشک شود. توجه داشته باشید که تمیز کردن فرش‌های دستی و ابریشمی به روش خشک و بدون آبکشی مناسب‌تر است. برای تمیز کردن فرش دستباف در صورتی که رنگ نمی‌دهد، می‌توانید از شامپو فرش استفاده کنید.

روش شستن فرش دستباف در خانه
برای شستن فرش دستباف در خانه هیچ‌گاه از آب گرم و یا فشار زیاد آب استفاده نکنید.

روش شستن فرش ماشینی در خانه

شستن فرش ماشینی نسبت به فرش‌های دستی و ابریشم بسیار ساده‌تر است و احتمال آسیب رسیدن به آن حین شستشو نیز به نسبت کمتر است. فرش‌های ماشینی جنس‌های متفاوتی دارند و قبل از شروع تمیز کردن فرش لازم است روش شستشوی فرش را با توجه به جنس آن انتخاب کنید. برای شستن فرش ماشینی می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا فرش را در محلی صاف و تمیز پهن کنید.
  2. با استفاده از شلنگ آب، تمام سطح فرش را خیس کنید.
  3. حال مقداری شوینده مناسب را با آب ترکیب کنید و روی فرش بریزید. برای این کار می‌توانید از شامپو فرش یا ترکیب پودر دستی و شامپو فرش استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه از پودر دستی به تنهایی برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید، چون این کار موجب زبری فرش می‌شود.
  4. بعد از استفاده از مواد شوینده، باید همه این مواد را از روی فرش‌تان تمیز کنید. برای این کار می‌توانید آب را با فشار زیاد روی فرش بگیرید.
  5. سپس با استفاده از جاروی دسته بلند روی فرش بکشید تا کف از تار و پود فرش خارج شود.
  6. در انتها باید آب اضافی را از داخل فرش جمع کنید. به این مرحله به اصطلاح پاروکشی گفته می‌شود. برای این کار می‌توانید چند بار جارو را در جهت پرزهای قالی بکشید تا آب اضافی خارج شود. سپس فرش را به آرامی جمع کنید و این کار را برای پشت فرش نیز انجام دهید. به جا ماندن آب داخل فرش می‌تواند موجب زرد شدن فرش و ریشه‌های آن شود.
  7. در مرحله آخر باید فرش را به صورت لوله کرده بلند کنید و روی سطح شیب‌دار قرار دهید. حدود نصف روز فرش را در همین حالت قرار دهید تا آب اضافی خارج شود و بعد فرش را در جایی باز و در معرض نور پهن کنید تا به طور کامل خشک شود. توجه داشته باشید که آفتاب و داغ و مستقیم نباید با فرش شما برخورد کند، زیرا این کار می‌تواند موجب آسیب به بافت فرش شود. برای اینکه نور خورشید موجب آسیب به فرش نشود، می‌توانید یک پارچه سفید روی فرش بیندازید یا فرش را برعکس زیر نور آفتاب پهن کنید.
روش شستن فرش ماشینی در خانه
برای اینکه بعد از شستشو آب فرش خارج شود، بهتر است نصف روز فرش را به صورت لوله شده در یک سطح شیب‌دار قرار دهید.

روش‌های کلی لکه‌گیری و تمیز کردن فرش

گاهی اوقات لازم نیست برای از بین بردن یک لکه کوچک کل فرش را بشویید و تمیز کنید. در این مواقع می‌توانید از روشی مطمئن و مناسب برای لکه‌گیری فرش استفاده کنید. برای لکه‌گیری فرش بهتر است از یک پارچه سفید تمیز یا مسواک قدیمی استفاده کنید. به طور معمول از بین بردن هر لکه از روی فرش روشی خاص دارد و دانستن روش‌های مختلف از بین بردن انواع لکه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر از شر لکه‌های مزاحم روی فرش راحت شوید.

  • بهترین روش برای از بین بردن لکه‌هایی مثل رنگ و جوهر از روی فرش استفاده از ماست است. برای این کار باید مقداری ماست روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا جوهر در ماست حل شود. در انتها ماست را با قاشق از روی فرش بردارید و در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.
  • برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش می‌توانید یک پد لاک پاک‌کن را به آرامی روی محل لکه بمالید آن را پاک کنید.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای لکه‌بری فرش استفاده از شامپو فرش است. برای این کار می‌توانید مقداری از کف شامپو فرش روی یک تکه ابر یا مسواک بریزید و به آرامی محل لکه را تمیز کنید.
  • یک لکه‌بر طبیعی برای از بین بردن لکه‌های روی فرش، سرکه است. برای این کار مقداری سرکه را با آب ولرم ترکیب کنید و بعد محل لکه را تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه‌های روی فرش می‌توانید از شوینده‌های لکه‌بر مخصوص فرش استفاده کنید. این شوینده‌ها به طور معمول به صورت اسپری هستند و با استفاده از فناوری نانو لکه‌های روی فرش را به سادگی از بین می‌برند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
نحوه تمیز کردن فرش و قالی با استفاده از لکه‌بر نانو
یکی از بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های روی فرش، استفاده از لکه‌بر نانو است.

شستن فرش در قالیشویی چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از قالیشویی این است که فرش شما به وسیله افرادی متخصص و تجهیزاتی پیشرفته شسته می‌شود. برای شستن فرش در قالیشویی از روش‌های غبارگیری مکانیکی استفاده می‌شود و قبل از شستشو گرد و غبار فرش از آن خارج می‌شود. افرادی که در قالیشویی مشغول به کار هستند، با روش‌های شستشوی انواع فرش آشنایی کامل دارند و با کمک تجهیزات مطمئن می‌توانند از بهترین روش برای تمیز کردن فرش شما استفاده کنند. از طرف دیگر بسیاری از قالیشویی‌ها با اعزام افراد متخصص و تجهیزات به خانه شما، با بهترین روش شستشوی فرش شما را در خانه انجام می‌دهند.

از مهم‌ترین مزایای شستشوی فرش در قالیشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غبارگیری مکانیکی فرش قبل از شستشو
  • بررسی توسط کارشناس و استفاده از مواد شوینده مناسب برای شستن فرش
  • شستشوی فرش با دستگاه‌های پیشرفته
  • آبکشی فرش به وسیله دستگاه‌های مجهز و به صورت یکنواخت
  • خشک کردن فرش با کمک دستگاه
  • امکان استفاده از شستشوی دستی در قالیشویی‌های سنتی
  • امکان شستشوی فرش با تجهیزات پیشرفته در خانه شما
مزایای شستن فرش در قالیشویی چیست؟
یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از قالیشویی این است که فرش شما توسط کارشناس بررسی و با روشی درست شستشو می‌شود.

خدمات فرش‌شویی استادکار

اگر دوست دارید شستن فرش‌های خودتان را به افرادی ماهر و متخصص بسپارید، می‌توانید همین حالا سفارش خودتان را در استادکار ثبت کنید. استادکار با حساسیت و دقت بالا، افرادی مجرب و باتجربه در امر قالی‌شویی را به شما معرفی می‌کند. کیفیت بالای خدمات و همچنین مشخص بودن هزینه خدمات استادکار از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود. مهم‌ترین خدمات استادکار عبارت‌اند از:

  • شستشوی انواع فرش دستی، ابریشمی، ماشینی و تابلو فرش
  • لکه‌بری انواع فرش
  • شستشوی انواع گلیم، قالی و زیرانداز
  • رفوگری انواع فرش
  • ترمیم انواع فرش و ریشه

برای اینکه با هزینه‌های مختلف شستشوی انواع فرش آشنا شوید، می‌توانید نگاهی به جدول زیر بیندازید.

 شرح خدمات قیمت واحد (تومان)
قیمت قالیشویی فرش ماشینی بیشتر از ۴ متر 12,000
قیمت قالیشویی فرش ماشینی پشمی، طرح ابریشم، فانتزی، تراکم بالا، بلژیکی بیشتر از ۴ متر 16,000
قیمت قالیشویی فرش دستبافت لاکی و سرمه‌ای بیشتر از ۴ متر 23,000
قیمت قالیشویی فرش دستباف روشن بیشتر از ۴ متر 26,000
تبریز ۴۰ رج، کاشان و اردکان کرک، نائین ۹ لا – هر متر 26,000
اصفهان معمولی، کرمان، ساروق، گبه، مود – هر متر 26,000
تبریز ۵۰ رج، بیجار، اصفهان، قم کرک – هر متر 26,000
نائین ۶ لا، گل ابریشم، فرش‌های نفیس – هر متر 45,000
تبریز ۵۰ رج (چله ابریشم)، تبریز ۶۰ رج – هر متر 65,000
قیمت قالیشویی فرش‌های کمتر از ۴ مترمربع – حداقل هر فرش 120,000
قیمت قالیشویی فرش کهنه و قدیمی توافقی
هزینه ایاب و ذهاب 30,000

سایر نکات مهم در نگهداری و تمیز کردن فرش را بدانید

  • قبل از استفاده از هر نوع پاک‌کننده فرش از دستکش استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن فرش از یک پارچه سفید و تمیز استفاده کنید.
  • بعد از استفاده از شامپو فرش حداقل به مدت نیم ساعت به هیچ عنوان روی فرش راه نروید تا روی آن لکه و پرز ایجاد نشود.
  • هیچ‌گاه از آب داغ برای شستن فرش استفاده نکنید، این کار موجب رنگ دادن فرش و از بین رفتن نرمی فرش می‌شود.
  • قبل از امتحان کردن روشی جدید برای تمیز کردن فرش، سعی کنید آن را در بخش کوچکی از فرش‌تان امتحان کنید و سپس برای قسمت‌های دیگر استفاده کنید.
  • قبل از شستشوی فرش بهتر است ابتدا لکه‌ها را با استفاده از لکه‌بر مناسب تمیز کنید و بعد فرش را بشویید تا تمیز و یکدست شود.
  • شستن فرش موجب کمتر شدن عمر آن می‌شود، پس سعی کنید کمتر از شستشو برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن فرش، طریقه استفاده از محصول را با دقت از روی آن بخوانید و بعد استفاده کنید.
  • برای اینکه لکه‌های روی فرش راحت‌تر از بین بروند، بهتر است در همان دقایق ابتدایی اقدام به از بین بردن لکه کنید.
  • هیچ‌گاه ماده شوینده را مستقیم روی فرش نریزید یا اسپری نکنید. برای این‌ کار بهتر است شوینده را روی پارچه یا فرچه شستشو بریزید و بعد اقدام به شستن فرش کنید. به جا ماندن کف و مواد شوینده داخل فرش می‌تواند موجب ایجاد لکه و از بین رفتن نرمی فرش شود.
  • در زمان تمیز کردن فرش، هیچ‌گاه پارچه را بیش از حد فشار ندهید، این کار موجب می‌شود تا لکه به عمق بیشتری نفوذ کند و بافت فرش آسیب ببیند.
  • هیچ‌گاه برای جارو زدن فرش دستباف یا ابریشمی از قدرت حداکثر جاروبرقی استفاده نکنید.
  • هیچ‌گاه بعد از لوله کردن فرش درون آن آب نریزید، زیرا این کار موجب زرد شدن ریشه‌های فرش می‌شود.
  • برای تمیز کردن فرش در خانه هیچ‌گاه پارچه‌تان را خیس نکنید، زیرا این کار موجب ایجاد کپک بافت فرش می‌شود.
  • برای خشک شدن فرش بعد از شستشو، بهتر است کولر یا گرمایش مرکزی خانه را روشن کنید تا سریع‌تر خشک شود. وجود نم و رطوبت در فرش می‌تواند بوی بد و لکه‌هایی زشت روی فرش ایجاد کند.

چه فرش‌هایی را نباید در خانه بشوییم؟

از آنجایی که فرش‌های دستی و ابریشمی ارزش زیادی دارند، بهتر است توسط فردی متخصص و حرفه‌ای شسته شوند تا به تار و پود فرش آسیب وارد نشود. اگر بعد از تست کردن رنگ فرش متوجه شدید فرش شما رنگ پس می‌دهد، نباید فرش‌تان را در خانه بشویید. توجه داشته باشید که فرش‌های دستی یا ابریشمی که چله آن‌ها از جنس پشم یا ابریشم است، به هیچ عنوان نباید در خانه شسته شوند، زیرا با این کار کیفیت فرش به شدت کاهش پیدا می‌کند.

اگر اندازه فرش شما آن‌قدر بزرگ است که جایی برای پهن کردن و خشک کردن آن ندارید، بهتر است فکر شستشوی فرش در خانه را از ذهنتان دور کنید. به جا ماندن نم و مواد شوینده داخل فرش، می‌تواند لکه‌هایی زرد و زشت روی فرش ایجاد کند و موجب از بین رفتن لطافت فرش شود. به طور کلی بهتر است برای فرش‌های حساس و گران‎قیمت از یک قالیشویی مطمئن کمک بگیرید.

بهترین روش برای شستن و تمیز کردن فرش‌های دستباف و گران‌قیمت | خدمات قالیشویی استادکار
برای شستن فرش‌های دستباف و گران‌قیمت بهتر است از یک قالیشویی مطمئن کمک بگیرید.

جمع‌بندی

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن فرش‌هایتان کنید، ابتدا در مورد جنس فرش‌تان مطمئن شوید و بعد بررسی کنید که فرش شما رنگ پس نمی‌دهد. اگر با شیوه‌های شستشوی فرش به خوبی آشنایی ندارید و یا فضای کافی برای پهن کردن فرش در خانه ندارید، بهتر است انجام آن توسط خودتان را کنار بگذارید. فراموش نکنید که فرش دستباف و ابریشمی شما ارزش زیادی دارد و به همین دلیل نباید با بی‌دقتی و استفاده از روش‌های نادرست برای تمیز کردن، به بافت فرش آسیب بزنید.

اگر برای شستن فرش و قالی در خانه به افرادی متخصص نیاز دارید، می‌توانید همین حالا در استادکار ثبت‌نام کنید و از متخصصینی که ما به شما معرفی می‌کنیم، کمک بگیرید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + سه =