چرا آب استخر سبز میشود؟ برای رفع سبزی آن چکار کنیم؟

11

هنگامی‌که به استخر نگاه می‌کنید، انتظار دارید آب استخر زلال و شفاف باشد تا از دیدن آن لذت ببرید. همچنین هنگام شنا تنها در صورت تمیز و شفاف بودن آب استخر، می‌توان یک آب‌تنی دلچسب را تجربه کرد. اما مواجه شدن با استخری که آب آن به رنگ سبز درآمده، اصلا منظره خوشایندی نیست.

اما به‌طور کلی، چرا آب استخر سبز میشود و برای جلوگیری از جلبک زدن استخر چه باید کرد؟ علت سبز شدن آب استخر یا گاهی علت کرم زدن آب استخر، وجود جلبک‌هایی هستند که در سطح آب رشد می‌کنند. دیگر علت جلبک زدن استخر، عدم تعادل مواد شیمیایی در سطح آب است.

خوشبختانه جهت جلوگیری از جلبک زدن استخر، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. همچنین در مورد ضد جلبک استخر کشاورزی، استفاده از آب استخر برای درختان، رفع سبزی آب استخر و اینکه چکار کنیم آب استخر سبز نشود، سخن خواهیم گفت. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

علت سبز شدن آب استخر چیست؟

علت سبز شدن آب استخر، وجود آلودگی‌ها و آلاینده‌های اضافی در آب است که باعث کثیفی آب استخر شما شده و ایجاد جلبک می‌نماید. شاید از خود می‌پرسید حالا چرا آب استخر سبز میشود و به رنگ دیگری در نمی‌آید؟ در این مورد باید بگوییم اصلی‌ترین دلیل سبز شدن آب استخر، رویش جلبک‌های سبزرنگ در سطح آب استخر است.

علاوه بر این مولکول‌های آب، گرایش بسیار زیادی به جذب آلاینده‌هایی مانند انواع باکتری و جلبک دارند. این موضوع با گذشت زمان و در پی عدم ‌انجام فیلتراسیون و تصفیه آب، باعث از بین رفتن تعادل مواد شیمیایی سطح آب می‌گردد. دلیل سبز شدن آب استخر هم همین آلودگی‌ها و جلبک‌های رشد کرده روی سطح آب است.

برای رفع علت سبز شدن آب استخر، چه می‌توان کرد؟

با گذشت زمان، تولید و تکثیر جلبک‌ها افزایش پیدا کرده و رنگ آب استخر از سبز روشن به سمت سبز لجنی رفته و بوی بدی هم در فضا منتشر خواهد شد. به همین علت برای جلوگیری از جلبک زدن استخر، باید به موقع اقدام کرد و با کمک محلول‌های ضدجلبک، جلوی رشد جلبک‌ها را گرفت. البته وجود نور خورشید هم دیگر علت سبز شدن آب استخر در فصول گرم سال است. چون با وجود آفتاب، رشد و تکثیر جلبک‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

برای رفع علت سبز شدن آب استخر، این مقاله هم مفید است: روش های ضدعفونی کردن آب استخر

چنانچه لوله‌های آب و فاضلاب استخر شما نیاز به بازبینی و تعمیر دارند، می‌توانید با استادکار تماس بگیرید و از خدمات کارشناسان حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید:

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

علت کرم زدن آب استخر

شاید شما هم نمی‌دانید علت کرم زدن آب استخر چیست. وجود گیاهان، جلبک‌ها یا زباله‌ها در نزدیکی استخر، علاوه بر اینکه علت سبز شدن آب استخر هستند، می‌توانند علت کرم زدن آب استخر نیز باشند. چراکه این موارد، مواد مغذی مورد نیاز این کرم‌ها را جهت زندگی و تخم‌گذاری تأمین می‌نمایند.

همچنین اگر درخت‌هایی دارید که در کنار استخر هستند، این درختان هم می‌توانند علت کرم زدن آب استخر باشند. معمولا کرم‌ها از روی درختان در آب استخر می‌افتند و تخم‌ریزی می‌کنند. علت کرم زدن آب استخر هرچه باشد، می‌توان سولفات آلومینیوم یا همان زاج سفید را به کار برد.

بیشتر بدانید: دلایل کدر شدن آب استخر کدامند؟

یک استخر در فضای باز که آب آن به دلیل رشد جلبک سبز شده
رویش جلبک‌ها در آب، به دلیل کاهش سطح کلر و افزایش میزان pH آب است. تغییر pH آب، علت کرم زدن آب استخر نیز هست. چون محیط را مستعد رشد کرم‌ها می‌کند.

اگر گیاهان نیاز به سم دارند و لازم است برای رفع علت کرم زدن آب استخر، فضای سبز اطراف را سمپاشی کنید، می‌توانید از این خدمت استادکار هم بهره بگیرید:

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

برای از بین بردن جلبک در آب استخر سبز شده، چه باید کرد؟

گاهی علت سبز شدن آب استخر، وجود مقدار زیادی از جلبک‌هاست. اما همیشه نیازی نیست آب استخر را تخلیه کنیم تا جلبک‌ها از بین بروند. برای از بین بردن آنها، چند روش متداول است که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: چگونه استخر را برای تابستان آماده کنیم؟

روش اول: از مواد شیمیایی ضد جلبک استخر کشاورزی استفاده کنیم

استفاده از مواد ضد جلبک استخر کشاورزی، برای از بین بردن جلبک‌ها مناسب است. البته لازم است برای تعیین مقدار مناسب از مواد ضدجلبک، به مقدار و عمق جلبک در استخر توجه کنیم. هرچه زودتر علت سبز شدن آب استخر را برطرف کنیم، به مواد ضد جلبک استخر کشاورزی کمتری نیاز خواهد بود.

فردی در حال ریختن ضد جلبک استخر کشاورزی برای رفع سبزی آب استخر
پس از ریختن ضد جلبک استخر کشاورزی، بسته به عمق جلبک‌های موجود، باید یک الی سه روز صبر کرد تا آب کاملا ضدعفونی گردد. در ضمن بهتر است برای جلوگیری از جلبک زدن استخر، این کار را هر ده روز یک‌بار تکرار کنیم.

اگر میزان جلبک‌ها زیاد باشد، باید از ضد جلبک استخر کشاورزی قوی و به مقدار نسبتا زیادی استفاده شود. به منظور آگاهی از میزان استفاده از مواد ضد جلبک استخر کشاورزی، می‌توانیم به افراد متخصص مراجعه کنیم. کات‌کبود هم یکی از موادی است که می‌توان از ویژگی‌های آن برای از بین بردن جلبک‌ها استفاده نمود.

کات‌کبود یکی از موادی است که می‌توان از ویژگی‌های آن برای از بین بردن جلبک‌ها استفاده نمود.

آب استخر سبز شده در فضای باز به علت جلبک زدن استخر
جلبک‌هایی که علت سبز شدن آب استخر هستند، با مواد متفاوتی از بین می‌روند. مثلا استفاده از مشتقات مس، می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند.

روش دوم: ضدعفونی آب استخر جلبک‌زده با کمک کلر

یک علت سبز شدن آب استخر، عدم وجود کلر کافی در آب است. کلر ماده‌ای است که به مراتب بیشتر از مواد دیگر به پاکیزه‌سازی کامل و ضدعفونی شدن آب استخر کمک می‌کند. روش اضافه کردن کلر به آب استخر روشی کم‌هزینه و کاربردی محسوب می‌شود.

برای پاک‌سازی آب استخر به وسیله کلرزنی، به نسبت به کارگیری ضدجلبک، مدت زمان بیشتری صرف می‌شود (به‌طور مثال سه روز تا یک هفته). اما این روش، جزء روش‌های تضمینی به شمار می‌آید.

برای رفع علت سبز شدن آب استخر، کلر را به‌اندازه به کار ببرید: آب استخر و کلر زیاد در آب استخر چه عوارضی برای بدن دارد؟

فردی در حال افزودن کلر و تنظیم pH برای برطرف کردن علت سبز شدن آب استخر
برای جلوگیری از سبز شدن آب استخر، باید میزان کلر آب به طور روزانه چک شود تا شفافیت آب حفظ شود.

کلر چه زمانی برای رفع علت سبز شدن آب استخر، موثر واقع می‌شود؟

از آنجایی‌که میزان کارایی کلر، با میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب استخر رابطه مستقیم دارد، تنظیم pH آب استخر از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهیم تا کلر موثرتر عمل کند. زیرا تنظیم نبودن pH آب استخر، دیگر علت سبز شدن آب استخر است.

میزان کلر مورد استفاده برای از بین بردن جلبک‌ها باید با مقدار جلبک‌ها مطابقت داشته باشد. وگرنه جلبک‌هایی که دلیل سبز شدن آب استخر هستند، به صورت کامل و قطعی از بین نخواهند رفت. با به‌کار بردن کلر با حجم مناسب، علت سبز شدن آب استخر، در عرض چند روز برطرف خواهد شد.

این مقاله هم اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد: تصفیه آب استخر چیست، چه کاربردی دارد و انواع آن کدامند؟

فردی در حال ریختن کلر مایع برای جلوگیری از سبز شدن آب استخر
استفاده از کلر مایع نسبت به پودر کلر، برای ضدعفونی کردن آب و رفع سبزی آب استخر، بهتر و موثرتر خواهد بود.

میزان کلر مورد نیاز برای رفع جلبک آب استخر سبز شده

  • سبز روشن: اگر علت سبز شدن آب استخر، میزان کمی جلبک باشد، مقدار کمی کلر برای حل مشکل کافیست. در نتیجه به ازای هر ۵۰ هزار لیتر آب استخر، یک کیسه ۶۰۰ گرمی کلر برای ضدعفونی گردن آب لازم خواهد بود.
  • سبز تیره: این رنگ نشان‌دهنده مقدار متوسط جلبک در استخر است. پس برای رفع سبزی آب، مقدار کلر بیشتری مورد نیاز است. برای حل این مشکل، باید در هر ۵۰ هزار لیتر آب، دو کیسه ۶۰۰ گرمی کلر ریخت.
  • آب سیاه و سبز: در این موارد باید از متخصصین کار کمک بگیرید. چون این رنگ نشانه مقدار بالای جلبک در آب است. در چنین مواقعی، توصیه می‌گردد استخر شما توسط  یک متخصص واجد شرایط، تخلیه و نظافت شود.

خواندن این مقاله هم مفید است: چگونه استخر را رنگ کنیم؟

اگر پس از تخلیه استخر و رفع علت سبز شدن آب استخر، متوجه شدید استخر شما نیاز به رنگ‌آمیزی دارد، می‌توانید این خدمت را از استادکار بخواهید:

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

روش سوم: تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر

همیشه علت سبز شدن آب استخر، مربوط به آب نیست. به‌عنوان مثال زمانی‌که فیلتر تصفیه استخر به درستی کار نمی‌کند، جلبک‌های آب تصفیه نمی‌شوند. در نتیجه استخر شما تبدیل به محیطی برای پرورش جلبک‌ها ، قارچ‌ها و دیگر باکتری‌هایی خواهد شد که علت سبز شدن آب استخر هستند.

در این شرایط، شما باید اقدام به سرویس و تمیز کردن سیستم تصفیه استخر خود نمایید. برای این کار، به راحتی می‌توانید فیلتر را خارج نموده و آن را با استفاده از یک برس زبر و آب، تمیز کنید. اگر هم اوضاع فیلتر خیلی خراب بود، لازم است آن را تعویض کنید.

چکار کنیم آب استخر سبز نشود

همان‌طور که اشاره کردیم، جلوگیری از جلبک زدن استخر، روش‌هایی دارد. در ادامه، به سه مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

روش اول: کیفیت آب استخر را کنترل کنیم

برای جلوگیری از جلبک زدن استخر، باید کیفیت آب استخر را به‌طور مداوم کنترل کنیم. به این ترتیب، تا حدود زیادی از ایجاد جلبک و سبز شدن آب استخر ممانعت به عمل خواهد آمد.pH  آب، مقدار کلر و ضدعفونی‌کننده‌های دیگر در آب و سایر شرایط مهم را باید در بازه‌های زمانی مناسب چک کنیم تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

به این شکل اگر هم‌ مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانیم از وسعت یافتن آن پیشگیری کنیم. علت سبز شدن آب استخر با میزان pH آب ارتباط مستقیمی دارد. بهترین بازه pH جهت جلوگیری از جلبک زدن استخر، بین از ۷.۲ تا ۷.۸ است.

بیشتر بخوانید: آموزش بهترین روش آب بندی استخر

فردی در حال کنترل pH برای تشخیص علت سبز شدن آب استخر شنا
با آزمایش فاکتورهای مربوطه در آب، شما می‌توانید میزان اسیدی یا قلیایی بودن آن را تشخیص دهید و آن را کنترل نمایید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید علت سبز شدن آب استخر را برطرف نمایید..

روش دوم: موادی نظیر فسفات در آب استخر را از بین ببریم

فسفات‌ها جزء موادی محسوب می‌شوند که جلبک‌ها به منظور تغذیه و برای پرورش سریع خود، از آن‌ها بهره می‌گیرند و باید آن‌ها را علت سبز شدن آب استخر بدانیم.
اگر از وجود فسفات به میزان مخاطره آمیز آن در آب استخر مطمئن شدیم، لازم است جهت از بین بردن آن به وسیله موادی که برای کاهش میزان فسفات آب موجود است، اقدام کنیم.

روش سوم: از مواد ضد جلبک برای جلوگیری از رشد بیشتر جلبک‌ها استفاده کنیم

پس از کنترل کیفیت آب استخر و اطمینان از مناسب بودن شرایط آن می‌توانیم هفته‌ای یک بار مقدار مناسبی از مواد ضد جلبک استخر کشاورزی را به آب بیفزاییم تا از رشد و کثرت یافتن جلبک‌ها در استخر جلوگیری شود.

یک استخر شنا پر از آب زلال و شفاف در باغ
با توجه به اینکه عمده‌ترین علت سبز شدن آب استخر، وجود جلبک‌هاست، برای تمیز و شفاف ماندن آب، هفته‌ای یک‌بار، مقدار مناسبی از مواد ضد جلبک استخر کشاورزی داخل آب استخر بریزید.

لجن استخر برای درخت

همانطور که گفتیم، علت سبز شدن آب استخر، وجود جلبک‌ها یا لجن روی سطح آب محسوب می‌شود. امروزه استفاده از لجن استخر برای درخت و به‌عنوان کود در کشاورزی در بسیاری از کشورها رایج شده است. بهره‌گیری از آب استخر برای درختان بسیار مفید بوده و باعث پربار شدن آنها می‌شود. چراکه لجن استخر برای درخت، سرشار از مواد مغذی است.

اما بهره گرفتن بیش‌ازحد از آب استخر برای درختان، اثر معکوسی روی آنها می‌گذارد. چون زمانی‌که حجم لجن از مقدار معینی فراتر می‌رود، اثرات منفی لجن استخر برای درخت، بر اثرات مثبت آن غالب می‌شود. در نتیجه نمودار رشد گیاه، دیگر روند افزایشی نخواهد داشت.

اما به خاطر داشته باشید لجن استخر برای درخت زمانی مفید است که در آن کلر وجود نداشته باشد. پس جهت بهره‌گیری از آب استخر برای درختان، لازم است ابتدا کلر آن به دقت اندازه‌گیری شود. در نهایت هم تعداد دفعات آبیاری با آب استخر برای درختان، باید محدود و کنترل‌شده باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام روش تخلیه آب استخر

علت سبز شدن آب استخر را قبل از حاد شدن، جدی بگیرید

تا این قسمت از مقاله، یاد گرفتیم علت سبز شدن آب استخر یا علت کرم زدن آب استخر چیست و باید چکار کنیم آب استخر سبز نشود. همچنین با مواد ضد جلبک استخر کشاورزی آشنا شدیم و میزان کلر لازم برای جلوگیری از سبز شدن آب استخر را هم متوجه شدیم.

به همین خاطر لازم است از این به بعد، برای بهداشت و سلامت خود و خانواده‌مان، نسبت به علت سبز شدن آب استخر حساس‌تر باشیم. در ضمن اگر این موضوع را قبل از حاد شدن برطرف نماییم، هم هزینه کمتری صرف می‌کنیم و هم زمان کمتری درگیر این موضوع خواهیم شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از خدمات متنوع استادکار و بهره‌گیری از خدمات استادکاران ما، همین حالا اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
11 نظرات
  1. علیمحمدی می گوید

    سرکار خانم نقیبی
    با درود به محضر شما بزرگوار
    بنده یک باغی دارم که درختان را با آب آن آبیاری میکنم .
    برای ریشه کن کردن جلبک ها از چه موادی میتوانم استفاده کنم که آب آن به درختان لطمه نزند .
    با سپاس فراوان ! علیمحمدی

  2. واهب می گوید

    سلام
    برای برطرف شدن سبزی و جلبک های اب استخر از ماده شیمیایی ضد جلبک استفاده کردیم،ایا این اب واستخر برای شنا وپوست کودکان ضرری دارد؟

  3. حامد می گوید

    سلام با تشکر از اطلاع رسانی شما بزرگوار .
    من باغی دارم و داخل استخر کلر میزنم . سپس بعد مدتی آب استخر را به جهت آبیاری درختان استفاده میکنم . آیا ضرر نداره واس درختان . سوال دوم . برای آشامیدن چقدر کلر در هزار لیتر آب بزنم ؟ جواب بدین ممنون میشم ?

  4. حمیدرضا می گوید

    بله ضرر داره بعداز اضافه شدن ضدخزه حداقل ۴ روز نمیشه از اب استفاده کرد

  5. حمیدرضا می گوید

    قبل از ابیاری ۳ الی ۴روز کلر اضافه نکنید و برای مصرف خوراکی به ازای هر متر مکعب ۱۵ گرم کلر لازمه

  6. حمید می گوید

    با سلام میزان کلر باقیمانده در اب ۲تا ۸میلی گرم بااشه قابل شرب میباشد

  7. حمید راعی می گوید

    سلام برای ساخت استخر برای دامداری چه کارکنیم که جلبک وبو نگیره

  8. حسین مویدی می گوید

    سلام.من یه استخری دارم که ماهی دارم پرورش میدم ماهی گرمابی یا کپور ولی متأسفانه جلبک گرفته .چکارش کنم که اتفاقی هم برای ماهی ها نیفته ممنون سپاسگزارم.ارتفاع 3 متر طول 30عرض 15

  9. شهریاری می گوید

    با درود به محضر شما بزرگوار
    با عرض معذرت از تکرار سوال بالا، بنده متوجه پاسخ این سوال نشدم، اگر ممکمه توضیح بفرمایید
    “بنده یک باغی دارم که درختان را با آب آن آبیاری میکنم . برای ریشه کن کردن جلبک ها از چه موادی میتوانم استفاده کنم که آب آن به درختان لطمه نزند” .
    ضمنا اگر بفرمایید که برای شستشوی استخر به روش خانگی باید از چه نوع مواد شوینده و چه نوع برس یا جارویی استفاده کرد ممنون میشم
    آیا میشه از مواد شوینده مخصوص شستشوی لباس و وایتکس برای شستشوی استخر استفاده کرد
    با سپاس فراوان

  10. شهریاری می گوید

    با سلام و تشکر
    با عرض معذرت، من متوجه پاسخ این سوال نشدم، اگر ممکمه توضیح بفرمایید که برای ریشه کن کردن جلبک آب استخری که برای آبیاری درختان ازش استفاده کرد، باید چکار کرد که به درختان آسیبی وارد نشود
    ضمنا اگر بفرمایید که برای شستشوی استخر به روش خانگی باید از چه نوع مواد شوینده و چه نوع برس یا جارویی استفاده کرد ممنون میشم
    آیا میشه از مواد شوینده مخصوص شستشوی لباس و وایتکس برای شستشوی استخر استفاده کرد
    با سپاس فراوان

  11. شهریاری می گوید

    با سلام و تشکر
    با عرض معذرت، من متوجه پاسخ این سوال نشدم، اگر ممکمه توضیح بفرمایید که برای ریشه کن کردن جلبک آب استخری که برای آبیاری درختان ازش استفاده کرد، باید چکار کرد که به درختان آسیبی وارد نشود
    ضمنا اگر بفرمایید که برای شستشوی استخر به روش خانگی باید از چه نوع مواد شوینده و چه نوع برس یا جارویی استفاده کرد ممنون میشم
    آیا میشه از مواد شوینده مخصوص شستشوی لباس و وایتکس برای شستشوی استخر استفاده کرد
    با سپاس فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 10 =