ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباس‌های تیره

0

شستن چادر مشکی و جلوگیری از بور شدن و سفیدک زدن یکی از دغدغه‌های هر خانم چادری ایرانی است. البته این موضوع فقط مختص چادر مشکی نیست بلکه تمام لباس های تیره مانند مقنعه ها که هر روز توسط بانوان ایرانی برای رفتن به دانشگاه و محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد را شامل می‌شود. برای اینکه با نحوه شستن چادر مشکی و لباسهای تیره آشنا شوید مقاله زیر را بخوانید.

ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباسهای تیره
شستن چادر مشکی و جلوگیری از بور شدن و سفیدک زدن یکی از دغدغه های هر خانم چادری ایرانی است.

چادر مشکی که یکی از مهم ترین پوشاک بانوان ایرانی است، به دلیل جذب گرما و آلودگی خصوصا در تابستان بیشتر کثیف شده و بو می‌گیرد و بهتر است هر چه سریع تر اقدام به شستن آن کنید. اما پیش از این کار نیاز است که مواردی را مد نظر قرار دهید. اولا اینکه برای اینکه این لباس‌ها و چادر مشکی‌ها رنگ خود را از دست ندهند و بور نشوند، بهتر است با دست و شامپو آنها را بشویید. می‌توانید از شوینده لباس‌های تیره که در بازار ایران وجود دارد کمک بخواهید.

نحوه شستن چادر مشکی با دست

بهتر است چادر مشکی را با دست شسته و در درجه حرارت زیر ۳۰ درجه و ترجیحا آب سرد قرار دهید تا رنگش نرود. شامپویی که برای شستن چادر مشکی استفاده می کنید بهتر است مانند شامپو بچه مواد قلیایی کمتری داشته باشد. تا به ثبات رنگ لباستان بیشتر کمک کند و از ماندن لکه‌های سفید روی آن نیز جلوگیری کند. استفاده از پودر شوینده توصیه نمی شود چرا که ممکن است سفیدک هایی روی چادر شما باقی گذارد. جالب است بدانید که اگر چادر مشکی را با مایع ظرفشویی بشویید، خیلی براق‌ می شود. نکته دیگر اینکه پس از آبکشی برای اینکه الکتریسیته آن را از بین ببرید از مقداری نرم کننده استفاده کنید.

ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباسهای تیره
اگر چادر مشکی را با مایع ظرفشویی بشویید، براق‌ می شود.

نحوه شستشوی نهایی و اتو کردن چادر مشکی

در پایان شستشو بهتر است چادر مشکی را نچلانید. این کار سبب چروک می‌شود. خشک کردن چادر مشکی را در سایه انجام دهید تا نور آفتاب موجب رنگ پریدن آن نشود. اگر چادر شما پس از خشک شدن چروک شده بود از بخار برای باز کردن چروک استفاده کنید. اما اگر از اتو استفاده می‌کنید بین اتوی خود و چادر مشکی یک پارچه قرار دهید تا احیانا اتو روی چادر مشکی برق نیاندازد و یا به آن نچسبد. چون در این صورت نیاز به تمیز کردن اتو نیز پیدا خواهید کرد!

استفاده از نمک و سرکه برای شستن چادر مشکی

یکی از ترفندهای ثابت نگهداشتن رنگ چادر مشکی حین شستشو استفاده از نمک است. چادر را در تشت گذاشته و مقداری نمک رویش بریزید. این کار را با سرکه هم می‌توانید انجام دهید. امروزه این کار را شوینده مخصوص لباس‌های تیره به خوبی انجام می‌دهند.

بیشتر بدانید نقش زئولیت در ماشین ظرفشویی چیست؟

ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباسهای تیره
شستشوی لباس های مجلسی تیره را با توجه به نوع پارچه شان انجام دهید

شستشوی لباس های تیره با ماشین لباسشویی

برچسب لباس را بخوانید

اگر لباس تیره مجلسی یا کت و شلوار مشکی دارید بهتر است قبل از شستشو برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید که شستشو را با توجه به نوع پارچه انجام می‌دهید. بعضی از لباس‌های تیره مجلسی تنها به شستشو با بخار یا شستشوی خشک احتیاج دارند.

جداسازی جنس های مختلف

اینکه تمام لباس های تیره را جمع آوری کردید تا داخل ماشین لباسشویی بریزید، به این معنی نیست که همه آنها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند. بلکه هر نوع پارچه نیاز به یک نوع شستن دارد. تصور کنید در میان لباس های تیره مد نظر شما برای شستشو هم لباس‌های نخی، هم چادر مشکی و هم شلوار ورزشی و سویشرت وجود دارد. بهتر است پارچه‌های سنگین تر مانند شلوار جین مشکی یا حوله تیره را به طور جداگانه از پارچه های سبک و نخی مانند تی شرت‌ها بشویید.

ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباسهای تیره
پارچه‌ لباسهای سنگین تر مانند شلوار جین مشکی یا سویشرت تیره را به طور جداگانه از پارچه های سبک و نخی بشویید.

لباس ها را پشت و رو کنید

بهتر است لباس های تیره خود را پشت و رو کنید تا حین شستن رنگ خود را از دست ندهند. برای این منظور درجه حرارت شستشوی ماشین لباسشویی را روی کم تنظیم کنید تا لباس ها رنگ دهند و بور نشوند. آب سرد به ثابت ماندن رنگ الیاف کمک می کند. بنابراین دمای شستشو را در خنک ترین حالت ممکن قرار دهید. همیشه از دور چرخش کم برای لباس‌های تیره استفاده کنید تا ضمن حفظ رنگ، زیاد چروک نشوند.

انتخاب شوینده

شوینده را با توجه به نوع پارچه و میزان مورد احتیاج انتخاب کنید. با این حال اگر لباس‌های مشکی شما زیادی کثیف است بهتر است شوینده بیشتری بریزید. شامپوها و مایع لباسشویی برای این کار مفید هستند و از بروز سفیدک روی لباس خودداری می‌کنند.

ترفندهای مهم نگهداری و شستن چادر مشکی و لباسهای تیره
پس از شستشو، و آنها را نم دار روی چوب لباسی انداخته و بگذارید در سایه خشک شوند.

خشک کردن

بهتر است این لباس ها را با دور تند خشک نکنید و آنها را نم دار روی چوب لباسی انداخته و بگذارید در سایه خشک شوند. همچنین ژاکت و سویشرت‌ها را روی سطح تخت بگذارید و از آویزان کردن و کش آمدن آنها خودداری کنید. شما باید از خشک کردن لباس های تیره زیر نور آفتاب خودداری کنید و آنها را سایه خشک کنید.

پس با مقاله بالا یاد گرفتیم آنچه در شستن چادر مشکی و لباس های تیره اهمیت دارد، شستشوی آنها با آب سرد و خشک کردن آنها در سایه است تا کمترین رنگ پریدگی را موجب شود. شما از چه روش‌هایی برای شستن چادر مشکی خود یا لباس های تیره تان استفاده می‌کنید؟ این روش‌ها را در بخش کامنت‌ها با ما سهیم شوید.

منبع: wikihow

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =