راهنمای نظافت لابی و ورودی ساختمان

0

تصور کنید وارد ساختمانی می‌شوید که به شدت شلوغ و کثیف است و مدت‌ها است که به نظافت لابی ساختمان رسیدگی نشده است. مطمئناً این موضوع روی ذهنیت شما در مورد صاحب‌خانه و صاحب آن کسب و کار تأثیر می‌گذارد. با خودتان فکر می‌کنید که چقدر به این موضوع بی‌توجهی شده است و از حضور در این شرایط حس ناخوشایندی دارید. درواقع نظافت لابی و ورودی ساختمان مسکونی یا اداری به عنوان اولین بخشی که هر کس از خانه و محل کار شما رؤیت می‌کند، اهمیت زیادی دارد.

لابی و ورودی بخشی از ساختمان است که معمولاً بیش‌ترین رفت و آمد در این فضا صورت می‌گیرد و توجه نکردن به نظافت این بخش می‌تواند ظاهر ساختمان را زشت و نامرتب نشان دهد. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با راهکارهایی کاربردی در مورد نظافت لابی و ورودی ساختمان آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

کدام بخش‌های لابی ساختمان نیاز به نظافت دارد؟

نظافت لابی ساختمان به عنوان بخشی که معمولاً تردد زیادی در آن صورت می‌گیرد و از طرفی هر فرد قبل از ورود به داخل ساختمان با آن روبرو می‌شود، اهمیت زیادی دارد. در این بخش قصد داریم تا یک چک لیست برای بخش‌هایی از لابی که نیاز به تمیز کردن و نظافت دارند، ارائه دهیم:

  • تمیز کردن زمین و پله‌های ورودی ساختمان
  • نظافت بخش مربوط به زباله‌ها در خارج از ساختمان
  • جارو زدن بخش ورودی ساختمان
  • تمیز کردن درب ورودی
  • تمیز بودن کف آسانسور
  • ضدعفونی و نظافت بدنه آسانسور
  • نظافت کف لابی
  • تمیز کردن مبلمان و تجهیزات لابی
  • نظافت شیشه‌های داخل و بخش ورودی ساختمان
  • نظافت فرش و موکت بخش لابی
  • جلا دادن بخش‌های فلزی و چوبی
  • نظافت چراغ‌ها و لامپ‌ها

راهکارهایی برای نظافت لابی ساختمان مسکونی

نظافت لابی ساختمان‌های بزرگ به عنوان بخش ورودی و قابل رؤیت ساختمان، نقش مهمی در جلوه خانه دارد. مسلماً نامرتب بودن فضای لابی و کثیف به نظر رسیدن آن می‌تواند روی ذهنیات افرادی که برای اولین بار به خانه شما می‌آیند و یا حتی آسایش خود شما به عنوان صاحب‌خانه تأثیر بگذارد. به علاوه بهتر است که نظافت مشاعات ساختمان و بخش‌های مشترک در ساختمان‌های مسکونی زیر نظر مدیر ساختمان و به کمک افرادی باتجربه و ماهر انجام شود.

اهمیت نظافت لابی ساختمان
از آنجایی ‌که لابی محل رفت و آمد ساکنین ساختمان است، نظافت لابی ساختمان اهمیت زیادی دارد.

اگر برای انجام امور مربوط به نظافت مشاعات ساختمان از شرکت‌های ارائه خدمات نظافتی کمک بگیرید و برنامه مرتبی برای آن داشته باشید، مطمئنا ساختمان شما نیز همیشه تمیز و مرتب خواهد بود. برای این‌که با راهکارهای نظافت ورودی ساختمان‌های مسکونی و بخش لابی به خوبی آشنا باشید در ادامه با ما همراه باشید.

از تمیز کردن کف لابی شروع کنید

کف بخش ورودی و لابی شما از هر جنسی که باشد، احتمالاً به دلیل اینکه در طول روز افراد زیادی از آن عبور می‌کنند، پر از خاک و زباله است. از همین رو لازم است تا به طور روزانه و طبق برنامه مرتبی تمیز شود. اگر برای بخش لابی از فرش یا موکت استفاده می‌کنید، بهتر است به طور مرتب آن را جارو کنید و اجازه ندهید که لکه و کثیف شوند زیرا بعد تمیز کردن آن به نسبت سخت‌تر خواهد شد.

روال نظافت کف ساختمان بسته به آب و هوا و میزان تردد متفاوت است. برای مثال معمولاً در روزهای بارانی و برفی، خاک و رطوبت بیشتری وارد فضای لابی می‌شود و به همین دلیل لازم است تا نظافت آن سریع‌تر انجام شود.

تمیز کردن کف لابی و ورودی ساختمان
مرحله اول نظافت لابی ساختمان تمیز کردن کف لابی و ورودی ساختمان است که تردد بیشتری در آنجا انجام می‌شود.

از تمیز کردن مبلمان لابی غافل نشوید

معمولاً روی سطوح مبلمان لابی ذرات مواد غذایی، خاک و آلودگی‌های زیادی قرار دارند که اگر به موقع تمیز نشوند، موجب ایجاد لکه و فرسودگی مبلمان می‌شوند. بهتر است برای تمیز کردن مبلمان لابی حتماً برنامه مرتبی داشته باشید و با کمک یک پاک کننده مؤثر، روزانه همه لکه‌ها و خاک‌های روی مبلمان را تمیز کنید.

تمیز کردن و نظافت مبلمان لابی ساختمان
به جا ماندن ذرات غذا و آلودگی‌ها روی مبلمان موجب می‌شود تا به مرور لکه‌ها و آلودگی‌هایی روی آن ایجاد شود، بهتر است تمیز کردن مبلمان را حتماً در برنامه نظافت لابی ساختمان قرار دهید و سعی کنید به طور مرتب اقدام به نظافت آن نمایید.

پادری ورودی ساختمان را هفته‌ای یک بار تمیز کنید

ازآنجایی‌که هر فرد در زمان ورود به ساختمان، در روزهای بارانی و آفتابی پای خود را ابتدا روی پادری بخش ورودی می‌گذارد، بهتر است تمیز کردن پادری را جز برنامه هفتگی نظافت ورودی ساختمان قرار دهید. مطمئناً قرار دادن یک پادری کثیف و پر از لک می‌تواند جلوه نامرتبی به ساختمان شما ببخشد و از همین رو تمیز کردن آن باید به طور مرتب انجام شود.

تمیز کردن پادری و نظافت ورودی ساختمان
تمیز کردن پادری بخش ورودی باید جز برنامه‌های مرتب نظافت لابی ساختمان باشد تا ساختمان شما ظاهری مرتب و آراسته داشته باشد.

لبه‌ها و اطراف پنجره‌های لابی را تمیز کنید

تمیز کردن لبه طاقچه‌ها و اطراف پنجره‌های لابی که کاملاً در دید هستند، می‌تواند روی ظاهر ساختمان شما بسیار مؤثر باشد. بهتر است به طور مرتب گرد و غبار روی طاقچه و اطراف پنجره‌ها را تمیز کنید و اجازه تجمع خاک و آلودگی را در این بخش ندهید.

تمیز کردن پنجره‌ها و طاقچه‌ها در زمان نظافت لابی ساختمان
قاب پنجره‌های لابی و طاقچه‌ها محل تجمع خاک و آلودگی هستند و بهتر است در زمان نظافت لابی ساختمان تمیز کردن این بخش‌ها را فراموش نکنید.

بخش نگهبانی ساختمان را هر روز مرتب کنید

اگر دوست دارید که ساختمان شما واقعاً از دید یک فرد که وارد خانه می‌شود، تمیز به نظر برسد، بهتر است تمیز کردن بخش نگهبانی و فضای اطراف آن را از یاد نبرید. سازماندهی فضای داخل این بخش و مرتب و تمیز کردن آن اهمیت زیادی در ظاهر خانه‌تان دارد، پس هیچ‌گاه از نظافت ورودی ساختمان و بخش نگهبانی غفلت نکنید.

تمیز کردن روزانه بخش نگهبانی را به لیست نظافت لابی ساختمان خود اضافه کنید.
اگر دوست دارید که ساختمانی تمیز داشته باشید، بهتر است تمیز کردن روزانه بخش نگهبانی را نیز به لیست نظافت لابی ساختمان خود اضافه کنید.

برای تمیز کردن ساختمان یک چک لیست تهیه کنید

برای اینکه همیشه ساختمانی مرتب و تمیز داشته باشید، خوب است که برای نظافت لابی ساختمان برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید. یک چک لیست تهیه کنید و در آن بنویسید که تمیز کردن کدام بخش‌ها باید به صورت روزانه و یا هفتگی و ماهانه انجام شود. این کار موجب می‌شود تا ظاهر ساختمان شما همیشه به طور چشمگیری تمیز باشد و کمتر به نظافت عمیق و پردردسر نیاز داشته باشد. می‌توانید در ادامه این چک لیست را به مسئول خدمات ساختمان و یا نظافتچی‌ای که برای نظافت مشاعات استخدام می‌کنید بدهید، تا خیالتان راحت باشد که در هر بار نظافت، جایی از قلم نمیفتد.

برنامه منظم نظافت مشاعات ساختمان
برای نظافت مشاعات ساختمان بهتر است یک برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه در نظر بگیرید و از نظافتچی خود بخواهید طبق آن برنامه فضا را تمیز کند.

راهکارهای نظافت لابی ساختمان تجاری

برای ساختمان‌های تجاری نظافت لابی ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند روی جذب مشتری و ارباب رجوع مؤثر واقع شود و موجب انتقال حس مثبت یا منفی به آن‌ها شود. صرف نظر از اینکه ساختمان شما چه اندازه است و چه کسب و کارهایی در آنجا مشغول به کار هستند، لابی ساختمان مکانی است که هر فرد برای وارد شدن به بخش مورد نظر خود باید از آن عبور کند. از این رو تمیز کردن و نظافت ورودی ساختمان می‌تواند روی دید اولیه همه افرادی که با کسب و کار شما در ارتباط هستند و وارد دفتر شما می‌شوند، تأثیر بگذارد.

نظافت اداری و تجاری

نظافت اداری و تجاری

  • نظافت اداره و سازمان
  • نظافت شرکت و محل کار
  • نظافت واحد های تجاری
  • نظافت مجتمع های تجاری و ساختمان های بزرگ
دریافت این خدمت از استادکار

کدام بخش‌های یک ساختمان تجاری باید به صورت روزانه تمیز شوند؟

بخش ورودی و خارج از ساختمان

بخش ورودی ساختمان که زباله‌ها را در آن جا قرار می‌دهید، باید به طور مرتب تمیز شوند و کف آن باید روزانه جاروکشی و تمیز شود. درب ورودی ساختمان اولین بخشی است که افراد با آن روبرو می‌شوند و به همین دلیل تمیز کردن آن نیز می‌تواند جلوه بهتری به فضا بدهد.

نظافت ورودی ساختمان تجاری
نظافت ورودی ساختمان باید جز برنامه‌های روزانه ساختمان‌های تجاری باشد و فضای این بخش باید به طور مرتب جاروکشی و تمیز شود.

آسانسورها و راه‌پله‌ها

آسانسورها و راه‌پله‌های ساختمان محل تجمع و رفت و آمد هستند و به همین دلیل باید چندین بار در روز بررسی شوند تا مرتب و تمیز باشند. لکه‌های روی دکمه‌ها و آینه آسانسور باید به طور مرتب تمیز شوند و نرده‌های راه‌پله نیز باید دستمال کشی شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره نظافت آسانسور، می‌توانید «راهنمای کامل نظافت آسانسور در محیط کار» را بخوانید.

تمیز کردن آسانسور و راه‌پله باید به عنوان بخشی از نظافت مشاعات ساختمان به صورت روزانه و به طور مرتب انجام شود.
تمیز کردن آسانسور و راه‌پله‌ها نیز باید به عنوان بخشی از نظافت مشاعات ساختمان به صورت روزانه و به طور مرتب انجام شود.

کف لابی

برای اینکه محیط لابی ساختمان تجاری همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد، باید حداقل یک بار در طول روز جارو شود و مدام از لحاظ تمیز بودن و نبود زباله و خاک بر روی کف چک شود.

نظافت لابی ساختمان تجاری
جارو کشی و تی زدن روزانه باید جز برنامه‌های روزانه نظافت لابی ساختمان‌های تجاری باشد.

سایر وظایف مربوط به نظافت روزانه لابی

مبلمان لابی و تمام سطوح و تجهیزاتی که در این بخش قرار دارند باید به صورت روزانه تمیز و ضدعفونی شوند. سطل زباله باید حتماً به صورت روزانه تخلیه گردد و روزی چند بار نیز سرویس بهداشتی لابی از لحاظ تمیزی بررسی و در صورت نیاز تمیز شود.

کدام بخش‌های یک ساختمان تجاری باید به صورت هفتگی تمیز شوند؟

برای بیشتر مواقع تمیز کردن در آخر هفته‌ها بسیار کاربردی‌تر و مؤثرتر خواهد بود. زمانی که تجمع در ساختمان کم است و افراد زیادی رفت و آمد نمی‌کنند، بهترین زمان برای سرک کشیدن به بخش‌های مختلف ساختمان و نظافت آن است.

درب‌های ورودی‌ها

به منظور نظافت ورودی ساختمان تجاری باید تمام درب‌های شیشه‌ای داخل و بیرون ساختمان و پارتیشن‌ها به طور دقیق تمیز شوند و دستگیره‌ و قاب درب‌ها به طور دقیق دستمال‌کشی شوند.

تمیز کردن درب‌های شیشه‌ای ورودی هنگام نظافت لابی ساختمان
بهتر است به طور هفتگی در زمان انجام امور مربوط به نظافت لابی ساختمان حتماً درب‌های شیشه‌ای ورودی را نیز تمیز کنید.

پنجره‌های لابی

بخش‌های داخلی و خارجی پنجره‌های بخش لابی باید به صورت هفتگی تمیز شوند. برای تمیز کردن پنجره‌ها می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

دیوارها و قاب درب‌ها

کلیه دیوارهای بخش لابی و قاب درب‌ها بهتر است به صورت هفتگی تمیز شوند و این موضوع باید جز برنامه منظم نظافت لابی ساختمان قرار بگیرد.

تمیز کردن دیوارها و قاب درب‌ها هنگام نظافت لابی ساختمان
در هنگام نظافت لابی ساختمان به صورت هفتگی، بهتر است که تمیز کردن دیوارها و قاب درب‌ها را فراموش نکنید.

کف لابی

کف‌پوش، کف چوبی یا فرش لابی یکی از آلوده‌ترین بخش‌های هر ساختمان محسوب می‌شود که به خاطر تردد زیاد معمولاً آلودگی‌های زیادی در آن جمع می‌شود. بهتر است به جز تمیزکاری روزانه به صورت هفتگی نیز کف تمامی راهروها و بخش‌های لابی را با دقت بیشتری تمیز و ضدعفونی نمایید.

مبلمان و تجهیزات لابی

کلیه مبلمان و تجهیزاتی که در لابی یک ساختمان تجاری قرار دارند باید به صورتی دقیق‌تر نسبت به نظافت روزانه تمیز شوند. تمیز کردن لابه‌لای درز مبلمان و لوازم و تکاندن خاک  آن‌ها و گردگیری غبار روی لامپ‌ها و لوازم تزئینی که داخل لابی قرار دادن جز این بخش هستند.

تمیز کردن مبلمان و تجهیزات لابی هنگام نظافت مشاعات ساختمان
تمیز کردن مبلمان و تجهیزات لابی به عنوان بخش مهمی از نظافت لابی ساختمان باید به صورت هفتگی انجام شود.

سرویس بهداشتی لابی

نظافت هفتگی سرویس بهداشتی باید علاوه بر تمیز کردن ظاهر آن شامل تمیز کردن دیوارها و درب و شیرآلات باشد و تمام بخش‌ها باید با حساسیت بیشتری به طور کامل ضدعفونی شوند.

نظافت سرویس بهداشتی لابی ساختمان
تمیز کردن توالت‌ها، دیوارها و درب و کلیه تجهیزات سرویس بهداشتی بهتر است در لیست هفتگی نظافت لابی ساختمان قرار بگیرد تا ساختمان همیشه مرتب به نظر برسد.

کدام بخش‌های یک ساختمان تجاری باید به صورت ماهانه تمیز شوند؟

تمیز کردن بسیاری از مناطق و سطوح مختلف بخش لابی ساختمان ممکن است در طول هفته نادیده گرفته شود و از این رو تمیز کردن این بخش‌ها باید به صورت ماهانه انجام شود.

احتمالاً برای مطبوع شدن هوا در داخل لابی ساختمان تجاری شما کولر یا تهویه نصب شده است. تمیز کردن فیلتر فن یا تهویه هوا برای از بین بردن آثار آلودگی‌ها اهمیت زیادی دارد. از طرفی بهتر است حداقل به صورت ماهانه تمامی چراغ‌ها و لوسترهای بخش لابی با دقت بیشتری تمیز شوند تا خاک اضافی داخل این بخش به طور کامل از بین برود.

در آخر هر ماه می‌توان به کلیه اموری که فرصت رسیدگی و نظافت آن در طول ماه پیدا نشد، پرداخت. به یاد داشته باشید اگر برای انجام امور نظافت لابی نیاز به کمک افرادی ماهر و باتجربه دارید، می‌توانید از تیم همکار ما در استادکار کمک بگیرید و همین حالا اپلیکیشن استادکار را نصب کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

اگر برای نظافت مشاعات ساختمان‌های اداری و مسکونی و همچنین تمیز کردن بخش لابی نیاز به کمک افرادی متخصص و باتجربه دارد، بهتر است که ابتدا یک برنامه درست و منظم برای این کار تدارک ببینید و سپس از نیروهای متخصص استادکار که تجربه لازم را در امور مربوط به نظافت دارند، کمک بگیرید.

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع:

servicemasterclean.com    cleanmethod.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 2 =