راهکارهای کاربردی برای نظافت کاشی

1

نظافت کاشی در مناطقی از خانه مانند حمام و دستشویی که با رطوبت و متعاقبا کپک و قارچ سر و کار دارد، یکی از ارکان اصلی تمیزکاری های خانه تکانی شما است. شاید حتی نظافت کاشی های آشپزخانه هم که در معرض جذب چربی هستند تبدیل به معضلی جدی برای شما شده باشد. برای اطلاع از راهکارهای کاربردی نظافت کاشی در خانه با مقاله زیر با ما همراه باشید.

 اهمیت نظافت کاشی ها و مراحل آن

کاشی ها یکی از مهم ترین روکش های دیواری هستند که دیوار را از رطوبت و …حفظ می کنند. با مراقبت مناسب از آنها می توانید سال های سال از کاشی هایی براق در منزلتان لذت ببرید. مراقبت از کاشی و سرامیک به تکنیک های تمیز کردن نیز مرتبط است. برای مثال از موادی که موجب از بین بردن دوغاب کاشی می شود نباید استفاده کرد. همچنین می توانید برای از بین بردن رد آب روی کاشی ها یک لایه واکس ماشین بزنید یا در رنگهای ضدکپک استفاده کنید. در زیر بهترین تکنیک های نظافت کاشی و سرامیک برایتان گردآوری شده است.

راهکارهای کاربردی برای نظافت کاشی
کاشی ها یکی از مهم ترین روکش های دیواری هستند که دیوار را از رطوبت و … حفظ می کنند

گردگیری کنید

ابتدا لازم است روی کاشی ها را گردگیری کرده و غباری که رویشان نشسته را با دستمال، طی یا جاروبرقی جمع کنید. گردوخاکی که در مناطق مرطوب و شرجی وجود دارد به راحتی می تواند تبدیل به جرم هایی شود که به سختی پاک می شوند. در آشپرخانه نیز لکه های چربی نیز می توانند همین بلا را روی کاشی ها بیاورند. بنابراین بهتر است زود به زود گرد روی کاشی ها را با دستمال پاک کنید تا لکه ای به جا نماند.

آب گرم و اسپری کردن سرکه

کار را با آب گرم و سرکه ادامه دهید. ابتدا روی کاشی ها آب گرم بریزید و نصف فنجان سرکه را با آب مخلوط کرده و روی کاشی ها اسپری کنید. سرکه سبب ضدعفونی شدن و براق شدن کاشی ها می شود و یکی از نکات مهم در نظافت کاشی در منزل است. از الکل نیز می توانید در صورت نبود سرکه در منزل برای ضدعفونی کردن کاشی ها و از بین بردن قارچ ها و میکروب ها استفاده کنید. اگر خواستید که عملیات پاکسازی را عمیق تر دنبال کنید می توانید از ترکیب همیشگی جون شیرین و سرکه استفاده کنید تا محلول قوی تری برای پاک کردن لکه های روی کاشی داشته باشید. در انتها با آب یا دستمال کاشی ها را پاک و خشک کنید.

نظافت کاشی
سرکه کاشی ها را برق می اندازد

استفاده از شوینده های قوی تر

به طور کلی توصیه می شود که از شوینده های بسیار غلیظ و قوی مانند سیلیکات برای شست و شوی کاشی و سرامیک استفاده نشود، چرا که علاوه بر اینکه می تواند دوغاب بین کاشی ها را از بین ببرد، می تواند منجر به آسیب به بافت کاشی و ساییدگی کاشی ها شود. همچنین در هنگام نظافت کاشی باید از ابزارهایی استفاده کنید که زمخت نبوده و دارای کمترین میزان سایندگی باشند تا به کاشی های منزل شما آسیب نرسد. اگر می خواهید از شوینده هایی قوی تر خصوصا برای از بین بردن لکه های چربی روی کاشی های آشپزخانه استفاده کنید انتخاب های زیادی دارید.

یکی از این شوینده ها می تواند ماده های تمیزکننده کاشی و سطوح برندهای موجود در بازار یا جوهر نمک با غلظت کم باشد. بسیاری نیز وایتکس را برای لکه های سرسخت انتخاب می کنند. اگر کاشی شما لک دارد، اجازه دهید که ترکیبات فوق اندکی روی آن باقی بمانند. دوش آب داغ را باز کنید تا حمام بخار کند و ترکیبات شوینده با بخار ترکیب شود. هواکش را زده و خود از حمام خارج شوید یا اگر در آشپزخانه هستید پنجره ها را باز بگذارید. پس از چند دقیقه مجددا برای آبکشی وارد دستشویی یا حمام شوید و اقدام به شستن مواد و خشک کردن آن با پارچه کنید و در انتها درب حمام را باز بگذارید تا ضمن خشک شدن کاشی ها، بوی شوینده نیز از بین برود.

نظافت کاشی
شوینده های بسیار قوی علاوه بر اینکه می تواند دوغاب بین کاشی ها را از بین ببرد، می تواند منجر به آسیب به بافت کاشی و ساییدگی کاشی ها شود

تمیز کردن خط دوغاب

دوغاب یا درزهای کاشی یکی از نقاط مهم در امر نظافت کاشی است و این قسمت به علت منافذ زیادی که دارد مستعد رشد باکتری ها و زرد شدگی است. روش های زیادی برای پاک کردن دوغاب وجود دارد.

  • استفاده از جوش شیرین

می توانید روی درز کاشی ها جوش شیرین ریخته و با فرچه یا مسواک رویش محکم بکشید. همچنین می توانید خمیری از جوش شیرین و آب تهیه کنید و روی درزها با حرکت دورانی جلو به عقب بکشید تا جرم ها پاک شوند. اگر میخواهید تمیزی بیشتری ببینید می توانید به ترکیب فوق سرکه را نیز اضافه کنید.

  • استفاده از بخارشوی

بسیاری از بانوان از بخارشوی با فشار قوی برای تمیز کردن دوغاب استفاده می کنند.

  • استفاده از مسواک و ماده سفیدکننده

اسپری کردن ماده های شوینده و سفیدکننده ها نیز انتخاب بهینه دیگری برای تمیزکردن درز کاشی ها هستند. اجازه دهید ماده پاک کننده نیم ساعت روی دوغاب بماند تا لکه ها نرم شوند. سپس با مسواک جرم های آن پاک کرده و با آب بشویید.

نظافت کاشی
استفاده از مسواک و شوینده برای پاک کردن جرم های دوغاب

جمع بندی

نظافت کاشی در محیط های  مرطوبی که مستعد ایجاد قارچ هستند دارای اهمیت است و موجب می شود فضایتان روشن تر و بزرگ تر به نظر آید. خوب است نکاتی که در بالا گفته شد را در نظافت کاشی به کار بگیرید تا حمام و کاشی هایتان حسابی برق بیافتد!

منبع: Wikihow.com

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح - از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح

    […] که روی کاشی ها قرار دارند ایجاد می‌شود. سرامیک ها و کاشی ها بافت ظریفی دارند و بهتر است برای پاک کردن لکه زنگ زدگی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =