آیا استفاده از ماشین ظرفشویی موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود؟

0

شستن ظروف یکی از اقداماتی است که آب زیادی مصرف می‌کند. زمانی‌که ظرف‌ها را با دست می‌شویید و برای از بردن لکه‌های چربی روی ظروف مجبور به شستن چندباره آن‌ها می‌شوید، چیزی در حدود ۱۰۰ لیتر آب هدر می‌رود.. پس شاید بهتر باشد ظروف را با ماشین ظرفشویی بشوییم! اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که مصرف آب ماشین ظرفشویی چقدر است و هربار با روشن کردن آن، چه میزان آب مصرف می‌شود؟ یا هرگز به این فکر افتاده‌اید که آیا واقعا مصرف آب ماشین ظرفشویی کمتر از شستن ظروف با دست است؟ ماشین‌های ظرفشویی قدیمی چقدر بیشتر از ماشین‌های ظرفشویی جدید، آب مصرف می‌کنند؟

ما در این مقاله، به بررسی میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت و پاسخ سوالات بالا را هم به شما خواهیم داد. پس با استادکار همراه باشید.

اهمیت میزان مصرف آب

امروزه مدل‌های مختلفی از ماشین ظرفشویی با ظرفیت‌ها و جزئیات متفاوت در بازار وجود دارند که هرکدام در مصرف انرژی و آب با هم متفاوت هستند. مصرف آب ماشین ظرفشویی در برخی مدل‌ها بیشتر است و در مقابل، برخی دیگر از میزان آب کمتری استفاده می‌کنند. حتما شنیده‌اید که بحران آب در کشور ما رو به افزایش است و احتمال می‌رود تا سال‌های آینده، دنیا با کمبود آب بیشتری مواجه شود. لذا صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از راهکارهایی برای کاهش مصرف آب، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

باید بدانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌هایی از ماشین ظرفشویی به بازار آمده‌اند که به سیستم شستشوی نیمه مجهز هستند. مصرف آب ماشین ظرفشویی در این مدل‌ها، نسبت به مدل‌های قبلی، بسیار پایین‌تر است. برای مثال، میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش با امکان شستشوی نیمه، بسیار کمتر است و این امکان را فراهم می‌کند تا تنها ظروف چیده شده روی یک طبقه از ظرفشویی را بشوید. از طرفی در مدل‌های جدیدتر معمولا مصرف آب ماشین ظرفشویی در کنار برچسب مصرف انرژی، روی دستگاه درج می‌شود. پس این امکان وجود دارد تا در زمان خرید، بتوانید دستگاه‌هایی با مصرف آب کمتر را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: آموزش مرحله به مرحله جرم گیری ماشین ظرفشویی

میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش با امکان شستشوی نیمه بسیار کمتر است و این امکان را فراهم می‌کند تا تنها ظروف چیده شده روی یک طبقه را بشوید.
میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش با امکان شستشوی نیمه بسیار کمتر است و این امکان را فراهم می‌کند تا تنها ظروف چیده شده روی یک طبقه را بشوید.

مصرف آب ماشین ظرفشویی

جالب است بدانید هر خانواده سالانه حدود ۲۳ هزار لیتر آب برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کند. این میزان نشان می‌دهد در هربار شستشوی ظروف ۱۲ نفره، تقریباً ۶۵ لیتر آب مصرف می‌شود. در حالی‌که مصرف آب ماشین ظرفشویی با سطح انرژی بالا، حدود ۱۵ لیتر خواهد بود. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، این مساله نشان‌دهنده کاهش مصرف آب ماشین ظرفشویی در مقابل شستشوی دستی است. این میزان صرفه‌جویی، از هدر رفتن حدود ۳۵۰ لیتر آب در هفته و ۱۸۰۰۰ لیتر آب در سال برای هر خانوار جلوگیری می‌نماید. به همین دلیل علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی برای خانواده‌ها مقرون به‌صرفه است، می‌تواند نقش به‌سزایی در جلوگیری از اسراف آب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: انواع شوینده های ماشین ظرفشویی چه خوبی و بدی دارند؟

از آنجایی که آب ماشین ظرفشویی سامسونگ در دمای بالا (حدود ۶۰ درجه) استفاده می‌شود، چربی‌ها زودتر و بهتر از روی ظرف‌ها پاک می‌شوند. به همین دلیل مصرف آب ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی کمتر است.
از آنجایی که آب ماشین ظرفشویی سامسونگ در دمای بالا (حدود ۶۰ درجه) استفاده می‌شود، چربی‌ها زودتر و بهتر از روی ظرف‌ها پاک می‌شوند. به همین دلیل مصرف آب ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی کمتر است.

اگر برای نصب، تعمیر و سرویس ماشین ظرفشویی خود، دنبال سرویس‌کار ماهر و باتجربه می‌گردید، روی دانش و مهارت استادکاران ما حساب کنید:

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل کمتر بودن مصرف آب ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی

  • شستن ظروف با دست به روشی که اکثر افراد آن را انجام می‌دهند، درست نیست. آنها برای شستن ظروف، فقط از یک سینک آب استفاده نمی‌کنند. بلکه برای گرم نگه داشتن آب، شیر آب را باز می‌گذارند و آب بیشتری مصرف می‌نمایند.
  • مصرف آب ماشین ظرفشویی، بهینه و بدون هدر رفت است. در ضمن ماشین ظرفشویی آب را بیش از حد تحمل یک فرد، گرم می‌کند. بنابراین ظروف با سرعت بیشتر و به صورت موثرتری تمیز خواهند شد.
  • ماشین ظرفشویی آب را در طول چرخه فیلتر کرده و مجددا استفاده می‌نماید تا میزان آب شیرین مورد نیاز به حداقل برسد.
  • حتی اگر ظرفیت ماشین ظرفشویی کامل نباشد و نیمی از آن پر شده باشد، در مقایسه، آب مصرفی ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی کمتر خواهد بود.

تاثیر انتخاب برنامه درست و پیشرفت تکنولوژی بر میزان آب مصرفی ماشین ظرفشویی

توجه داشته باشید انتخاب برنامه مناسب برای شستشوی ظروف نیز می‌تواند روی میزان آب مصرفی ماشین ظرفشویی تأثیر بگذارد. برای مثال، زمانی‌که در ماشین ظرفشویی سامسونگ گزینه شستشوی سریع را انتخاب می‌کنید، مصرف آب ماشین ظرفشویی سامسونگ تا میزان زیادی کاهش می‌یابد. از طرفی زمانی‌که تعداد زیادی ظرف چرب و کثیف دارید، میزان آب مصرفی نیز افزایش پیدا می‌کند.

به‌طور میانگین مصرف آب ظرفشویی‌ها در حالت نرمال تقریباً ۱۵ لیتر است. اما توجه داشته باشید که نوع دستگاه و میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی که از طرف کارخانه روی آن قید شده، تأثیر زیادی بر این موضوع دارد. برای مثال، میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش در مدل‌های جدید با تکنولوژی پیشرفته، بسیار کمتر از مدل‌های قدیمی این برند است.

میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش در مدل ۱۴ نفره با مصرف انرژی AA تنها ۶ لیتر است. این دستگاه با استفاده از سنسور تشخیص میزان کثیفی و چرب بودن ظروف، به اندازه لازم آب مصرف می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه فیلتر ماشین ظرفشویی ال جی را تمیز کنیم؟

انتخاب برنامه مناسب و درست برای شستشوی ظروف، در میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش تأثیر می‌گذارد.
انتخاب برنامه مناسب و درست برای شستشوی ظروف، در میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش تأثیر می‌گذارد.

یک مثال روشن برای درک بهتر موضوع مصرف آب ماشین ظرفشویی

اجازه دهید با یک مثال دقیق بهتر موضوع را بررسی کنیم. اگر برای شستشوی ظروف با دست شما ۷۰ دقیقه زمان و ۱۴۰ لیتر آب مصرف کنید، برای شستن همان ظروف در ماشین ظرفشویی زمان شستشوی شما ۹ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود و در برنامه شستشوی سریع حدود ۱۳ لیتر، شستشوی نرمال ۱۸ لیتر و در برنامه شستشوی قوی حدود ۲۷ لیتر آب مصرف خواهد شد که نه‌تنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود، بلکه مصرف آب ماشین ظرفشویی نیز به نسبت زیادی کاهش می‎یابد.

چنانچه تاکنون موفق به استفاده از خدمات مختلف استادکار نشده‌اید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن ما، هر لحظه و در هر مکان، سفارش دریافت خدمات خود را ثبت نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
برای شستشوی ظروف با دست، شما ۱۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنید. برای شستن همان مقدار ظرف، میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش با برنامه شستشوی سریع، تنها حدود ۱۳ لیتر خواهد شد.
برای شستشوی ظروف با دست، شما ۱۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنید. برای شستن همان مقدار ظرف، میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی بوش با برنامه شستشوی سریع، تنها حدود ۱۳ لیتر خواهد شد.

نکاتی که درباره استفاده از ماشین ظرفشویی باید بدانید

  • در برخی مدل‌های ماشین ظرفشویی، دستگاه به‌طور خودکار مصرف آب ماشین ظرفشویی را برای هر شستشو بر اساس مقدار ظروف تنظیم می‌کند. استفاده از این تکنولوژی موجب می‌شود تا مصرف آب ماشین ظرفشویی شما کمتر گردد.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما به سیستم شستشوی نیمه مجهز است، زمانی‌که ظروف زیادی برای شستن ندارید، همه ظرف‌ها را در یک طبقه جا دهید تا مصرف آب ماشین ظرفشویی کاهش یابد.
  • هربار برای استفاده از ماشین ظرفشویی سعی کنید حتماً آن را به‌طور کامل پر کنید و به جای اینکه دستگاه را چند بار روشن کنید، این کار را یک‌باره انجام دهید.
  • قبل از خرید ماشین ظرفشویی حتماً به مصرف آب ماشین ظرفشویی و انرژی آن توجه کنید و دستگاه‌هایی را خریداری نمایید که آب و انرژی کمتری استفاده می‌کنند.
  • ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی کامل آب نکشید. این کار موجب می‌شود آب زیادی قبل از شستشو در ماشین مصرف شود.. بهتر است تنها با یک دستمال، باقی‌مانده غذا را از روی ظروف تمیز کرده و آنها را داخل دستگاه قرار دهید.

بیشتر بدانید: علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی سامسونگ چیست؟

برای بهبود در مصرف آب چه کنیم؟

بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند که مقدار مصرف آب ماشین ظرفشویی تا چه میزانی از شستشوی ظروف با دست کمتر است. به همین دلیل ما در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم. همان‌طور که مشاهده کردید، برای شستشوی یک سرویس ۱۲ نفره با دست باید حدود ۶۵ لیتر آب مصرف کنید، در حالی‌که مثلا مصرف آب ماشین ظرفشویی سامسونگ در مدل‌های جدیدتر تنها ۱۵ لیتر است.

علاوه بر این، همانطور که اشاره شد، نیازی نیست ظروف قبل از گذاشته شدن در ماشین ظرفشویی، آبکشی شوند. چون ماشین‌های ظرفشویی مدرن و امروزی، بسیار موثر و هوشمندانه عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها برای عملکرد مؤثرتر، به چربی ظروف نیاز دارند. زیرا دارای حسگرهایی هستند که با اندازه‌گیری مقدار چربی روی ظروف، میزان قدرت شستشو را تعیین می‌کنند. باید اشاره کنیم که حذف مرحله آبکشی قبل از شستشو، می‌تواند باعث صرفه‌جویی هزاران لیتر آب در سال شود.

خواندن این مقاله هم به کارتان خواهد آمد: نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی با حداکثر بهره‌گیری از فضای آن

ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی کامل، آب نکشید. این کار موجب می‌شود آب زیادی قبل از شستشو در ماشین مصرف شود. بهتر است ظروف را تنها با یک دستمال تمیز کرده و داخل دستگاه قرار دهید.
ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی کامل، آب نکشید. این کار موجب می‌شود آب زیادی قبل از شستشو در ماشین مصرف شود. بهتر است ظروف را تنها با یک دستمال تمیز کرده و داخل دستگاه قرار دهید.

برای مدیریت مصرف آب ماشین ظرفشویی، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

برای کاهش مصرف آب و بهینه سازی عملکرد ماشین ظرفشویی، همیشه از یک شوینده باکیفیت بهره بگیرید. ضمنا شوینده را به اندازه در دستگاه بریزید. استفاده از مقدار بیشتر شوینده، ظروف شما را تمیزتر نخواهد کرد! هر زمان هم که ممکن است، باید از چرخه نرمال دستگاه استفاده نمایید. زیرا این چرخه، کارآمدترین چرخه برای شستن روزانه ظروف است. از آنجایی‌که زمان شستشو با این برنامه، کوتاه‌تر است، مصرف آب هم کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین برای اینکه دستگاه شما بهترین عملکرد خود را ارائه دهد، لازم است سالیانه دستگاه خود را سرویس نمایید. در ضمن برای مدیریت مصرف انرژی، می‌توانید زمان دستگاه را طوری تنظیم کنید که (در صورت بی‌صدا بودن)، آخر شب یا صبح زود روشن شود. چراکه مصرف برق در این ساعات، کمتر است. در ضمن شما با این کار عمر دستگاه خود را بالا می‌برید.

این مقاله هم نکات جالبی دارد: تمیز کردن ماشین ظرفشویی با چند روش خانگی و راحت

چه ظروفی از شستن با ماشین ظرفشویی معاف هستند؟

هرچند مصرف آب ماشین ظرفشویی کمتر از شستشوی دستی است، اما این دلیل برای شستن همه ظروف در ماشین، کافی نیست. بعضی از اقلام، از جمله اقلام چوبی، تابه‌های چدنی و چاقوهای تیز را نباید در ماشین ظرفشویی شست. چاقوها در اثر شستن در ماشین ظرفشویی آسیب می‌بینند.

شستن برخی از ظروف با دست، به همان اندازه که برای محافظت از ظروف آشپزخانه مهم است، برای افزایش عمر دستگاه شما هم ضرورت دارد. برندهای سازنده ماشین ظرفشویی توصیه می‌کنند برخی از ظروف الزاما باید با دست شسته شوند. ظروف نچسب، چاقوهای آشپزخانه، ظروف چینی و کریستال، لوازم چوبی، قابلمه‌های چدنی و مسی، ظروف دارای نقوش طلایی یا نقره‌ای با رعایت اصول مصرف آب، باید با دست شسته شوند. با شستن دستی این نوع ظروف، از آسیب رساندن به ماشین ظرفشویی هم جلوگیری می‌کنید.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟

اگر برای نصب یا جابجایی ماشین ظرفشویی، نیاز به لوله‌کشی آب و فاضلاب دارید، روی خدمات استادکار حساب کنید:

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار

آیا لازم است برای کاهش آب مصرفی ماشین ظرفشویی، به فکر خرید دستگاه نو باشیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی در آشپزخانه، سرمایه‌گذاری روی لوازم هوشمند است. اگرچه ممکن است خرید این لوازم در ابتدا برای شما هزینه زیادی داشته باشد، اما در دراز مدت در زمان، انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی بیشتری خواهد شد.

لازم به یادآوری است حتی ماشین ظرفشویی قدیمی، کمتر از شستن ظروف با دست آب مصرف می‌نماید. ماشین‌های ظرفشویی هوشمند جدید با برندهای معتبر، کمتر از ۱۵ لیتر آب در یک چرخه کامل مصرف می‌کنند. این در حالی است که یک شیر آب باز، هر دو دقیقه یک‌بار، همان مقدار آب را مصرف می‌کند. پس تا جایی‌که ممکن است، شستن ظروف را به ماشین ظرفشویی بسپارید!

اگر برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی‌تان به کمک افرادی متخصص نیاز دارید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: Thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =