روش صحیح ضدعفونی غذا، خوراکی، میوه و سبزیجات

0

ضدعفونی غذا، میوه و سایر خوراکی‌ها در این روزها که بیماری کرونا در جهان به سرعت در حال گسترش است و هر روز گزارش‌هایی از میزان مرگ و میر آن در سطح کلان داده می‌شود،یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن ما را حسابی درگیر خود کرده‌است. اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم اعلام کرده، تا به حال گزارشی مبتنی از ابتلا به کرونا از طریق مواد غذایی در جهان اعلام نشده است.

اما با توجه به سنگینی این ویروس و امکان تماس آن با سطح مواد غذایی مختلف، به هرحال ضدعفونی میوه و ضدعفونی خوراکی‌های باز و فاقد بسته‌بندی بسیار ضروری و مهم هستند. استادکار قصد دارد تا شما را در ابتدا با نحوه شستشوی سبزی و میوه‌ها از نگاه سازمان غذا دارو (FDA) در شرایط عادی آشنا کرده و سپس نحوه ضدعفونی غذاهای مختلف همچون خوراکی جات، میوه وسبزیجات در شرایط کنونی که ویروس کرونا همه‌گیر شده را با شما در میان بگذارد. پس با ما همراه باشید.

سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد نحوه شستشوی میوه و سبزیجات چه می‌گوید؟

استفاده از مواد غذایی تازه همچون میوه و سبزیجات همیشه بخشی از تغذیه و رژیم سالم غذایی بوده که موجب کاهش ابتلا به انواع بیماری‌ها، سرطان‌ها و…. می‌شوند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. اما توجه داشته باشید، میوه وسبزیجات همواره با خاک، کود و.. در تماس بوده و دچار آلودگی می‌شوند. سازمان FDA برای از بین بردن این نگرانی راهکار بسیار ساده‌ای ارائه کرده که شاید از خواندن آن در ابتدا تعجب کنید.

  1. قبل از شستن میوه و سبزیجات ابتدا دستانتان را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. تمیز بودن دستان به قدری مهم و ضروری است که حتی در تماس با میوه‌ و سبزیجات تازه و آلوده نیز باید این مسئله رعایت شود.
توصیه های سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد نحوه شستشوی میوه و سبزیجات | روش های ضدعفونی میوه و سبزیجات در دوران شیوع ویروس کرونا
سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه اکید دارد که قبل از تماس دستان با میوه و سبزیجاتی که از بازار خریده‌اید، حتما آن‌ها را به مدت 20 ثانیه به صورت کامل بشویید.
  1. میوه‌ها و سبزیجات را ابتدا با آب جاری به صورت کامل شسته و سبزی‌ها را با سرکه سفید ضد عفونی نمایید.
نحوه صحیح ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات در برابر ویروس کرونا | روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از ویروس کرونا | بهترین و سالم ترین روش شستشوی سبزیجات
قبل از شستن سبزیجات پهن برگی همچون کلم و کاهو بهتر است برگ‌های بیرونی و یا آسیب دیده و پژمرده آن‌ها که با خاک در تماس مستقیم هستند را، از سبزی جدا کنید.
  1. صیفی‌جاتی همچون سیب زمینی و خربزه که سطحی سخت و زبر دارند را باید با یک برس یا اسفنج کاملا شسته و تمیز کنید.
انواع مواد ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات | نحوه ضدعفونی پیاز و سیب زمینی | چطور سیب زمینی و پیاز را ضدعفونی کنیم
در هنگام خرید سیب‌زمینی باید دقت کنید که سطح آن دچار سبزی یا کبودی نباشند. اگر پس از شستن سیب زمینی متوجه سبزی و.. آن شدید، بهتر است که آن قسمت‌ها را از سیب زمینی جدا کنید.
  1. در مورد میوه‌هایی مانند خیار، پرتقال و… پوست میوه را کاملا با دست بشویید، دقت کنید تمامی آلودگی‌ها از سطح آن زدوده شود. برای مصرف میوه‌هایی که دارای پوست هستند، حتما آن‌ها را با چاقو پوست بکنید.
  2. میوه‌هایی همچون انواع توت‌ها نیاز به دقت بیشتر در تمیز کردن دارند. بهتر است آن‌ها را در یک کاسه ریخته و ابتدا آن‌ها را خیس کرده و سپس در زیر آب جاری بارها بشویید تا عوامل بیماری‌زا نیز کاملا از سطح آن‌ها پاک شوند.
بهترین روش تمیز کردن و شستن توت فرنگی | بهترین روش ضدعفونی کردن میوه ها در برابر کرونا | محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزی
شستن محصولاتی همچون توت فرنگی نیاز به دقت بیشتر دارد. توت فرنگی به علت تماس مستقیم با خاک، امکان آلوده شدنش بسیار زیاد است بنابراین برای تمیز کردن توت فرنگی باید آن‌ها را در یک کاسه پر از آب قرار داده و چندین بار بشویید.

اگر بخواهیم در مورد ضدعفونی غذاها بیندیشم، باید ابتدا در مورد انواع غذا یا در واقع مواد غذایی فکر کنیم. همان‌طور که می‌دانید مواد غذایی شامل میوه و سبزیجات، گوشت، خشکبار و… می‌شود. در ادامه نحوه گند زدایی هرکدام از گروه‌ها را به شما ارائه خواهیم داد.

چگونه میوه و سبزیجات را در دوران شیوع کرونا ضدعفونی کنیم؟

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، میوه و سبزیجات بخش مهمی از مواد غذایی مورد مصرفی ما هستند و باید 3 واحد سبزی و 2 واحد میوه روزانه استفاده نمود.

تحقیقات نشان می‌دهد تا به حال گزارشی از انتقال آلودگی از طریق میوه‌ها داده نشده‌ است. اما همان طور که احتمالا قبلا هم شنیده‌اید، ویروس کرونا ویروس سنگینی است که بر روی اشیا مختلف می‌نشیند. بنابراین بهتر است ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات را با محلول‌های ضدعفونی کننده مختلف موجود در داروخانه‌ها و یا آنولیت جدی گرفت و آن‌ها را گند زدایی کرد.

اگر می‌خواهید درباره ماده ضدعفونی کننده آنولیت بیشتر بدانید، حتما مطلب مواد ضدعفونی کننده استادکار را بخوانید.

چگونه میوه و سبزیجات را در دوران شیوع بیماری کرونا ضدعفونی کنیم؟
به توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در دوران قرنطینه بهتر است از مصرف سبزیجات خام دوری کرده و فقط از سبزیجات پخته استفاده نمایید.
  • سعی کنید فقط میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنید که ظاهری سالم دارند. پس از خرید میوه وسبزیجات آن‌ها را در جایی خارج از خانه بگذارید. به گونه‌ای که در تماس با کودکان و یا اعضای خانه نباشد.
  • برای ضدعفونی میوه و یا سبزیجات آن‌ها را ابتدا با آب جاری کاملا شسته سپس درون محلول ضدعفونی‌کننده بریزید. بر اساس زمان مناسب اعلام شده در برچسب محلول، کار ضدعفونی میوه‌ یا سبزی‌ها را انجام داده و سپس آبکشی کنید و در سبد مخصوص بریزید.
  • برخی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان خرد کرده و سپس تقسیم‌بندی نمود و در فریزر قرار دارد و در زمانی ‌که لازم است از آن‌ها در سوپ و… به صورت گرم و پخته استفاده نمود.
  • به یاد داشته باشید، تخته خردکن گوشت و سبزی شما باید جدا باشند و پس از استفاده باید ابتدا با آب و مایع ظرفشویی کاملا آن‌ها را شسته و با محلول‌های ضدعفونی کننده گند زدایی شوند.
طریقه صحیح شستن میوه و سبزیجات | مراحل ضد عفونی میوه و سبزیجات با آنولیت
هرگز کیسه میوه و سبزیجات خریداری شده را وارد منزل نکنید. پس از اتمام ضدعفونی میوه و سبزیجات، کاسه و سینک را ضدعفونی کنید.
  • هرگز میوه و یا سبزی ضدعفونی نشده را درون یخچال قرار ندهید. پس از اتمام کار ضدعفونی میوه‌‌ها و سبزیجات و قرار دادن آن‌ها در یخچال و فریزر، درب یخچال و دستگیره‌ها را حتما ضدعفونی کنید.

آیا می‌توان گوشت‌های قرمز و سفید را هم ضدعفونی کرد؟

در ادامه ضدعفونی غذاها به گروه پروتئین‌ها و گوشت‌ها می‌رسیم. گوشت‌های قرمز و سفید نیازی به ضدعفونی کردن ندارند. پختن کامل آن‌ها بهترین روش گند زدایی است. در این روزها سازمان بهداشت جهانی توصیه اکید می‌کند که از مصرف گوشت‌های خام یا نیم پز به شدت خودداری کنید. تنها کاری که می‌توان برای تمیز کردن گوشت قبل از مصرف انجام داد، شستن کامل آن است.

  • ابتدا دستانتان را با دستکش لاتکس یا یک بار مصرف پوشانده و هرگز به طور مستقیم با گوشت تماس نداشته ‌باشید.
  • در مرحله دوم گوشت‌ها را کاملا بشویید.
  • در مرحله سوم آن‌ها را  بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید.
  • پس از قرار دادن گوشت‌ها در فریزر دستانتان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون به صورت کامل بشویید.
بهترین روش گندزدایی گوشت قرمز و سفید | نحوه ضدعفونی کردن گوشت قرمز و سفید | آیا می توان گوشت قرمز و سفید را ضدعفونی کرد؟
بهترین روش گندزدایی گوشت پختن کامل آن در دمای بالای 70 درجه است.

آیا خوراکی‌هایی که از بیرون خریداری می‌شود، می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟

هنگامی که صحبت از ضدعفونی غذاها می‌شود، تنقلات مختلف هم بخشی از خوراکی‌ها و یا در واقع مواد غذایی هستند که باید به نحوه ضدعفونی آن‌ها توجه کنیم:

  • شیرینی‌های خانگی

شیرینی‌ها و شکلات‌ها و مواد قندی گوناگون هم بخشی از هیدرات‌های کربن و غذاهای ما هستند که چه بخواهیم یا نه همه‌ ما آن‌ها را کم یا زیاد به صورت تنقلات استفاده می‌کنیم.

شیرینی‌هایی که در قنادی‌ها تولید می‌شوند، با توجه به حرارت بالای فر به نوعی ضدعفونی شده و کاملا سالم هستند، اما تماس دست فروشنده در حین قرار دادن شیرینی با جعبه، می‌تواند دلیل آلودگی و شیوع ویروس کرونا در آن شود. مسئله دوم خود جعبه‌ها هستند که امکان دارد آلوده باشند.

اگر بخواهیم میزان آلودگی شیرینی تر و خشک را با یکدیگر مقایسه کنیم:

شیرینی‌های تر به نسبت شیرینی‌های خشک با توجه به خامه و آب بیشتری که درونشان وجود دارد، می‌توانند آلوده‌تر باشند.

آیا امکان آلودگی شیرینی به ویروس کرونا وجود دارد؟ نحوه ضدعفونی شیرینی
رشد میکروب‌ها در شیرینی تر و خامه‌ای با توجه به محیط مرطوبش سریع‌تر انجام می‌گیرد.

شیرینی‌های خشک آب کمتری درونشان دارند و می‌توان آن‌ها را قبل از مصرف در ماکرویو گذاشت و مجدد گرمشان کرد.

شیرینی‌های خشک در دمای بالای 35 تا 40 درجه پخته شده‌اند، پس از ورود به خانه باید آن‌ها را در ماکرویو گذاشته تا دوباره گرم شوند. پس از گرم کردن مجدد شیرینی‌های خشک دیگر آلوده نبوده و می‌توان به راحتی نوش جان کرد.

  • آجیل‌ها

آجیل‌ها این مواد مغذی بخش مهمی از مواد غذایی مهم و لازم برای بچه‌ها و بزرگسالان هستند. استفاده از آجیل‌های باز و فله‌ای به دلیل تماس مستقیم آن‌ها با هوای آلوده در این روزها توصیه نمی‌شود.

اما برای ضدعفونی خوراکی‌هایی همچون آجیل باید قبل از مصرف آن‌ها را به مدت 10 دقیقه در دمای 40 درجه سانتی‌گراد در فر یا ماکرویو بگذارید تا دوباره برشته شود. پس از آن آجیل‌ها کاملا ضد عفونی شده‌اند.

روش های ضدعفونی مغزها و آجیل ها در برابر ویروس کرونا | چطور آجیل و خشکبار فله را ضدعفونی کنیم؟ چگونگی ضدعفونی آجیل
برای ضدعفونی غذای مغزی و کاملی همچون آجیل‌ها، با توجه به زمان اندک ماندگاری‌شان بهتر است به اندازه مصرف 2 تا 3 روز را در فر یا ماکرویو قرار دهید.

از جمله مواد غذایی مفید دیگر خشکبارهای  قابل شستشو همچون کشمش و انواع برگه هستند. برای ضدعفونی خوراکی‌هایی همچون کشمش و برگه باید ابتدا آن‌ها را با آب کاملا تمیز بشویید. سپس در سینی تمیز ریخته تا آب اضافی آن گرفته شود. در انتها آن‌ها را در حرارت آفتاب یا توستر، فر یا ماکرویو خشک کنید.

  • مصرف تنقلات و شکلات بسته بندی شده

همانطور که قبلا هم اشاره شد، در شرایط کنونی مصرف هرگونه تنقلات به صورت باز بسیار مضر و خطرناک می‌باشد، بهتر است که از تنقلات بسته بندی شده استفاده کنید. قبل از مصرف حتما بسته بندی خرید را کاملا با آب و صابون بشویید و سپس با مواد ضدعفونی کننده همچون الکل 70 درصد، آنولیت و… بسته بندی را گند زدایی کنید.

مطمئن ترین روش ضدعفونی کردن خرید سوپرمارکت | اقلام خوراکی را چطور ضدعفونی کنیم؟ نحوه ضدعفونی خوراکی | نکات بهداشتی خرید در دوران شیوع کرونا
با توجه به اینکه در کارخانه‌ها تهیه و تولید انواع شیرینی و شکلات، آجیل و… با دستگاه و به صورت ماشینی و بدون تماس دست و رعایت موازین بهداشتی انجام می‌شود، خوراکی‌های بسته‌بندی شده خطر کمتری برای انتقال ویروس کرونا دارند.

آیا تهیه غذای آماده از رستوران در دوران کرونا خطرناک است؟

تا به حال هیچ گزارشی از انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی داده نشده‌ است. تحویل غذا از رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر و داغ کاملا ایمن و بی‌خطر است. مهم رعایت فاصله اجتماعی در هنگام تحویل غذا و پرداخت اینترنتی است.

اما بهتر است حتما برای کاهش خطر انتقال آلودگی، بسته بندی مواد غذایی بیرون‌بر را ابتدا باز کرده و غذا را درون ظرف مناسب ریخته و قبل از خوردن دستان خود را با دقت به صورت 20 ثانیه حداقل بشویید.

به هیچ وجه غذایی که از بیرون سفارش داده‌اید را سرد میل نکنید. داغ کردن مجدد آن باعث ضدعفونی غذا می‌گردد.

آیا تهیه غذای آماده از رستوران در دوران کرونا خطرناک است؟ آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می شود | نکات بهداشتی سفارش غذا از رستوران در دوران کرونا
خطر انتقال ویروس کرونا از راه غذا بسیار کم است و سفارش غذا از رستوران‌ها در صورت رعایت موازین بهداشتی در حین پخت و پز کاملا ایمن و بی‌خطر است.

بهتر است در شرایط کنونی و شیوع کرونا از مصرف مواد غذایی فست فود و نوشابه‌های گازدار خودداری کنیم. فست فودها با توجه به نحوه تهیه آن‌ها، امکان دارد که با دست افراد تماس داشته باشند و دچار آلودگی شوند، از جمله موارد آلودگی دیگر جعبه‌های مورد استفاده آن‌هاست. سبزیجاتی که در کنار فست فودها قرار می‌گیرد نیز امکان دارد که درست ضدعفونی نشده باشند و خطر شیوع کرونا را افزایش دهند. از طرفی دیگر مصرف نوشابه‌های گازدار با توجه به میزان قند موجودشان ایمنی بدن را کاهش داه و بسیار مضر هستند.

اصول ضدعفونی غذا و خوراکیجات | مطمئن ترین روش ضد عفونی غذا و خوراک | نکات بهداشتی ضدعفونی میوه و سبزیجات
برای ضدعفونی غذاهایی همچون پیتزا بهتر است ابتدا دستان خود را کاملا با آب و صابون شسته و سپس پیتزا را قبل از مصرف به مدت 2 دقیقه در ماکرویو قرار دهید.

سخن آخر

همان طور که در این مقاله هم اشاره شد، ضدعفونی غذا شامل گروه و جزئیات مختلف می‌شود و نمی‌توان به صورت کلی در مورد آن سخن گفت. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا گروه‌های مختلف را به طور خلاصه به شما معرفی کرده و روش ضد عفونی هرکدام از آن‌ها را به صورت درست بیان کنیم. امید است که مورد استفاده قرار بگیرد.

منابع: HealththLinkBC | fda.gov | food.ndtv | BBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =