چگونگی ضدعفونی کردن کامل اتاق خواب

0

ضدعفونی کردن اتاق خواب یکی از مسائل مهمی است که بسیاری از ما در مواقع مختلف با آن درگیر هستیم. این مسئله به خصوص در زمان حضور فردی بیمار در منزل، شیوع بیماری‌های واگیردار و شرایط مشابه پررنگ‌تر نیز می‌شود. به همین علت پرداختن به مسئله ضدعفونی کردن اتاق خواب و یادگیری اصول و مراحل گند زدایی اتاق خواب بسیار حائز اهمیت است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا شما را با نکات و اصول گندزدایی و ضد عفونی کردن اتاق خواب در منزل آشنا کنیم.

چرا باید ضد عفونی کردن اتاق خواب را انجام دهید؟

اتاق خواب یکی از بخش‌های مهم در هر منزلی است. شما احتمالا زمان زیادی را در اتاق خوابتان برای انجام کارهای شخصی، مطالعه، استراحت، خواب و … سپری می‌کنید و بنابراین تمیز کردن اتاق خواب دارای اهمیت بالایی است.

گاهی در شرایط خاص نیاز است وقت بیش‌تری را برای تمیز کردن اتاق خواب اختصاص دهید؛ به عبارت دیگر مسئله‌ای فراتر از تمیز کردن و گردگیری اتاق خواب به میان می‌آید. بله، ضدعفونی کردن اتاق خواب. این امر در زمانی که شما یا یکی از اعضای خانواده بیمار هستید و یا به طور کلی جامعه درگیر نوعی بیماری واگیردار است، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

ضدعفونی کردن سطوح اتاق خواب، وسایل، مبلمان و … باید با رعایت اصول و استانداردهای مشخص صورت بگیرد تا حداکثر بهداشت را در اتاق خود شاهد باشید.

روش ضدعفونی کردن اتاق خواب | مراحل تمیز کردن اتاق خواب | راهنمای نظافت اتاق بیمار | چگونگی ضدعفونی کردن محیط خانه
روش ضدعفونی کردن اتاق خواب می‌تواند طیف گسترده‌ای از اصول و نکات را در برداشته باشد. به یاد داشته باشید از آنجا که زمان‌های مهمی نظیر زمان استراحت و خواب در اتاق خواب سپری می‌شود، تمیز کردن اتاق خواب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

اصول ضد عفونی کردن اتاق خواب

برای گند زدایی اتاق خواب و پاک کردن هرگونه آلودگی نظیر میکروب‌ها، ویروس‌ها و غیره، باید نکات و اصول گوناگونی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به طور موردی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از وسایلی نظیر دستکش و ماسک هنگام ضدعفونی کردن اتاق خواب
  • خلوت کردن محیط اتاق خواب از وسایل اضافی برای بالا رفتن دقت در گندزدایی
  • انتخاب مواد ضد عفونی کننده مناسب
  • انتخاب وسایل مناسب نظیر دستمال پارچه‌ای، پنبه و غیره
  • اختصاص زمان کافی برای ضدعفونی کردن هر بخش از اتاق خواب
  • پاکسازی و گند زادیی تمام بخش‌ها و وسایل موجود در اتاق خواب
انتخاب مواد ضدعفونی کننده اتاق خواب | مراحل ضد عفونی کردن اتاق خواب | اصول ضدعفونی کردن اتاق خواب
رعایت نکات و اصول استاندارد در مراحل ضد عفونی کردن اتاق خواب دارای اهمیت بسیار بالایی است. سعی کنید در انتخاب مواد ضدعفونی کننده اتاق خواب نهایت دقت را به کار ببرید.

ضدعفونی کردن اتاق خواب پس از بیماری کرونا

همانطور که می‌دانید متاسفانه در این ایام بیماری کووید-19 یا همان ویروس کرونا، مشکلات مختلفی را برای افراد به وجود آورده است. این ویروس می‌تواند تا ساعت‌ها روی سطوح گوناگون وجود داشته باشد؛ بنابراین به راحتی از طریق لمس سطوح قابل انتقال به افراد است. رعایت نکات بهداشتی بسیاری در این ایام توصیه می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرند. استفاده از ماسک، دستکش، ژل‌های ضدعفونی، محلول ضدعفونی مناسب برای سطوح و سایر موارد از جمله نکاتی است که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید رعایت شوند. در این میان، رعایت بهداشت در منزل نیز بسیار حائز اهمیت است. بخش‌های گوناگون منزل با توجه به رفت و آمد اعضای آن، باید تمیز و ضدعفونی شوند. ضدعفونی کردن اتاق خواب در ایام کرونا مسئله بسیار مهمی است که باید از همه جوانب به آن توجه کرد.

ضدعفونی کردن اتاق خواب برای بیماری کرونا | نحوه صحیح ضدعفونی کردن اتاق خواب در ایام کرونا | راهکارهای ضدعفونی اتاق خواب در زمان کرونا | شیوه ضدعفونی اتاق بیمار
ضدعفونی کردن اتاق خواب در زمان کرونا باید بر اساس اصول بهداشتی صحیح انجام گیرد تا ساکنان منزل را دچار بیماری و مشکلات پس از آن نکند.

مراحل ضدعفونی کردن اتاق خواب

ضد عفونی کردن اتاق خواب دارای مراحل مختلفی است که بهتر است عمل گندزدایی اتاق خواب را به ترتیب و بر اساس این مراحل انجام دهید تا در نهایت از رفع تمام آلودگی‌ها اطمینان حاصل کنید. این مراحل را در ادامه دنبال کنید:

  • سعی کنید در هنگام آغاز ضد عفونی کردن اتاق خواب، وسایل اضافی را از وسط اتاق جمع کرده و فضا را مرتب کنید.
  • از دستکش مناسب و ماسک استفاده کنید تا از برخورد آلودگی‌ها و ویروس‌ها با دست و ورود آلودگی‌ها و همچنین مواد ضدعفونی کننده به دهان جلوگیری شود.
  • از بین بهترین مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن ویروس‌ها می‌توان به صابون و مایع شوینده صابونی اشاره کرد. ویروس‌ها اغلب از لایه‌ای خارجی از جنس چربی تشکیل شده‌اند. اگر شما سطوح را تنها با آب تمیز کنید، آب از کنار چربی عبورکرده و ویروس را از بین نمی‌برد، اما وقتی از صابون یا مایع استفاده می‌کنید، این مواد از طریق از بین بردن لایه چربی می‌توانند ویروس را از بین ببرند. سطوحی که قابلیت شست‌وشو دارند را توسط دستمال آغشته به صابون، آب گرم و دستمال تمیز، گندزدایی کنید.
  • استفاده از مواد ضدعفونی کننده نظیر وایتکس، سرکه و الکل نیز می‌تواند ویروس‌ها را از سطوح مختلف حذف کند. استفاده از الکل 70 درصد و محصولات شوینده و ضد عفونی کننده ثبت شده در سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا یا  EPA، به شما برای گند زدایی سطوح کمک خواهند کرد.
  • ضدعفونی کردن هیچ کدام از بخش‌ها و وسایل اتاق خواب را از قلم نیندازید. درب، دستگیره‌ها، میز تحریر، قفسه‌ها، کلید چراغ‌ها، تخت خواب و هر وسیله‌ای دیگری که شما آن را لمس می‌کنید نیاز به ضد عفونی کردن دارند. با توجه به تعداد دفعاتی که از منزل خارج می‌شوید، برای ضد عفونی کردن اتاق خواب خود برنامه ریزی کنید.
  • برای ضد عفونی کردن اتاق خواب و وسایل آن از دستمال، پنبه یا اسفنج استفاده کنید. شست و شوی مداوم اسفنج و دستمال و همچنین تعویض سریع آن‌ها را فراموش نکنید.

نکته مهم در مورد ضدعفونی با وایتکس: از وایتکس برای سطوحی که امکان از دست دادن رنگ را دارند استفاده نکنید. در هنگام استفاده از وایتکس به تاریخ مصرف روی آن توجه کنید و همچنین آن را بر اساس دستورالعملی که روی جعبه نوشته شده است مورد استفاده قرار دهید. همچنین به این نکته توجه کنید که نباید محلول‌های ضدعفونی را با یکدیگر مخلوط کرد. برای استفاده از وایتکس می‌توانید 5 قاشق چای خوری وایتکس را با یک گالن آب مخلوط کنید و برای ضدعفونی کردن اتاق خواب از آن استفاده کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن ویروس‌ها نیاز به زمان دارند، پس برای استفاده از این مواد روی سطوح مختلف اتاق خواب، وقت کافی صرف کنید.

روش های گندزدایی اتاق خواب | مواد ضدعفونی کننده مناسب برای اتاق خواب | ضدعفونی کردن وسایل خانه برای از بین بردن ویروس کرونا
شما برای ضد عفونی کردن اتاق خواب باید مراحل و نکات مربوط به گندزدایی اتاق خواب را با دقت انجام دهید تا در نهایت تمام آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند.

روش ضدعفونی کردن تخت اتاق خواب

تخت در داخل اتاق خواب شما یک وسیله بسیار مهم است، زیرا شما زمان استراحت و خوابتان را در آن می‌گذرانید. بنابراین این محیط باید عاری از هرگونه آلودگی، میکروب و ویروس باشد.

شما می‌توانید سطح تخت خواب را با الکل یا سایر ضدعفونی کننده‌ها تمیز کنید. بهتر است رو بالشی‌ها، ملحفه، پتو، لحاف، روتشکی و سایر موارد را شست و شو دهید تا آلودگی‌ها از آن‌ها حذف شوند. این موارد را با آب گرم و ماده شوینده مناسب بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی مواد، در مدت زمان مناسب بشویید تا مطمئن شوید تمام آلودگی‌ها از آن‌ها حذف شده‌اند.

نحوه ضدعفونی کردن تختخواب بیمار | مراحل ضدعفونی کردن تخت در اتاق خواب | روش های ضدعفونی تشک تختخواب
ضد عفونی کردن تخت یکی از نکات بسیار مهمی است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و از بین بردن آلودگی‌های مختلف باید به آن‌ توجه کرد.

گفتار پایانی

در این مطلب شما نکات گوناگونی را در مورد روش‌ها و اصول ضد عفونی کردن اتاق خواب مطالعه کردید. همانطور که گفته شد، اتاق خواب یکی از بخش‌های مهم در هر منزلی است که توجه به تمیزی آن دارای اهمیت فراوانی است. استفاده از روش‌ها، اصول و مواد ضدعفونی کننده مناسب برای گندزدایی اتاق خواب لازمه‌ از بین بردن آلودگی‌ها، میکروب‌ها و  ویروس‌ها است. پس به تمام نکات بهداشتی گفته شده در ضدعفونی کردن اتاق خواب توجه کنید.

همچنین اگر نظر یا تجربه‌ای در زمینه تمیز کردن و گند زدایی اتاق خواب دارید، حتما آن را برای ما بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 1 =