آموزش کامل نحوه تمیز کردن و از بین بردن لکه های کفش جیر

0

کفش‌های جیر همیشه به نوعی مطابق مد بوده‌اند و حتی اگر مدتی پوشیدن‌شان از رواج افتاده، باز هم آن‌ها را در کمد خود نگه داشته‌ایم، چون مطمئن بودیم که بالاخره دوباره به چرخه مدل‌های روی مد برمی‌گردند. اما وقتی نوبت به خرید کفش جیر می‌رسد، هیچ فروشنده‌ای به شما هشدار نمی‌دهد که کفش‌های جیر در کنار ظاهر زیبایی که دارند، معمولا در برابر ضربه، خراش و لکه‌ها آسیب‌پذیر هستند. ولی اگر از کسانی که یک جفت کفش جیر دارند بپرسید، حتما به شما خواهند گفت که تمیز کردن کفش جیر کار راحتی نیست.

جیر در واقع چرمی‌ است که به صورت شیمیایی یا فیزیکی ساییده شده تا ظاهری نامرتب پیدا کند. چرم جیر نسبت به انواع دیگر چرم، بیشتر کاربرد تزئینی دارد. جیر همچنین نسخه ظریف‌تری از چرم است، زیرا اگرچه می‌توانید روی آن اسپری محافظ جیر بزنید، اما در نهایت به اندازه چرم ضد آب نیست؛ در واقع، خیس شدن کفش جیر معمولا اتفاق خوبی نیست و حتی گاهی منجر به تغییر رنگ کفش جیر می‌شود. اما جای نگرانی نیست، در این مطلب به آموزش تمیز کردن کفش جیر، روش صحیح شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی و از بین بردن انواع لکه کفش جیر از جمله لکه روغن و لکه آب می‌پردازیم. با این روش‌ها می‌توانید در زمانی کم، کفش‌های جیری که به خاطر کثیفی فراموششان کرده‌اید را تمیز و دوباره استفاده کنید. با استادکار همراه باشید.

تمیز کردن کثیفی و خراش روی کفش جیر

یک برس مخصوص کفش جیر تهیه کنید و از خشک بودن کفش‌های خود مطمئن شوید

پارچه جیر جنس و بافتی نرم دارد که با برس مخصوص جیر به بهترین شکل تمیز می‌شود. این برس را می‌توانید در کنار بسته‌های پاکسازی جیر خریداری کنید. اگر کفش جیر شما لیبل راهنمای مراقبت دارد، از هر آنچه که شرکت سازنده کفش برای تمیز کردن پیشنهاد می‌دهد، استفاده کنید. جیر همچنین نسبت به آب بسیار حساس است، بنابراین بهترین حالت برای از بین بردن خراش‌ها و کثیفی، زمانی است که کفش خشک است.

بیشتر بدانید آموزش کامل نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن کفش جیر از یک برس مخصوص جیر استفاده کنید.
برای تمیز کردن کفش جیر از یک برس مخصوص جیر استفاده کنید.

به آرامی‌ برس را به کفش جیر بکشید تا کثیفی پاک شود

از برس جیر مخصوص کفش‌تان استفاده کنید تا به آرامی‌ گرد و غبار یا خاک و گلی که روی کفش شما جمع شده‌اند را پاک کنید. برس را در جهت عقب و جلو حرکت ندهید، در عوض آن را دائم در یک جهت مشخص به سطح کفش بکشید. کفش را بارها و بارها به همان جهت برس بزنید. پس از پاک شدن این لایه کثیفی و حتی قبل از مراحل بعدی، کفش‌های شما جدیدتر به نظر خواهند آمد.

بیشتر بدانید آموزش نحوه تمیز کردن کفش کتانی سفید

با یک برس به آرامی‌ کثیفی‌های کفش جیر را تمیز کنید.
با یک برس به آرامی‌ کثیفی‌های کفش جیر را تمیز کنید.

برس را با فشار به سطح کفش جیر بکشید تا خراش‌ها و ردهای سطح کفش از بین بروند

زمانی که روی کفش شما خط و خشی می‌افتد، دانه‌های بافت جیر در یک جهت روی هم فشرده می‌شوند. این خراش و بافتِ به‌هم‌خورده را با برس زدن شدید به سمت جلو و عقب، بلند کنید و از بین ببرید. باز هم این کار به بهترین شکل با یک برس جیر انجام می‌شود.

اگر نقطه خراشیده روی کفش با برس زدن به حالت اولیه برنمی‌گردد و بافت جیر در آن قسمت زیادی به هم فشرده شده است، می‌توانید با یک چاقو به آرامی‌ دانه‌های بافت این قسمت را بخراشید تا به حالت اولش برگردد.

برس را با فشار به سطح کفش جیر بکشید تا خراش‌ها و ردهای سطح کفش از بین بروند.
برس را با فشار به سطح کفش جیر بکشید تا خراش‌ها و ردهای سطح کفش از بین بروند.

برای پاک کردن خراش‌ها و علامت‌های سرسخت از پاک کن استفاده کنید

با استفاده از یک پاک‌کن مداد یا تکه‌ای لاستیک کرپ (لاستیک خردشده‌ای که بسیاری از کفه‌های کفش از آن ساخته شده است)، علائم و خراش‌هایی را که با برس اصلاح نمی‌شوند، به حالت اول برگردانید. البته برای این کار می‌توانید یک پاک‌کن جیر مخصوصِ همین کار هم تهیه کنید. برای استفاده از پاک‌کن، فشار متوسطی را اعمال کنید و هر قدر خراش‌ها سرسخت‌تر می‌شوند، فشار را هم بیشتر کنید.

با استفاده از یک پاک‌کن مداد خراش‌هایی را که با برس اصلاح نمی‌شوند به حالت اول برگردانید.
با استفاده از یک پاک‌کن مداد خراش‌هایی را که با برس اصلاح نمی‌شوند، به حالت اول برگردانید.

تمیز کردن لکه آب روی کفش جیر

کل قسمت بیرونی کفش جیر را مرطوب کنید

در صورت خیس شدن کفش جیر و ایجاد لکه آب روی آن ابتدا با برس یک لایه رقیق آب روی کل کفش بمالید. آب می‌تواند باعث تغییر رنگ کفش جیر شود، اما اگر به درستی این کار را انجام دهید، می‌تواند لکه‌ها را هم از بین ببرد.

در صورت خیس شدن کفش جیر و ایجاد لکه آب روی آن ابتدا کل قسمت بیرونی کفش جیر را مرطوب کنید.
در صورت خیس شدن کفش جیر و ایجاد لکه آب روی آن، ابتدا کل قسمت بیرونی کفش جیر را مرطوب کنید.

برای گرفتن آب اضافی از یک اسفنج یا پارچه خشک استفاده کنید

یک تکه پارچه یا اسفنج خشک را به آرامی‌ روی کل سطح کفش بزنید تا رویه کفش به یک میزان خیس باشد، بدون اینکه لکه آب جداگانه‌ای روی آن مشخص باشد.

برای گرفتن آب اضافی از یک اسفنج یا پارچه خشک استفاده کنید.
برای گرفتن آب اضافی از یک اسفنج یا پارچه خشک استفاده کنید.

چند تکه کاغذ را در کفش خود جا دهید

به خصوص اگر از مقدار زیادی آب استفاده کرده‌اید، کاغذهای خشک را در کفش قرار دهید تا از خیس شدن درون آن جلوگیری کنید. این تکه‌های کاغذ همچنین به کفش کمک می‌کند تا شکل اصلی خود را حفظ کند. بهتر است از روزنامه استفاده نکنید زیرا جوهر اضافی آن پس از خیس شدن، می‌تواند درون کفش شما نفوذ کند.

کاغذهای خشک را در کفش قرار دهید تا از خیس شدن درون آن جلوگیری کنید.
کاغذهای خشک را در کفش قرار دهید تا از خیس شدن درون آن جلوگیری کنید.

حداقل یک شب برای خشک شدن کفش‌ها صبر کنید

کفش‌های جیر را در محلی خشک با تهویه مناسب قرار دهید و بگذارید آب اضافی‌شان تبخیر شود. پس از خشک شدن، به آرامی با یک برس جیر روی کفش را مرتب کنید. این کار کمک می‌کند تا دانه‌های بافت جیر به ظاهر و فرم اصلی خود برگردند.

کفش‌های جیر را در محلی خشک با تهویه مناسب قرار دهید و بگذارید آب اضافی‌شان تبخیر شود.
کفش‌های جیر را در محلی خشک با تهویه مناسب قرار دهید و بگذارید آب اضافی‌شان تبخیر شود.

تمیز کردن کفش جیر رنگ روشن

  • برای تمیز کردن کفش جیر رنگ روشن، کفش جیر را با یک برس جیر، یک مسواک نرم یا یک حوله حمام تمیز و نرم به رنگ روشن پاک کنید. برس یا مسواک را زیاد روی سطح کفش فشار ندهید. هدف از کشیدن حوله یا برس، در درجه اول باز کردن جهتِ خوابیدنِ دانه‌های بافت جیر است.
  • لکه‌ها را با کشیدن یک پاک‌کن مخصوص جیر یا پاک‌کن لاستیکی سفید از بین ببرید. اگر لکه‌ها با پاک‌کن از بین نرفتند، آن‌ها را به آرامی با یک حوله مرطوب یا یک گوش‌پاک‌کن آغشته به سرکه سفید مرطوب کنید. اگر لکه بعد از خشک شدن کامل جیر باز هم باقی ماند، دوباره آن را با پارچه و سرکه سفید پاک کنید. اگر می‌خواهید لکه‌ای را که هنوز خیس است از بین ببرید، رطوبت آن را با دقت با یک دستمال کاغذی سفید بگیرید.
  • لکه‌های سرسخت را که با روش‌های قبلی از بین نمی‌روند، با یک سوهان ناخن از بین ببرید. البته این کار را با احتیاط انجام دهید و سوهان را با فشارهای کم حرکت دهید. سعی کنید تا حد امکان از این روش، به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید، زیرا ممکن است سوهان ناخن به بافت جیر صدمه بزند.
برای تمیز کردن کفش جیر رنگ روشن، ابتدا کفش جیر را با یک برس جیر، یک مسواک نرم یا یک حوله حمام تمیز و نرم به رنگ روشن پاک کنید.
برای تمیز کردن کفش جیر رنگ روشن، ابتدا کفش جیر را با یک برس جیر، یک مسواک نرم یا یک حوله حمام تمیز و نرم به رنگ روشن پاک کنید.

نحوه تمیز کردن کفش جیر مشکی

  • نحوه تمیز کردن کفش جیر مشکی به این صورت است که ابتدا قسمت بیرونی کفش را با یک پارچه میکروفایبرِ خشک پاک کنید. از مرکز کفش شروع کنید و پارچه را به آرامی به سمت لبه‌های بیرونی حرکت دهید. پارچه را به سمت خارج و رو به پایین حرکت دهید تا گرد و غبار و کثیفی سطح کفش آزاد شود.
  • با یک پاک‌کن روی لکه‌های کفش جیر رنگ مشکی بکشید. پاک‌کن را روی لکه‌های سطح جیر فشار داده و آن را با حرکات ملایم، به جلو و عقب حرکت دهید تا گرد و خاک سطح کفش هم پاک شود.
  • کفش‌های جیر مشکی را برس بزنید. با یک برس جیر فلزی کفش را با حرکات مدور کوچک برس بزنید تا خراش‌ها از بین برود و سپس جیر را رو به عقب صاف کنید.
  • لکه‌های سرسخت را با سرکه سفید پاک کنید. ۱/۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را روی تکه‌ای پارچه میکروفایبر بریزید. پارچه را فشار دهید تا مطمئن شوید مایع اضافی در آن وجود ندارد. لکه را با پارچه مرطوب شده بکشید تا پاک شود.
  • اجازه دهید کفش جیرتان خشک شود.
  • به عنوان آخرین مرحله تمیز کردن کفش جیر مشکی، آن را با یک اسپری محافظ مخصوص جیر اسپری کنید تا یک پوشش مقاوم در برابر خاک روی آن ایجاد شود.
نحوه تمیز کردن کفش جیر مشکی تقریبا مانند سایر روش‌ها شامل تمیز کردن رویه، از بین بردن لکه و سپس برس کشیدن کل کفش می‌شود.
نحوه تمیز کردن کفش جیر مشکی تقریبا مانند سایر روش‌ها شامل تمیز کردن رویه، از بین بردن لکه و سپس برس کشیدن کل کفش می‌شود.

تمیز کردن روغن یا سایر لکه‌های نامشخص از کفش جیر

با یک برس ناخن، لکه‌های روغن یا لکه‌هایی را که از ماهیتشان مطمئن نیستید، پاک کنید

با یک برس مخصوص جیر، رویه کفش را مشابه روش از بین بردن خراش روی جیر بسایید. سپس با استفاده از یک برس ناخن، روی لکه‌های سرسخت مثل روغن را با آب گرم بکشید. البته از بین بردن لکه‌های روغنی از جیر کار بسیار دشواری است و کفش‌هایی که به شدت لکه‌دار شده‌اند، ممکن است هیچ وقت به حالت اولیه خود برنگردند.

برخی استفاده از آرد ذرت را برای لکه‌های روغنی که هنوز مرطوب هستند، توصیه می‌کنند. مقداری آرد ذرت را روی لکه بپاشید و اجازه دهید یک شب به همان حالت بماند. روز بعد آرد را با برس پاک کرده و لکه را با آبپاشِ اتو، کمی‌ مرطوب کنید.

با استفاده از یک برس ناخن، روی لکه‌های سرسخت مثل روغن را با آب گرم بکشید.
با استفاده از یک برس ناخن، روی لکه‌های سرسخت مثل روغن را با آب گرم بکشید.

قبل از تمیز کردن گل از کفش جیر، اجازه دهید کاملا خشک شود

گِل‌های اضافی را بدون اینکه زیاد روی سطح جیر فشارشان دهید، پاک کنید. سپس کفش خود را در یک نقطه آفتابی بگذارید تا خشک شود. پس از اینکه گل خشک و سخت شد، تکه‌های بزرگتر را با دستان خود جدا کنید. سپس از یک برس جیر برای جدا کردن ذرات خاک باقی مانده استفاده کنید.

پس از اینکه گل خشک و سخت شد، تکه‌های بزرگتر را با دستان خود جدا کنید.
پس از اینکه گل خشک و سخت شد، تکه‌های بزرگتر را با دستان خود جدا کنید.

برای لکه‌های موم و آدامس، کفش جیرتان را در فریزر بگذارید

اگر تکه‌ای آدامس به کفش جیرتان چسبیده است، آن را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. به این شکل آدامس به اندازه‌ای سخت می‌شود که می‌توانید آن را در قطعات بزرگ از کفش جدا کنید. سپس روی کفش را با یک برس جیر کامل بکشید.

اگر تکه‌ای آدامس به کفش جیرتان چسبیده است، آن را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید
اگر تکه‌ای آدامس به کفش جیرتان چسبیده است، آن را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید.

لکه‌های خون را با گوش‌پاک‌کن و محلول پراکسید پاک کنید

یک گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای آغشته به محلول پراکسید را آنقدر روی لکه خون کفش جیر بزنید تا لکه کاملا پاک شود.

لکه‌های خون را با گوش پاک کن یا پنبه و محلول پراکسید پاک کنید.
لکه‌های خون را با گوش پاک کن یا پنبه و محلول پراکسید پاک کنید.

لکه جوهر را قبل از ثابت شدن پاک کنید، در غیر این صورت از کاغذ سنباده استفاده کنید

اگر مقداری جوهر روی کفش جیرتان ریخته است، سعی کنید با یک حوله یا دستمال تمیز، سریع جوهر اضافی را پاک کنید. اگر لکه جوهر روی کفش جیر ثابت شده است، لکه را با کاغذ مخصوص، سنباده بزنید. کشیدن یک گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل روی لکه جوهر هم می‌تواند به تمیز کردن آن کمک کند.

اگر مقداری جوهر روی کفش جیرتان ریخته است، سعی کنید با یک حوله یا دستمال تمیز سریع جوهر اضافی را تمیز کنید.
اگر مقداری جوهر روی کفش جیرتان ریخته است، سعی کنید با یک حوله یا دستمال تمیز سریع جوهر اضافی را پاک کنید.

وسایل جایگزین برس مخصوص برای تمیز کردن کفش جیر

استفاده از سرکه سفید برای تمیز کردن کفش جیر

اگر موفق نشده‌اید با روش‌های معمولی و رایج، لکه‌ای را از کفش جیر پاک کنید، مقدار کمی‌ سرکه را با یک دستمال یا حوله نرم روی آن بمالید. بگذارید تا خشک شود و سپس با یک برس جیر روی آن را بکشید. این روش همچنین برای پاک کردن خطوط نمک روی کفش جیر بسیار کاربردی است.

از سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های سرسخت کفش جیر استفاده کنید.
از سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های سرسخت کفش جیر استفاده کنید.

استفاده از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن کفش جیر

سیم ظرفشویی را با فشاری متوسط روی لکه‌های خشک بکشید. اما توجه داشته باشید که در این روش، پس از پاک شدن لکه احتمالا نیاز است تا بقیه قسمت‌های کفش را هم با سیم طوری بکشید که سطح کل کفش یکدست شود.

می‌توانید از یک سیم ظرفشویی برای پاک کردن لکه‌های خشک کفش جیر استفاده کنید.
می‌توانید از یک سیم ظرفشویی برای پاک کردن لکه‌های خشک کفش جیر استفاده کنید.

استفاده از سوهان برای تمیز کردن کفش جیر

اگر به برس مخصوص جیر دسترسی ندارید، یک سوهان ناخن را روی لکه کشیده و سپس آن را با بخار یک کتری یا اتو مرطوب کنید. گرمای بخار آب به باز شدن منافذ جیر و تمیز شدن آن کمک می‌کند.

اگر به برس مخصوص جیر دسترسی ندارید، از یک سوهان ناخن استفاده کنید.
اگر به برس مخصوص جیر دسترسی ندارید، از یک سوهان ناخن استفاده کنید.

شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی

بیشتر تولیدکنندگان شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کنند اما می‌توانید این کار را گاهی و در صورت لزوم انجام دهید، البته ما پیشنهاد می‌کنیم این روش را به طور دائم برای تمیز کردن کفش جیر انتخاب نکنید.

  • برای شستن کفش جیر در لباسشویی، کفش‌های خود را همراه مواد شوینده‌ای که برای تمیز کردن چرم و جیر استفاده می‌شوند، درون ماشین بیندازید. دستورالعمل‌های بسته‌بندی مواد شوینده را دنبال کنید تا به میزان لازم از مواد شوینده استفاده کنید.
  • از یکی از دورها و حالت‌های ملایم ماشین برای شستن کفش جیر در لباسشویی استفاده کنید. اجازه دهید ماشین به طور کامل سیکل شست‌وشوی خود را تمام کند، اما از نرم کننده استفاده نکنید.
  • کفش‌های جیر خود را به آرامی‌ از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و آن‌ها را به شکل اولیه خود برگردانید.
  • پس از شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی، کفش‌های جیر خیس را به صورت صاف روی یک حوله تمیز و خشک بگذارید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.
بیشتر تولیدکنندگان، شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کنند، اما می‌توانید این کار را گاهی و در صورت لزوم انجام دهید.
بیشتر تولیدکنندگان، شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کنند، اما می‌توانید این کار را گاهی و در صورت لزوم انجام دهید.

از کفش جیر خود محافظت کنید

پس از تمیز کردن کفش‌های جیر (یا وقتی برای اولین بار آن‌ها را خریده‌اید)، یک لایه اسپری محافظ جیر را روی کفش‌های خود بزنید. این اسپری از لک شدن و خراش افتادن روی کفش جیر پیشگیری می‌کند. برای این کار به دستورالعمل‌های سازنده کفش و قوطی اسپری هم توجه کنید.

همچنین در صورتی که رنگ کفش‌تان تا حد زیادی از بین رفته است، می‌توانید با یک اسپری رنگ کفش جیر، رنگ آن را احیا کنید.

از اسپری محافظ جیر و یا اسپری رنگ کفش جیر، برای محافظت و احیای کفش‌های جیر خود استفاده کنید.
از اسپری محافظ جیر و یا اسپری رنگ کفش جیر، برای محافظت و احیای کفش‌های جیر خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره روش تمیز کردن کفش جیر، نحوه تمیز کردن کفش جیر مشکی، تمیز کردن کفش جیر رنگ روشن و شستن کفش جیر در ماشین لباسشویی صحبت کردیم. جیر یکی از پارچه‌هایی است که برای انواع کفش‌ها مثل چکمه، کفش پیاده روی، صندل و … استفاده می‌شود. کفش‌های جیر ظاهری کاملا مطابق با مد روز دارند، اما اگر از آن‌ها مراقبت و محافظت نکنید، به تدریج زیبایی و جلوه ظاهری خود را از دست می‌دهند. بنابراین هر از چند گاهی با یکی از روش‌های بالا، کفش‌های جیر خود را تمیز کنید تا زیبایی‌اش را حفظ کند و حتی الامکان از خیس شدن کفش جیر و تغییر رنگ کفش جیر جلوگیری کنید.

اگر تمیز کردن کفش جیر در خانه برایتان کار راحتی نیست، کفش مورد نظرتان بسیار گران‌قیمت است یا رنگی خاص دارد که از روش تمیز کردن آن مطمئن نیستید، حتما تمیز کردنش را به یک خشک‌شویی مطمئن بسپارید و از انجام این کار در خانه صرف نظر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 5 =