نحوه شستشوی موکت به چه ترتیب است؟

0

فرش و موکت جز دسته وسایلی از خانه هستند که به علت استفاده دائم از آن‌ها معمولا نیاز به نظافت و شستشوی زیاد دارند. گرد و غبار و آلودگی‌های دیگری که بنا به دلایل مختلف مانند رفت و آمد زیاد بر روی فرش و موکت ایجاد می‌شود، می‌تواند فضای خانه را آلوده کند و سلامت افراد خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از راهکارهای تمیز نگاه داشتن فرش و موکت شستشوی آن است. شستشوی موکت مراحل مختلفی دارد که در این مطلب از استادکار می‌خواهیم به آن اشاره کنیم.

شستشوی موکت و همچنین فرش را می‌توان در خانه انجام دهید و یا این کار را به دست افراد با تجربه در زمینه شستشو فرش بسپارید، پس انتخاب با شما است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با نحوه صحیح شستشوی موکت آشنا کنیم تا بتوانید به صورت اصولی با چند راهکار ساده موکت‌های خانه خود را تمیز کنید.

برای آشنایی با شستشو فرش و خدمات مربوط به آن می‌توانید به مطلب شستشو فرش نگاهی بی‌اندازید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

راهنمای شستشوی موکت در منزل:

مرحله اول: تمیز کردن موکت

در نخستین مرحله شما بایستی قبل از هر چیز تمام سطح موکت را تمیز کنید. تمیز کردن موکت را می‌توانید با استفاده از وسایل مختلف انجام دهید:

موکت را جارو بزنید

استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن موکت راهکار بسیار مناسبی است زیرا با قدرتی که جارو برقی دارد تمام سطح موکت را به صورت یکنواخت تمیز می‌کند و تمام گرد و غبار، مو، پرز و … را جذب می‌کند.  هنگام جارو زدن حتما به خاطر داشته باشید از سر مخصوص برس مانند برای جارو زدن موکت استفاده کنید و هیچگاه با فشار آوردن به دسته جارو، موکت را جارو  نزنید زیرا به بافت موکت آسیب می‌رسد.

موکت را جارو بزنید
اگر بافت و طرح موکت شما به صورت برجسته است حتما هنگام جارو زدن به راه بافت آن توجه کنید و در یک راستا به جارو زدن ادامه دهید.

 

از زیر موکت غافل نشوید

همیشه قسمت‌هایی از موکت که به فضاهای پر رفت‌وآمد مانند آشپزخانه یا جلو در ختم می‌شود، بیشترین میزان آلودگی و کثیفی را دارد. پس حتما هنگام جارو زدن لبه موکت را بالا زده و سعی کنید قسمت زیر موکت را نیز جارو بزنید و پس از تمیز کردن زیر موکت دوباره آن را به حالت اولیه برگردانید.

از زیر موکت غافل نشوید
قبل از جارو زدن زیر موکت دقت کنید که موکت شما از نوع چسبی یا جدا است زیرا موکت‌های چسبیده را نمی‌توان جدا کرد و نیازی به جارو زدن زیر آن وجود ندارد

تمیز کردن لکه‌های موکت

پس جارو زدن تمام سطح موکت، نوبت به تمیز کردن لکه‌های موکت است. قبل از هر چیز به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر لکه‌ای بر روی موکت ایجاد می‌شود تا زمانی که خیس و مرطوب است آن را تمیز کنید زیرا لکه‌های خشک شده به مراتب سخت‌تر تمیز می‌شوند. حال برای تمیز کردن لکه‌هایی که بر روی موکت ایجاد شده است می‌توانید از یک پارچه با قدرت جذب بالا و جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین خاصیت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و برای تمیز کردن انواع لکه مناسب است.

مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید حال مخلول را با کمک پارچه بر روی لکه‌ها قرار دهید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه به کمک پارچه خشک آن را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه‌های موکت
پس از تمیز کردن لکه‌ها به کمک جوش شیرین و خشک شدن کامل موکت، حتما مجددا از جارو برقی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.

از بین بردن لکه‌های قدیمی

گاهی اوقات بر اثر ریختن قهوه، چای یا هر ماده خوراکی دیگری لکه‌هایی بر روی موکت ایجاد می‌شود که ممکن است در همان لحظه متوجه نشوید. هر چه از مدت زمان باقی ماندن لکه‌ها بگذرد دیرتر و سخت‌تر تمیز می‌شوند در نتیجه بایستی با تکنیک‌های مختلف تمیز کردن لکه‌ها آشنا باشید. سعی کنید همیشه در منزل یک بطری اسپری حاوی مقداری سرکه سفید و آب داشته باشید تا هنگام تمیز کردن لکه‌های قدیمی و کهنه از آن استفاده کنید. سرکه سفید مانند جوش شیرین خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد و می‌توان از آن برای تمیز کردن انواع سطوح استفاده کرد.

از بین بردن لکه‌های قدیمی
شستشوی موکت با سرکه سفید یکی از راهکارهای بسیار خوب خانگی برای تمیز کردن و ازبین بردن انواع لکه است

برای تمیز کردن لکه از روی موکت‌هایی با رنگ روشن می‌توانید از ترکیب آب لیمو و نمک نیز استفاده کنید. البته قبل از آن مقدار کمی را بر روی موکت تست کنید تا مطمئن شوید بر روی رنگ موکت تاثیر نمی‌گذارد.

از بین بردن لکه‌های قدیمی
با مخلوط کردن کمی آب لیمو و نمک می‌توانید انواع لکه را از روی موکت‌های رنگ روشن از بین ببرید

مرحله دوم: از بین بردن پرزهای موکت

امروزه تنوع موکت‌ها نیز مانند فرش بسیار زیاد است از این رو بایستی به هنگام شستشوی موکت تمام موارد را رعایت کرد. یکی از مراحل لازم برای شستشوی موکت، از بین بردن پرز و پرزگیری آن است:

از جارو پرزگیر استفاده کنید

برخی از انواع جارو برقی سری مخصوص پرز و مو دارند، علاوه بر این جاروهای دستی مخصوص گرفتن پرز موکت و فرش نیز در بازار وجود دارد. به کمک این وسایل شما می‌توانید پرزهای اضافی بر روی سطح موکت که اغلب به صورت گلوله روی سطح موکت نمایان می‌شوند، را تمیز کنید تا موکت شما یکدست و تمیز شود.

پرزگیری موکت
سعی کنید عملیات مربوط به پرزگیری موکت را به آرامی انجام دهید تا بافت موکت دچار آسیب نشود.

از بین بردن بوی بد موکت

یکی از مراحلی که هنگام تمیز کردن و شستشوی موکت باید به آن توجه کرد از بین بردن بوی بد موکت است. گاهی اوقات بر اثر گذشت مدت زمان طولانی و یا ریختن مایعات بر روی موکت، بویی شبیه به نم بر روی موکت باقی می‌ماند که در برخی موارد با شستشوی تنها از بین نمی‌رود. برای از بین بردن این بو چند راه حل ساده خانگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

استفاده از سرکه سفید برای شستشوی موکت:

نصف فنجان سرکه سفید را با نصف فنجان آب ترکیب کنید. محلول مورد نظر را در یک بطری اسپری ریخته سپس خوب تکان دهید و سرتاسر سطح موکت را اسپری کنید. سرکه خاصیت آنتی باکتریال و پاک کنندگی بالا دارد و کمک می‌کند تا موکت کاملا ضدعفونی و تمیز شود.

سرکه سفید
از محلول سرکه سفید و آب می‌توانید برای از بین بردن بوی بد موکت استفاده کنید و پس از گذشت چند دقیقه دوباره موکت را بشویید.
استفاده از آرد ذرت برای شستشوی موکت:

یکی دیگر از راهکارهای کاربردی و مناسب برای از بین بردن بوی بد موکت آن است که به میزان لازم آرد ذرت در سرتاسر سطح موکت بریزید و پس از یک ساعت موکت را تمیز کنید.

استفاده از آرد ذرت برای شستشوی موکت
از آرد ذرت به اندازه‌ای استفاده کنید که جارو زدن آن به راحتی ممکن باشد و در این مدت کودکان را دور از دسترس محیط قرار دهید.

مرحله سوم: شستشوی موکت

تاکنون برای شستشوی موکت چند ترکیب مختلف خانگی را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید جای هرگونه لکه‌ای را از بین ببرید. پس از از بین بردن لکه‌ها به صورت جزئی شستشوی موکت مانند فرش انجام می‌شود. یعنی شما بایستی یک محیط باز برای این کار داشته باشید تا بتوانید موکت را با مواد شوینده بشویید و سپس در مجاورت آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

شستشوی موکت

تجربه شخصی من از شستشوی موکت

حال که با تمام مراحل شستشوی صحیح و اصولی موکت آشنا شدید می‌خواهم یک تجربه شخصی درباره شستشوی موکت را با شما در میان بگذارم. اگر می‌خواهید موکت و یا فرش خانه شما بسیار تمیز و شفاف شود پیشنهاد می‌دهم به میزان لازم مخلوطی از تفاله چای و نمک آماده کنید و بر روی سطح فرش یا موکت قرار دهید و بعد از گذشت یک ساعت موکت یا فرش را جارو بزنید و متوجه تاثیر شگفت انگیز آن شوید.

سخن آخر:

قطعا برای شستشوی موکت و یا فرش راه حل‌های بسیار مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. از آنجا که این روزها بسیاری از افراد به دنبال راه‌های گوناگون برای خانه تکانی و تمیز کردن وسایل خانه خود هستند چه خوب است نظرات و پیشنهادتمان را درباره روش‌های نظافت و تمیزکاری وسایل مختلف از جمله فرش و موکت نیز با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

منبع: www.wikihow.com

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − سه =