آموزش تمیز کردن و سفید کردن ظروف مسی

6

اگر شما هم به دنبال این هستید که چگونه داخل قابلمه مسی رو سفید کنید یا سفید کردن داخل ظروف مسی در خانه چگونه است ؟ در این مقاله ما به بررسی تمام روش های مطمئن و تست شده تمیز کردن، سفید کردن و قلع اندود کردن ظروف مسی می پردازیم، البته این روش های را می توانید برای سفید کردن ظروف روحی هم تست کنید . همچنین مقاله سفید کردن نقره با جوش شیرین را مطالعه کنید .

قدمت استفاده از ظروف مسی به صدها سال قبل برمی‌گردد چراکه جزو اولین جایگزین‌های ظروف سفالی برای بشر به‌حساب می‌آمد. در حال حاضر نیز این ظروف به‌واسطه ظاهر و جلوه‌ای زیبایی که به آشپزخانه می‌بخشند طرفداران زیادی دارند. ازاین‌رو آشنایی با نحوه شستشو و تمیز کردن ظروف مسی از اهمیت خاصی برای این افراد برخوردار خواهد بود. شما از آموزش پیش رو می‌تواند برای تمیز کردن ظروف مسی مثل قابلمه و ماهیتابه و حتی ظروف تزئینی استفاده کنید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه سفید کردن ظروف مسی

یکی از عوامل اصلی سیاه شدن ظروف و اشیاء مسی رطوبت بالای محیط است، برای جلوگیری از آن به‌صورت مرتب ماهیانه می‌توانید مقدار اندکی روغن گیاهی یا روغن زیتون را به بدنه ظروف آغشته کنید؛ اما اگر ظروف مسی شما در حال حاضر از رنگ رو افتاده‌اند روش‌های زیر را امتحان کنید.

استفاده از ترکیب آرد، نمک و سرکه

به مقدار موردنیاز خودتان آرد، نمک و سرکه را باهم مخلوط کنید تا به حالت خمیری در بیاید. خاصیت اسیدی سرکه در این خمیر به همراه نمک و آرد که باهم می‌توانند اثر سایندگی خمیر را روی ظروف مسی شما تشدید کنند، یک ترکیب بی‌نظیر برای سفید کردن مس است. مراحلی که باید انجام دهید شامل:

  1. مقدار برابری از آرد و نمک را در یک ظرف بریزید.
  2. کم‌کم سرکه را تا رسیدن به یک خمیر نرم اضافه کنید و ترکیب را به‌خوبی هم بزنید.
  3. روی ظروف مسی خود را به این خمیر آغشته کنید (می‌توانید از یک قلم‌مو کمک بگیرید).
  4. حداقل به مدت نیم ساعت ظروف را در همان حالت رها کنید.
  5. در آخر به کمک یک دستمال آشپزخانه یا حوله تمیز با کمی فشار ظروف مسی خود را کاملاً پاک‌کنید تا لکه‌ها و تیرگی کاملاً از بین برود و ظرف شما مثل روز اول بدرخشد.

اگر آرد در دسترستان نبود می‌تواند سطح داخلی و خارجی ظرف مسی خود را به سرکه آغشته کنید و روی آن نمک بریزید و سپس به کمک یک دستمال و با اندکی فشار تمام قسمت‌ها را بسابید تا لکه‌ها از بین بروند. علاوه بر این می‌توانید ظرف مسی خود را در محلول آب، نمک و سرکه که در حال جوشیدن است قرار دهید تا تمام تیرگی‌های به وجود آمده روی آن از بین برود و در پایان با آب و مایع ظرف‌شویی آن را آبکشی نمایید.

نحوه سفید کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب آرد، نمک و سرکه

 

استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین

اگر به جوش شیرین دسترسی دارید، یک انتخاب خوب دیگر پیش روی شماست، تقریباً برای پاک کردن هر چیزی می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید از کف‌پوش خانه گرفته تا لکه‌های چربی روی فرش! برای استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن ظروف مسی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در یک ظرف مقدار برابری از جوش شیرین و سرکه بریزید.
  2. ترکیب حاصله را خوب هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.
  1. به کمک یک قلم‌مو روی ظروف مسی خود را به این خمیر آغشته کنید.
  2. حداقل به مدت نیم ساعت ظروف را در همان حالت رها کنید و سپس به کمک یک حوله، خمیر خشک‌شده را از روی ظروف پاک‌کنید تا ظرف‌ها تمیز شوند.

از سرکه علاوه بر ظروف مسی برای تمیز کردن و برق انداختن انواع ظروف استیل، نقره، برنج نیز استفاده می‌شود، برای آشنایی با کاربردهای سرکه حتماً مقاله کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه را مطالعه فرمایید.

استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین
کاربردهای جوش شیرین فقط در نظافت وسایل یا از بین بردن لکه‌ها خلاصه نمی‌شود و از آن می‌توان برای بهداشت فردی و مسائل فراوان دیگری هم بهره برد پیشنهاد می‌کنیم

 

استفاده از ترکیب لیمو و نمک

به‌طورکلی لیمو و ترکیبات حاصل از آن را در روش‌های مختلف لکه‌برداری سطوح مختلف می‌بینید. ترکیب لیمو و نمک قدرت پاک‌کنندگی بالایی برای از بین بردن سطوح تیره و لکه‌های کدر دارند. برای استفاده از این ترکیب برای تمیز کردن مسی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یک ظرف کوچک از نمک تهیه کنید و چند برش لیمو ترش بردارید (بهتر است لیموها را از وسط نصف کنید) و سپس هر تکه لیمو را داخل ظرف نمک فشار دهید تا سطح آن کاملاً نمکی شود.
  2. روی ظروف مسی خود را با لیمو به‌خوبی بسابید. بهتر است هر بار لیمو را در ظرف نمک بخوابانید و سپس این کار را انجام دهید.
  3. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا لکه‌های تیره سطح ظروف مسی شما از بین بروند.
  4. در آخر به کمک یک دستمال آشپزخانه یا حوله تمیز ظروف خود را کاملاً پاک‌کنید تا ظرف شما درخشان شود.

ترکیب لیمو و جوش شیرین نیز یکی از قوی‌ترین پاک‌کننده‌های سطوح تیره و کدر مخصوصاً برای از بین بردن سطح فلزات است. مراحل انجام کار مشابه تهیه ترکیب سرکه و جوش شیرین است. ابتدا آب لیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد، سپس خمیر حاصله را روی سطح ظروف مسی آغشته کنید و پس از نیم ساعت آن را با دستمالی تمیز پاک‌کنید. مقاله ۵۷ کاربرد شگفت‌انگیز جوش شیرین در نظافت خانه را حتماً مطالعه کنید.

استفاده از ترکیب لیمو و نمک
کاربردهای لیمو فراتر از آن چیزی است که شما خوانده یا شنیده‌اید ما مقاله ای در این مورد نوشته ایم که می توانید آن را بخوانید .

 

استفاده از قلع برای سفید کردن داخل ظروف مسی

در این بخش به نحوه قلع اندود کردن ظروف مسی می پردازیم ، اگر تابه‌حال این سال برای شما پیش‌آمده که چگونه داخل ظروف مسی را سفید کنیم، باید با فلز قلع آشنا شوید. قلع فلزی نقره رنگ است که به‌واسطه ساختار شیمیایی خود علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، به‌ سختی نیز اکسید می‌شود. از این فلز در آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود و معمولاً از آن به‌عنوان روکشی برای فلزات دیگر به‌منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌کنند. استفاده از قلع برای ظروف مسی قدمت بسیار زیادی دارد و علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن این ظروف از ورود اکسید مس به غذای در حال طبخ جلوگیری می‌کند. مقاله کاربردهای لیمو؛ ۲۵ کاربرد شگفت‌انگیز لیمو در خانه به‌خوبی به بیان کاربردهای فوق‌العاده‌‌ی آن پرداخته است.

مواد اولیه به‌کاررفته در قلع کاری ظروف مسی و یا سفید کردن مس که به آن سفیدگری نیز می‌گویند علاوه بر قلع شامل نشادر و دیزاب است. نشادر پودر سفیدرنگی است که از خود قلع به دست می‌آید و باعث تثبیت آن بر روی ظروف می‌شود. دیزاب نیز مایعی شبیه به پودر شیشه است که در شستشو ظروف کاربرد دارد.
روش سفید کردن مس با قلع به‌صورت زیر است:

در مرحله اول ابتدا دیزاب را در آب جوش می‌ریزند تا حل شود و با سرد شدن محلول از آن به‌عنوان یکی ماده تمیزکننده استفاده می‌کنند، برای این کار مقداری از این محلول را در ظرف می‌ریزند و سپس ظرف را درون کوره داغ قرار می‌دهند تا حرارت ببیند. درنهایت با استفاده از یکپارچه بدنه ظرف را سابیده و آن را می‌شویند. در مرحله دوم ظرف را دوباره در نزدیکی کوره قرار می‌دهند تا داغ شود سپس مقداری نشادر به داخل ظرف می‌ریزند و با پنبه آن را به تمام سطح داخلی و خارجی می‌مالند.

سپس مقدار بسیار کمی قلع را روی بدنه داخلی و خارجی ظرف مسی می‌کشانند و دوباره نشادر اضافه می‌کنند و با پنبه آن را با دقت و شدت به سطح ظرف می‌مالند. در انتها ظرف را در آب قرار می‌دهند و پس از خشک شدن ظرف رنگ سفید پیدا می‌کند.

استفاده از قلع برای سفید کردن داخل ظروف مسی
سفیدگری به معنی سفید کردن ظروف مسی با قلع است که معمولاً بعد از خرید آن‌ها و یا هر دو سال یک‌بار به دلیل اینکه این ظروف سفیدی خود را از دست می‌دهند و کم‌کم تیره می‌شوند توسط مسگرها یا سفیدگر ها انجام می‌گیرد.

 

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن ظروف مسی یا سفید کردن مس وجود دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. علاوه بر موارد ذکر شده روش‌هایی مثل استفاده از محلول اسید سولفوریک وجود دارد که انجام آن نیاز به احتیاط فراوانی دارد زیرا این ترکیب به ظروف غیر مسی آسیب می‌رساند و برای ظروف مسی نیز می‌بایست فقط بدنه ظرف را در آب جوش حاوی اسید سولفوریک بجوشانید.

روش دیگر استفاده از سس گوجه فرنگی است که به‌نوعی با دارا بودن مقداری نمک و سرکه می‌تواند مفید باشد، بااین‌حال قدرت پاک‌کنندگی کمتری دارد. اگر مایل به تمیز کردن ظروف مسی با سس گوجه فرنگی هستید، لازم است آن را به مدت یک ساعت روی ظرف قرار دهید و در انتها با اسکاچ ظرف‌شویی آن را شسته و آبکشی نمایید. شما نیز اگر روش دیگری را برای تمیز کردن ظروف مسی می‌شناسید آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: architecturaldigest

6 نظرات
  1. باران می گوید

    سلام من داخل مس رو با جلاسنج پاک میکنم اما یک زمانی واقعا به قلع هست چون جلا هم مث قلع براق نمیکنه

  2. سجاد می گوید

    سلام بزرگوار.ببخشید،دیزاب همون تیزاب هست؟از کجا میشه تهیه کرد؟جواب بدید ممنون میشن

  3. مهدی می گوید

    سلام در ابتدا از مطلبی که بابت سفید کردن ظروف مسی ارائه دادید تشکر و قدر دانی کنم و دیگر اینکه بنده در زمینه ساخت و باسازی ساختمان فعالیت دارم نیازمند مشاوره در دیزاین ساختمان و محوطه هستم اگه تمایل به کمک بنده بودید شماره تماسی برای ارتباط اعلام کنید ممنونم از شما

  4. رامین می گوید

    از قلع فقط برای سفیدکردن و براق کردن استفاده نمیشه که این یکی از خواصشه اصلی ترین خاصیت اینکار اینه که از ورود زیادی مس و اکسید مس به غذاجلوگیری میکنه چون مس زیاد باعث مسمومیت میشه درعین حال مس برای بدن ضروریه یه جورایی تنظیم میکنه مس رو

  5. شهرزاد می گوید

    سلام. حالا کسایی که در اروپا زندگی میکنن و قابلمه مسی دارن چطور باید داخلش سفید کرد،، واقعا برام سواله؟؟؟؟

  6. کیوان می گوید

    سلام میخوام بدونم قلع ظرف مسی رو چطوری کلا پاک کنم‌بره.نمیخوام ظرفم قلع داشته باشه.
    لطفا به اشتراک بذارین باهام.
    09059621408

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =