چگونه بخاری گازی را تمیز کنیم؟

0

بسیاری از ما عادت داریم که پیش از شروع فصل سرما و قبل از راه اندازی بخاری گازی آن را بشوییم. بخاری‌های گازی که در فصل گرما به انباری منتقل می‌شوند، می‌توانند گرد و غبار زیادی جذب کنند که موجب کثیفی منزل شما شوند. علاوه بر این شستن بخاری گازی می‌تواند به عمر مفید بخاری گازی بیفزاید و شما را از شر هزینه‌های اضافی سرویس یا خرید مجدد یک بخاری نو رهایی بخشد. البته نحوه شستن بخاری برقی با گازی متفاوت است. در این مقاله در مورد تمیز کردن بخاری گازی و برقی خواهیم خواند.

شستن بخاری گازی می‌تواند طول عمر مفید این دستگاه را افزایش دهد
شستن بخاری گازی می‌تواند طول عمر مفید این دستگاه را افزایش دهد

مراحل تمیز کردن بخاری گازی

بخاری‌‌ها تنها وسیله ای برای گرم کردن خانه نیستند و با وجود فضایی که در خانه اشغال می‌کند، امروزه در کنار وسایل دیگر جزوی از دکوراسیون محسوب می‌شوند و تمیز کردن آنها جزوی از امور نظافت روزانه محسوب می‌شود. تمیز و پاکیزه نگهداشتن این دستگاه می‌تواند نشان دهنده سلیقه و توجه شما به این ابزار شود. به همین دلیل باید هر از گاهی دستی به سر و روی بخاری گازی خود بکشید و قبل از نصب و پس از گردآوری آن نیز نظافتش را مدنظر قرار دهید.

گردگیری منافذ و شیارها

برای تمیز کردن بخاری گازی بهتر است که ابتدا از گردگیری منافذ و شیارها شروع کنید. بخاری‌ها به دلیل اینکه یکی از وسایلی هستند که همیشه گوشه‌ای ثابت قرار می‌گیرند و از آنها استفاده چندانی نمی‌شود مستعد جذب گرد و غبار هستند. در واقع در تمام محل‌های نصب بخاری از لوله گرفته تا پشت بخاری و شیارها و محل نصب شیر گاز و … می‌توانند دائم گرد و غبار را جذب کنند. بنابراین لازم است که تمام این محل‌ها را با دستمالی نم دار و یک شیشه پاک کن گردگیری کنید.

بیشتر بدانید علت بوی بد بخاری گازی چیست و راه حل آن کدام است؟

شیارها و منافذ بخاری گازی را با گردگیری کردن، عاری از گرد و غبار کنید
شیارها و منافذ بخاری گازی را با گردگیری کردن، عاری از گرد و غبار کنید

پاک کردن شیشه بخاری و بدنه

اگر شیشه بخاری شما نیز از داخل گرد و خاک گرفته، بهتر است پس از خاموش کردن بخاری و باز کردن قطعات اقدام به این کار کنید. اما ترجیحا بهتر است که شیشه بخاری را از خارج پاک کنید و با دستمالی نمدار جای لکه ها و گرد و غبار آن را پاک کنید.

همچنین تمیز کردن بدنه و لکه‌های بر جای مانده بر روی بخش فلزی بخاری هم ضروری است، زیرا این بخش معمولا با رنگ براق پوشانده شده است و لکه‌های آن کاملا به چشم می‌آید و باید این بخش از بخاری هم تمیز باشد تا جلوه، نما و شفافیت بخاری حفظ شود. حواستان باشد که بخاری را خاموش کرده باشید و شیشه سرد شده باشد، چرا که با کشیدن دستمال مرطوب و سرد احتمال ترک خوردگی شیشه بخاری وجود دارد.

لکه‌های روی بخاری را پاک کنید تا جلوه و شفافیت بیشتری به آن دهید
لکه‌های روی بخاری را پاک کنید تا جلوه و شفافیت بیشتری به آن دهید

پاک کردن لکه‌ها و جرم‌ها با سرکه

گاهی که لباس‌ها را روی بخاری خشک می‌کنیم، ممکن است موجب ایجاد لکه‌های آب برآمده از آن لباس‌ها روی بخاری شویم. لکه‌های سمج روی بخاری را می‌توانید با مقداری اسپری کردن سرکه و یک دستمال نمدار تمیز کنید. برای این منظور مقداری سرکه روی لکه‌های بخاری اسپری کرده و بگذارید چند ثانیه بمانید. سپس به راحتی با دستمال نمدار بدون پرز جای لکه را پاک کنید. تا حد امکان سعی کنید که لباس را روی بخاری خشک نکنید، چرا که اگر لباس بسوزد، تمیز کردن بخاری گازی از لکه ها بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است به سختی بتوانید رد آن لکه را پاک کنید.

برای لکه های سمج سرکه با یک دستمال نمدار را امتحان کنید
برای لکه های سمج سرکه با یک دستمال نمدار را امتحان کنید

تمیز کردن مشعل و سوراخ ورودی

از جمله بخش‌های دیگری که باید در تمیز کردن بخاری گازی به آن توجه کرد قسمت مشعل و شمعک است. مشعل و سوراخ‌های ورودی گاز در صورت کثیف بودن نمی‌توانند هوا و گاز را از خود عبور دهند؛ بنابراین هر از گاهی باید مشعل را از جای خود خارج کرد و یا با فشار باد اقدام به پاک‌سازی آن کرد. فیلتر شیر کنترل بخاری نیز همیشه باید تمیز باشد؛ بنابراین با برداشتن کاور شیر کنترل، فیلتر مربوطه را تعویض کنید. البته به خاطر داشته باشید که قبل از این اقدامات بخاری را خاموش کرده و شیر گاز ورودی را بسته باشید.

شستن بخاری گازی با آب

بسیاری از مردم پیش از نصب بخاری، آن را به حیاط، پشت بام و یا حمام برده و با شیلنگ به طور کامل آن را می‌شویند. برای این کار آنها پیچ‌ها را باز کرده و با اسکاچ و شوینده کاملا آن را کف مالی کرده و سپس با آب می‌شویند و کاملا در آفتاب خشک می‌کنند و تا پیش از خشک شدن آن را روشن نمی‌کنند.

اما به طور کلی گفته می‌شود که بهتر است از شستشوی بخاری با آب پرهیز کنید، مگر زمانی که سرویس کار پس از جداسازی قطعات تعمیری، به شما اجازه داده باشد تا قطعه مورد نظر خود را شستشو دهید. در این حالت نیز لازم است بگذارید قطعات به طور کامل خشک شوند و سپس اقدام به سر هم کردن آن کنید.

بسیاری از مردم قطعات بخاری را باز کرده و با اسکاچ آن را تمیز می‌کنند
بسیاری از مردم قطعات بخاری را باز کرده و با اسکاچ آن را تمیز می‌کنند

نایلون پیچ کردن بخاری

می‌توانید پس از پایان فصل سرما و پیش از قرار دادن بخاری در انباری، دور آن را با نایلون بپوشانید تا گرد و خاک کمتری در آن نفوذ کند و برای نصب مجدد در پاییز سال بعد دشواری کمتری در تمیز کردن بخاری گازی داشته باشید. اگر آن را در پشت بام قرار می‌دهید، بسته‌بندی بخاری باید با استفاده از پارچه یا پلاستیک صورت گیرد تا از نفوذ آب باران و یا برف به درون بخاری جلوگیری شود، در این صورت خطر زنگ‌زدگی نیز کاهش می‌یابد.

تمیز کردن بخاری برقی

برای تمیز کردن بخاری برقی نیز بهتر است پس از کشیدن دستگاه از برق، آن را با پارچه ای نرم که ضد الکتریسیته است پاک کنید و از شستن آن خودداری کنید. چرا که آب می‌تواند به قسمت المنت‌های برقی وارد شده و همچنین خطر زنگ زدگی را افزایش دهد.

بخاری برقی را با گردگیری و دستمال نمدار پاک کنید
بخاری برقی را با گردگیری و دستمال نمدار پاک کنید

جمع بندی

به طور کلی بهتر است که هر زمان که نسبت به گردگیری خانه خود اقدام می‌کنید، با همان دستمال دستی نیز به سر و روی بخاری خود بکشید و نگذارید که گرد و غبار داخل آن به حدی برسد که مجبور به شستن آن شوید. شما چگونه بخاری گازی خود را تمیز می‌کنید؟ ایده‌های خود را با خوانندگان استادکار در میان بگذارید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 13 =