نحوه مرتب کردن کمد لباس ؛ چگونه از شلختگی فرار کنیم.

2

آیا کمد لباس مرتب و منظمی دارید؟ چقدر به نظم و مرتب کردن لباس کمدتان اهمیت می‌دهید؟ کمد لباس شبیه قلب اتاق خواب است. زیرا اگر کمد مرتب باشد، نظم اتاق خواب نیز حفظ می‌شود و اگر به‌هم ریخته باشد، اتاق خواب نیز شلخته و نابسامان خواهد بود. بنابراین در این مقاله قصد داریم به ترفندهای مرتب کردن لباس و مراحل گام به گام آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

چه زمانی باید کمد لباس را مرتب کنیم؟

مرتب کردن کمد لباس کاری نیست که بخواهید به یکباره انجام دهید و سپس آن را کنار بگذارید. برای داشتن کمد مرتب و منظم نه تنها باید هر روز در حفظ نظم آن تلاش کنید، بلکه لازم است در برخی مواقع تمام لباس‌ها را از نو بچینید و مرتب کنید. در غیر این صورت طی مدت زمان کوتاهی با حجم عظیمی از لباس‌‌های بلااستفاده مواجه می‌شوید. در ادامه مقاله به موقعیت‌های مهمی که نیاز به نونوار کردن کمد دارند، می‌پردازیم.

تغییر فصل

تغییر فصل، فرصت خوبی برای ارزیابی مجدد، طبقه‌بندی داخل کمد لباس و مرتب کردن آن‌ها فراهم می‌کند. بهتر است برای مراقبت و سالم ماندن لباس‌هایتان آن‌ها را در آستانه فصل جدید از دم دست خارج کنید. برای شروع فصل جدید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. همه چیز را از کمد بیرون بیاورید و روی تخت قرار دهید. در این صورت عملیات مرتب کردن لباس را تا قبل از خواب به پایان خواهید رساند.
  2. طبقه‌بندی داخل کمد لباس و تقسیم‌کننده کمد دیواری را غبارروبی کنید.
  3. هر لباسی را که دیگر به آن نیاز نخواهید داشت، جدا کنید.
  4. لباس‌هایی را که خودتان می‌توانید تمیز کنید، از لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی حرفه‌ای دارند، جدا کنید. برای انجام سریع این مرحله از سرویس خدمات خشکشویی آنلاین استادکار کمک بگیرید.
  5. پس از تمیز شدن لباس‌ها آن‌ها را در جایی که برای لباس‌های فصل گذشته در نظر دارید، قرار دهید.
نحوه جمع کردن لباس‌های فصلی
جهت مراقبت و سالم ماندن لباس‌های فصلی، آن‌ها را در آستانه فصل جدید دور از دسترس قرار دهید.

تغییر شغل

تعطیلات آخر هفته یا روزهای قبل از شروع شغل جدید، بهترین زمان برای ارزیابی و مرتب کردن لباس‌ها براساس موقعیت تازه و هفته پیش رو است. پس قبل از شروع روز‌های کاری، کمد لباستان را ارزیابی کنید و ببینید چه لباس‌هایی برای پوشیدن در محیط کار مناسب هستند. سپس طبقه‌بندی داخل کمد لباس را بر اساس اولویت پوشیدن لباس‌های روزمره انجام دهید. برای این منظور می‌توانید از سرویس نجاری استادکار کمک بگیرید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

تغییر جایگاه در خانواده

تغییر مسئولیت چیزی است که شاید در طول زندگی برای هر کسی به ندرت اتفاق بیفتد. اما اغلب این تغییر به اندازه‌ای طولانی مدت خواهد بود که به زیر و رو کردن کمد لباس نیاز پیدا کند. برای مثال اگر باردار و در انتظار دیدن فرزندتان هستید، لباس‌های قبل از دوران بارداری ممکن است تا مدت‌ها به دردتان نخورد یا اگر به شهر دیگری نقل مکان می‌کنید که آب و هوای بسیار متفاوتی از شهر قبلی‌تان دارد، خیلی زود می‌بایست این تغییر را در کمد لباستان نیز اعمال کنید. جهت مطالعه بیشتر مقاله ترفندهای نظافت منزل در بارداری را مطالعه کنید.

نحوه چیدمان لباس در کمد
لباس‌های سایز بزرگ و بارداری را در دسترس‌ترین قسمت طبقه‌بندی داخل کمد لباس قرار دهید.

افزایش سن و وزن

بالا رفتن سن می‌تواند با کاهش یا افزایش وزن زیادی همراه باشد. بنابراین اگه قصد حفظ اندام خود را ندارید یا با روند طبیعی بدن خود مشکلی پیدا نکرده‌اید، بهتر است هر از چندگاهی لباس‌هایی را که دیگر به تن شما مناسب نیست، کنار بگذارید.

هنر و ورزش

شروع یک ورزش جدید، آغاز یک هنر تازه و بسیاری از مواردی که ممکن است در طول زندگی به آن بپردازیم، نیازمند لباس‌های مخصوص هستند. بنابراین بهتر است کشو یا قفسه‌ای را به آن‌ها اختصاص دهید و بعد از اتمام دوره ورزشی خود آن را به مورد جدید دیگری اختصاص دهید. مطالعه مقاله انواع قفسه بندی: از کمد دیواری تا انبار به شما در این‌باره بهترین طبقه کمک خواهد کرد.

نحوه نگهداری لباس‌های ورزشی
فضایی را به لباس‌های باشگاه، مایو و… اختصاص دهید تا در کنار دیگر لباس‌ها قرار نگیرند.

زمانی که هیچ چیزی برای پوشیدن ندارید

شاید عجیب به نظر برسد اما زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که در عین داشتن لباس‌های متعدد، حس می‌کنید هیچ لباسی برای پوشیدن ندارید! این یعنی تعداد زیادی لباس غیر قابل استفاده دارید که باید هرچه زودتر آن‌ها را از کمد لباس خود حذف کنید. برای رفع این مشکل بهتر است لباس‌ها را از مکان خود خارج کرده و یک به یک بررسی و چکشان کنید. اگر لباس از هر لحاظ سالم بود از خود بپرسید آیا من هنوز این لباس را دوست دارم؟ آیا این لباس را در روزهای آینده می‌پوشم؟ آیا این لباس به اندازه کافی راحت هست؟ اگر پاسخ شما به سوالات مثبت بود، لباس را به کمد بر‌گردانید. در غیر این صورت آن را از باقی موارد جدا کنید.

مراحل گام به گام مرتب کردن لباس

اگر زمان مرتب کردن کشو لباس، کمد و قفسه‌ها فرا رسیده، بهتر است گام به گام مراحل زیر را دنبال کنید. این مراحل به شما کمک می‌کنند انجام فرایند نظم‌دهی نه تنها باعث خستگی شما نشود، بلکه در مدت زمان کوتاهی هم به پایان برسد.

گام اول: خود را آماده کنید

خود را برای نبرد با شلوغی و انباری از لباس‌ها آماده کنید. لباس راحت بپوشید و یک آلبوم موسیقی شاد پخش کنید. زیرا هیچ چیز به اندازه یک موسیقی شاد، انرژی کار کردن را مضاعف نمی‌کند. بهتر است یک بطری آب و وسیله‌هایی مانند شیشه‌پاک‌کن، دستمال، جارو شارژی یا جارو برقی را هم کنار دست خود بگذارید.

گام دوم: کمد را تخلیه کنید

تمام لباس‌های کمد و کشوها را کاملا تخلیه کرده و روی تخت خود قرار دهید. با این کار هم انگیزه‌ای برای تکمیل پروژه تا قبل خواب پیدا می‌کنید و هم از به‌هم‌ریختگی شدید اتاق کلافه و ناامید نمی‌شوید. بعد از تخلیه، فضای داخلی و کشوهای کمد را با یک دستمال مرطوب از گردوغبار و انرژی منفی پاک کنید.

ترفندهایی برای تمیز کردن طبقه‌بندی داخل کمد دیواری
تمام طبقه‌بندی داخل کمد لباس را غبارروبی کنید.

گام سوم: دسته‌بندی لباس

آب بنوشید، به سراغ لباس‌های روی تخت بروید و دسته‌بندی را آغاز کنید.

تمام لباس‌ها را به پنج دسته زیر تقسیم کنید:

  1. لباس روزمره: لباس‌های مناسبی که اغلب می‌پوشید.
  1. لباس‌های ویژه: لباس‌هایی که تمایل به نگهداری از آن‌ها دارید ولی علتش را نمی‌دانید.
  2. اهدایی: لباس‌های که نو هستند، اما دیگر متناسب با سایز و سبک شما نیستند.
  3. به‌دردنخورها: لباس‌هایی که کهنه شده‌اند و به درد دستمال آشپزخانه شدن هم نمی‌خورند! مقاله ترفندها عالی برای استفاده دوباره از لباس های کهنه را مطالعه کنید.
  4. قدیمی‌ها: همه ما در کمدهای خود، لباس‌ها و وسایل زیادی داریم که سال‌هاست از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

گام چهارم: مدیریت دسته‌ها

پس از دسته‌بندی لباس‌ها حالا پنج ستون اصلی لباس دارید که باید هر کدام را مدیریت کنید. دسته به‌دردنخورها را مستقیما به سطل زباله منتقل کنید و بسته اهدایی را تا زمانی که فرد مناسبی پیدا کنید، در پارکینگ یا ماشین خود نگه دارید. بسته لباس‌های قدیمی که به هزار دلیل تمایل به نگه داشتنشان دارید، به انباری یا کمد دیگری منتقل کنید. به هیچ وجه بسته‌ها را حتی برای ثانیه‌ای دیگر در اتاق نگه ندارید و فورا از شرشان خلاص شوید.

نحوه دسته‌بندی لباس و پوشاک
قبل از مرتب کردن لباس‌هایتان، موسسه خیریه‌ای را جهت اهدای لباس‌ها مشخص کنید.

گام پنجم: تصمیم گیری

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که آیا قصد نگهداری از لباس دسته ویژه را دارید یا خیر. برای تصمیم‌گیری درست سوالات زیر را از خود بپرسید.

  1. اگر این لباس را نداشتم و امروز در مغازه می‌دیدم، دوست داشتم آن را بخرم؟
  2. آیا در ۳-۶ ماه اخیر این لباس را پوشیده‌ام؟

اگر پاسخ این دو سوال مثبت بود آن را نگه دارید و به گروه اول بیفزایید، در غیر این صورت به یکی از سه گروه بعدی انتقال دهید. درست است که در هرحال بابتشان پول پرداخت شده و دل کندن از آن‌ها راحت نیست، اما گاهی تنها باید وسایل قدیمی را رها کنید. برای یک شروع تازه هیچ چیز به اندازه این راهکار به شما و کمد لباستان کمک نخواهد کرد.

گام ششم: مرتب کردن لباس‌ها

و اما گروه اول! لباس‌های این گروه را به تیشرت‌ها، شلوار‌های جین، لباس ورزشی، راحتی، کت‌ها و موارد مختلف تقسیم‌ و سپس به ترتیب در کشو‌ها و کمد‌ها آویزان کنید. یادتان باشد به منظور حفظ نظم کمد، هرگز از یک چوب لباسی برای چند لباس استفاده نکنید.

نحوه نگهداری و جمع کردن لباس‌های زمستانی
لباس‌های زمستانی مانند بافت‌ هودی‌ و لباس‌های پنبه‌ای را آویزان نکنید، زیرا کشیده‌ و گشاد می‌شوند.

گام هفتم: چالش ده‌تایی

اکنون مراحل مرتب کردن کمد لباس شما به اتمام رسیده است. یک چالش هیجان انگیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید به دلخواه خود آن را انجام دهید یا از آن بگذرید. برای این اقدام فقط ۱۰ دست لباس از دسته اول را که بیشتر به آن علاقه دارید، نگه دارید و مابقی را به قسمت دیگری انتقال دهید. برای ۱-۳ ماه تنها از همین گروه استفاده کنید و بعد از این مدت دوباره به سراغ لباس‌های کنار گذاشته شده بروید. این روش مانند بسته جایزه عمل می‌کند و هر بار که به سراغ دسته ده‌تایی جدید می‌روید، احساس می‌کنید یک گروه لباس جدید به دستتان رسیده است! این چالش کمک می‌کند صبح‌ها انتخاب لباس محدودتر و در نتیجه سریع‌تری داشته باشید.

ترفند مرتب کردن کمد لباس

تا به حال با مشکل کمبود جا در کمد لباس مواجه شده‌اید؟ ابزار و راهکارهای متفاوتی برای مرتب کردن کمد لباس کوچک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

از دوستانتان کمک بگیرید

شاید نمی‌توانید از هیچ یک از لباس‌های خود بگذرید یا از نظر شما هیچ کدام از لباس‌هایتان در دسته‌هایی گفته شده جایی ندارند و همچنان تمایل به نگه داشتن لباس‌هایی دارید که حتی در یک سال گذشته نپوشیده‌اید. در این صورت بهتر است از یک دوست کمک بگیرید و از او بخواهید به کمک کند که آیا لباس مورد نظر به اندازه کافی دلیل برگشتن به کمد دارد یا خیر.

فضای ذخیره‌سازی را به حداکثر برسانید

تا حد امکان از فضای داخل کمد بهره ببرید. برای این کار می‌توانید از راهکارهایی مانند تقسیم‌کننده کمد دیواری، طبقه‌بندی داخل کمد لباس و نصب قلاب برای آویختن زیورآلات و روسری استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کنند از فضای کوچکتان بیشترین بهره را ببرید.

راهکارهایی برای مرتب کردن کشوی لباس و کاربرد تقسیم‌کننده کمد
جعبه تقسیم در کشوها فضای بسیار مناسبی برای لباس‌های زیر و جوراب‌ها فراهم می‌کند.

جعبه اهدا بسازید

جعبه‌ای را به عنوان جعبه اهدا در نظر بگیرید که از این پس تمام لباس‌هایی که می‌خواهید اهدا کنید را در آن قرار دهید. در این صورت روند جداسازی لباس‌ها بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و دیگر نیاز به زیر و رو کردن کمد خود نخواهید داشت.

لباس‌ها را انبار نکنید

از انبار کردن لباس بپرهیزید و سعی کنید از تمام لباس‌هایی که در یک سال اخیر نپوشیده‌اید، دل بکنید. بی‌‌شک این روش به مهارت زیادی در تسلط فردی نیاز دارد. زیرا بعضی لباس‌ها ارزش احساسی دارند یا مبلغ زیادی برای خریدشان هزینه کرده‌اید و هر آن منتظر روز به خصوص هستید که آن را به تن کنید. این موارد دلایل قابل درکی برای احتکار لباس و نابسامانی کمد هستند، اما واقعیت این است که فضای محدودی برای نگهداری لباس دارید. اگر موردی مثل لباس عروس وجود دارد که نگهداری از آن برایتان مهم است، مکانی غیر از کمد برای نگهداری‌اش پیدا کنید.

چگونه کمد لباس مرتبی داشته باشیم؟
لباس‌هایی که برایتان ارزشمند است و نمی‌خواهید بپوشید، در فضایی غیر از کمد مثل انبار نگهداری کنید.

مکانی را برای اهدا لباس مشخص کنید.

آیا برنامه‌ای برای لباس‌های غیر قابل استفاده دارید؟ جداسازی لباس‌هایی که دیگر پوشیده نمی‌شوند و قرار دادن آن‌ها جایی بیرون از کمد، مشکل شما را حل نمی‌کند. بنابراین قبل از شروع مرتب کردن کشوها، فرد مستحق یا موسسه خیریه‌ای را درنظر بگیرید تا پس از نظم‌دهی لباس‌ها بلافاصله اهدایشان کنید.

برنامه‌ریزی کنید

یک برنامه برای مرتب کردن لباس در فواصل منظم تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. چیدمان یا آویختن مجدد لباس‌هایی که از جای خود افتاده، از دسته اقداماتی است که باید حداقل به صورت هفتگی به آن رسیدگی شود. اگر برنامه را در زمان منظمی انجام دهید، فرایند مرتب کردن کشوی لباس هم در موقعیت‌های مهم ساده‌تر می‌شود.

روش‌های خلاقانه برای چیدمان حرفه‌ای لباس‌ها در کمد
در فواصل منظم لباس‌ها را در کمد مرتب و دسته‌بندی کنید.

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم به شما ضرورت جداسازی لباس‌ها را یادآوری کنیم، زیرا در این شرایط می‌توانید نه تنها از احتکار لباس جلوگیری کنید، بلکه آن را به نیازمندان نیز اهدا کنید. تمام ترفند‌های مرتب کردن کمد لباس در این امر کمکتان می‌کنند.

منبع: thespruce

2 نظرات
  1. سلمی می گوید

    مرتب کردن کمد لباس دم دستی چگونه است؟

  2. فاطمه مرادی می گوید

    از نظم دهنده های کمد استفاده کنید تا در هر شرایطی کمد منظمی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − شانزده =