راهنمای ضدعفونی کردن لباس‌ها در دوران کرونا

0

لباس‌ها به صورت طولانی مدت با پوست ما در تماس هستند بنابراین می‌توان آن‌ها را به عنوان یکی از منابع مهم آلودگی دانست که باید به صورت مرتب شسته و حتی ضدعفونی شوند. ضد عفونی کردن لباس‌ها در شرایط کنونی یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی است که به آن تأکید فراوان دارد.

باتوجه به اینکه هنوز مدت ماندگاری ویروس کرونا بر روی لباس به اثبات نرسیده، متخصصان توصیه می‌کنند هنگام شستن آن‌ها احتیاط کرده و از محلول ضدعفونی خانگی و یا محلول‌های ضدعفونی کننده رایج در بازار استفاده کرده و ماشین لباسشویی را هم ضد عفونی کنید.

با استادکار همراه باشید تا با روش‌های ضد عفونی کردن لباس‌ها به صورت کلی و ضدعفونی آن‌ها در دوران کرونا به صورت اختصاصی آشنا شوید.

نقش لباس‌های تمیز و پاکیزه در سلامت انسان

همانطور که اشاره شد، لباس‌ها به جهت آنکه در طی روز به صورت طولانی با ما در تماس مستقیم هستند، می‌توانند منبع انواع آلودگی‌هایی همچون بیماری‌های ویروسی و میکروبی باشند و به راحتی در حین آب خوردن، غذا خوردن و … وارد بدن ما شوند. با توجه به این مسئله تعویض مداوم، شست‌وشو و تمیز کردن آن‌ها در سلامت ما بسیار موثر است.

چگونه لباس های خود را در برابر ویروس کرونا ضدعفونی کنیم؟ نحوه ضدعفونی کردن لباس کار
لباس‌ها به دلیل آنکه به صورت طولانی مدت در طی روز با بدن ما تماس دارند، یکی از منابع آلودگی هستند که می‌توانند انواع ویروس یا باکتری و … را وارد بدن ما کنند.

تفاوت «تمیز کردن» و «ضد عفونی کردن» لباس‌ها

تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس‌ها دو فرایند مهم برای شست‌وشو و گندزدایی هستند.

  • تمیز کردن به از بین بردن کثیفی‌هایی مثل لکه از روی سطوح مختلف گفته می‌شود. در فرایند تمیز کردن، خطر انتشار عوامل عفونی وجود دارد چون، ویروس‌ها و باکتری‌ها در این شیوه نظافت از بین نمی‌روند.
  • اما ضد عفونی کردن لباس‌ها، میکروب‌ها‎ و ویروس‌ها را از بین می‌برد و خطر شیوع و ابتلا عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد.

باورهای غلط در مورد ضد عفونی کردن لباس‌ها

  • اولین باور اشتباه همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، این است که شستن لباس‌ها را با گندزدایی و ضدعفونی کردن آن‌ها یکی بدانیم. قبل از شستن و تمیز کردن لباس‌های آلوده باید ابتدا آن‌ها را جداگانه ضدعفونی کرد و پس از آبکشی در ماشین لباسشویی قرار داده تا طبق روال معمول شسته شود.
  • باور غلط بعدی شستن لباس‌ها با درجه حرارت بالاست. البته نمی‌توان این نظریه را به صورت قطعی رد کرد، اما شستن لباس‌ها با حداکثر دما موجب آسیب به بافت پارچه می‌شود. بهتر است که به برچسب راهنمای شستن لباس توجه کرد و دمای مناسب آن را انتخاب نمود. بهترین راه حل برای این مشکل شستن و گند زدایی لباس ها به صورت جداگانه است. البته در شرایط عادی، لزومی به ضد عفونی کردن لباس‌ها به صورت مداوم نیست، مگر اینکه کودک و یا فردی مبتلا به بیماری عفونی و یا میکروبی در خانه داشته‌باشید.
شستن و ضد عفونی کردن لباس ها به صورت جداگانه یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از انتشار آلودگی است. چگونه باید لباس ها را در زمان شیوع کرونا شست؟ چگونه لباس های خود را ضدعفونی کنیم؟
شستن و ضد عفونی کردن لباس‌ها به صورت جداگانه یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از انتشار آلودگی است.
  • نکته بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که شست‌وشوی لباس‌های آلوده به صورت جداگانه هم باعث آلوده شدن ماشین لباسشویی می‌شود و این آلودگی در شستن‌های بعدی به سایر لباس‌ها منتقل می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی هم لباس‌های آلوده را جداگانه ضدعفونی و گند زدایی کنید و سپس در ماشین لباسشویی قرار دهید تا طبق روال معمول، کار تمیز کردن آن‌ها انجام شود.
شستشوی لباس با ماشین لباسشویی | نحوه صحیح ضدعفونی کردن لباس های کرونایی | روش های شستشوی لباس در زمان شیوع ویروس کرونا
شست‌وشوی لباس‌های آلوده به صورت جداگانه هم ماشین لباسشویی را آلوده می‌کند و این آلوده شدن ماشین لباسشویی در شست و شوی‌های بعدی به سایر لباس‌ها انتقال می‌یابد.

روش‌های ضد عفونی کردن لباس‌ها

برای گندزدایی و ضد عفونی کردن لباس‌ها چندین روش وجود دارد که در ادامه به نحوه استفاده از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. ضدعفونی کردن لباس با مایع ضدعفونی‌کننده

اگر مایع ضدعفونی‌کننده قابل استفاده در ماشین لباسشویی باشد، می‌توان در زمان شست وشوی لباس در ماشین از آن‌ها استفاده نمود. بنابراین در هنگام خرید مایع ضدعفونی‌کننده توجه کنید که قابلیت استفاده در ماشین لباسشویی داشته باشد.

بهترین روش استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده ریختن آن در محفظه مخصوص شست‌وشوی اولیه ماشین لباسشویی است و قسمتی که مربوط به شستن اصلی است را با مایع و یا پودر شوینده معمولی پر کنید.

ضدعفونی کردن لباس با مایع ضدعفونی کننده | ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی | روش های ضدعفونی کردن لباس ها | ماده ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی
اگر مایع ضدعفونی‌کننده قابلیت استفاده در ماشین لباسشویی دارد، بهتر است آن را در قسمت محفظه شست و شوی اولیه بریزید.

مواد ضدعفونی‌کننده ممکن است به رنگ و یا پارچه آسیب بزند، در ادامه ما به چهار دسته مایع اشاره خواهیم کرد که آسیبی به بافت پارچه نمی‌زنند و می‌توانید برای ضد عفونی کردن لباس از آن‌ها استفاده کنید.

  • محلول ضدعفونی کننده بر پایه هیپوکلریت سدیم

محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه هیپوکلریت همچون وایتکس همان طور که می‌دانید برای لباس های سفید استفاده می‌شود. البته همه سفیدکننده‌ها بر این پایه قوی نیستند. حداقل غلظت هیپوکلریت سدیم در محلول ضدعفونی‌کننده باید بین 5.25 تا 6.15 درصد باشد. سفیدکننده‌های کلر مایع همچون (Clorox) هم می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

  • محلول‌ ضدعفونی کننده‌ فنولیک

ضدعفونی‌کننده‌های فنولیک را می‌توان برای لباس‌های سفید و رنگی و در دمای بالا استفاده کرد. برخی از محلول‌های ضدعفونی‌کننده برند (Lysol) در گروه ضدعفونی‌کنند‌ه‌های فنولیک هستند که می‌توان در زمان آبکشی به ماشین لباسشویی اضافه کرد.

  • محلول ضدعفونی‌کننده‌ کواترنر

ضدعفونی‌کننده‌های کواترنری را می‌توان در دماهای مختلف استفاده کرد. برندهای معتبری همچون Lysol و Clorox محصولات متنوعی از این محلول ضدعفونی‌کننده ارائه می‌دهند. این محصولات را با رعایت مقدار مصرف در زمان آبکشی لباس‌ها می‌توان به ماشین لباسشویی اضافه نمود.

  • محلول ضدعفونی‌کننده روغن کاج

این محلول ضدعفونی‌کننده را می‌توان در آب بسیار گرم برای لباس‌های سفید و رنگی استفاده کرد. این محلول را باید در ابتدای چرخه شست و شو استفاده نمود. برای اثر بخشی بیشتر باید در ترکیبات محلول ضدعفونی‌کننده میزان روغن کاج بالای 80 درصد باشد.

شاید مطلب آموزش شستن لباس با وایتکس نیز برایتان مفید باشد.

دمای معمول که باید برای تمیز کردن و شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی انتخاب کرد به ترتیب زیر است:

رنگ لباس دمای مناسب (سانتی‌گراد)
لباس سفید 60-90
لباس رنگی 30-40
  1. ضد عفونی با سرکه

سرکه تنها یک محلول ضدعفونی‌کننده خانگی نیست، بلکه یکی از پدیده‌های اعجاب‌انگیز طبیعت است که علاوه بر خواص خوراکیش می‌توان برای از بین بردن لکه‌های مقاوم روی لباس، برطرف کردن بوی بد آن‌ها پس از شستشو و حتی ماشین لباسشویی استفاده نمود. سرکه نقش نرم‌کننده لباس‌ها را نیز به عهده دارد و به بهترین شیوه این کار را انجام می‌دهد. اما همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، اگر قصد دارید برای ضد عفونی کردن لباس‌ها از یک محلول خانگی استفاده کنید که به طبیعت هم آسیب نرساند، سرکه بهترین است. ضدعفونی با سرکه موجب تغییر رنگ لباس نمی‌شود و حتی قابل استفاده برای لباس‌های کودکان است.

چگونه لباس و پارچه را ضدعفونی کنیم؟ ضدعفونی با سرکه | ضدعفونی لباس با سرکه | ضدعفونی کننده خانگی
ضدعفونی با سرکه یکی از بهترین شیوه‌های بی‌خطر است که نه تنها رنگ لباس را از بین نمی‌برد، بلکه بوی بد آن را برطرف کرده و لباس را بسیار نرم و لطیف خواهد کرد.
  1. ضدعفونی کردن لباس‌ها در حین خشک کردن

یکی از راحت‌ترین شیوه‌ها و کاملا بی ضرر استفاده از نور خورشید برای خشک کردن لباس هاست. نور آفتاب یکی از ساده‌ترین و در عین حال مطمئن‌ترین شیوه‌ها برای ضدعفونی کردن است. این امر در مورد لباس‌های زیر و ملحفه‌ها بسیار ضرورری است.

نحوه ضدعفونی کردن پارچه و لباس | روش های گندزدایی لباس ها | ضدعفونی لباس با آفتاب | میزان ماندگاری ویروس کرونا روی لباس
نور آفتاب  لباس‌ها را به سرعت خشک کرده و در عین حال آن‌ها را به راحتی ضدعفونی می‌کند. برای استفاده از این خاصیت نور خورشید باید حداقل به مدت 30 دقیقه لباس ها در آفتاب باقی بمانند.
  1. ضد عفونی کردن لباس با محلول هیدروژن پراکسید و بوراکس

اگر تمایلی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی ندارید، می‌توایند از این محلول ضدعفونی کننده خانگی استفاده کنید. کافی است یک فنجان بوراکس و چهار فنجان آب اکسیژنه را با هم ترکیب کرده و در محفظه ماشین لباسشویی بریزید و پس از شست وشوی لباس با این محلول ضدعفونی‌کننده، آن‌ها را به روش معمول در ماشین لباسشویی بشویید.

اگر نگران استفاده از این محلول ضدعفونی‌کننده خانگی در ماشین لباسشویی هستید، می‌توانید لباس‌ها را خارج از ماشین با این محلول ضدعفونی کرده و سپس در ماشین قرار دهید تا طبق روال معمول شسته شوند.

ضد عفونی کردن لباس با محلول هیدروژن پراکسید و بوراکس | شستن لباس با ضدعفونی کننده خانگی | مایع ضدعفونی کننده لباس و پوشاک | محلول ضدعفونی کننده لباس
این محلول ضدعفونی کننده خانگی را برای ضدعفونی کردن لباس‌های تیره استفاده نکنید.

روش ضد عفونی کردن لباس‌ها در دوران بیماری‌های ویروسی همچون کرونا یا COVID-19

  1. با توجه به شیوع بیماری COVID-19 و مدت ماندگاری نسبتا بالای آن بر روی لباس‌ها (حدوداً 2 روز) در صورتی که مجبور به خارج شدن از منزل هستید، بهتر است که لباس ها را هر روز تعویض کنید.
  2. ابتدا از دستکش یک بار مصرف کمک گرفته تا دستانتان مستقیماً با لباس‌های آلوده تماس نداشته باشد.
  3. سپس لباس‌ها را با آب و صابون بشویید. اگر رنگ لباس روشن است می‌توانید از مواد شوینده‌ای همچون وایتکس برای ضد عفونی کردن کمک بگیرید.
  4. پس از آن لباس را در گرم‌ترین حالتی که برچسب آن به شما اجازه می‌دهد، با ماشین لباسشویی بشویید.
  5. پس از گذاشتن لباس‌ها در ماشین، دستکش‌های یک بار مصرف را در سطل زباله درب‌دار انداخته و دست‌هایتان را با آب و صابون به صورت کامل بشویید.

خدمات ضدعفونی استادکار

ضدعفونی لباس با آب ژاول | روش ضد عفونی کردن لباس ها در دوران بیماری‌های ویروسی همچون COVID-19 | ضدعفونی کردن سبد لباس های کثیف
بهتر است سبد لباس‌های کثیف را نیز با محلول آب ژاول یک درصد و یا یکی از مواد ضدعفونی‌کننده خانگی مورد تایید (EPA) ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

معمولا محلول‌های شیمیایی ضدعفونی کننده را نمی‌توان در ماشین لباسشویی استفاده کرد. اما یکی از مواد ضدعفونی‌کننده خانگی که می‌توان در ماشین هم از آن به راحتی استفاده نمود، سرکه است. ضدعفونی با سرکه به دو صورت انجام می گیرد.

  • ماشین را به صورت خالی روشن کرده و سرکه را در محفظه مواد شوینده بریزید و از برنامه آبکشی ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • ریختن سرکه همراه لباس‌هایی که قصد ضدعفونی آن‌ها را دارید. در این حالت هم سرکه را در محفظه مواد شوینده بریزید. در حین شست و شو، داخل محفظه، لوله‌ها و درب ماشین به صورت کامل ضدعفونی می‌شود.

[irp posts=”23158″ name=”چگونه جرم لاستیک ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟”]

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با سرکه | مواد ضدعفونی کننده خانگی | مواد ضدعفونی کننده شمییایی | گندزدایی ماشین لباسشویی | ضدعفونی با سرکه
ضدعفونی با سرکه باعث گندزدایی کامل محفظه اصلی، لوله‌ها و درب ماشین لباسشویی می‌شود.

 سخن آخر

در این مقاله استادکار سعی بر این داشت تا شما را با اهمیت ضد عفونی کردن لباس‌ها به صورت کلی و در دوران شیوع بیماری‌های ویروسی همچون کرونا آشنا کند. علاوه براین در مورد انواع محلول ضدعفونی کننده شیمیایی و خانگی، روش‌های ضدعفونی کردن لباس و ماشین لباسشویی و ضدعفونی با سرکه با شما صحبت کرد.

نکته‌ای که در انتهای مطلب به آن اشاره می‌کنیم، ضدعفونی کردن دکمه‌ها و دستگیره و به صورت کلی قسمت‌های بیرونی ماشین لباسشویی پس از قرار دادن لباس های فرد مبتلا به COVID-19 در ماشین است.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: Unicef | The spruce | MedicalNewsToday | vasetkala

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =