چگونه لکه لاک ناخن را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟

1

قدمت لاک ناخن به سال‌های قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. یعنی زمانی که خاندان سلطنتی چین از مواد رنگی خاصی به رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، سیاه و قرمز برای تزیین ناخن‌هایشان استفاده می‌کردند. البته لاک ناخن به شکل امروزی آن در هر رنگ قابل‌تصوری در دسترس است و با وجود آن‌که ظاهر زیبا و مد روزی به ناخن‌های ما می‌دهد، همانند لکه رنگ مو، ممکن است در اثر بی‌دقتی لکه لاک ناخن روی لباس‌ها، روکش مبل و تخت و یا فرش ایجاد شود. در این مقاله روش‌های پاک کردن لکه لاک ناخن را آموزش می‌دهیم.

قبل از پاک کردن لاک از روی لباس، برچسب پارچه را بخوانید

در هنگام ایجاد لکه لاک ناخن روی پارچه بهتر است هر چه زودتر نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید. اما در بعضی موارد راه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود ممکن است به بافت پارچه آسیب برساند، پس پیش از هر اقدامی از روی برچسب پارچه جنس آن را بخوانید. اگر بافت پارچه از اَسِتات، تری استات و مُد اکریلیک ساخته‌شده است نمی‌توانید از راه روش‌های خانگی لکه را پاک کنید. چراکه پاک‌کننده لاک ناخن یعنی اَسِتون به بافت این نوع پارچه‌ها آسیب می‌زند و موجب سوراخ شدن آن‌ها می‌شود. چنین پارچه‌هایی را به خشک‌شویی‌های معتبر بسپارید.

چگونه لکه لاک ناخن را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟
اگر لکه به صورت یک حباب برجسته است آن را به کمک یک چاقو کند بردارید.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی پارچه قابل شستشو

به‌غیراز پارچه‌هایی که در قسمت قبل گفته شد می‌توانید لکه لاک ناخن را از هر نوع پارچه قابل شستشویی با کمک پاک‌کننده‌های ساخته‌شده از اَسِتون یا خود استون و یک پارچه جاذب سفیدرنگ پاک نمایید. همانند پاک کردن لکه خون، لکه لاک ناخن هم باید تا زمانی که خیس و تازه است سریعا پاک شود تا اثر آن ماندگار نباشد. همچنین هرگز قسمت لکه‌دار شده را نسابید. این کار باعث نفوذ هر چه بیشتر لکه به بافت پارچه می‌شود.

  1. اگر لکه به شکل یک برجستگی است با کمک یک کارت یا چاقوی کند آن لکه برجسته را از روی پارچه بردارید.
  2. برای پاک کردن باقی‌مانده آن لکه کمی دستمال‌کاغذی سفید زیر پارچه در قسمت لک‌دار قرار دهید.
  3. پارچه جاذب سفیدرنگی را به استون آغشته کنید و آن را از قسمت بیرون لکه لاک ناخن به سمت داخل بمالید. این کار مانع پخش شدن رنگ روی پارچه می‌شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام رنگ لاک ناخن به پارچه سفید منتقل شود.
  4. اگر همچنان آثار لکه لاک ناخن بر روی پارچه باقی‌مانده بود، از الکل یا پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر پارچه شما سفیدرنگ بود می‌توانید از مایع سفیدکننده نیز برای از بین بردن آثار لکه استفاده نمایید. پس از پاک شدن لکه لاک ناخن پارچه را به شیوه معمول بشویید تا پاک‌کننده‌ها شسته شوند.
چگونه لکه لاک ناخن را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟
ابتدا چند دستمال کاغذی زیر قسمت لک شده قرار دهید، سپس با پارچه آغشته به استون لکه را پاک کنید.

نکته مهم: اگر جنس پارچه به‌گونه‌ای باشد که فقط باید به‌صورت خشک‌شویی تمیز شود، ممکن است استفاده از استون باعث تغییر رنگ پارچه شود. در چنین مواردی پاک کردن لکه را به خشک‌شویی محول کنید یا قبل از پاک کردن لکه به شیوه خانگی، مقدار کمی استون را به قسمتی از پارچه که در معرض دید نیست آغشته کنید و ببینید که آیا رنگ آن تغییر می‌کند یا خیر.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش و رویه مبل

گاهی هنگام لاک زدن بطری لاک ناخن روی فرش می‌افتد و آن را لک می‌کند، گاهی نیز بی‌دقتی می‌کنیم و ناخن‌های خشک نشده ما به رویه مبل و کوسن‌ها برخورد می‌کند و آن را لک می‌کند. اما نگران نباشید اگر چنین اتفاقات ناگواری برای شما افتاد می‌توانید با کمک این راهکارها اثر لکه لاک ناخن را از روی فرش یا رویه مبل پاک‌کنید:

  1. مجدداً اگر لکه لاک ناخن به شکل یک حباب برجسته بود از لبه پلاستیک یا چاقو برای برداشتن آن از روی فرش استفاده کنید. مراقب باشید هنگام انجام این کار لکه روی سطح فرش پخش نشود.
  2. با کمک یک قطره‌چکان یا یک دستمال تمیز چند قطره استون را روی لکه بچکانید و بلافاصله با کمک یک دستمال سفید تمیز لکه را تمیز کنید.
  3. مرحله دو را مرتب تکرار کنید تا اثر لکه دیده نشود. تا زمانی که رنگ لاک از روی فرش به پارچه سفید منتقل می‌شود باید کار را ادامه دهید.
  4. اگر درنهایت لکه به‌طور کامل پاک نشد از پودر ماشین لباسشویی برای تمیز کردن آن ناحیه استفاده کنید. مرتب از قسمت‌های لک نشده پارچه استفاده کنید تا لکه مجدداً از پارچه به فرش منتقل نشود.
  5. در آخر پس‌ازآن که لکه لاک ناخن به‌طور کامل پاک شد، با یک اسفنج خیس روی جای لکه بکشید و با پارچه آن را خشک کنید تا اثرات مایع شوینده به‌طور کامل پاک شود.
چگونه لکه لاک ناخن را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟
تا زمانی که رنگ لاک از فرش به پارچه منتقل می شود پاک کردن لکه به وسیله پارچه را ادامه دهید.

این راهکارها را می‌توانید برای رویه مبل و کوسن‌ها نیز به کار ببرید. مراقب باشید که با خیس کردن بیش‌ازحد بافت پارچه با استون باعث گسترده‌تر شدن لکه لاک ناخن نشوید.

نظرات و پیشنهاد‌ها

در این مقاله روش‌های پاک کردن لکه لاک ناخن را از روی پارچه لباس و مبل و همچنین فرش بررسی نمودیم. آیا برای شما هم پیش‌آمده که سهواً هنگام لاک زدن لباس یا فرش زیر پایتان آلوده به لاک ناخن شود؟ در این صورت چه‌کارهایی انجام دادید تا لکه به‌طور کامل پاک شود؟ تجربه‌های ارزشمند خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: the spruce

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. ترمه می گوید

    سلام ببخشید لاک روی پرده رو چطور باید پاک کرد ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 3 =