روش های مختلف شستشوی پتو در خانه

0

اگرچه اغلب پیشنهاد می‌شود شستشوی پتو را به خشکشویی بسپارید اما در برخی مواقع شاید خودتان نیز بتوانید این کار را در خانه انجام دهید. هرچند باید با روش شستشوی پتو و شرایط آن کاملا آشنا باشید تا ببینید آیا شستشوی پتو در خانه بهتر است یا سپردن این کار به خشکشویی.

نکاتی که باید پیش از شستشوی پتو در خانه در نظر بگیرید

  • وزن پتو و شرایط لباسشویی را در نظر بگیرید

شاید اولین مساله‌ای که هنگام شستشوی پتو در خانه باید به آن توجه داشته باشید وزن پتو است. گاهی شستشوی پتوی دونفره که پتویی سنگین است و با خیس شدن حتی سنگین‌تر نیز می‌شود در یک لباسشویی معمولی ممکن است. باید بدانید لباسشویی شما تا چند کیلوگرم وزن را هنگام شستشو تحمل می‌کند. این نکته حتما در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. اگرچه شاید ندانید پتو هنگام خیس شدن چند کیلوگرم سنگین‌تر می‌شود اما لازم است بدانید حداقل وزنی که ممکن است یک پتوی خیس به خود بگیرد ۶ کیلوگرم است بنابراین لباسشویی شما باید حداقل تا ۶ کیلوگرم وزن را تحمل کند. علاوه بر این‌ها باید در نظر بگیرید هر چه فضای لباسشویی برای شستن یک پتوی بزرگ یا حتی شستن پرده، کوچک باشد آن‌ها را نه تنها خوب تمیز نمی‌کند بلکه ممکن است موجب چروک شدنشان نیز بشود.

روش های مختلف شستشوی پتو در خانه
لازم است مطمئن شوید لباسشویی قدرت تحمل وزن پتوی شسته شده را دارد.
  • برچسب شستشوی پتو را چک کنید

دانستن علائم شستشو به شما کمک می‌کند بهتر نسبت به شستشوی پتو تصمیم بگیرید. این برچسب‌ها مشخص می‌کنند نسبت به شستشوی پتوی باید چطور اقدام کنید، آیا لازم است آن را به دست بشویید یا باید حتما شستشوی پتو را به خشکشویی بسپارید. بنابراین لازم است به این نکته توجه بیشتری داشته باشید.

روش های مختلف شستشوی پتو در خانه
بعلائم شستشوی پتو شما را راهنمایی می‌کند که پتو را بهتر و با روش صحیح بشویید.

مراحل شستشوی پتو

اگر مطمئن شدید که پتوی شما قابل شستشو در خانه است و لباسشویی شما نیز قادر به شستشوی آن است، شستشوی پتو را بر اساس این مراحل طی کنید:

  1. پتو را در فضای باز تکان دهید

بدون شک پتو نیز همانند هر وسیله دیگری در خانه ممکن است گرد و غبار بگیرد. بنابراین لازم است که پیش از شستشوی پتو، گرد و غبار آن را بتکانید. این کار را حتما در فضای باز انجام دهید تا دچار حساسیت نشوید.

اگر اولین باری است که پتو را می‌شویید شاید بهتر باشد چک کنید آیا رنگ پس می‌دهد یا خیر. برای این کار یک گوشه پنهان از پتو را با یک پنبه خیس کمی مرطوب کنید، سپس یک پارچه سفید را به آن بمالید تا ببینید رنگ می‌گیرد یا خیر. اگر رنگ نداد می‌توانید با خیال راحت نسبت به شستشوی آن اقدام کنید.

  1. پتو را در ماشین لباسشویی بیاندازید

اگرچه اغلب پتوها برچسب شستشو دارند اما در صورتیکه نداشتند از شستن آن‌ها در دمای خیلی داغ خودداری کنید. شاید بهتر باشد پتویی که علائم شستشو ندارد را در همان کمترین دما، یعنی ۳۰ درجه بشویید. بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید چرا که ممکن است به خوبی حل نشده و پودر شوینده روی پتو باقی بماند و بعدها برای شما حساسیت ایجاد کند. بنابراین شاید بهتر باشد شستشوی پتو را با کمترین حد پودر لباسشویی انجام دهید. همچنین از حداقل نرم کننده برای نرم نگه داشتن آن استفاده کنید. در برخی مواقع حتی استفاده از نرم کننده نیز پیشنهاد نمی‌شود.

پتوهای کوچک و سبک به راحتی در لباسشویی شسته می‌شوند اما پتوهای بزرگ یا دونفره ممکن است به خوبی در لباسشویی خانگی شسته نشوند.
  1. به خشک کردن پتو دقت کنید

شاید به نظر برسد خشک کردن پتو نیز همانند هر شستشوی دیگری به راحتی انجام می‌گیرد اما بهتر است از خشک کردن پتو با حرارت خشک کن لباسشویی خودداری کنید. در عوض فقط کافیست آب اضافی باقی مانده در پتو از بین برود و سپس می‌توانید پتوی مرطوب را تا کرده و چند حوله لا به لای آن قرار دهید تا نم آن را بگیرد. همچنین بهتر است پتو را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

شستشوی پتو با دست

اگر برچسب شستشوی پتو تعیین می‌کند که باید پتو را با دست بشویید، مراحل زیر را طی کنید.

  • همانند شستشوی پتو با لباسشویی، در شستشو با دست نیز لازم است ابتدا گرد و غبار پتو را بتکانید.
  • اگر حمام شما دارای وان است می‌توانید از آن برای شستن پتو با دست کمک بگیرید. وان را پر آب کنید و پتو را در آن قرار دهید تا خوب خیس شود. اگر وان ندارید لازم است یک تشت بزرگ یا سینک ظرفشویی را از آب پر کنید.
  • مقداری پودر لباسشویی که قدرت پاک کنندگی ملایمی دارند درون آب بریزید و بگذارید پتو ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

از آب خیلی داغ برای شستن پتوی پشمی استفاده نکنید.

  • به آرامی پتو را در آب فشار دهید و بچلانید تا مواد شوینده و آب به خوبی به خورد آن بروند.
  • آب را خالی کنید و با آب سرد پتو را بشویید تا مواد شوینده باقی مانده در آن نیز به خوبی شسته شود.

دقت داشته باشید که تمام مراحل شستشو را با نگاه به صرفه جویی در مصرف آب انجام دهید.

  • نیاز است تا پتو را در جایی قرار دهید که به خوبی آب آن خارج شود. اگر می‌توانید با فشردن پتو این کار را انجام دهید یا در جایی آن را در هوای آزاد پهن کنید تا هم خشک شده و هم آب باقی مانده در آن خالی شود.

سخن پایانی

شستشوی پتو در خانه نه کار دشواری است نه کار ساده! چرا که باید شرایط و نکات مختلفی را پیش از شستشوی آن در نظر بگیرید تا ببینید  می‌توانید آن را در خانه و لباسشویی بشویید یا خیر. دقت به علائم شستشو، میزان وزنی که لباسشویی تحمل می‌کند، جنس پتو و شرایط شستشوی آن (مثلا آیا فضای آزاد برای هوا خوردن پتوی خیس دارید یا خیر)، می‌تواند به شما در تصمیم گیری اینکه شستشوی پتو را به خشکشویی بسپارید یا در خانه انجام دهید کمک کند.

منابع: thespruce ، marthastewart

خدمات خشکشویی و اتوشویی پرده

خشکشویی و اتوشویی پرده

  • خدمات پرده شویی و خشکشویی انواع پرده
  • خشکشویی تخصصی پرده‌های خاص
  • شستشوی پرده همراه با جمع آوری و نصب پرده
  • شستشو و اتوشویی پرده های اداری و خانگی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 8 =