آموزش شستن لباس با وایتکس

3

برای بیشتر ما، وایتکس یا مایع سفیدکننده، یک موضوع مبهم و رمزآلود است که حتی تا حدودی ترسناک است. چون در واقع در بسیاری از اوقات مطمئن نیستیم که چه مقدار وایتکس را برای چه لباس‌هایی باید استفاده کنیم و همه می‌دانیم که اگر نابه‌جا از وایتکس استفاده کنیم، عواقب بدی در انتظار لباس‌های محبوبمان خواهد بود. اما باید بدانید که هیچ دلیلی برای ترسیدن نیست، کافی‌ست تنها برچسب‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به وایتکس یا هر مایع سفیدکننده دیگر را بخوانید و به لیبل‌ها و برچسب‌های لباس‌هایتان هم توجه کنید. در این مطلب ما به آموزش شستن لباس با وایتکس، مدت زمان ماندن لباس در وایتکس، تغییر رنگ شلوار لی و کتان با وایتکس و از بین بردن چرک مردگی لباس سفید پرداخته‌ایم. با استادکار همراه باشید.

وایتکس چیست؟

وایتکس در واقع نام یکی از برندهای معروف سفیدکننده است که با وجود حضور و رقابت برندهای مختلف در بازار، مدت‌هاست در ایران تبدیل به نام کلی سفیدکننده شده است. اما “سفید کننده” نامی‌ عمومی‌ برای هر ماده شیمیایی است که به صورت صنعتی و خانگی برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌ها و ضدعفونی کردن استفاده می‌شود. عبارت “سفیدکننده” معمولا، به طور خاص به محلول رقیق هیپوکلریت سدیم، که “سفید کننده مایع” هم نامیده می‌شود، اشاره دارد. سفیدکننده‌ها از طریق واکنش با بسیاری از ترکیبات آلی رنگی مانند رنگدانه‌های طبیعی و بی رنگ کردن آن‌ها کار می‌کنند.

معمولا از ۳ نوع وایتکس یا سفیدکننده در مصارف خانگی استفاده می‌شود:

  • وایتکس یا سفیدکننده کلرین یا سدیوم هیپوکلریت
  • وایتکس یا سفیدکننده اکسیژن یا سدیوم پرکاربونات
  • وایتکس یا سفیدکننده هیدروژن پروکسید

ممکن است دمای آب، نوع تنظیمات ماشین لباسشویی و یا اموری مثل اتو کردن، با توجه به نوع وایتکس، از اصول خاصی پیروی کند. بنابراین همیشه توضیحات و دستورالعمل‌های قوطی وایتکس را بخوانید و هنگام خرید به نوع آن توجه کنید.

بیشتر بدانید چگونه لکه وایتکس روی لباس را پاک کنم؟

وایتکس چیست - شستن لباس با وایتکس
“سفید کننده” نامی‌ عمومی‌ برای هر ماده شیمیایی است که بصورت صنعتی و خانگی برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌ها و ضدعفونی کردن استفاده می‌شود.

چگونه لباس‌ها را با وایتکس بشوییم؟

در ادامه مراحل شستن لباس با وایتکس و برخی نکاتی که باید در این فرایند رعایت شوند را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

از سازگاری لباس با وایتکس مطمئن شوید

شستن لباس سفید با وایتکس بسیار رایج است و معمولا ریسک زیادی ندارد، اما به احتمال قوی شما هم می‌دانید که هر نوع لباسی با وایتکس سازگاری ندارد. بنابراین همیشه به خصوص اگر لباس‌تان رنگی است، حتما لیبل خود لباس را برای دستورالعمل مربوط به سفیدکننده بررسی کنید.

اگر لباس‌تان لیبلی ندارد، با یک گوش پاک کن مقداری وایتکس رقیق شده با آب را روی نقطه‌ای از لباس که دیده نمی‌شود (مثلا داخل لباس یا داخل یقه) بزنید و صبر کنید تا خشک شود. اگر تغییری در رنگ لباس می‌بینید و یا رنگ پارچه به گوش پاک کن منتقل می‌شود، از ادامه کار با وایتکس خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که حتی لباس‌های سفید هم ممکن است در اثر استفاده غیر صحیح از وایتکس، آسیب ببینند.

مدت زمان ماندن لباس در وایتکس
هر نوع لباسی با وایتکس سازگاری ندارد. بنابراین همیشه لیبل لباس را برای دستورالعمل مربوط به سفیدکننده بررسی کنید.

شرایط را مهیا کنید

چه از وایتکس قدیمی ‌استفاده می‌کنید چه از یک سفیدکننده جدید و دوستدار محیط زیست، همیشه باید تهویه لازم را برای محیط هنگام استفاده از وایتکس، فراهم کنید. می‌توانید این کار را با باز گذاشتن در و پنجره و یا استفاده از هواکش انجام دهید.

همچنین سایر لباس‌ها را از دور و بر مایع سفیدکننده دور کنید و حتما از دستکش لاستیکی استفاده کنید تا پوستتان با وایتکس تماس مستقیم نداشته باشد.

هنگام شستن لباس‌ها با وایتکس، هوای محیط را حتما تهویه کنید.
هنگام شستن لباس‌ها با وایتکس، هوای محیط را حتما تهویه کنید.

حرارت را بالا ببرید

وایتکس بیشترین اثر خود را همراه با آب گرم دارد، زیرا گرما، اثر سفیدکنندگی مایع را فعال می‌کند. اگر لباس شما قابل شست و شو با آب گرم است، از آب داغ استفاده کنید تا مایع سفیدکننده‌تان بیشترین تاثیر را بگذارد. در غیر این صورت آن را با آب ولرم و یا سرد بشویید. برای از بین بردن چرک مردگی لباس سفید، می‌توانید قبل از اضافه کردن وایتکس، لباس را مدتی در آب گرم خیس کنید.

بیشتر بدانید شستن لباس نوزاد با صابون گلنار به صورت دستی

وایتکس بیشترین اثر خود را همراه با آب گرم دارد، زیرا گرما، اثر سفیدکنندگی مایع را فعال می‌کند.
وایتکس بیشترین اثر خود را همراه با آب گرم دارد، زیرا گرما، اثر سفیدکنندگی مایع را فعال می‌کند.

وایتکس را اضافه کنید

هیچگاه وایتکس را مستقیما روی لباس‌ها نریزید. برای استفاده از وایتکس، حتما از دستورالعمل روی بسته‌بندی پیروی کنید. این دستور معمولا، میزان و نسبت ترکیب مایع را به شما می‌گوید. بعضی از ماشین‌های لباسشویی، یک محفظه جدا برای وایتکس دارند، اما اگر ماشین لباسشویی شما این محفظه را ندارد، وایتکس را بعد از شروع سیکل شست و شو و بالا آمدن آب در ماشین اضافه کنید.

هیچگاه وایتکس را مستقیما روی لباس‌ها نریزید.
هیچگاه وایتکس را مستقیما روی لباس‌ها نریزید.

اجازه دهید ماشین لباسشویی مثل همیشه کار کند

اجازه دهید تا کار ماشین لباسشویی مثل همیشه کامل تمام شود. ( البته یک دور آبکشی اضافه، می‌تواند بوی باقیمانده وایتکس در ماشین و روی لباس‌ها را از بین ببرد.) پس از اتمام کار، لباس‌ها را مثل همیشه خشک کنید.

اگر لباسی ظریف و حساس را می‌شویید، می‌توانید آن را به صورت دستی با وایتکس بشورید، اما حتما وایتکس را رقیق کنید تا به پارچه لباس‌تان صدمه‌ای نزند. سپس آن را کاملا شسته و چندبار آبکشی کنید تا مطمئن شوید همه سفیدکننده از آن خارج شده است.

یک دور آبکشی اضافه، می‌تواند بوی باقیمانده وایتکس در ماشین و روی لباس‌ها را از بین ببرد.
یک دور آبکشی اضافه، می‌تواند بوی باقیمانده وایتکس در ماشین و روی لباس‌ها را از بین ببرد.

توصیه‌های ایمنی

  • حتما از دستورالعمل لیبل لباس و بسته‌بندی وایتکس پیروی کنید.
  • حتما از دستکش استفاده کنید تا وایتکس با دست‌تان تماس مستقیم نداشته باشد.
  • وایتکس را با مواد شوینده دیگر مخلوط نکنید، زیرا ممکن است موجب ایجاد گازهای آلاینده‌ و مضر برای تنفس شود.
  • اگر لباس‌های خود را دستی با وایتکس می‌شویید، یک پیشبند بپوشید تا قطرات وایتکس، لباس خودتان را سفید نکند.
  • مدت زمان ماندن لباس در وایتکس نباید بیشتر از ۵ دقیقه شود، زیرا وایتکس و سایر انواع سفیدکننده می‌توانند به الیاف پارچه لباس آسیب برسانند.
  • اگر لباس‌تان را به صورت دستی با وایتکس می‌شویید، از سازگاری مصالح سازنده سینک‌تان با وایتکس مطمئن شوید. برخی مصالح مانند سنگ مرمر، در تماس با مایع سفیدکننده به سرعت آسیب می‌بینند.
  • از وایتکس معمولا برای سفید کردن الیاف طبیعی مثل پشم، ابریشم و یا چرم استفاده نمی‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که ممکن است مسائلی مانند تغییر رنگ شلوار کتان با وایتکس و تغییر رنگ شلوار لی با وایتکس هم در حین استفاده از مواد سفیدکننده برای‌تان پیش بیاید. در این مواقع بهتر است لباس را برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خشکشویی دهید.
  • از وایتکس برای از بین بردن لکه لباس‌های رنگی و مشکی استفاده نکنید.

بیشتر بدانید وایتکس در لباسشویی: انواع،بررسی ضرر و نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی

اما مهم‌ترین نکته در رابطه با شستن لباس با وایتکس، پیروی از موارد ایمنی و دستورات روی بسته‌بندی آن و لیبل لباس است.
اما مهم‌ترین نکته در رابطه با شستن لباس با وایتکس، پیروی از موارد ایمنی و دستورات روی بسته‌بندی آن و لیبل لباس است.

مهم‌ترین نکته در رابطه با شستن لباس با وایتکس، پیروی از موارد ایمنی و دستورات روی بسته‌بندی آن و لیبل لباس است.

سخن آخر

وایتکس به علت خاصیت پاک کنندگی لکه‌ها و همچنین قابلیت ضدعفونی و از بین بردن باکتری‌ها، بسیار پر مصرف است و می‌توان از آن هم برای شست و شوی دستی و هم با ماشین لباسشویی استفاده کرد. اما مهم‌ترین نکته در رابطه با شستن لباس با وایتکس، پیروی از موارد ایمنی و دستورات روی بسته‌بندی آن و لیبل لباس است. البته ما توصیه می‌کنیم که در صورتیکه لباس مورد نظر، منحصر به فرد و یا بسیار با ظرافت است و از سازگاری آن با وایتکس مطمئن نیستید، حتما آن را مستقیما به خشکشویی بدهید.

3 نظرات
  1. زهرا می گوید

    ممنون از توضیحات خوبتون?

  2. زهرا می گوید

    ??

  3. احمد می گوید

    جالبه. در ساخت سفیدکننده اصلا اجازه نمیدن که دمایی واکنش بالا بره، چون واکنش کلر و سود هست و دما به شدت بالا میره و اگر کنترل نشه باعث میشه سفیدکننده خاصیت خودش رو از دست بده. بعد شما میگید با دمای بالا استفاده بشه؟ اتفاقا با دمای پایین باید استفاده بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + سیزده =