راهنمای کامل شستن دیوار؛ از دیوارهای گچی تا رنگ پلاستیک

0

همیشه یکی از مراحل سخت خانه تکانی عید نوروز، شستن دیوار است. اگر مراحل شستن دیوار را به درستی انجام ندهیم در نهایت خواهیم دید که یک دیوار کثیف را کثیف‌تر از پیش کرده‌ایم. هرچند چگونگی تمیزکردن دیوارها به نوع رنگ یا کاغذدیواری آن نیز بستگی دارد و از یک روش نمی‌توانید برای تمامی انواع رنگ یا کاغذ دیواری استفاده کنید. در این مطلب سعی بر این داریم تا بهترین روش برای شستن دیوارهای خانه را برایتان توضیح دهیم.

مراحل اولیه شستشوی دیوار

بدون در نظر گرفتن اینکه روکش دیوارهای شما رنگ است یا کاغذدیواری، مرحله اولیه تمیزکردن دیوارها به گردگیری ختم می‌شود. اگر این مرحله را انجام ندهید و سریع به سراغ دستمال خیس یا شستن دیوار بروید، دوده‌ها و گرد و غبار باقی مانده روی دیوار بیشتر پخش خواهد شد و این مساله کار شما را دشوارتر از قبل می‌کند.

  1. ابتدا هر آنچه به روی دیوارها نصب کرده‌اید بردارید و مبلمان را وسط اتاق جمع کنید تا فضای کافی برای کار داشته باشید.
  2. با کمک یک جارو یا تی که سر آن یک حوله خشک و تمیز متصل کرده‌اید، قسمت‌هایی از دیوار را که دستتان به آن نمی‌رسد گردگیری کنید. این کار را از بالا به پایین انجام دهید.
  3. می‌توانید برای اینکه گردگیری کامل‌تر انجام شود از جاوبرقی نیز کمک بگیرید.
  4. به کف اتاق نیز توجه داشته باشید. قرار نیست با تمیزکردن دیوارها به کثیف کردن کفپوش‌ها برسید. بنابراین بهتر است پیش از شروع کار شستشوی دیوار، کف اتاق را یک پلاستیک یا دستگیره قرار دهید تا چیزی روی زمین نریزد و آن را آلوده نکند.
راهنمای کامل شستن دیوار؛ از دیوارهای گچی تا رنگ پلاستیک
ابتدا باید با یک دستمال خشک و یک جارو، نسبت به گردگیری کردن دیوارها اقدام کنید.

راهنمای شستشوی دیوارهای لاتکس

خیلی مهم است که بدانید دیوار خانه شما با رنگ روغنی رنگ شده یا لاتکس. برای شستن دیواری که با لاتکس رنگ شده است می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

  1. نیمی از یک سطل را از آب پر کنید و سه الی چهار قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید.
  2. یک اسفنج تمیز و خشک را به این محلول آغشته کرده و به آرامی روی دیوار بکشید.
  3. بهتر است سریع با یک دستمال خشک و تمیز روی آن بکشید تا خیس باقی نماند و فقط آلودگی‌ها را در خود حل کرده و پاک کند.
  4. بهتر است این کار را نیز از بالاترین نقطه دیوار به پایین‌ترین نقطه آن انجام دهید تا کارتان راحت‌تر شده و نیاز به دوباره کاری نداشته باشید.

هنگام شستشوی دیوار، در نقاطی که پریز برق وجود دارد دقت بیشتری داشته باشید تا بر حسب اتفاق دچار برق گرفتگی نشوید.

راهنمای کامل شستن دیوار؛ از دیوارهای گچی تا رنگ پلاستیک
ترکیب آب و مایع ظرفشویی اغلب برای تمیزکردن دیوار رنگ لاتکس کافی است.

نکته: هیچوقت از محلول‌های شیمیایی و مواد تمیزکننده که از ترکیبات خیلی قوی تشکیل شده‌اند برای شستن دیوار با رنگ لاتکس استفاده نکنید. اگر با استفاده از ترکیب آب و مایع ظرفشویی یا آب و سرکه سفید، آلودگی‌های روی دیوار از بین نرفت باید مجددا دیوار را رنگ کنید.

راهنمای شستشوی دیوار با رنگ روغن

رنگ روغن نسبت به رنگ لاتکس یا حلال در آب سرسخت‌تر است، بنابراین می‌توانید علاوه بر محلول آب، مایع ظرفشویی و سرکه سفید از مواد شیمیایی سخت‌تر و قوی‌تر نیز برای شستشوی دیوار رنگ روغنی استفاده کنید. بخصوص برای شستشوی دیوارهای آشپزخانه که ممکن است چرب‌تر نسبت به سایر نقاط باشند شاید لازم باشد کمی سرسخت‌تر عمل کنید. اما دقت داشته باشید که حتما از یک اسفنج نرم برای این کار استفاده کنید چرا که ممکن است به دیوار آسیب زده و روی آن خش بیندازید.

تمیزکننده چندمنظوره یا جرم گیر می‌توانند برای شستشوی دیوارهای رنگ روغنی که خیلی چرب و آلوده هستند مناسب باشند. برای اینکه یک محلول قوی برای شستن دیوار رنگ روغنی داشته باشید می‌توانید از یکی از این دو ماده در ترکیب شستشوی خود کمک بگیرید.

راهنمای کامل شستن دیوار؛ از دیوارهای گچی تا رنگ پلاستیک
حتما هنگام شستن دیوارها روی زمین یک کهنه یا پلاستیک پهن کنید تا زمین در اثر چکه کردن قطرات آب آلوده نشود.

راهنمای شستشوی کاغذدیواری

کاغذدیواری باید با دقت خاصی تمیز شود چرا که یک حرکت اشتباه ممکن است به نقش و نگار کاغذدیواری و یا بافت آن آسیب برساند. همچنین اگر کاغذدیواری را خیلی خیس کنید نیز ممکن است چسب آن کنده شده و کاغذ دیواری ور بیاید. در این صورت مجبور خواهید بود یک کاغذ دیواری دیگر به روی دیوار بچسبانید. بنابراین اگر نمی‌خواهید یک اشتباه کوچک موجب از دست دادن بودجه زیادی شود بهتر است از یک محلول ملایم و یک دستمال خشک و میکروفیبر برای تمیز کردن استفاده کنید. دستمال را خیلی خیس نکنید، مرطوب بودن آن برای شستن دیواری که کاغذ دیواری دارد کافیست. همچنین اگه لکه‌ای روی دیوار نباشد اغلب مواقع تمیزکردن آن با آب گرم کارساز خواهد بود.

کاغذدیواری قابل شستشو را نیز به راحتی می‌توانید با اسفنج و محلول آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. اما دقت داشته باشید که بلافاصله بعد از اینکه اسفنج را روی دیوار کشیدید باید آن را با یک دستمال خشک پاک کنید تا دچار رطوبت نشود.

راهنمای کامل شستن دیوار؛ از دیوارهای گچی تا رنگ پلاستیک
برای اینکه کاغذدیواری های اتاق‌ها همیشه زیبا و سالم باقی بمانند بهتر است در برنامه هفتگی تمیزکردن خانه، نسبت به گردگیری آن‌ها اقدام کنید.

راهنمای شستشوی دیوار گچی

دیوار گچی، بخصوص دیواری که هیچ رنگی روی آن ندارد معمولا گرد و خاک را خیلی سریع‌تر به خود جذب می‌کند. گردگیری هفتگی این نوع دیوار می‌تواند کمک کند تا هنگام شستشوی دیوار با دشواری‌های کمتری مواجه شوید. اما معمولا گرد و غبار موجب دو رنگ شدن این نوع دیوار می‌شود بنابراین شاید لازم باشد برای شستن دیوار گچی از مایع سفید کننده کمک بگیرید. برای این کار یک سطل آب خنک را با ۱ و ½ پیمانه وایتکس یا مایع سفید کننده ترکیب کنید. یک اسفنج تمیز و خشک را به این محلول آغشته کرده و به روی دیوار بکشید. سپس با یک دستمال خشک آن را خشک کنید.

چند نکته که هنگام شستن دیوار باید در نظر داشته باشید:

  • حتما از دستکش استفاده کنید چرا که مواد شوینده معمولا از ترکیبات شیمیایی قوی ساخته شده‌اند که برخورد آن با پوست دست می‌تواند حساسیت ایجاد کرد و به آن آسیب برساند.
  • اگر باردار هستید حتما به نکات تمیزکردن خانه هنگام بارداری دقت کنید چرا که بوی برخی از این مواد شوینده ممکن است برایتان مضر باشد. بنابراین لازم است آن‌ها را با یک ماده شوینده طبیعی جایگزین کنید.

سخن پایانی

شستن دیوارها شاید در ابتدا مرحله‌ای سخت از خانه تکانی به نظر برسد اما اگر به طور مرتب دیوارها را گردگیری کرده باشید معمولا هنگام خانه تکانی با مشکلات زیادی برای تمیزکردن دیوار مواجه نخواهید شد. به نوع دیوار و مواد شوینده‌ای که باید برای تمیزکردنشان استفاده کنید دقت داشته باشید تا به دیوارهای زیبای خانه خود آسیب نزنید.

منابع: apartmenttherapy، homeguides

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + دوازده =